Commissie mag ogen niet sluiten voor schendingen werknemersrechten in wegtransport - Hoofdinhoud
Chauffeurs die weken- en soms wel maandenlang in hun vrachtwagen bivakkeren en eens in de zoveel tijd naar huis mogen om hun gezin te zien. Truckers uit Slowakije of Bulgarije die blij zijn om aan de slag te kunnen, maar vaak helaas enkel een derde van het gangbare loon ontvangen ten opzichte van Nederlandse collega’s.
Mensonterende toestanden en tegelijkertijd verdringing op de arbeidsmarkt in Nederland. Bedrijven die het ontduiken van regels als ‘business model’ gebruiken, ontspringen tot nu toe de dans.
Het inzetten van chauffeurs onder buitenlandse arbeidsvoorwaarden, voor puur binnenlands transport in Nederland, is niet toegestaan. Toch zien we dit op grote schaal gebeuren op de Nederlandse wegen. Daarom stemmen wij deze week in het Europees Parlement voor een resolutie, waarin wij de Europese Commissie oproepen om illegale cabotage een halt toe te roepen.
De Europese Commissie heeft op dit moment de bevoegdheid om te controleren, of de Europese regelgeving goed wordt nageleefd. Zij lijkt echter Oost-Indisch doof te zijn voor sociale misstanden in het wegtransport. Wij roepen de Commissie dan ook op om illegale cabotage mee te nemen in de lijst met inbreuken, zodat vergunningen van malafide werkgevers ingetrokken kunnen worden als ze over de schreef gaan.
De PvdA staat voor gelijk loon voor gelijk werk. In de transportsector is dit verre van de realiteit. Om hier te komen moet keihard ingegrepen worden en alle misstanden benoemd. Er zijn Europese regels, maar ze worden niet nagekomen, of sluw ontlopen door bedrijven.
Lodewijk Asscher gaat voorop in de strijd, om met zijn collega ministers tot een Europese aanpak van deze misstanden te komen. Als de Europese Commissie nu haar ogen sluit voor wat er echt op de weg gebeurt, laat zij de chauffeurs in de steek. Niet alleen de Nederlandse, maar ook de Bulgaarse chauffeurs. Beiden worden de dupe van een systeem, dat uitbuiting toestaat door bedrijven, dat winst boven het welzijn van hun werknemers zet.