Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII) voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34085 XVII - Wijziging begroting Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking 2014 (Najaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII) voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 28-11-2014 |
Publicatiedatum | 01-12-2014 |
Nummer | KST34085XVII2 |
Kenmerk | 34085 XVII, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
34 085 XVII Wijziging van de begrotingsstaat van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII) voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2014 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII);
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, E.M.J. Ploumen
B. BEGROTINGSTOELICHTING
-
1.Voorstel van wet
Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de uitgaven van de begroting 2014 van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII) met EUR 50,3 miljoen te verhogen.
-
2.Leeswijzer
De voorliggende suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de eerste suppletoire begroting 2014 van hoofdstuk XVII van de begroting van het Rijk.
In de toelichting worden de belangrijkste mutaties op de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking toegelicht. Ten slotte volgt per artikel de nieuwe stand en een toelichting op de opmerkelijke verschillen.
Per artikel is een tabel opgenomen met de mutaties. De toelichting per beleidsartikel heeft betrekking op de kolom mutaties suppletoire begroting. Het aantal activiteiten en het aantal financiële instrumenten van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking is aanzienlijk. Om de leesbaarheid te waarborgen worden daarom alleen de financiële instrumenten die meer dan 3 procent van het artikelonderdeel uitmaken opgenomen in de financiële tabel. Dat betekent dat er in sommige gevallen geen uitputtende opsomming is van de financiële instrumenten per artikelonderdeel.
Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften en de Comptabiliteitswet van 2001 dienen de opmerkelijke verschillen tussen de oorspronkelijke en huidige raming te worden toegelicht. Op uitgavenniveau is voor deze toelichting een norm gehanteerd waarbij voor de beleidsartikelen afwijkingen van 10% of meer, met een minimum van EUR 2 miljoen, ten opzichte van de stand van de Eerste Suppletoire Begroting 2014 op sub-artikel niveau zijn opgenomen. Voor verplichtingen wordt de norm van 10% op artikel niveau aangehouden.
-
3.Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2014
Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII):
Het voorstel is om de uitgaven voor 2014 te verhogen met EUR 50,3 miljoen. De belangrijkste reden voor deze verhoging zijn de extra middelen die het kabinet heeft vrijgemaakt voor noodhulp (EUR 100 mln in 2014). Tegenover deze verhoging staan diverse verlagingen, met name op de sub-artikelen voor het Budget Internationale Veiligheid (BIV) en het Dutch Good Growth Fund (DGGF).
Onder invloed van de sterk gestegen instroom van asielzoekers heeft het kabinet in 2014 eenmalig EUR 375 mln beschikbaar gesteld ter dekking van de kosten van de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen die aan het ODA-budget worden toegerekend. Deze ODA-middelen staan op de begroting van het Ministerie van Veiligheid en Justitie en leiden derhalve niet tot een mutatie op de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Een eventueel surplus als gevolg van onderuitputting wordt naar 2015 meegenomen via de asielreserve op de begroting van Veiligheid & Justitie.
De verwachte ODA-prestatie komt in 2014 uit op 0,63% (exclusief het Dutch Good Growth Fund).
Hieronder volgt een overzicht van de meest in het oog springende wijzigingen ten opzichte van de eerste suppletoire begroting 2014 van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII):
Artikel 1
Het budget voor het Dutch Good Growth Fund (DGGF) wordt met EUR 20 mln verlaagd wegens een lagere liquiditeitsbehoefte. Dit bedrag zal in latere jaren weer worden toegevoegd aan het fonds (via de eindejaarsmarge voor het DGGF). Daarnaast is sprake van een onderuitputting op de ODA- en non-ODA programma’s voor internationaal ondernemen.
Artikel 2
De uitgaven voor milieu en klimaat worden met EUR 10 mln verlaagd, met name vanwege vertragingen in een project in de Grote Meren-regio.
Artikel 4
Het reguliere budget voor noodhulp (sub-artikel 4.1) wordt verhoogd met EUR 13,3 mln. Voor de missie van het Nederlandse Joint Support Ship Karel Doorman bij de bestrijding van ebola in West-Afrika is in 2014 EUR 6,8 mln vrijgemaakt. Daarnaast wordt EUR 1,5 mln beschikbaar gesteld voor anti-ebola initiatieven door ambassades in de regio en door de recent benoemde speciale gezant ebola. Tenslotte wordt vanuit sub-artikel 4.3 EUR 5 mln overgeheveld ten behoeve van noodhulp in Zuid-Soedan.
Vanuit het Budget Internationale Veiligheid (BIV) wordt EUR 22,8 mln overgeheveld naar de begroting van het Ministerie van Defensie ter dekking van de kosten van de missie in Irak (sub-artikel 4.2).
Met het oog op de vele internationale crises besloot het kabinet afgelopen zomer EUR 570 mln extra beschikbaar te stellen voor een noodhulpfonds. Dit fonds is flexibel inzetbaar gedurende de kabinetsperiode (t/m 2017). In 2014 zal EUR 100 mln worden uitgegeven op het nieuwe sub-artikel 4.4.
Artikel 5
De verhoging van dit artikel betreft grotendeels een technische bijstelling. De mutatie wordt verklaard doordat de BNP-korting (die een gevolg is van de koppeling van het ODA-budget aan de geraamde ontwikkeling van het BNP) bij Najaarsnota voor EUR 60 miljoen is ingevuld. De nog te verdelen BNP-korting, die in de BHOS-begroting als een negatief bedrag wordt opgenomen op artikel 5.2, daalt daardoor van EUR 169 miljoen (Voorjaarsnota) naar EUR 109 miljoen (Najaarsnota), hetgeen leidt tot een verhoging van artikel 5.2.
-
4.Toelichting per beleidsartikel
Beleidsartikel 1
Beleidsartikel 1 Duurzame handel en investeringen
Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerp begroting 2014
Stand 1e suppletoire begroting 2014
Mutaties 2e suppletoire begroting 2014
Stand 2e suppletoire begroting 2014
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
Verplichtingen
947.055
995.053
819.374
1.814.427
Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
418.256
462.883
- 63.192
399.691
1.1
Versterkt internationaal handelssysteem, met aandacht voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
13.436
13.646
-
-2.029
11.617
Bijdrage (inter)nationale organisaties
waarvan WTO en OESO
4.870
5.670
0
5.670
waarvan maatschappelijk verantwoord ondernemen
5.970
4.870
-
-2.276
2.594
Opdrachten
waarvan beleidsondersteuning, evaluaties en onderzoek
2.590
3.100
253
3.353
1.2
Versterkte Nederlandse Handels- en Investeringspositie en economische naamsbekendheid
81.725
81.142
-
-18.501
62.641
Subsidies
waarvan Starters International Business (SIB)/ Programma Strategische Beurzen
4.940
4.940
0
4.940
waarvan Partners for International Business (PIB)
6.300
6.300
0
6.300
waarvan Transitiefaciliteit (TF)/ Demonstratiepojecten, Haalbaarheidsstudies en Kennisverwerving (DHK)
15.000
15.000
-
-4.000
11.000
waarvan Package4growth non-ODA
3.000
3.000
0
3.000
waarvan Package4growth ODA
5.140
5.140
-
-3.140
2.000
waarvan Overig Programmatische Aanpak
3.340
3.340
0
3.340
waarvan oude programma's (PSO/2g@there)
2.710
1.500
0
1.500
Leningen
waarvan Finance for International Business (FIB)
5.870
5.870
-
-5.870
0
Bijdragen aan baten-lastendiensten
waarvan Agenstchap NL
27.560
27.560
0
27.560
waarvan NBSO's (via Agentschap NL)
6.580
6.580
-
-5.491
1.089
1.3
Versterkte private sector en een verbeterd investeringsklimaat in ontwikkelingslanden
273.095
268.095
-
-22.662
245.433
Bijdragenovereenkomst
waarvan landenprogramma's ondernemingsklimaat
22.500
22.500
-
-10.941
11.559
Subsidies
waarvan transitiefaciliteit
9.000
9.000
-
-6.450
2.550
waarvan ORIO
59.380
59.380
-
-10.737
48.643
waarvan bedrijfsleveninstrumentarium
71.540
71.540
-
-12.972
58.568
waarvan PUM
11.820
11.820
-
-8.000
3.820
waarvan FMO
waarvan Faciliteit Duurzaam Ondernemen en Voedselzekerheid
9.500
500
0
9.500
waarvan Initiatief Duurzame Handel en Solidaridad
0
0
25.000
25.000
waarvan technische assistentie t.b.v. DGGF
0
0
10.000
10.000
Bijdragen (inter)nationale organisaties
waarvan Wereldbank/WTO/Asian Development Bank
23.500
23.500
-
-4.846
18.654
waarvan International Finance Corporation
6.630
6.630
-
-3.539
3.091
waarvan Infrastructuur/PIDG
11.600
11.600
0
11.600
waarvan International Labour Organization/partnerprogramma
10.040
10.040
0
10.040
Bijdragen aan baten-lastendiensten
waarvan CBI
25.000
25.000
0
25.000
waarvan Agentschap NL
7.400
7.400
0
7.400
1.4
Dutch good growth fund: intensivering van ontwikkelingsrelevante investeringen in en handel met ontwikkelingslanden door het Nederlandse en het lokale bedrijfsleven, met de focus op het MKB
50.000
100.000
-
-20.000
80.000
programma's Dutch Good Growth Fund
100.000
100.000
-
-20.000
80.000
Ontvangsten
9.315
9.315
- 5.870
3.445
1.10
Versterkt internationaal handelssysteem met aandacht voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
9.315
9.315
-
-5.870
3.445
Verplichtingen
De stijging is grotendeels toe te rekenen aan het Dutch Good Growth Fund (DGGF) waarvoor de verplichting grotendeels in 2014 wordt aangegaan. Hetzelfde geldt voor de technische assistentie ten behoeve van het DGGF. Verder worden de programma’s van IDG en Solidaridad overgeheveld vanuit artikel 2 (voedselzekerheid) omdat zij inhoudelijk (verduurzaming handelsketens) beter onder private sector ontwikkeling passen.
Uitgaven
Artikel 1.1
De verlaging op dit sub-artikel betreft het budget voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Allereerst is sprake van een lagere behoefte bij de posten aan technische ondersteuning op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarnaast wordt de technische assistentie op het terrein van Fair Trade in het vervolg gefinancierd vanuit het budget voor het CBI.
Artikel 1.2
De verlaging bestaat uit meerdere mutaties. Het budget voor de Netherlands Business Support Offices wordt neerwaarts bijgesteld met EUR 5,6 mln. Dit programma is reeds in 2013 bevoorschot. Tevens is sprake van een lagere liquiditeitsbehoefte (EUR 3,1 mln) voor ODA-programma’s voor internationaal ondernemen via onder meer de IBD en de OESO. De uitgaven voor het (non-ODA) instrument Finance for International Business zijn EUR 5,8 mln lager dan geraamd. Tenslotte wordt EUR 4 mln overgeheveld naar sub-artikel 1.3 voor technische assistentie ten behoeve van het DGGF.
Artikel 1.4
Het budget voor het Dutch Good Growth Fund (DGGF) wordt met EUR 20 mln verlaagd wegens een lagere liquiditeitsbehoefte. Het bedrag zal in latere jaren weer worden toegevoegd door middel van de eindejaarsmarge van het fonds; de totale omvang van het DGGF (EUR 700 mln) verandert dus niet.
Ontvangsten
Het betreft hier een begrotingsreserve die is gekoppeld aan het bedrijfsleveninstrument Finance for International Business (FIB). In 2014 zijn de uitgaven lager dan oorspronkelijk geraamd. Hierdoor wordt een lager bedrag aan de reserve onttrokken.
Beleidsartikel 2
Beleidsartikel 2 Duurzame ontwikkeling, voedselzekerheid en water
Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerp begroting 2014
Stand 1e suppletoire begroting 2014
Mutaties 2e suppletoire begroting 2014
Stand 2e suppletoire begroting 2014
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
Verplichtingen
709.650
586.199
- 7.711
578.488
Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
586.953
576.280
- 29.942
546.338
2.1
Toename van voedselzekerheid
311.612
314.112
-
-15.000
299.112
Bijdragenovereenkomst
waarvan landenprogramma's voedselzekerheid
162.000
162.000
-
-13.651
148.349
Subsidies
waarvan internationaal onderwijsprogramma
35.000
35.000
-
-2.300
32.700
waarvan Agriterra
12.000
12.000
0
12.000
waarvan Faciliteit Duurzaam Ondernemen en Voedselzekerheid
18.600
18.600
-
-5.000
13.600
waarvan Producentenorganisaties
0
0
12.900
12.900
waarvan International Fertilizer Development Center
0
0
7.000
7.000
waarvan Global Agricultural Food Security Programme
0
0
3.400
3.400
waarvan Global Land Tool Network
0
0
2.700
2.700
Bijdragen (inter) nationale organisaties
waarvan financieringsmaatschappij voor ontwikkelingslanden
waarvan Consultative Group on International Agricultural Research
23.000
23.000
2.000
25.000
waarvan Initiatief Duurzame Handel en Solidaridad
25.000
25.000
-
-25.000
0
waarvan International Fund for Agricultural Development
20.000
20.000
0
20.000
waarvan Partnerschapsprogramma FAO
0
0
2.500
2.500
2.2
Verbeterd waterbeheer, drinkwater en sanitatie
167.161
167.161
-
-5.003
162.158
Bijdragenovereenkomst
Landenprogramma's waterbeheer
65.000
55.150
-
-18.151
36.999
Landenprogramma's drinkwater en sanitatie
45.300
55.150
4.546
59.696
Subsidies
waarvan Fonds Duurzaam Water
11.700
11.700
0
11.700
Bijdragen (inter) nationale organisaties
waarvan stroomgebiedbeheer via Wereldbank
6.000
6.000
0
6.000
waarvan UNICEF WASH
13.510
13.510
0
13.510
waarvan Water Supply and Sanitation Collaborative Council/UNOPS
0
0
7.125
7.125
2.3
Duurzaam gebruik natuurlijke hulpbronnen, tegengaan van klimaatverandering en vergrote weerbaarheid van bevolking tegen onafwendbare klimaatverandering
108.180
95.007
-
-9.939
85.068
Bijdragenovereenkomst
waarvan Landenprogramma's klimaat- en milieubeleid
30.720
25.720
-
-10.428
15.292
Subsidies
waarvan financieringsmaatschappij voor ontwikkelingslanden
14.400
14.400
-
-10.400
4.000
waarvan HIVOS
0
4.600
-
-1.000
3.600
Bijdragen (inter) nationale organisaties
waarvan Wereldbank
20.000
23.000
0
23.000
waarvan DFID/Climate Development and Knowledge Network
4.500
4.500
0
4.500
waarvan UNEP
7.100
7.100
0
7.100
waarvan Least Developed Country Fund
20.000
0
0
0
waarvan Global Environment Fund
0
0
10.000
10.000
waarvan GIZ en DGOS
0
4.227
1.800
6.027
Uitgaven
Artikel 2.3
De uitgaven voor milieu en klimaat worden met EUR 10 mln verlaagd, met name vanwege vertragingen in een project in de Grote Meren-regio. Voorts heeft het Acces to Energy Fund (AEF) van de FMO in 2014 een lagere liquiditeitsbehoefte van EUR 10 mln. Als gevolg van deze teruggave kan de bijdrage aan de zesde middelenaanvulling van het Global Environment Fund (GEF) deels reeds in 2014 worden voldaan.
Beleidsartikel 3
Beleidsartikel 3 Sociale vooruitgang
Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerp begroting 2014
Stand 1e suppletoire begroting 2014
Mutaties 2e suppletoire begroting 2014
Stand 2e suppletoire begroting 2014
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
Verplichtingen
486.048
649.161
- 16.835
632.326
Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
1.018.987
1.018.608
- 2.607
1.016.001
3.1
Seksuele en reproductieve gezondheid en rechten voor iedereen en een halt aan de verspreiding van HIV/aids
415.756
415.756
118
415.874
Bijdragenovereenkomst
waarvan landenprogramma's SRGR
82.540
82.540
-
-127
82.413
Subsidies
waarvan SRGR-fonds
42.000
42.000
0
42.000
waarvan Product Development Partnerships
12.000
12.000
2.800
14.800
waarvan KPF Aids Fonds
0
0
7.800
7.800
Bijdragen (inter)nationale organisaties
waarvan Unicef (SRGR)
15.000
15.000
0
15.000
waarvan UNAIDS
20.000
20.000
0
20.000
waarvan Global Fund to Fight Aids, Malaria and Tuberculosis
75.000
75.000
0
75.000
waarvan UNFPA
35.000
35.000
0
35.000
waarvan Global Programme to Enhance Reproductive Health Commodity Security via UNFPA
48.000
48.000
-
-15.000
33.000
waarvan Global Alliance for Vaccines and Immunisations
43.000
43.000
0
43.000
waarvan WHO Partnership programma/WHO-PAHO
16.220
16.220
0
16.220
waarvan Health Insurance Fund
15.500
11.300
4.200
15.500
3.2
Gelijke rechten en kansen voor vrouwen
44.985
44.832
-
-252
44.580
Bijdragenovereenkomst
waarvan landenprogramma's gelijke rechten en kansen voor vrouwen
6.000
6.000
-
-596
5.404
Subsidies
waarvan Funding Leadership and Opportunities for Women
28.900
28.900
0
28.900
waarvan Nationaal Actie Plan 1325
4.000
4.000
0
4.000
Bijdragen (inter)nationale organisaties
waarvan UNWOMEN
6.000
6.000
0
6.000
3.3
Versterkt maatschappelijk middenveld
451.250
451.024
-
-100
450.924
Subsidies
waarvan Vakbondsmedefinancierings programma
12.000
12.000
1.000
13.000
waarvan SNV programma
55.000
55.000
-
-2.000
53.000
waarvan Medefinancieringsstelsel
382.000
382.000
1.000
383.000
3.4
Toename van het aantal goed opgeleide professionals, versterking van hoger- en beroepsonderwijsinstellingen en het bevorderen van beleidsrelevant onderzoek
106.996
106.996
-
-2.373
104.623
Bijdragenovereenkomst
waarvan landenprogramma's hoger onderwijs
4.000
4.000
1.000
5.000
waarvan landenprogramma's onderwijs algemeen
22.300
22.300
-
-5.879
16.421
Subsidies
waarvan internationale onderzoekprogramma's
9.000
9.000
2.216
11.216
waarvan internationale hoger onderwijsprogramma's Niche en NFP
36.500
36.500
0
36.500
Bijdragen (inter)nationale organisaties
waarvan Global Partnership for Education
30.000
30.000
0
30.000
Beleidsartikel 4
Beleidsartikel 4 Vrede en veiligheid voor ontwikkeling
Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerp begroting 2014
Stand 1e suppletoire begroting 2014
Mutaties 2e suppletoire begroting 2014
Stand 2e suppletoire begroting 2014
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
Verplichtingen
799.569
632.200
45.459
677.659
Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
692.469
494.667
80.502
575.169
4.1
Humanitaire hulp
212.767
212.767
13.300
226.067
Bijdragen (inter)nationale organisaties
waarvan UNHCR
33.000
40.000
0
40.000
waarvan UN-OCHA/CERF
45.000
45.000
0
45.000
waarvan International Committee of the Red Cross
25.000
33.000
0
33.000
waarvan Wereldvoedselprogramma
36.000
36.000
0
36.000
waarvan UNRWA
13.000
13.000
0
13.000
waarvan voor chronische en acute crises
50.000
35.000
13.300
48.300
4.2
Budget Internationale Veiligheid; voorkomen en terugdringen van conflictsituaties
250.000
22.798
-
-22.798
0
waarvan crisisbeheersingsoperaties, incl. BSB, internationale criminaliteitsbestrijding, enablers, overigen
171.000
21.198
-
-21.198
0
waarvan opbouw regionale vredeshandhavingscapaciteit
36.000
0
0
0
waarvan veiligheidssectorhervormingen en vredesopbouw
43.000
1.600
-
-1.600
0
4.3
Rechtstaatontwikkeling, wederopbouw, vredesopbouw, versterkte legitimiteit van democratische structuren en tegengaan van corruptie
229.702
259.102
-
-10.000
249.102
Bijdragenovereenkomst
waarvan landenprogramma's wederopbouw
136.070
136.070
-
-10.000
126.070
waarvan centraal wederopbouw
0
29.400
0
29.400
waarvan Midden-Amerika programma
14.570
14.570
0
14.570
waarvan onderwijs in fragiele staten
35.000
35.000
0
35.000
Bijdragen (inter)nationale organisaties
waarvan UNDP (BCPR)
8.000
8.000
0
8.000
Subsidies
waarvan politieke partijen-programma/gemeenteinitiatieven
12.400
12.400
0
12.400
4.4
Noodhulpfonds
0
0
100.000
100.000
Ontvangsten
0
0
0
0
4.20
Ontvangsten Budget Internationale Veiligheid
0
0
Uitgaven
Artikel 4.2
Ter dekking van de kosten van de missie in Irak wordt EUR 22,8 mln overgeheveld naar de begroting van het Ministerie van Defensie.
Artikel 4.4
Met het oog op de vele internationale crises besloot het kabinet afgelopen zomer EUR 570 mln extra beschikbaar te stellen voor een noodhulpfonds. Dit fonds is flexibel inzetbaar gedurende de kabinetsperiode (t/m 2017). Voor 2014 leidt dit tot een verhoging van EUR 100 mln op dit nieuwe sub-artikel.
Beleidsartikel 5
Beleidsartikel 5 Versterkte kaders voor ontwikkeling
Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerp begroting 2014
Stand 1e suppletoire begroting 2014
Mutaties 2e suppletoire begroting 2014
Stand 2e suppletoire begroting 2014
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
Verplichtingen
425.637
217.552
200.633
418.185
Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
79.011
120.507
65.550
186.057
5.1
Versterkte multilaterale betrokkenheid
189.317
191.117
5.459
196.576
Bijdragen (inter)nationale organisaties
waarvan UNDP
27.500
27.500
0
27.500
waarvan UNICEF
19.000
19.000
0
19.000
waarvan multilaterale banken en fondsen
124.500
124.500
2.472
126.972
waarvan assistent-deskundigen programma
9.000
9.000
0
9.000
5.2
Overig armoedebeleid
-
-119.306
-
-79.610
60.091
-
-19.519
Bijdragenovereenkomst
waarvan kleine activiteiten posten en cultuur en ontwikkeling
7.000
7.000
0
7.000
Bijdragen (inter)nationale organisaties
waarvan schuldverlichting
46.200
48.200
0
48.200
nog te verdelen i.v.m. wijzigingen BNP en/of toerekeningen
-
-206.400
-
-168.704
60.000
-
-108.704
5.3
Bijdrage aan migratie en ontwikkeling
9.000
9.000
0
9.000
Subsidies
diversen
3.100
3.100
0
3.100
Bijdragen (inter)nationale organisaties
waarvan UNHCR en IOM
2.800
2.800
0
2.800
Bijdragen ZBO
waarvan Dienst terugkeer en vertrek
2.500
2.500
0
2.500
Ontvangsten
86.715
86.715
20.000
106.715
5.20
Ontvangsten en restituties met betrekking tot leningen
55.539
55.539
0
55.539
5.21
Ontvangsten OS
31.176
31.176
20.000
51.176
5.22
Koersverschillen OS
pm
pm
pm
Verplichtingen
De mutatie betreft de Nederlandse bijdrage aan de 13e middelenaanvulling van het African Development Fund van de AfDB.
Uitgaven
Artikel 5.2
De mutatie betreft een technische bijstelling en wordt verklaard doordat de BNP-korting bij Najaarsnota voor EUR 60 miljoen is ingevuld. De nog te verdelen BNP-korting, die in de BHOS-begroting als een negatief bedrag wordt opgenomen op artikel 5.2, daalt daardoor van EUR 169 miljoen (Voorjaarsnota) naar EUR 109 miljoen (Najaarsnota), waardoor het saldo op het artikel stijgt.
Ontvangsten
De mutatie betreft ontvangsten uit restfondsen vanuit trustfunds van de Wereldbank.