Veiligheidssituatie luchtruim Oekraïne - Hoofdinhoud
Met dank overgenomen van J.J.M. (Jeroen) Lenaers i, gepubliceerd op vrijdag 9 januari 2015.
De kennis van de Nederlandse regering over de veiligheidssituatie van het luchtruim boven Oekraïne vóór 17 juli 2014 is nog steeds niet duidelijk. Dit blijkt uit de zorgwekkende antwoorden van de regering op de vragen van de Tweede Kamerleden Omtzigt en Sjoerdsma. De onderste steen moet boven gehaald worden, daarom heb ik samen met mijn CDA-collega Wim van de Camp onderstaande vragen ingediend bij de Europese Commissie:
-
•Het is nog steeds onduidelijk wat de verschillende betrokken diensten wisten over het snel verslechteren van de veiligheidssituatie in het Oekraïense luchtruim voor de aanslag op de MH 17 plaatsvond. Er is nog steeds geen antwoord op de vraag of het wel verantwoord was om op dat moment boven Oost-Oekraïne te vliegen en waarom sommige vliegtuigmaatschappijen niet over het gebied vlogen en anderen wel.
-
•Heeft Eurocontrol in de periode januari 2014- 17 juli 2014 waarschuwingen gegeven aan de lidstaten, luchtvaartmaatschappijen, agentschappen/organisaties voor luchtvaartveiligheid voor vliegen over (Oost) Oekraine en kunt u ze openbaar maken?
-
•Zijn de verschillende veiligheidsanalyses van lidstaten, luchtvaartmaatschappijen, agentschappen/organisaties voor luchtvaartveiligheid inmiddels verzameld en geanalyseerd en wat is daarvan de uitkomst?
-
•Hoe kan de informatie van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten van 28 lidstaten op EU niveau gecoördineerd worden om alle lidstaten en luchtvaartmaatschappij vroegtijdig te informeren over mogelijke veiligheidsproblemen?