Consumentenvertrouwen doorslaggevend bij 'Internet of Things' - Hoofdinhoud
Op woensdag 25 februari organiseerde ik in mijn functie als bestuurder van de European Internet Foundation (EIF) en woordvoerder Interne Markt en Consumentenbescherming (IMCO), een werksessie met experts van de Europese Commissie, het bedrijfsleven en belangengroepen in het Europees Parlement over het bevorderen van de ontwikkeling van het 'Internet of Things', kortweg IoT. Op dit moment is het internet nog voornamelijk een verbinding tussen computers en mensen. Het verbinden van bijvoorbeeld koelkasten, thermostaten, auto's en andere objecten met elkaar en het internet tot het 'Internet van de dingen' zal de manier waarop we leven, reizen, zaken doen, zorg organiseren en produceren revolutionaliseren, zo was de conclusie van veel deelnemers. We moeten gebruik maken van de kansen die dit biedt voor het beter laten werken van de Europese interne markt. Het vertrouwen van consumenten in de techniek, onder meer door middel van het realiseren van veilige verbindingen, is daarbij van cruciaal belang. Het Internet of Things heeft tevens, onder meer in de vorm van 'Industrie 4.0', het potentieel om veel naar Azië verplaatste werkgelegenheid terug naar Europa te halen. Het efficiënt, en dus op Europees niveau gecoördineerd gebruik van radiospectrum is van groot belang om voldoende ruimte te scheppen om vele miljarden apparaten op het internet te kunnen aansluiten. Op 7 mei 2015 komt de Europese Commissie naar verwachting met voorstellen voor de digitale interne markt, om het wetgevende kader voor deze ontwikkelingen te scheppen.