Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34085 VII - Wijziging begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2014 (Najaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 28-11-2014 |
Publicatiedatum | 01-12-2014 |
Nummer | KST34085VII2 |
Kenmerk | 34085 VII, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
34 085 VII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr.2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Inhoudsopgave
A.
Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel
1
B.
begrotingstoelichting
3
1.
Leeswijzer
3
2.
Het beleid
3
2.1
Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties
3
2.2
De beleidsartikelen
4
Artikel 1. Openbaar bestuur en democratie
4
Artikel 2. Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
5
Artikel 6. Dienstverlenende en innovatieve overheid
6
Artikel 7. Arbeidszaken overheid
8
2.3
De niet-beleidsartikelen
8
Artikel 11. Centraal apparaat
8
Artikel 12. Algemeen
10
Artikel 13. Nominaal en onvoorzien
10
Artikel 14. VUT-fonds
11
A. Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2014 wijzigingen aan te brengen in:
-
-
-
1.de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
-
-
-
-
2.de begrotingsstaten inzake de agentschappen van dit ministerie.
-
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk
B. Begrotingstoelichting
-
1.Leeswijzer
De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2014. De stand van de tweede suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerp begroting 2014 opgebouwd.
Tabel budgettaire gevolgen van beleid
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is een inhoudelijke toelichting gegeven bij mutaties boven € 1 miljoen.
De gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 1 oktober 2014.
-
2.Het beleid
2.1 Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties Opbouw uitgaven (x € 1.000)
art. nr
2014
Stand ontwerpbegroting 2014
635.896
Mutaties 1e suppletoire begroting
149.941
Nieuwe mutaties:
46.736
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
1.1
9.845
Apparaat
2.1
-
-5.473
Bijdrage SSO’s
11.1
159.955
Bijdrage aan baten-lastenagentschappen
12.1
-
-107.053
Onvoorzien
13.3
-
-10.538
Overige mutaties
-
-6.019
Stand 2e suppletoire 2014
826.554
Opbouw ontvangsten (x € 1.000)
art. nr
2014
Stand ontwerpbegroting 2014
383.524
Mutaties 1e suppletoire begroting
10.515
Nieuwe mutaties:
-
-30.900
Apparaat
11.1
17.071
VUT-fonds
14.3
-
-30.900
Overige mutaties
36.021
Stand 2e suppletoire 2014
385.331
Uitgaven
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
Deze mutatie betreft een overboeking naar het Gemeentefonds betreffende de bijdrage aan de VNG voor Voorzieningen In het Sociale Domein (VISD).
Apparaat
Betreft een technische mutatie ter invulling van de restanttaakstelling van de AIVD in de jaren 2017-2022.
Bijdrage SSO’s
Voor de betaling namens alle departementen van de egalisatievordering aan het Rijksvastgoedbedrijf worden de ontvangen bijdragen gerealloceerd naar het centraal apparaatsartikel.
Bijdrage aan baten-lastenagentschappen
Voor de betaling namens alle departementen van de egalisatievordering aan de RGD worden de eerdere ontvangen bijdragen gerealloceerd naar het centraal apparaatsartikel.
Onvoorzien
Het budget op onvoorzien wordt gerealloceerd voor de egalisatieschuld BZK.
Ontvangsten
Apparaat
De ontvangsten vallen dit jaar 2014 hoger uit doordat in de ramingen nog geen rekening is gehouden met de ontvangsten voor de huisvesting van de RGD.
De financiële verrekeningen van de dienstverleningsovereenkomsten tussen de diverse baten en lastenagentschappen van het departement en de middelen die Doc-direkt ontvangt ter dekking van de kosten, leiden tot een verhoging van de ontvangsten.
VUT-fonds
Voor 2014 gaat het VUT-fonds een lager beroep doen op de VUT-lening dan was geraamd. Hierdoor gaan ook de ontvangsten omlaag. Het verwachte verloop van de totale omvang van de leningen is op basis van de meest recente liquiditeitsprognose bijgesteld en licht gewijzigd ten opzichte van de actualisering in het voorjaar 2014.
2.2 De beleidsartikelen
Beleidsartikel 1 Openbaar bestuur en democratie
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand
vastgestelde
begroting
2014
Stand 1e
supple-
toire
begroting
Mutaties 2e
supple-
toire
begroting
Stand 2e
supple-
toire
begroting
Verplichtingen:
32.629
45.217
- 15.286
29.931
Uitgaven:
32.629
45.217
- 15.286
29.931
Waarvan juridisch verplicht
92%
1.1
Bestuurlijke en financiele verhouding
11.938
20.426
- 11.081
9.345
Subsidies
2.764
3.492
- 871
2.621
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
28
28
0
28
Diverse subsidies
241
241
-
-241
0
Oorlogsgravenstichting (OGS)
2.495
3.223
-
-630
2.593
Opdrachten
8.776
16.549
- 9.845
6.704
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
8.776
16.549
-
-9.845
6.704
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
398
385
- 365
20
Bijdragen internationaal
398
385
-
-365
20
1.2
Participatie
20.691
24.791
- 4.205
20.586
Subsidies
17.521
18.021
- 1.069
16.952
Politieke partijen
17.521
18.021
-
-1.069
16.952
Opdrachten
3.170
6.770
- 3.136
3.634
Kiesraad
420
420
230
650
Verkiezingen
2.750
6.350
-
-3.366
2.984
Ontvangsten:
24.865
24.865
0
24.865
1.1 Bestuurlijke en financiële verhouding
Opdrachten
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
Deze mutatie betreft een overboeking naar het Gemeentefonds betreffende de bijdrage aan de VNG voor Voorzieningen In het Sociale Domein (VISD).
1.2 Participatie
Subsidies
Politieke Partijen
Dit betreft een budget neutrale herschikking om e-overheidsvoorzieningen van de Generieke Digitale Infrastructuur in 2014 beschikbaar te houden in2014.
Opdrachten
Verkiezingen
Dit betreft een budget neutrale herschikking om e-overheidsvoorzieningen van de Generieke Digitale Infrastructuur beschikbaar te houden voor 2014. De middelen voor vereenvoudiging van de procedures voor kiezers die stemmen vanuit het buitenland zou niet geheel tot besteding komen. Hierover bent u in mijn brief van 21 maart 2014 jl. geïnformeerd (Kamerstukken II, 2013-2014, 33 829 nr. 3).
Beleidsartikel 2 Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand
vastgestelde
begroting
2014
Stand 1e
supple-
toire
begroting
Mutaties 2e
supple-
toire
begroting
Stand 2e
supple-
toire
begroting
Verplichtingen:
198.892
202.774
- 5.473
197.301
Uitgaven:
198.892
202.774
- 5.474
197.300
Waarvan juridisch verplicht
64%
2.1
Apparaat
189.666
193.548
- 5.474
188.074
2.2
Geheim
9.226
9.226
0
9.226
Ontvangsten:
12.714
12.714
0
12.714
2.2 Apparaat
Betreft een technische mutatie ter invulling van de restanttaakstelling van de AIVD in de jaren 2017-2022.
Beleidsartikel 6 Dienstverlenende en innovatieve overheid
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand
vastgestelde
begroting
2014
Stand 1e
supple-
toire
begroting
Mutaties 2e
supple-
toire
begroting
Stand 2e
supple-
toire
begroting
Verplichtingen:
100.258
107.551
25.051
132.602
Uitgaven:
100.258
107.551
25.051
132.602
Waarvan juridisch verplicht
87%
6.1
Verminderen regeldruk
2.500
2.100
- 116
1.984
Opdrachten
2.500
1.940
- 85
1.855
Vermindering regeldruk en administratieve lasten
2.500
1.940
-
-85
1.855
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
0
160
- 31
129
Vermindering regeldruk en administratieve lasten
0
160
-
-31
129
6.2
Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen
25.983
33.284
5.113
38.397
Subsidies
0
0
449
449
(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen
0
0
449
449
Opdrachten
25.983
32.784
4.033
36.817
(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen
12.838
20.139
4.583
24.722
Aanpak fraudebestrijding
4.100
3.600
-
-550
3.050
Implementatie NUP (VNG)
9.045
9.045
0
9.045
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
0
500
631
1.131
Aanpak fraudebestrijding
0
500
600
1.100
Baten-lastenagentschap Logius
0
0
31
31
6.3
Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen
45.391
47.839
16.909
64.748
Opdrachten
3.107
3.607
- 1.535
2.072
Beheer e-overheidsvoorzieningen
235
1.389
-
-1.389
0
Officiële publicaties en wettenbank
2.872
2.218
-
-146
2.072
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
42.284
44.232
18.444
62.676
Baten-lastenagentschap BPR
3.490
6.812
6.872
13.684
Baten-lastenagentschap Logius
34.725
32.151
10.839
42.990
Baten-lastenagentschap Werkmaatschappij
4.069
5.269
733
6.002
6.4
Burgerschap
5.106
5.526
142
5.668
Subsidies
4.356
5.049
158
5.207
Comité 4/5 mei
107
107
0
107
ProDemos
4.249
4.792
75
4.867
Programma burgerschap
0
150
83
233
Opdrachten
750
477
- 16
461
Programma burgerschap
750
477
-
-16
461
6.5
Reisdocumenten en basisadministratie personen
21.278
18.802
3.003
21.805
Subsidies
0
0
10
10
Beleid GBA en reisdocumenten
0
0
10
10
Opdrachten
8.178
6.868
- 376
6.492
Beleid GBA en reisdocumenten
6.873
2.602
-
-2.460
142
Modernisering GBA
1.305
4.266
2.084
6.350
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
13.100
11.934
3.369
15.303
Baten-lastenagentschap BPR
13.100
11.934
3.369
15.303
Ontvangsten:
3.350
5.088
3.776
8.864
6.2 Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen
Opdrachten
(door)ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen
Dit betreft een bijdrage van het Ministerie van Volkshuisvesting, Welzijn en Sport ten behoeve van de eID voor 2014. Daarnaast is er sprake van herschikking van budgetten om zorg te dragen dat e-overheids voorzieningen binnen de Generieke Digitale Infrastructuur in 2014 beschikbaar blijven.
6.3 Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen
Opdrachten
Beheer e-overheidsvoorzieningen
De ontvangsten van de PRIMA-gelden (Programma Implementatie Agenda ICT-beleid) worden ingezet voor de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Aanvullend is er sprake van herschikking van budgetten om zorg te dragen dat e-overheidsvoorzieningen binnen de Generieke Digitale Infrastructuur in 2014 beschikbaar blijven.
6.5 Reisdocumenten en basisadministratie personen
Opdrachten
Beleid GBA en reisdocumenten
In 2013 is het projectbudget voor Operatie Basisregistratie Personen (BRP) (voorheen modernisering GBA) opgehoogd (dit betreft meerjarige projectkosten, Kamerstukken II, 27 859, nr. 68). Het benodigde budget voor 2014 stond nog niet volledig onder de juiste regeling in de begroting.
Modernisering GBA
Zie toelichting bij de regeling Beleid GBA en reisdocumenten.
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
Baten-lastenagentschap BPR
Deze meerontvangsten (zie ook «ontvangsten») worden ingezet voor onder andere overlopende kosten reisdocumenten uit 2013.
Daarnaast ontvangt het agentschap BPR een bijdrage voor het treffen van voorbereidingen voor het in beheer nemen van operatie BRP. Verder ontvangt agentschap BPR aanvullende middelen voor het berichtenverkeer, welke hoger is dan verwacht.
Ontvangsten
Betreft een bijdrage van de PRIMA-gelden (Programma Implementatie Agenda ICT-beleid) voor RNI (Registratie Niet-Ingezetenen). Daarnaast zijn er meerontvangsten door extra spoedleges. Deze meerontvangsten worden ingezet voor onder andere overlopende kosten reisdocumenten uit 2013.
Beleidsartikel 7 Arbeidszaken overheid
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand
vastgestelde
begroting
2014
Stand 1e
supple-
toire
begroting
Mutaties 2e
supple-
toire
begroting
Stand 2e
supple-
toire
begroting
Verplichtingen:
37.897
37.136
- 412
36.724
Uitgaven:
37.897
37.136
- 412
36.724
Waarvan juridisch verplicht
93%
7.1
Overheid als werkgever
12.471
12.198
88
12.286
Subsidies
5.674
5.954
- 310
5.644
Diverse subsidies
2.959
3.044
-
-60
2.984
Programma Veilige Publieke Taak
1.065
1.065
-
-250
815
Subsidies Overlegstelsel
1.650
1.660
0
1.660
Subsidies internationaal
0
185
0
185
Opdrachten
6.797
6.244
398
6.642
Arbeidsmarktbeleid
4.543
4.458
723
5.181
Programma Veilige Publieke Taak
400
400
-
-175
225
Zorg voor politieke ambtsdragers
1.854
1.386
-
-150
1.236
7.2
Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen
25.426
24.938
- 500
24.438
Inkomensoverdracht
9.044
9.044
- 500
8.544
Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers
9.044
9.044
-
-500
8.544
Bijdragen aan ZBO's / RWT's
16.382
15.894
0
15.894
Regelingen voor Nederlandse ambtenaren uit de voormalige overzeese gebiedsdelen (SAIP)
16.382
15.894
0
15.894
Ontvangsten:
820
1.420
1.345
2.765
Ontvangsten
De niet bestede middelen voor de internetspiegel uit 2013 worden ingezet voor het continueren van de afspraken in het lopende jaar.
2.3 De niet-beleidsartikelen
Beleidsartikel 11 Centraal apparaat
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand
vastgestelde
begroting
2014
Stand 1e
supple-
toire
begroting
Mutaties 2e
supple-
toire
begroting
Stand 2e
supple-
toire
begroting
Verplichtingen:
193.481
272.400
156.435
428.835
Uitgaven:
192.827
271.746
156.435
428.181
Waarvan juridisch verplicht
50%
11.1
Apparaat (excl. AIVD)
192.827
271.746
156.435
428.181
Personele uitgaven
134.799
157.901
- 6.025
151.876
Eigen personeel
124.720
146.348
-
-4.717
141.631
Externe inhuur
6.545
7.404
-
-1.893
5.511
Overig personeel
3.534
4.149
585
4.734
Materiële uitgaven
58.028
113.845
162.460
276.305
Bijdrage SSO`s
40.993
79.024
159.955
238.979
ICT
0
2.900
0
2.900
Overig materieel
17.035
31.921
2.505
34.426
Ontvangsten:
3.875
74.452
17.071
91.523
11.1 Apparaat
Personele uitgaven
Eigen personeel
Het kabinet heeft besloten tot een nieuwe vormgeving van het Rijkshuisvestingsstelsel per 1 januari 2016 (Kamerstukken II, 2011-2012, 31 490 nr. 75). Dit leidt er toe dat uiterlijk 31 januari 2015 de egalisatievordering afgebouwd dient te worden tot nul. De egalisatievordering bestaat uit nog te betalen huur door de departementen, oftewel een vordering van het Rijksvastgoedbedrijf i.o. (voorheen de Rijksgebouwendienst) op de departementen. De departementen lossen ieder de «eigen» egalisatieschuld voor kantoren af. De gebruikersvergoeding die vanaf 2016 zal worden gehanteerd is na aflossing dan geschoond van de egalisatievordering.
Departementen hebben middelen overgeboekt naar de begroting van BZK, ten behoeve van het inlossen van de egalisatievordering op de kantoren bij het Rijksvastgoedbedrijf.
Daarnaast zijn er middelen vanuit centraal apparaat gerealloceerd om het verwachte negatieve resultaat over 2014 bij de baten-lastenagentschap UBR te compenseren.
Externe inhuur
Dit betreft een herschikking van budgetten ten behoeve van hogere lasten van de Dienst van de Huurcommissie.
Materiële uitgaven
Bijdrage SSO’s
Voor de betaling namens alle departementen van de egalisatievordering aan het Rijksvastgoedbedrijf worden de ontvangen bijdragen gerealloceerd naar het centraal apparaatsartikel.
Overig materieel
Voor de uitvoering van werkzaamheden voor het Ministerie van Onderwijs Cultuur & Wetenschappen (OCW) ten behoeve van het ROC Leiden zijn middelen overgeboekt naar het centraal apparaatsartikel van BZK.
Ontvangsten
De ontvangsten vallen dit jaar 2014 hoger uit doordat in de ramingen nog geen rekening is gehouden met de ontvangsten voor de huisvesting van de RGD.
De financiële verrekeningen van de dienstverleningsovereenkomsten tussen de diverse baten en lastenagentschappen van het departement en de middelen die Doc-direkt ontvangt ter dekking van de kosten, leiden tot een verhoging van de ontvangsten.
Beleidsartikel 12 Algemeen
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand
vastgestelde
begroting
2014
Stand 1e
supple-
toire
begroting
Mutaties 2e
supple-
toire
begroting
Stand 2e
supple-
toire
begroting
Verplichtingen:
1.450
108.513
- 107.412
1.101
Uitgaven:
2.164
109.227
- 107.412
1.815
Waarvan juridisch verplicht
57%
12.1
Algemeen
1.464
108.527
- 107.412
1.115
Subsidies
177
427
0
427
Diverse subsidies
0
250
0
250
Koninklijk Paleis Amsterdam
177
177
0
177
Opdrachten
1.287
1.047
- 359
688
Internationale Samenwerking
470
374
0
374
Opdrachten
817
673
-
-359
314
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
0
107.053
- 107.053
0
Apparaatsgeld bestemd voor Egalisatievordering Rijk IenM
0
25.003
-
-25.003
0
Apparaatsgeld bestemd voor Egalisatievordering Rijk FIN
0
41.441
-
-41.441
0
Apparaatsgeld bestemd voor Egalisatievordering Rijk SZW
0
498
-
-498
0
Apparaatsgeld bestemd voor Egalisatievordering Rijk VWS
0
426
-
-426
0
Apparaatsgeld bestemd voor Egalisatievordering Rijk VenJ
0
39.685
-
-39.685
0
12.2
Verzameluitkeringen
700
700
0
700
Bijdragen aan medeoverheden
0
0
700
700
IPSV en impulsbudget
0
0
700
700
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
700
700
- 700
0
IPSV en impulsbudget
700
700
-
-700
0
12.1 Algemeen
Bijdrage aan baten-lastenagentschappen
Voor de betaling namens alle departementen van de egalisatievordering aan de RGD worden de eerdere ontvangen bijdragen gerealloceerd naar het centraal apparaatsartikel.
Beleidsartikel 13 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand
vastgestelde
begroting
2014
Stand 1e
supple-
toire
begroting
Mutaties 2e
supple-
toire
begroting
Stand 2e
supple-
toire
begroting
Verplichtingen:
1.229
12.186
- 12.186
0
Uitgaven:
1.229
12.186
- 12.186
0
13.1
Loonbijstelling
0
645
- 645
0
13.2
Prijsbijstelling
0
1.003
- 1.003
0
13.3
Onvoorzien
1.229
10.538
- 10.538
0
13.2 Prijsbijstelling
De ontvangen Prijsbijstelling 2014 wordt ingezet om e-overheids voorzieningen van de Generieke Digitale+ Infrastructuur dit jaar beschikbaar te houden.
13.3 Onvoorzien
Het budget op onvoorzien wordt gerealloceerd voor de egalisatieschuld BZK.
Beleidsartikel 14 VUT-fonds
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand
vastgestelde
begroting
2014
Stand 1e
supple-
toire
begroting
Mutaties 2e
supple-
toire
begroting
Stand 2e
supple-
toire
begroting
Verplichtingen:
70.000
0
0
0
Uitgaven:
70.000
0
0
0
14.1
VUT-fonds
70.000
0
0
0
Ontvangsten:
337.900
275.500
- 30.900
244.600
Ontvangsten
Voor 2014 gaat het VUT-fonds een lager beroep doen op de VUT-lening dan was geraamd. Hierdoor gaan ook de ontvangsten omlaag. Het verwachte verloop van de totale omvang van de leningen is op basis van de meest recente liquiditeitsprognose bijgesteld en licht gewijzigd ten opzichte van de actualisering in het voorjaar 2014.