Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34085 XVI - Wijziging begroting Volksgezondheid, Welzijn en Sport 2014 (Najaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 28-11-2014 |
Publicatiedatum | 01-12-2014 |
Nummer | KST34085XVI2 |
Kenmerk | 34085 XVI, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
34 085 XVI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2014 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De in de begrotingsstaat opgenomen mutaties worden toegelicht in onderdeel B van deze artikelsgewijze toelichting, de zogenaamde begrotingstoelichting.
Tevens wordt in onderdeel B een actueel beeld gegeven van de uitgaven behorend tot het Budgettair Kader Zorg (BKZ) in het jaar 2014.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers
B. BEGROTINGSTOELICHTING
Hoofdstuk 1
-
1.LEESWIJZER
De mutaties in deze suppletoire begroting bestaan uit herschikkingen binnen de begrotingsuitgaven, overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, financieringsverschuivingen en middelen die ten laste of ten gunste van het generale beeld aan de begroting van VWS worden toegevoegd of vrijvallen.
De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2014, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende uitgangspunten toegepast:
-
-
-
1.Naast de beleidsmatig relevante mutaties worden de mutaties toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag voor de beleidsuitgaven op het niveau van het financieel instrument hoger is dan € 3 miljoen van de vastgestelde begroting. In enkele gevallen is om beleidsmatige redenen van deze regel afgeweken en zijn ook kleinere mutaties toegelicht.
-
-
-
-
2.Mutaties die afzonderlijk lager zijn dan deze normen en/of die betrekking hebben op interne verrekeningen binnen de administratie van VWS, staan gesaldeerd toegelicht met de algemene tekst «overige mutaties». Hierdoor kan dat saldo op de post «overige mutaties» uiteindelijk hoger zijn dan de bovengenoemde criteria.
-
-
-
-
3.Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven.
-
Voor wat betreft de uitgaven en ontvangsten behorend tot het Budgettair Kader Zorg worden alleen mutaties die groter zijn dan € 10 miljoen toegelicht.
1.2. Wettelijke basis
In deze paragraaf worden de uitgaven vermeld waarvoor deze begrotingswet de wettelijke basis vormt.
Artikel 3:
Aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) is een bijdrage beschikbaar gesteld van € 11.671.179 in verband met de uitvoeringskosten van het Projectplan Invoering Trekkingsrechten PGB.
1.2.2 Overzicht belangrijkste (beleidsmatige) suppletoire mutaties 2014 (Najaarsnota) Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2014 (Najaarsnota) (Bedragen x € 1.000)
Uitgaven
Artikel
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
14.817.147
Stand 1e suppletoire begroting
14.851.644
Belangrijkste suppletoire mutaties
Bijdragen Gemeentefonds voor uitkeringen aan regeling buurtsportcoaches
-
-47.334
6
Besparingsverlies kindregelingen
-
-18.160
5
Privatisering rijksinstellingen Almata en de Lindenhorst zijn per 1 juli 2014
-
-15.374
5
Ontwikkeling opleidingsplaatsen
-
-8.000
4
Nieuwe opleidingen en modernisering
-
-3.400
4
Versterking regionaal arbeidsmarktbeleid
-
-4.300
4
Aanpak fraude pgb
-
-6.178
3
Ova bijstelling
-
-5.700
11
Verkoop Antonie van Leeuwenhoeksterrein
-
-5.200
9
Bijstelling BIKK
-
-5.000
3
Desaldering ouderbijdragen
5.756
5
Desaldering PD Alt
6.070
10
Beschermd wonen Vlissingen, Groningen en Leeuwarden
7.800
9
Programma «In voor Zorg»
9.642
3
Taakstellende onderuitputting
34.690
11
Bijstelling zorgtoeslag
244.682
8
Overige mutaties
25.444
Stand 2e suppletoire begroting 2014
15.067.082
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2014 (Najaarsnota) (Bedragen x € 1.000)
Ontvangsten
Artikel
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
72.662
Stand 1e suppletoire begroting
120.520
Belangrijkste suppletoire mutaties
Vaststelling beheerskosten ZiNL
4.300
4
Mantelzorgcompliment SVB
4.600
3
Leegstandvoorziening NVWA
5.221
1
PD Alt huurstromen
6.145
10
Te hoge bevoorschotting SVB
8.100
10
Ouderbijdragen
8.500
5
Ontvangsten wanbetalers
12.616
2
Financiering huisartsenopleiding
19.500
4
Overig
18.175
Stand 2e suppletoire begroting 2013
204.261
-
2.HET BELEID
2.1 De beleidsartikelen
Artikel 1 Volksgezondheid
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 1 Volksgezondheid.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
494.520
474.852
120.652
595.504
Uitgaven
497.952
483.937
- 2.695
481.242
Waarvan juridisch verplicht
99%
1. Gezondheidsbescherming
97.489
101.802
1.986
103.788
Subsidies
9.652
3.954
- 2.038
1.916
waarvan onder andere:
Uitvoering landelijke nota gezondheidsbeleid / Nationaal Programma preventie
8.617
3.101
-
-1.878
1.223
Crisisbeheersing Volksgezondheid
813
606
-
-377
229
Communicatie verhoging leeftijd alcohol en tabak naar 18 jaar
182
182
216
398
Opdrachten
1.910
2.112
1.751
3.863
waarvan onder andere:
Crisisbeheersing Volksgezondheid
268
268
388
656
Nieuwe etikettering huishoudchemicaliën
417
417
0
417
Bijdragen aan agentschappen
85.626
95.513
2.195
97.708
waarvan onder andere:
Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit
69.632
78.074
101
78.175
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed
15.126
16.569
2.360
18.929
Bijdragen aan medeoverheden
301
223
- 122
101
waarvan onder andere:
College Toetsing
301
201
-
-200
1
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
0
0
200
200
2. Ziektepreventie
328.040
309.485
- 2.998
306.487
Subsidies
206.535
204.620
- 1.463
203.157
Ziektepreventie
6.891
5.786
-
-884
4.902
Ziektepreventie Caribisch Nederland
1.200
1.200
-
-697
503
Jeugdgezondheidszorg
3.351
3.054
-
-13
3.041
RIVM: Uitvoering Subsidieregeling Publieke Gezondheid
183.355
182.992
562
183.554
RIVM: Infectieziektebestrijding en/of bevordering seksuele gezondheid
11.738
11.588
-
-431
11.157
Opdrachten
8.536
0
465
465
waarvan onder andere:
(Vaccin)onderzoek
8.536
-
-104
544
440
Bijdragen aan agentschappen
112.878
104.865
- 2.697
102.168
waarvan onder andere:
RIVM/ Opdrachtverlening Centra
81.341
82.355
1.195
83.550
Bevolkingsonderzoeken
29.715
20.909
-
-2.597
18.312
RIVM/ Ontwikkelingen technologie en demografie
1.601
1.601
-
-1.295
306
Bijdragen aan medeoverheden
91
0
697
697
Extra contactmoment JGZ
91
0
0
0
Ziektepreventie Caribisch Nederland
0
0
697
697
3. Gezondheidsbevordering
52.340
52.827
39
52.866
Subsidies
33.037
34.199
188
34.387
waarvan onder andere:
Preventie van schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak)
6.872
3.615
-
-578
3.037
Verslavingszorg
1.364
7.673
0
7.673
Gezonde voeding en gezond gewicht / JOGG
-
-1.539
10.230
-
-397
9.833
Gezonde leefstijl jeugd
11.575
0
0
0
Letselpreventie
3.742
4.809
0
4.809
Bevordering kwaliteit en toegankelijkheid zorg
3.179
3.179
925
4.104
Bevordering van seksuele gezondheid
4.486
4.486
142
4.628
Opdrachten
4.319
3.827
5
3.832
waarvan onder andere:
Preventie schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak)
403
723
-
-200
523
Letselpreventie
0
50
0
50
Gezonde voeding en gezond gewicht / JOGG
0
285
-
-42
243
Bijdragen aan agentschappen
710
360
- 96
264
RIVM: Voedsel consumptiepeiling
221
120
1
121
RIVM: Monitoring, opdrachten, kennisvragen e.d.
489
240
-
-97
143
Bijdragen aan medeoverheden
14.274
14.441
- 58
14.383
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift
14.274
14.279
53
14.332
4. Ethiek
20.083
19.823
- 1.722
18.101
Subsidies
1.660
1.560
- 261
1.299
Beleid Medische Ethiek
1.660
1.560
-
-261
1.299
Opdrachten
0
100
124
224
Bijdragen aan agentschappen
3.804
3.804
- 1.639
2.165
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek
3.804
3.804
-
-1.639
2.165
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
14.619
14.359
12
14.371
ZiNL: Rijksbijdrage abortusklinieken
13.006
13.888
235
14.123
Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek
1.613
471
-
-223
248
Bijdragen aan medeoverheden
0
0
42
42
Ontvangsten
11.003
11.003
6.021
17.024
waarvan onder andere:
Leegstandvoorziening NVWA
4.252
4.252
5.221
9.473
Bestuurlijke boetes
0
0
800
800
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
2. Ziektepreventie
Ontvangsten
Er is meer ontvangen dan geraamd in verband met terugontvangen middelen van de NVWA als gevolg van het niet geheel benutten van de NVWA-voorziening «leegstand gebouwen» (€ 5,2 miljoen). Daarnaast vallen de opbrengsten bestuurlijke boetes circa € 0,8 miljoen hoger uit doordat de NVWA hogere boetes oplegt.
Artikel 2 Curatieve zorg
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 2 Curatieve zorg.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
2.692.612
2.741.136
2.958
2.744.094
Uitgaven
2.733.958
2.723.212
1.790
2.725.002
Waarvan juridisch verplicht (%)
99%
1. Kwaliteit en veiligheid
99.543
117.879
50
117.929
Subsidies
91.824
109.119
872
109.991
waarvan onder andere:
Integrale Kankercentrum Nederland
27.390
27.390
6.400
33.790
Nederlands Kanker Instituut
17.354
17.354
0
17.354
Patiëntveiligheid curatieve zorg
846
846
0
846
Zwangerschap en geboorte
1.440
1.513
0
1.513
Registratie en uitwisseling zorggegevens (PALGA)
3.590
3.590
0
3.590
Perinataal Webbased dossier
500
500
0
500
NICTIZ
5.000
5.000
0
5.000
Stichting Lareb: bijwerkingenregistratie voor vaccins en teratologie informatie service
1.225
1.225
160
1.385
Nederlandse Transplantatie Stichting en regio's landelijke implementatie pilots orgaandonatie
8.577
8.577
1.070
9.647
Nederlandse Transplantatie Stichting
3.095
3.095
-
-11
3.084
Regeling Donatie bij leven
800
800
-
-252
548
Stichting TKI Life Sciences and Health/ LSH Plaza
14.252
19.725
-
-938
18.787
UMCG ten behoeve van project Lifelines
4.601
4.601
0
4.601
Experiment topklinische ziekenhuizen
0
6.000
-
-4.560
1.440
Schadeloosstelling
0
4.200
0
4.200
Opdrachten
4.412
5.998
- 1.490
4.508
Bijdragen aan agentschappen
3.107
2.712
598
3.310
CIBG: Donorregister
3.031
2.600
122
2.722
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland: beheer subsidies LSH en TI Pharma
76
76
27
103
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
150
50
70
120
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
50
0
0
0
2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
2.550.873
2.548.507
2.013
2.550.520
Subsidies
13.214
11.858
679
12.537
waarvan onder andere:
Eerstelijns gezondheidscentra in VINEX-gebieden
2.000
2.000
0
2.000
Anonieme e-mental health
2.000
2.000
0
2.000
Stichting Patiëntvertrouwenspersoon
4.882
4.882
0
4.882
Stichting Familievertrouwenspersoon
1.080
1.080
0
1.080
Stichting Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik
477
477
0
477
Bekostiging
2.530.500
2.530.500
2.222
2.532.722
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18-
2.498.500
2.498.500
0
2.498.500
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen
32.000
32.000
2.222
34.222
Opdrachten
5.585
4.878
- 874
4.004
waarvan onder andere:
Programma Verspilling in de zorg
425
333
-
-209
124
Bijdragen aan agentschappen
958
1.250
- 16
1.234
CIBG: Farmatec
958
1.250
-
-16
1.234
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
616
21
2
23
ZiNL: Compensatie kosten van zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen
616
21
2
23
3. Bevorderen werking van het stelsel
83.542
56.826
- 273
56.553
Subsidies
2.829
558
- 124
434
waarvan onder andere:
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen
325
325
1
326
Zorgfraudebestrijding
1.723
135
0
135
Inkomensoverdrachten
28.166
23.966
8.760
32.726
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel
28.166
23.966
8.760
32.726
Opdrachten
4.054
4.586
633
5.219
waarvan onder andere:
Risicoverevening
1.407
1.407
203
1.610
Uitvoering zorgverzekeringstelsel
1.215
1.215
-
-774
441
Bijdragen aan agentschappen
23.735
21.955
- 3.823
18.132
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers
23.735
21.955
-
-3.823
18.132
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
20.633
5.761
- 5.732
29
SVB en ZiNL Onverzekerden en wanbetalers
10.633
0
29
29
ZiNL: Doorlichten pakket
10.000
5.761
-
-5.761
0
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
4.125
0
13
13
VenJ: Bijdrage C2000
4.125
0
13
13
Ontvangsten
35.853
55.853
12.616
68.469
waarvan onder andere:
Ontvangsten wanbetalers
34.800
54.800
12.616
67.416
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
1. Kwaliteit en veiligheid
Subsidies
Er wordt vanuit artikel 3 € 6,4 miljoen overgeboekt aan het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) in verband met het samenvoegen van een tweetal subsidies.
Daarnaast is een bedrag van € 4,6 miljoen verschoven naar de overgangsregeling FLO/VUT door de toezegging van PGGM voor een eenmalige inleg ten behoeve van extra pensioen voor medewerkers ambulancediensten.
VWS heeft toegezegd om zorgaanbieder Heideheuvel in 2014 nog eenmaal een subsidie te verlenen ter overbrugging van de klinische behandeling van ernstige obesitas bij kinderen. Heideheuvel heeft hiervoor in de periode 2008-2012 reeds eerder een subsidie ontvangen. De middelen zijn toegekend ter overbrugging van de periode waarin het Zorginstituut met een pakketduiding zou komen ten aanzien van de zorg die wordt verleend door Heideheuvel. Dekking hiervoor is gevonden binnen het budget kwaliteit en veiligheid.
3. Bevorderen werking van het stelsel
Inkomensoverdrachten
Van de circa € 8,8 miljoen op het onderdeel overgangsregeling FLO/VUT heeft circa € 4,6 miljoen betrekking op de toezegging van PGGM voor een eenmalige inleg ten behoeve van extra pensioen voor medewerkers van ambulancediensten.
Daarnaast is € 4,2 miljoen als budget toegevoegd. Dit hangt samen met de technische afwikkeling van een oude garantiestelling uit 2003. VWS heeft zich hierbij garant gesteld voor maximaal € 4,2 miljoen rond de afstoting van oude gebouwen van voorheen het Clara en Zuiderziekenhuis. In de eerste suppletoire wet is dit budget vanuit FLO/VUT overgeboekt naar de post schadeloosstelling. Met deze boeking wordt het budget van de FLO/VUT weer gecorrigeerd.
Bijdragen aan agentschappen
De uitvoeringskosten van de wanbetalersregeling vallen naar verwachting € 3,9 miljoen lager uit dan begroot door lagere deurwaarderskosten.
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
Door de opstartfase van het project Zinnige Zorg en vooral doordat een groot deel van het onderzoek door het Zorginstituut zelf wordt uitgevoerd (en niet tegen hogere kosten wordt uitbesteed), zijn de uitgaven 2014 lager dan geraamd.
Ontvangsten
De afrekening van de in het jaar 2013 betaalde voorschotten aan het CJIB ten behoeve van de uitvoering van werkzaamheden voor het terugdringen van wanbetalers en onverzekerden leidt tot een terugvordering en daarmee extra ontvangsten. Daarnaast is in de 1e suppletoire wet de raming van de ontvangsten in het kader van de aanpak van wanbetalers verhoogd. Dat is behoedzaam gebeurd, omdat rekening werd gehouden met op termijn lagere ontvangsten als gevolg van wijzigingen in de aanpak van wanbetalers. Op grond van gerealiseerde ontvangsten tot en met september wordt verwacht dat de ontvangsten hoger zullen zijn dan eerder geraamd.
Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
4.193.311
4.584.559
- 13.375
4.571.184
Uitgaven
4.193.291
4.584.539
- 13.375
4.571.164
Waarvan juridisch verplicht (%)
98%
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen
211.894
205.135
- 9.467
195.668
Subsidies
42.555
44.555
- 6.560
37.995
waarvan onder andere:
Movisie
7.939
7.939
0
7.939
Geweld in afhankelijkheidsrelaties
12.400
12.400
-
-1.000
11.400
Mezzo
3.107
3.107
0
3.107
Bekostiging
432
432
0
432
Inkomensoverdrachten
97.627
91.627
0
91.627
Mantelzorgcompliment
97.627
91.627
0
91.627
Opdrachten
65.280
62.521
28
62.549
waarvan onder andere:
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer
60.510
60.510
0
60.510
Geweld in afhankelijkheidsrelaties
12
-
-2.206
2.669
463
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
3.000
3.000
9
3.009
SVB: uitvoering Regeling maatschappelijke ondersteuning
3.000
3.000
9
3.009
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
3.000
3.000
- 2.944
56
VenJ: opvang minderjarige meisjes
1.800
1.800
-
-1.813
-
-13
Gemeentefonds: opvang specifieke doelgroepen
1.200
1.200
-
-1.101
99
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
3.981.397
4.379.404
- 3.908
4.375.496
Subsidies
204.906
227.312
4.779
232.091
waarvan onder andere:
Centrum Indicatiestelling Zorg
106.745
121.745
0
121.745
Aanpak fraude persoonsgebonden budget
17.500
17.500
-
-6.178
11.322
Subsidieregeling palliatieve zorg
18.943
18.943
0
18.943
Kwaliteitsverbetering palliatieve zorg
7.642
7.642
0
7.642
Programma «In voor zorg!»
18.400
18.400
9.642
28.042
Stichting Centrum Consultatie en expertise
9.873
9.873
0
9.873
Vilans
5.268
5.268
0
5.268
Integraal Kankercentrum Nederland
6.400
6.400
-
-6.400
0
PGB trekkingsrechten
0
12.847
-
-1.176
11.671
Transitie Hlz
0
0
8.200
8.200
Bekostiging
3.758.800
4.141.300
- 5.000
4.136.300
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)
3.758.800
4.141.300
-
-5.000
4.136.300
Opdrachten
15.677
8.551
- 3.673
4.878
waarvan onder andere:
Aanpak fraude pgb
2.500
150
-
-150
0
Programma «Kwaliteit palliatieve zorg»
2.547
647
-
-647
0
Programma Informatievoorziening zorg en ondersteuning (IZO)
4.000
2.631
-
-794
1.837
Zorg en dwang
1.500
1.500
-
-540
960
Deltaplan Dementie
1.750
0
0
0
Nationaal Programma Ouderenzorg
3.000
1.880
0
1.880
Bijdragen aan agentschappen
0
2.227
0
2.227
CIBG: Opdrachtgeverschap WTZi
0
2.227
0
2.227
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
2.014
14
- 14
0
ZiNL: AWBZ-brede zorgregistratie
2.014
14
-
-14
0
Ontvangsten
3.441
3.441
7.500
10.941
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
Subsidies
Voor de aanpak fraude pgb zijn afspraken gemaakt met zorgverzekeraars over het terugdringen van pgb-fraude, onder meer door het afleggen van huisbezoeken. Deze uitgaven vallen lager uit dan geraamd evenals de aanloopkosten van de invoering van trekkingsrechten (circa € 6,2 miljoen).
Er wordt € 6,4 miljoen overgeboekt naar artikel 2 in verband met het samenvoegen van een tweetal subsidies voor het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL).
Voorts wordt het budget voor InVoorZorg! met € 9,6 miljoen verhoogd in verband met de tranche 2014-2016 die begin dit jaar is gestart. Hiertoe zijn middelen binnen artikel 3 overgeheveld.
Tot slot wordt € 8,2 miljoen overgeboekt in verband met de transitie Hlz. De middelen zijn voornamelijk bestemd voor ondersteuning van de regio’s, het aanstellen van ambassadeurs (vliegende brigade), monitoring en communicatie en onderzoek.
Bekostiging
De uitgavenraming BIKK wordt naar aanleiding van de laatste ramingen van het Centraal Planbureau neerwaarts bijgesteld.
Ontvangsten
Als gevolg van de verantwoording van het mantelzorgcompliment door de SVB over 2013 is sprake van € 4,6 miljoen terugontvangsten. Dit wordt veroorzaakt door lagere uitvoeringskosten en minder verstrekte complimenten (23.000) dan oorspronkelijk begroot.
Daarnaast zijn in de voorgaande jaren verleende subsidies lager vastgesteld met als gevolg dat er meer ontvangsten zijn gerealiseerd dan geraamd (circa € 3 miljoen).
Artikel 4 Zorgbreed beleid
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 4 Zorgbreed beleid.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
694.225
741.554
- 29.646
711.908
Uitgaven
697.717
735.546
- 29.646
705.900
Waarvan juridisch verplicht (%)
97%
1. Positie cliënt
26.934
26.504
- 104
26.400
Subsidies
22.878
22.881
- 1.215
21.666
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties
22.698
22.459
-
-1.216
21.243
Overig positie cliënt
180
422
1
423
Opdrachten
2.602
2.758
1.106
3.864
waarvan onder andere:
Ondersteuning cliënt organisaties
2.437
2.437
702
3.139
Bijdragen aan agentschappen
1.454
865
5
870
waarvan onder andere:
CIBG: uitvoering subsidieregeling
1.333
403
-
-37
366
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
299.230
297.095
- 27.428
269.667
Subsidies
288.546
287.996
- 26.357
261.639
waarvan onder andere:
Kwaliteitsimpuls categorale en algemene ziekenhuizen
48.000
47.622
0
47.622
Stageplaatsen zorg / Stagefonds
110.000
110.000
409
110.409
Publieke Gezondheidszorgopleidingen
18.323
18.323
-
-5
18.318
Aanpassing opleidingscurricula
5.000
5.000
-
-2.400
2.600
Vaccinatie stageplaatsen zorg
3.850
3.850
19
3.869
Opleiding tot verpleegkundig specialist/physician assistant
34.775
34.775
-
-3.196
31.579
Opleiding tot ziekenhuisarts
5.842
5.842
0
5.842
Capaciteitsorgaan
1.625
1.625
0
1.625
Regionaal arbeidsmarktbeleid
7.500
7.500
0
7.500
Veilig werken in de zorg
3.196
3.196
0
3.196
Arbeidsmarktbeleid Hlz
4.300
4.300
-
-4.300
0
Ontwikkeling opleidingsplaatsen
8.000
8.000
-
-8.000
0
Nieuwe opleidingen en modernisering
7.100
7.100
-
-3.400
3.700
Opdrachten
2.115
530
- 303
227
Bijdragen aan agentschappen
7.903
7.903
- 770
7.133
waarvan onder andere:
CIBG: Bijdrage voor onder andere UZI-register, BIG-register, SVB-Z
5.300
8.319
-
-1.186
7.133
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
666
666
2
668
waarvan onder andere:
ZiNL: sectie Zorgberoepen en opleidingen
666
666
2
668
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling
89.359
112.821
- 4.595
108.226
Subsidies
5.042
5.212
121
5.333
Nivel
5.042
5.212
121
5.333
Opdrachten
0
0
70
70
Bijdragen aan agentschappen
2.370
1.265
836
2.101
waarvan onder andere:
CIBG: JMV
800
800
45
845
RIVM: Zorgbalans
650
0
0
0
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
81.947
106.344
- 5.622
100.722
ZonMw: programmering
81.947
106.344
-
-5.622
100.722
ZonMw: exploitatie
0
0
0
0
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten
193.292
213.183
7.896
221.079
Subsidies
256
256
1
257
Uitvoering Wtcg
256
256
1
257
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
189.636
209.895
6.138
216.033
waarvan onder andere:
CAK
92.950
92.025
10.138
102.163
NZA
43.231
48.772
-
-1.652
47.120
ZiNL
48.436
65.683
-
-2.755
62.928
CBZ
1.400
892
0
892
CSZ
2.615
2.523
400
2.923
Opdrachten
3.400
3.032
1.757
4.789
waarvan onder andere:
TNO centrum Zorg en Bouw
2.370
2.370
1.137
3.507
Uitvoering Wtcg
907
487
2
489
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland
88.902
85.443
- 6.127
79.316
Bekostiging
88.902
85.443
- 6.127
79.316
Zorg en welzijn
84.192
84.101
-
-6.127
77.974
Jeugdzorg
4.710
1.342
0
1.342
6. Voorkomen fraude
0
500
712
1.212
Subsidies
0
0
782
782
Opdrachten
0
500
- 70
430
Ontvangsten
4.858
4.858
25.300
30.158
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
Subsidies
Het interventieteam Hlz is per 1 oktober aangevangen met haar werkzaamheden. Hierdoor komt een deel van het budget dit jaar niet meer tot uitputting (circa € 4,3 miljoen).
Zoals vermeld in brief (Tweede Kamer, 2013-2014, 29 282, nr. 196), zijn de beschikbare opleidingsplaatsen voor enkele beroepen in de GGZ voor 2015 verhoogd (respectievelijk 59 en 44 extra opleidingsplaatsen voor psychotherapeuten en klinisch psychologen). Niet alle plaatsen zijn gerealiseerd waardoor onderuitputting ontstaat (€ 8 miljoen).
Tot slot is de subsidie voor nieuwe opleidingen en modernisering om technische redenen neerwaarts bijgesteld (€ 3,4 miljoen).
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
De ruimte is voornamelijk (€ 5,6 miljoen) ontstaan doordat de opdrachtverlening aan ZonMw van het Vijfde preventieprogramma (€ 3,4 miljoen) en het vervolg programma Jeugdgezondheidszorg (€ 1,0 miljoen) later dan aanvankelijk voorzien heeft plaatsgevonden. Verder was voor een aantal andere programma’s minder budget nodig dan verwacht (€ 1,2 miljoen).
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Van de circa € 10,1 miljoen op het CAK heeft € 3,6 miljoen betrekking op de uitvoeringskosten van het CAK. Deze zijn als gevolg van de aanpassing van systemen voor de uitvoering van de Wmo 2015 hoger dan geraamd. De middelen zijn nodig om cliënten geautomatiseerd te kunnen beschikken en factureren. De aanpassing was pas mogelijk na vaststelling van lagere regelgeving. Daarnaast zijn de kosten voor de uitvoering van de andere wettelijke regelingen hoger dan begroot (€ 1,4 miljoen). Ten slotte is budget overgeboekt voor de Hlz-transitie (circa € 2,8 miljoen).
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland (CN)
Bekostiging
Dit betreft een technische mutatie. De bekostiging van de zorg in Caribisch Nederland, inclusief de personele en materiële apparaatsuitgaven, vond voorheen plaats vanaf artikel 4. In de nieuwe begrotingsstructuur worden deze apparaatsuitgaven vanaf artikel 10 verantwoord.
Ontvangsten
Met ingang van 2013 loopt de financiering van de huisartsenopleiding via de beschikbaarheidbijdrage en is de subsidierelatie van VWS met de SBOH geëindigd. Een gevolg van de beëindiging van de subsidierelatie is dat de SBOH met subsidie opgebouwd vermogen aan VWS moet terugbetalen (19,5 miljoen).
Tot slot is € 4,3 miljoen teruggevorderd ten gevolge van de vaststellingen beheerskosten 2012 en 2013 van ZiNL.
Artikel 5
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 5 Jeugd.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
1.404.726
1.400.038
- 1.243.983
156.055
Uitgaven
1.551.126
1.546.438
1.885
1.548.323
Waarvan juridisch verplicht (%)
99%
1. Laagdrempelige ondersteuning bij het opvoeden en opgroeien
38.197
47.056
4.347
51.403
Subsidies
31.772
32.941
5.592
38.533
Koepels van internaten voor schippers- en kermisjeugd
21.613
21.613
80
21.693
Preventief en ontwikkelingsgericht jeugdbeleid
6.836
6.836
25
6.861
Stelselherziening
162
162
6.320
6.482
Zorg voor jeugd
3.161
4.330
-
-833
3.497
Opdrachten
4.609
10.599
- 521
10.078
Preventief en ontwikkelingsgericht jeugdbeleid
1.719
1.719
-
-221
1.498
Stelselherziening
2.447
8.437
-
-301
8.136
Aanpak kindermishandeling
443
443
1
444
Bijdragen aan agentschappen
749
749
2
751
Verwijsindex
749
749
2
751
Bijdragen aan medeoverheden
201
201
1
202
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
866
2.566
- 727
1.839
VenJ: Aanpak kindermishandeling
665
665
-
-665
0
Kijkwijzer
201
201
951
1.152
Stelselherziening
0
1.700
-
-1.013
687
2. Noodzakelijke en passende zorg
1.512.929
1.499.382
- 2.462
1.496.920
Subsidies
208.624
223.062
6.038
229.100
Jeugdzorg Plus
205.166
220.861
6.025
226.886
Jeugdzorg
3.458
2.201
13
2.214
Opdrachten
1.048
1.028
3
1.031
waarvan onder andere:
Jeugdzorg Plus
250
250
1
251
Jeugdzorg
798
778
2
780
Bijdragen aan medeoverheden
1.297.465
1.269.238
- 6.422
1.262.816
Doeluitkering Jeugdzorg provincies en grootstedelijke regio's
1.297.465
1.269.238
-
-6.422
1.262.816
Bijdragen aan agentschappen
0
262
0
262
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
5.792
5.792
- 2.081
3.711
Jeugdzorg Plus
5.792
5.792
- 2.081
3.711
Ontvangsten
4.508
4.508
11.034
15.542
waarvan onder andere:
Laagdrempelige ondersteuning opvoeden en opgroeien
4.423
4.423
0
4.423
Noodzakelijke en passende zorg
85
85
11.034
11.119
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
1. Laagdrempelige ondersteuning bij het opvoeden en opgroeien
Subsidies
Voor de stelselherziening zijn meerdere overboekingen verwerkt ten behoeve van de oprichting van de Transitieautoriteit Jeugd (TAJ). Er wordt een bijdrage gedaan aan de bureaukosten van de TAJ van € 1,2 miljoen. Daarnaast is een desaldering gemaakt van € 2,8 miljoen en heeft er een interne herschikking plaatsgevonden van € 1,3 miljoen.
2. Noodzakelijke en passende zorg
Subsidies
Het budget voor Jeugdzorg Plus is met circa € 6,0 miljoen verhoogd. Dit komt met name door de privatisering van de rijksinstellingen Almata en de Lindenhorst zijn per 1 juli 2014. De kosten voor deze privatisering zijn hoger uitgevallen dan begroot, onder andere als gevolg van extra kosten samenhangend met boventallig personeel, de afkoop van een pand en de overgang van medewerkers naar een andere CAO (circa € 15,4 miljoen). Daarnaast is er voor de overheveling van Jeugdzorg Plus budget naar de jeugdzorg en de afnemende capaciteitsbehoefte bij de gesloten jeugdzorg is € 10,2 miljoen afgeboekt
Bijdragen aan medeoverheden
Per saldo wordt het budget voor de doeluitkering met € 6,4 miljoen verlaagd. Dit wordt veroorzaakt door een overboeking naar het Ministerie van SZW budget in verband met het besparingsverlies kindregelingen (€ 18,2 miljoen). Hier tegenover staat onder meer een interne herschikking van budget van € 4,1 miljoen binnen artikel 5 en een desaldering van de ontvangsten van de ouderbijdragen (€ 5,8 miljoen).
Ontvangsten
De ontvangsten ouderbijdragen zijn € 8,5 miljoen naar boven bijgesteld. Daarnaast heeft de verkoop van Rijksjeugdinstellingen € 1,5 miljoen opgebracht.
Artikel 6 Sport en bewegen
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 6 Sport en bewegen.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
106.544
127.634
- 45.171
82.463
Uitgaven
132.421
116.193
- 45.171
71.022
Waarvan juridisch verplicht (%)
94%
1. Passend sport- en beweegaanbod
88.293
72.851
- 45.847
27.004
Subsidies
31.354
16.397
1.310
17.707
Gehandicaptensport
3.167
3.167
-
-346
2.821
Verantwoord sporten en bewegen
3.086
2.436
135
2.571
Sport en bewegen in de buurt
17.976
3.669
1.203
4.872
Stimuleren van een veiliger sportklimaat
7.125
7.125
318
7.443
Bekostiging
9.398
9.120
177
9.297
Compensatie van betaalde energiebelasting
9.398
9.120
177
9.297
Opdrachten
0
0
0
0
Sport en bewegen in de buurt
0
0
0
0
Bijdragen aan medeoverheden
47.541
47.334
- 47.334
0
Sport en bewegen in de buurt
47.541
47.334
-
-47.334
0
2. Uitblinken in sport
36.779
36.358
1.299
37.657
Subsidies
26.700
26.079
77
26.156
Topsportevenementen
6.523
6.102
-
-576
5.526
Topsportprogramma's
18.932
18.732
23
18.755
Dopingbestrijding
1.245
1.245
630
1.875
Opdrachten
0
0
0
0
Topsportevenementen
0
0
0
0
Inkomensoverdrachten
9.885
10.085
1.222
11.307
Stipendiumregeling
9.885
10.085
1.222
11.307
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
194
194
0
194
Dopingbestrijding
194
194
0
194
3. Borgen van innovatie, kennisontwikkeling en kennisdeling
7.349
6.984
- 623
6.361
Subsidies
7.146
6.541
- 436
6.105
Kennis als fundament
6.644
6.541
-
-436
6.105
Internationaal beleid
502
0
0
0
Opdrachten
203
381
- 180
201
Kennis als fundament
201
381
-
-180
201
Internationaal beleid
0
0
0
0
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
0
62
- 7
55
Internationaal beleid
0
62
-
-7
55
Ontvangsten
1.740
1.740
- 800
940
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
1. Passend sport- en beweegaanbod
Bijdragen aan medeoverheden
Er is € 46,1 miljoen overgeboekt naar het Gemeentefonds in verband met de uitkeringen aan deelnemende gemeenten voor de regeling buurtsportcoaches.
2. Uitblinken in sport
Inkomensoverdrachten
Het budget voor de stipendiumregeling wordt met € 1,2 miljoen verhoogd omdat het aantal sporters dat in aanmerking komt voor een uitkering sterker is gestegen dan geraamd.
Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering Tweede Wereldoorlog
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering Tweede Wereldoorlog.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
327.802
327.676
- 5.890
321.786
Uitgaven
327.802
327.676
- 5.890
321.786
Waarvan juridisch verplicht (%)
99%
1. De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WOII
20.190
20.064
- 3.333
16.731
Subsidies
16.506
16.506
- 3.339
13.167
waarvan onder andere:
Nationaal Comité 4 en 5 mei
5.465
5.465
20
5.485
Nationale herinneringscentra
1.604
1.604
15
1.619
Zorg- en dienstverlening
6.888
6.888
-
-3.374
3.514
Bekostiging
962
962
0
962
Opdrachten
2.422
2.422
5
2.427
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
100
100
0
100
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
200
74
1
75
2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII
307.612
307.612
- 2.557
305.055
Inkomensoverdrachten
291.756
291.756
- 2.600
289.156
waarvan onder andere:
Wet uitkering vervolgingsslachtoffers 1940-1945 (Wuv)
159.401
159.401
0
159.401
Wet uitkering burger oorlogsgetroffenen 1940-1945 (Wubo)
72.501
72.501
-
-2.600
69.901
Wet buitengewoon pensioen via Stichting 1940-1945 (Wbp)
47.557
47.557
0
47.557
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
15.856
15.856
43
15.899
SVB
12.754
12.754
7
12.761
PUR
1.581
1.581
0
1.581
Stichting Administratie Indonesische Pensioenen
1.521
1.521
36
1.557
Ontvangsten
901
901
0
901
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
1. De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WOII
Subsidies
Er zijn lagere uitgaven dan voorzien op het gebied van subsidies voor zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen en de herinnering aan WO II (circa € 3,4 miljoen).
Artikel 8
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
4.466.171
4.027.240
243.682
4.270.922
Uitgaven
4.466.171
4.027.240
243.682
4.270.922
Waarvan juridisch verplicht
100%
Inkomensoverdrachten
4.466.171
4.027.240
243.682
4.270.922
-
1.Zorgtoeslag
4.068.935
3.564.283
244.682
3.808.965
-
2.Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg)
354.937
420.658
0
420.658
-
3.Tegemoetkoming specifieke zorgkosten
42.299
42.299
-
-1.000
41.299
Ontvangsten
0
0
0
0
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Inkomensoverdrachten
De uitgavenraming zorgtoeslag is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau naar boven bijgesteld (€ 244,7 miljoen).
2.2 De niet-beleidsartikelen
Artikel 9 Algemeen
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 9 Algemeen.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
30.748
38.910
690
39.600
Uitgaven
30.748
38.910
690
39.600
1. Internationale samenwerking
5.554
5.434
- 200
5.234
Bijdragen aan agentschappen
0
0
804
804
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
5.554
5.434
- 1.004
4.430
waarvan onder andere:
World Health Organization
4.295
4.295
-
-804
3.491
2. Verzameluitkering VWS
349
770
7.801
8.571
Verzameluitkering Sport
0
421
0
421
Verzameluitkering Jeugd
311
311
1
312
Verzameluitkering Langdurige Zorg
38
38
7.800
7.838
3. Strategisch onderzoek RIVM
24.845
32.706
- 6.911
25.795
Bekostiging
24.845
32.706
- 6.911
25.795
waarvan onder andere:
Strategisch onderzoek RIVM
24.845
27.806
-
-7.461
20.345
Ontvangsten
0
0
0
0
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
2. Verzameluitkering VWS
Voor Vlissingen, Groningen en Leeuwarden leidt de verdeling van de middelen voor beschermd wonen en opvang die zijn opgenomen in de meicirculaire voor 2015 tot een knelpunt. Er is in hun situatie te weinig budget voor de regiogemeenten beschikbaar gesteld en de inkoopafspraken voor komend jaar zijn reeds gemaakt. De middelen worden in 2014 eenmalig via de verzameluitkering VWS toegevoegd aan het gemeentefonds.
3. Strategisch onderzoek RIVM
Het budget is per saldo neerwaarts bijgesteld (€ 6,9 miljoen). Dit bestaat onder andere uit mutaties op het gebied van de projectdirectie ALT (PD ALT). Deze zijn bij de eerste suppletoire begroting op het eigenaarbudget voor het RIVM geboekt en worden nu ten gunste van het budget van de projectdirectie gebracht. Het gaat om de bij de eerste suppletoire begroting gemelde eindejaarsclaim van circa € 3,9 miljoen en de mutatie van circa € 3,6 miljoen welke betrekking heeft op de transitiekosten voor de projectdirectie in het kader van de verzelfstandiging Intravacc (totaal € 7,5 miljoen).
Daarnaast heeft de Nederlandse Staat op 14 februari 2014 het Antonie van Leeuwenhoekterrein in Bilthoven verkocht aan het Serum Institute India. Omdat het Sproncklaboratorium mee is verkocht, is er sprake van een onderuitputting van € 5,2 miljoen.
Tot slot wordt ter dekking van het exploitatietekort 2014 € 3,2 miljoen overgeboekt. Dit wordt onder meer veroorzaakt doordat de actueel begrote hoeveelheid uren voor laboratoria en centra lager is uitgevallen dan werd aangenomen bij de tariefbepaling van 2014.
Artikel 10 Apparaatsuitgaven
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 10 Apparaatsuitgaven.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
222.722
282.152
42.352
324.504
Uitgaven
222.775
282.205
42.352
324.557
Personele uitgaven kerndepartement
94.232
127.252
15.030
142.282
waarvan eigen personeel
91.611
116.328
10.696
127.024
waarvan externe inhuur
1.116
8.724
4.337
13.061
Materiële uitgaven kerndepartement
45.949
65.749
27.649
93.398
waarvan ICT
3.752
2.637
59
2.696
waarvan bijdrage SSO's
34.967
38.484
8.994
47.478
Personele uitgaven inspecties
55.147
58.214
87
58.301
waarvan eigen personeel
53.938
54.420
88
54.508
waarvan externe inhuur
500
2.985
0
2.985
Materiële uitgaven inspecties
16.297
15.273
- 3.324
11.949
waarvan ICT
2.550
3.450
-
-3.393
57
waarvan bijdrage SSO's
5.250
2.800
0
2.800
Personele uitgaven SCP en raden
8.971
11.994
1.852
13.846
waarvan eigen personeel
8.610
11.664
1.840
13.504
waarvan externe inhuur
361
330
12
342
Materiële uitgaven SCP en raden
2.179
3.723
1.058
4.781
waarvan ICT
50
320
54
374
waarvan bijdrage SSO's
0
80
-
-74
6
Ontvangsten
5.358
30.919
22.070
52.989
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Personele uitgaven
De personele uitgaven zijn met circa € 17 miljoen naar boven bijgesteld, onderverdeeld naar een bijstelling van de geraamde uitgaven ten behoeve van eigen personeel van circa € 12,6 miljoen en circa € 4,3 miljoen ten behoeve externe inhuur.
Dit wordt ondermeer veroorzaakt door overboekingen vanuit programmabudgetten ten behoeve personele uitgaven bij het zorgkantoor Caribisch Nederland (€ 5,1 miljoen) en de financiering van CCMO (€ 1,8 miljoen).
Materiële uitgaven
De eindejaarsverwachting van PD Alt laat zien dat de huurkosten met circa € 6,1 miljoen hoger uitkomen. Oorzaak hiervoor is dat ten tijde van begroten werd aangenomen dat de huurstromen van het Alt-terrein via de hoofdhuurder (VWS) zouden lopen. Later is echter besloten om de huur via PD Alt te laten lopen aangezien de huur voor 2013 ook door PD Alt werd gefaciliteerd en dit de meest werkbare constructie leek. Dekking wordt verkregen via een desaldering met de ontvangsten van PD Alt.
Mutaties op het gebied van de projectdirectie ALT die bij eerste suppletoire begroting op het eigenaarbudget voor het RIVM (art. 9) zijn geboekt, worden nu ten gunste van het budget van de projectdirectie gebracht. Het gaat om de bij de eerste suppletoire begroting gemelde eindejaarsclaim van circa € 3,9 miljoen en de mutatie van circa € 3,6 miljoen welke betrekking heeft op de transitiekosten voor de projectdirectie in het kader van de privatisering.
Er heeft een desaldering plaatsgevonden van ontvangsten in verband met bijdragen van de baten-lastendiensten CIBG en RJI in de kosten van inbestede dienstverlening in 2014 bij de SSO’s van het Ministerie van BZK.
Ontvangsten
Er is sprake van € 8,1 miljoen terugontvangsten als gevolg van een te hoge bevoorschotting van de SVB voor het uitvoeren van werkzaamheden in de jaren 2011-2013. Tevens zijn er hogere ontvangsten (€ 4,5 miljoen) in verband met bijdragen van de baten-lastendiensten CIBG en RJI in de kosten van inbestede dienstverlening in 2014 bij de SSO’s van het Ministerie van BZK.
De ontvangsten van PD Alt zijn circa € 6,1 miljoen hoger uitvallen dan geraamd. De oorzaak hiervan is dat de huurstromen voor het Alt terrein voor 2014 via PD Alt zijn gelopen, in plaats van via de hoofdhuurder (VWS).
Artikel 11 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 11 Nominaal en onvoorzien.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
- 36.814
- 14.252
16.148
1.896
Uitgaven
- 36.814
- 14.252
21.816
7.564
-
1.Loonbijstelling
0
12.200
-
-12.200
0
-
2.Prijsbijstelling
297
2.564
0
2.564
-
3.Onvoorzien
0
0
0
0
-
4.Taakstelling
-
-37.111
-
-29.016
34.016
5.000
Ontvangsten
5.000
7.297
0
7.297
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
1. Loonbijstelling
De loonbijstelling tranche 2014 kader Rijksbegroting in enge zin (R) van € 11,5 miljoen is toebedeeld aan de artikelen. Voor kader Zorg (Z) is de loonbijstelling van circa € 0,7 miljoen toebedeeld aan artikel 4 (Zorgbreed beleid).
4. Taakstelling
Voor de tranche Ova is € 5,7 miljoen overgeboekt naar het Ministerie van OCW voor de uitgaven ter financiering van de loonkostenindexering op grond van de Ova van € 5,7 miljoen.
Daarnaast is de taakstellende onderuitputting gerealiseerd.
-
3.FINANCIEEL BEELD ZORG
-
1.Inleiding
Deze paragraaf geeft een actueel beeld van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ) in het lopende jaar. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de najaarsnota 2014, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
Ten opzichte van eerdere jaren worden in deze paragraaf alleen de nieuwe mutaties toegelicht. Deze nieuwe mutaties betreffen de bijstellingen ten opzichte van de standen die zijn opgenomen in de ontwerpbegroting 2015.
Dit deel van de 2e suppletoire begroting 2014 bestaat uit de volgende paragrafen:
-
-
-
1.Inleiding
-
-
-
-
2.Ontwikkeling van het Budgettair Kader Zorg (BKZ) 2014
-
-
-
-
3.Verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten 2014
-
-
2.Ontwikkeling van het Budgettair Kader Zorg (BKZ) 2014
Tabel 1 laat de ontwikkeling van het BKZ en de netto-BKZ-uitgaven zien vanaf de stand ontwerpbegroting 2014. Het Budgettair Kader Zorg is bij de start van het kabinet-Rutte-Asscher voor de periode 2013-2017 vastgesteld bij Startnota(TK33 400, nr. 18).
Tabel 1 Ontwikkeling van het BKZ en de netto-BKZ-uitgaven 2014 (bedragen x € 1 miljoen)
20141
BKZ stand ontwerpbegroting 2014 (na herijking)
67.826
Prijs nationale bestedingen (pNB)
-
-346
IJklijnmutaties
-
-30
BKZ stand 1e suppletoire begroting 2014
67.451
IJklijnmutaties
-
-23
Technische correctie kader jeugd
-
-346
BKZ stand ontwerpbegroting 2015
67.081
IJklijnmutaties
0
BKZ stand 2e suppletoire begroting 2014
67.081
Netto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2014
66.207
Onderschrijding BKZ
- 875
Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, gegevens Zorginstituut Nederland over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ.
Noot 1
Als gevolg van afronding kan de som der delen afwijken van het totaal.
Het BKZ is ten opzichte van de Startnota als gevolg van de nominale ontwikkelingen met € 346 miljoen verlaagd. Als gevolg van de ijklijnmutaties is het BKZ met € 53 miljoen verlaagd. Verder is het kader in 2014 verlaagd met € 346 miljoen als gevolg van de technische correctie van het kader jeugd. Ondanks de verlaging van het BKZ met € 745 miljoen is het BKZ als gevolg van de daling van de netto-BKZ-uitgaven met € 875 miljoen onderschreden. Het bedrag van € 875 miljoen kan nog wijzigen op grond definitievere cijfers over 2014 van het ZiNL en de NZa over de zorguitgaven. Hierover wordt in de Slotwet 2014 nader gerapporteerd.
Tabel 2 geeft een overzicht van de kadertoetsing van het BKZ in 2014 vanaf de stand vastgesteld bij Startnota. Sinds de Startnota is het kader onderschreden met € 875 miljoen. Van deze € 875 miljoen is voor het grootste deel (€ 709 miljoen) in eerdere budgettaire nota’s gemeld. In de 1e suppletoire begroting 2014 is reeds een onderschrijding gemeld van € 622 miljoen en in de ontwerpbegroting 2015 van € 88 miljoen. In de 2e suppletoire begroting 2014 is ten opzichte van de stand ontwerpbegroting 2015 de kaderonderschrijding verder met € 165 miljoen toegenomen. Hiervan heeft € 150 miljoen betrekking op de actualisering van de zorguitgaven en € 15 miljoen op het opleidingsfonds.
Tabel 2 Kadertoets BKZ 2014 (bedragen x € 1 miljoen)
2014
Kadertoets BKZ Ontwerpbegroting 2014 (na herijking)
0
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014
-
-622
Kadertoets BKZ 1e suppletoire begroting 2014
- 622
Mutatie ontwerpbegroting 2015
-
-88
Kadertoets BKZ ontwerpbegroting 2015
- 709
Mutatie 2e suppletoire begroting 2014
-
-165
Kadertoets BKZ 2e suppletoire begroting 2014
- 875
Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, gegevens Zorginstituut Nederland over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ.
-
3.Verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten 2014
Tabel 3 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2014 de verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten zien. Omdat een groot deel van de mutaties ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2014 al in de Ontwerpbegroting 2015 is toegelicht worden hier slechts de nieuwe mutaties ten opzichte van de begrotingsstand weergegeven.
Tabel 3 Verticale ontwikkeling van de totale BKZ-uitgaven en -ontvangsten 2014 (bedragen x € 1 miljoen)
2014
Bruto-BKZ-uitgaven ontwerpbegroting 2014
72.895,0
Mutaties gemeld in de 1e suppletoire begroting 2014
- 955,7
Stand 1e suppletoire begroting 2014
71.939,3
Mutaties gemeld in de ontwerpbegroting 2015
- 457,1
Stand ontwerpbegroting 2015
71.482,1
Nieuwe mutaties
Actualisering zorguitgaven
-
-150,0
Opleidingsfonds
-
-15,2
Totaal nieuwe mutaties
- 165,2
Bruto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2014
71.316,9
BKZ-ontvangsten ontwerpbegroting 2014
5.068,6
Mutaties gemeld in de 1e suppletoire begroting 2014
41,5
Stand 1e suppletoire begroting 2014
5.110,1
Mutaties gemeld in de ontwerpbegroting 2015
0,0
Stand ontwerpbegroting 2015
5.110,1
Nieuwe mutaties
0,0
BKZ-ontvangsten stand 2e suppletoire begroting 2014
5.110,1
Netto-BKZ-uitgaven stand ontwerpbegroting 2014
67.826,4
Netto-BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2014
66.829,2
Netto-BKZ-uitgaven stand ontwerpbegroting 2015
66.372,0
Netto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2014
66.206,8
Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, gegevens Zorginstituut Nederland (ZiNL) over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ.
Toelichting nieuwe mutaties
Uitgaven
Actualisering zorguitgaven
Op basis van voorlopige gegevens over het eerste half jaar van 2014 van het Zorginstituut Nederland (ZiNL) zijn de zorguitgaven 2014 geactualiseerd. Binnen het Budgettair Kader Zorg (BKZ) tekent zich een onderschrijding af van circa € 150 miljoen. Deze geraamde onderschrijding kan nog wijzigen op grond van de realisatiecijfers over geheel 2014. Daarover wordt bij het jaarverslag 2014 nader gerapporteerd.
Opleidingsfonds
De vaststelling van subsidies in het kader van de opleidingen tot ziekenhuisarts leidt tot € 15,2 miljoen onderuitputting in 2014.