Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34085 VI - Wijziging begroting Veiligheid en Justitie 2014 (Najaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 28-11-2014 |
Publicatiedatum | 01-12-2014 |
Nummer | KST34085VI2 |
Kenmerk | 34085 VI, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
34 085 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2014 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1.
Leeswijzer
2
2.
Het beleid
2
2.1
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
3
2.2
De Beleidsartikelen
5
31 Nationale politie
5
32 Rechtspleging en rechtsbijstand
6
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
7
34 Sanctietoepassing
9
35 Jeugd
11
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
12
37 Vreemdelingen
13
2.3
De niet-beleidsartikelen
14
91 Apparaatsuitgaven kerndepartement
14
92 Nominaal en Onvoorzien
15
93 Geheim
15
-
1.LEESWIJZER
Dit is de tweede suppletoire begroting 2014 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2014.
In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel (paragraaf 2.1). Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10,0 mln.
In paragraaf 2.2 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In paragraaf 2.3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen. Hierin staan per artikel kolomsgewijs:
-
-
-
•stand vastgestelde begroting 2014;
-
-
-
-
•stand eerste suppletoire begroting 2014;
-
-
-
-
•mutaties tweede suppletoire begroting 2014;
-
-
-
-
•stand tweede suppletoire begroting 2014 met daarbij de budgetflexibiliteit.
-
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2esuppletoire begroting 2014» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel technisch van aard zijn. Financieel technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingen mutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
-
2.HET BELEID
In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de mutaties op de beleidsartikelen (2.2) en de mutaties op de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.
2.1 OVERZICHT BELANGRIJKSTE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2014 (Najaarsnota) x € 1.000
Beleidsartikel
Uitgaven
Belangrijkste suppletoire mutaties:
-
1.Schikking NORMA
33
10.000
-
2.Administratiekostenvergoedingen Centraal Justitieel Incasso bureau
34
70.244
-
3.Verhoging instroom asiel eerstejaarsopvang
37
375.000
-
4.Bijdrage agentschap IND
37
22.100
-
5.Terugdraaien inzet asielreserve
37
-
-10.800
-
6.Desaldering JustID
91
12.000
-
7.Loonbijstelling
alle artikelen
20.588
Toelichting op de belangrijkste uitgavenmutaties
1. Schikking NORMA
Het Rijk heeft een schikking van € 10 mln. getroffen met de Stichting NORMA (Naburige Rechtenorganisatie voor Musici en Auteurs) naar aanleiding van een rechterlijke uitspraak over thuiskopievergoedingen.
2. Administratiekostenvergoedingen Centraal Justitieel Incassobureau
Bij het jaarverslag 2013 is de administratiekostenvergoeding geboekt via de VenJ-begroting. Deze wijze van budgettaire verwerking wordt nu ook gehanteerd voor 2014 en verder. Het uitgaven, verplichtingen en ontvangstenkader zijn hiervoor meerjarig verhoogd met € 70,2 mln. Het betreft de ontvangen vergoeding voor administratiekosten bij boeten en transacties. Deze ontvangsten zijn door het departement beschikbaar gesteld aan het Centraal Justitieel Incassobureau ter dekking van de gemaakte kosten bij WAHV-zaken, boetevonissen en OM-afdoeningen.
3. Verhoging instroom asiel eerstejaarsopvang
De instroom van asielzoekers uit ontwikkelingslanden loopt in 2014 op. Om aan de kosten die gepaard gaan met de hoge toestroom tegemoet te komen heeft het kabinet in 2014 € 375 mln. extra beschikbaar gesteld voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers. Dit bedrag is bij miljoenennota 2015 aan het budget in de begroting 2014 van VenJ toegevoegd.
4. Bijdrage agentschap Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)
Door de sterk verhoogde asielinstroom in 2014 moet de IND meer productie maken wat leidt tot meerkosten. De IND wordt hiervoor pxq gefinancierd door VenJ. Deze extra financiering bedraagt € 22,1 mln.
5. Terugdraaien inzet asielreserve
Bij voorjaarsnota is vanuit de asielreserve € 10,8 mln. ingezet om de extra kosten bij de IND te dekken die zijn veroorzaakt door stijging van de asielinstroom. Bij de augustusbrief besluitvorming is € 375 mln. door het kabinet beschikbaar gesteld om deze kosten op te vangen. De inzet vanuit de asielreserve is hierdoor niet meer noodzakelijk.
6. Desaldering Justitiële Informatiedienst (JustID)
JustID voert naast een aantal reguliere taken ook opdrachten uit voor derden, zoals het beheer van systemen. De vergoedingen voor deze opdrachten worden door middel van een desaldering toegevoegd aan het budgettaire kader. Hierbij wordt het uitgaven, verplichtingen en ontvangstenkader verhoogd.
7. Loonbijstelling
De tranche 2014 loonbijstelling voor de sociale lastenontwikkeling is bij miljoenennota 2015 aan de begroting 2014 van VenJ toegevoegd en wordt bij de tweede suppletoire begroting verdeeld over de desbetreffende artikelen.
Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2014 (Najaarsnota) x € 1.000
Beleidsartikel
Ontvangsten
Belangrijkste suppletoire mutaties:
-
1.Vertraging verhoging griffierechten
32
-
-19.000
-
2.Kasschuif Boeten en transacties
33
-
-70.000
-
3.Administratiekostenvergoedingen Centraal Justitieel Incassobureau
34
70.244
-
4.Terugdraaien inzet asielreserve
37
-
-10.800
-
5.Desaldering JustID
91
12.000
Toelichting op de belangrijkste ontvangstenmutaties
1. Vertraging verhoging griffierechten
Als gevolg van een vertraging van de invoering van het wetsvoorstel aanpassing griffierechten wordt een tegenvaller van € 19 mln. in 2014 verwacht. Het besparingsverlies wordt binnen de begroting van VenJ van dekking voorzien.
2. Boeten en transacties
De dreigende tekorten bij de ontvangsten uit Boeten en Transacties worden in 2014 gedekt door middel van een generale kasschuif over de jaren 2018 en 2019.
3. Administratiekostenvergoedingen Centraal Justitieel Incassobureau
Bij het jaarverslag 2013 is de administratiekostenvergoeding geboekt via de VenJ-begroting. Deze wijze van budgettaire verwerking wordt nu ook gehanteerd voor 2014 en verder. Het uitgaven, verplichtingen en ontvangstenkader zijn hiervoor meerjarig verhoogd met € 70,2 mln. Het betreft de ontvangen vergoeding voor administratiekosten bij boeten en transacties. Deze ontvangsten zijn door het departement beschikbaar gesteld aan het Centraal Justitieel Incassobureau ter dekking van de gemaakte kosten bij WAHV-zaken, boetevonissen en OM-afdoeningen.
4. Terugdraaien inzet asielreserve
Bij voorjaarsnota is het budgettaire kader (uitgaven en ontvangsten) verhoogd met € 10,8 mln. vanuit de asielreserve en ingezet om de extra kosten bij de IND te dekken die zijn veroorzaakt door stijging van de asielinstroom. Bij de augustusbrief besluitvorming is
€ 375 mln. door het kabinet beschikbaar gesteld om deze kosten op te vangen. De inzet vanuit de asielreserve is hierdoor niet meer noodzakelijk.
5. Desaldering JustID (Justitiële Informatiedienst)
JustID voert naast een aantal reguliere taken ook opdrachten uit voor derden, zoals het beheer van systemen. De vergoedingen voor deze opdrachten worden door middel van een desaldering toegevoegd aan het budgettaire kader. Hierbij wordt het uitgaven, verplichtingen en ontvangstenkader verhoogd.
2.2 DE BELEIDSARTIKELEN
31 NATIONALE POLITIE
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
5.155.411
5.244.447
17.435
5.261.882
Programma-uitgaven
5.155.411
5.244.447
17.435
5.261.883
Waarvan juridisch verplicht
99,74%
31.2 Bekostiging nationale politie
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Nationale Politie
4.882.090
4.958.203
11.961
4.970.164
Politieacademie
121.303
121.453
164
121.617
Bijdragen aan medeoverheden
BES brandweer- en politiekorps
17.573
16.480
3.270
19.750
31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Internationale samenwerkingsoperaties
20.962
20.962
3.157
24.119
C2000 / GMS
93.181
104.173
-
-1.018
103.155
overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT
790
790
1
791
Bijdragen aan medeoverheden
Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg
0
1.249
-
-100
1.149
Subsidies
Stichting NL Confidential
750
750
478
1.228
Opdrachten
Providers
14.262
11.000
0
11.000
overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT
0
4.887
-
-478
4.409
Bijdragen aan Sociale fondsen
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie
4.500
4.500
0
4.500
Ontvangsten
500
500
1.000
1.500
Toelichting op beleidsartikel 31
Mutaties uitgaven
31.2 Bekostiging nationale politie
Nationale Politie
De mutatie in het budget voor de Nationale Politie wordt met name verklaard door:
-
-
-
•De additionele uitgaven voor de Nationale politie welke samenhangen met de ramp van vlucht MH17 in 2014 (€ 5,6 mln.)
-
-
-
-
•Bij het ketenprogramma Afpakken staat het meer, slimmer en effectiever afpakken van crimineel vermogen centraal. Om het onderdeel strafrechtelijk afpakken te versterken is er circa € 7,8 mln. overgeheveld van het Openbaar Ministerie (artikel 33) naar de Politie.
-
-
-
-
•De verdeling van toegekende loonbijstelling tranche 2014. Zie ook de tabel belangrijkste uitgaven.
-
-
-
-
•Het BES brandweer- en politiekorps vanwege de gestegen kosten bij onder andere het Politiekorps op de BES-eilanden. Bij het Brandweerkorps heeft de kostenstijging betrekking op het wegwerken van achterstanden in opleidingen. Voor wat betreft het Korps Politie Caribisch Nederland (KPCN) hebben de meerkosten onder andere betrekking op huisvesting, voortzetting inzet Koninklijke Marechaussee en opleidingen.
-
32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
1.509.230
1.489.040
2.113
1.491.153
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad
Personeel
20.870
20.870
40
20.910
waarvan eigen personeel
20.117
20.117
39
20.156
waarvan externe inhuur
0
0
0
0
waarvan overig personeel
753
753
1
754
Materieel
4.255
4.255
0
4.255
waarvan ICT
502
502
0
502
waarvan SSO's
0
0
0
0
waarvan overig materieel
3.753
3.753
0
3.753
Programma-uitgaven
1.484.105
1.463.915
2.073
1.465.988
Waarvan juridisch verplicht
99,40%
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Raad voor Rechtsbijstand
50.813
50.813
227
51.040
Bureau Financieel Toezicht
2.398
6.398
10
6.408
Subsidies
Stichting geschillencommissies voor Consumentenzaken
1.216
1.323
5
1.328
Overig toegang rechtsbestel
178
178
151
329
Opdrachten
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen
15.414
15.414
65
15.479
Toevoegingen rechtsbijstand
383.507
382.034
960
382.994
Overig toegang rechtsbestel
1.608
3.991
-
-2.643
1.348
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak
1.011.452
985.804
1.046
986.850
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
College Bescherming Persoonsgegevens
8.185
8.185
16
8.201
College voor de Rechten van de Mens
6.066
6.166
12
6.178
Centraal Administratie Kantoor
0
0
2.212
2.212
Overig optimale randvoorwaarden rechtsbestel
685
1.026
1
1.027
Bijdragen aan medeoverheden
Bijdragen rechtspleging
86
86
0
86
Subsidies
Subsidies rechtspleging
897
897
4
901
Subsidies wetgeving
1.433
1.433
6
1.439
Opdrachten
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging
167
167
1
168
Ontvangsten
313.839
250.310
-
-19.000
231.310
waarvan griffie
306.226
245.826
-
-19.000
226.826
Toelichting op beleidsartikel 32
Mutaties uitgaven
Centraal Administratie Kantoor (CAK)
Betreft de implementatiekosten voor circa € 2,5 mln. voor de Regeerakkoord-maatregel bijdrageregelingen. In 2015 wordt de implementatie van twee maatregelen uit het Regeerakkoord voorzien, waarmee een eigen bijdrage wordt geïntroduceerd voor de kosten van het strafproces en slachtofferzorg en een bijdrage voor de kosten van verblijf in een justitiële inrichting. VenJ heeft het CAK (een ZBO onder het Ministerie van VWS) aangewezen als uitvoerder van de regelingen.
Mutaties ontvangsten
Griffierechten
Als gevolg van een vertraging van de invoering van het wetsvoorstel aanpassing griffierechten wordt een tegenvaller van € 19 mln. in 2014 verwacht. Het besparingsverlies wordt binnen de begroting van VenJ van dekking voorzien. Zie ook tabel belangrijkste ontvangsten.
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
742.753
702.576
15.821
718.397
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie
Personeel
354.299
361.103
8.933
370.036
waarvan eigen personeel
322.652
329.456
7.085
336.541
waarvan externe inhuur
31.647
31.647
1.848
33.495
waarvan overig personeel
0
0
0
0
Materieel
109.991
113.112
- 42
113.070
waarvan ICT
39.127
41.803
321
42.124
waarvan SSO's
28.704
28.704
61
28.765
waarvan overig materieel
42.160
42.605
-
-424
42.181
Programma-uitgaven
278.463
228.361
6.930
235.291
Waarvan juridisch verplicht
93,75%
33.2 Bestuur, informatie en technologie
Bijdragen aan medeoverheden
RIEC's/LIEC
7.759
6.659
13
6.672
Uitstapprogramma's prostituees
0
0
731
731
Overig bestuur, informatie en technologie
1.524
1.524
178
1.702
Subsidies
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
2.200
0
0
0
Keurmerk Veilig Ondernemen
1.492
1.492
6
1.498
Uitstapprogramma's prostituees
0
3.000
-
-2.231
769
Opdrachten
Overig bestuur, informatie en technologie
1.462
1.982
-
-1.020
962
33.3 Opsporing en vervolging
Bijdragen aan agentschappen
Nederlands Forensisch Instituut
66.501
66.512
1.678
68.190
Domeinen Roerende Zaken
12.754
12.754
18
12.772
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
College gerechtelijk deskundigen
1.723
1.723
3
1.726
Nationale Politie
43.773
0
0
0
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties, mede-overheden
PV-vergoedingen Bestuurlijke strafbeschikking
13.411
13.333
-
-470
12.863
Staatkundige hervorming Nederlandse Antillen
3.909
3.909
311
4.220
FIU-Nederland
4.044
4.044
7
4.051
Overig opsporing en vervolging
2.525
2.375
3.280
5.655
Subsidies
Overig opsporing en vervolging
2.701
2.106
2.457
4.563
Opdrachten
Schadeloosstellingen
24.988
24.988
5.000
29.988
Keten Informatie Management
5.506
4.323
-
-3.165
1.158
Onrechtmatige Detentie
6.179
6.179
5.000
11.179
Herontwerp Strafrechtketen
3.500
579
203
782
Gerechtskosten OM
25.633
29.633
293
29.926
Innovatieagenda
2.599
2.513
-
-2.474
39
Verkeershandhaving OM
32.800
28.709
1.764
30.473
Afpakken
10.800
9.900
-
-7.785
2.115
Overig opsporing en vervolging
680
124
3.133
3.257
Ontvangsten
1.036.798
1.110.915
-
-64.000
1.046.915
waarvan Boeten en Transacties
956.738
1.029.038
-
-70.000
959.038
waarvan Afpakken
70.060
70.060
0
70.060
Toelichting op beleidsartikel 33
Mutaties uitgaven
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM)
Het budgettaire kader (uitgaven en ontvangsten) voor het OM wordt verhoogd met € 6 mln. ten behoeve van het «Kwaliteitsplan Politie & OM». Het streven is om een krachtig(er) programma(organisatie) op te zetten dat een duurzame verbetering in de kwaliteit (in brede zin) van de afhandeling van misdrijven tot doel heeft.
33.3 Opsporing en vervolging
De mutatie in het budget Opsporing en vervolging word met name verklaard door:
-
-
-
•Opdrachten Schadeloosstelling:
-
-
-
-Het budget wordt met € 10 mln. verhoogd omdat het Rijk een schikking van € 10 mln. heeft getroffen met de Stichting NORMA (Naburige Rechtenorganisatie voor Musici en Auteurs) naar aanleiding van een rechterlijke uitspraak over thuiskopievergoedingen.
-
-
-
-
-Daarnaast heeft een herschikking plaatsgevonden van € 5 mln. tussen de onderdelen schadeloosstelling en onrechtmatige detentie. Bij de tot standkoming van de begroting is dit niet juist geraamd en wordt het met deze mutatie gecorrigeerd.
-
-
-
-
-
•Bij het ketenprogramma Afpakken staat het meer, slimmer en effectiever afpakken van crimineel vermogen centraal. Om het onderdeel strafrechtelijk afpakken te versterken is er circa € 7,8 mln. overgeheveld van het Openbaar Ministerie naar de Politie (artikel 31).
-
Mutaties ontvangsten
Boeten en transacties
Het dreigende tekort op de ontvangsten uit Boetes en Transacties in 2014 wordt gedekt door middel van een generale kasschuif van € 70 mln. verdeeld over de jaren 2018 en 2019.
34 Sanctietoepassing
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
2.271.998
2.492.057
101.444
2.593.501
Programma-uitgaven
2.271.998
2.492.057
101.444
2.593.501
Waarvan juridisch verplicht
98,60%
34.2 Preventieve maatregelen
Bijdragen aan agentschappen
Dienst Justis
15.871
15.704
117
15.821
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Overig preventieve maatregelen
0
0
919
919
Subsidies
Preventie bedrijfsleven
6.527
6.700
158
6.858
Integriteit
1.240
1.150
-
-105
1.045
Centrum voor Criminaliteitsbestrijding en Veiligheid
1.995
5.253
3
5.256
Overig preventieve maatregelen
4.579
2.678
3.265
5.943
Opdrachten
Kansspelbeleid
1.085
1.085
0
1.085
Overig preventieve maatregelen
940
4.432
-
-1.975
2.457
Garanties
Faillissementscuratoren
700
700
344
1.044
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring
Bijdragen aan agentschappen
DJI-gevangeniswezen-regulier
1.097.268
1.273.439
-
-45.929
1.227.510
DJI-Forensische zorg
715.590
740.701
50.432
791.133
DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra
104.594
110.652
25.263
135.915
CJIB
21.695
26.395
76.046
102.441
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Reclassering Nederland
129.123
136.929
3.655
140.584
Leger des Heils
21.646
20.874
241
21.115
Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland (SVG)
64.579
66.803
-
-1.199
65.604
Centraal Administratie Kantoor
0
0
2.213
2.213
Bijdragen aan medeoverheden
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring
0
0
3.068
3.068
Subsidies
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring
0
0
1.050
1.050
Opdrachten
Forensische zorg
5.866
1.298
-
-1.140
158
Vrijwilligerswerk gedetineerden
0
1.500
1.700
3.200
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring
28.150
19.818
-
-16.235
3.583
34.4 Slachtofferzorg
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM)
5.311
5.311
642
5.953
Slachtofferhulp Nederland (SHN)
23.196
26.552
1.521
28.073
Bijdragen aan medeoverheden
Overig Slachtofferzorg
0
0
217
217
Subsidies
Stichting Slachtoffer in Beeld en onderzoeken (SiB)
599
1.249
401
1.650
Overig Slachtofferzorg
0
0
126
126
Opdrachten
Slachtofferzorg
5.700
7.090
-
-5.846
1.244
Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM)
15.744
15.744
2.492
18.236
Ontvangsten
0
21.141
65.685
86.826
Toelichting op beleidsartikel 34
Mutaties uitgaven
Algemeen artikel 34 en 35
Binnen de artikelen Sanctietoepassing en Jeugd worden diverse tegenvallers verwacht van in totaal € 26,6 mln. Deze tegenvallers doen zich voor op de beleidsterreinen Sanctie en preventie, Justitieel Jeugdbeleid, het CJIB en de DJI. Daarnaast worden binnen de artikelen Sanctietoepassing en Jeugd ook een aantal meevallers verwacht van in totaal € 19,5 mln.
De optredende uitgavenmeevallers worden (naast ontvangstenmeevallers van € 7 mln.) ingezet om de tekorten binnen Sanctietoepassing en Jeugd te dekken. Onderdeel van de tegenvaller van € 26,6 mln. is een tekort bij DJI (€ 11,8 mln.) veroorzaakt door tegenvallers op het gebied van GHB-cellen, arrondissementale vervoerstromen en ICT.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring
De mutaties in dit budget wordt met name verklaard door:
-
-
-
•De herschikking binnen DJI-gevangeniswezen regulier, forensische zorg en vreemdelingenbewaring en uitzetcentra.
Als gevolg van capaciteitsgerelateerde maatregelen, aanpassingen in kostprijzen en andere maatregelen vindt een herschikking plaats binnen het budget van DJI zodat de financiële kaders aansluiten bij de beschikbare capaciteit.
-
-
-
-
•De Administratiekostenvergoedingen Centraal Justitieel Incassobureau. Bij het jaarverslag 2013 is de administratiekostenvergoeding geboekt via de VenJ-begroting. Deze wijze van budgettaire verwerking wordt nu ook gehanteerd voor 2014 en verder. Het uitgaven, verplichtingen en ontvangstenkader zijn hiervoor meerjarig verhoogd met € 70,2 mln. Het betreft de ontvangen vergoeding voor administratiekosten bij boeten en transacties. Deze ontvangsten zijn door het departement beschikbaar gesteld aan het Centraal Justitieel Incassobureau ter dekking van de gemaakte kosten bij WAHV-zaken, boetevonissen en OM-afdoeningen.
-
-
-
-
•Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring: op dit artikelonderdeel doen zich alleen kleinere mutaties (< € 5 mln.) voor zoals o.a.:
-
-
-
-De overheveling van middelen uit het programma uitvoeringsketen strafrechtelijke beslissingen (USB) naar het CJIB;
-
-
-
-
-Een meevaller op het onderdeel «overige sancties» die wordt ingezet om de tekorten binnen Jeugd en Sanctietoepassing te dekken (zie ook de algemene toelichting);
-
-
-
-
-Bijdrage aan DJI voor de zogenaamde terugkeeractiviteiten (TRA) van justitiabelen in de maatschappij.
-
-
Mutaties ontvangsten
Bij het jaarverslag 2013 is de administratiekostenvergoeding geboekt via de VenJ-begroting. Deze wijze van budgettaire verwerking wordt nu ook gehanteerd voor 2014 en verder. Het uitgaven, verplichtingen en ontvangstenkader zijn hiervoor meerjarig verhoogd met € 70,2 mln. Het betreft de ontvangen vergoeding voor administratiekosten bij boeten en transacties. Deze ontvangsten zijn door het departement beschikbaar gesteld aan het Centraal Justitieel Incassobureau ter dekking van de gemaakte kosten bij WAHV-zaken, boetevonissen en OM-afdoeningen.
35 Jeugd
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
738.464
730.430
- 3.916
726.514
35.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming
Personeel
126.554
136.662
2.955
139.617
waarvan eigen personeel
112.563
129.777
1.258
131.035
waarvan externe inhuur
12.400
5.604
1.900
7.504
waarvan overig personeel
1.591
1.281
-
-203
1.078
Materieel
33.562
36.778
- 4.030
32.748
waarvan ICT
5.903
6.405
-
-1.130
5.275
waarvan SSO's
17.296
16.012
400
16.412
waarvan overig materieel
10.363
14.361
-
-3.300
11.061
Programma-uitgaven
578.348
556.990
- 2.841
554.149
Waarvan juridisch verplicht
97,93%
35.2 Uitvoering jeugdbescherming en voogdij AMV's
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Landelijk Bureau inning Onderhoudsbijdrage (LBIO)
3.511
4.506
1.245
5.751
NIDOS - opvang
25.096
0
0
0
Bijdragen aan medeoverheden
Bureaus jeugdzorg - jeugdbescherming
278.194
280.732
4.184
284.916
BES Voogdijraad
1.225
1.213
-
-47
1.166
Subsidies
Jeugdbescherming
2.872
6.051
-
-2.494
3.557
Overig Uitvoering jeugdbescherming en voogdij AMV's
0
0
1.713
1.713
Opdrachten
Jeugdbescherming - Regeling tegemoetkoming adoptiekosten
490
500
0
500
Stelsel Jeugdzorg
0
2.100
300
2.400
Bestrijding huiselijke geweld en kindermisbruik
449
42
510
552
35.3 Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd
Bijdragen aan agentschappen
DJI - jeugd
163.877
169.226
462
169.688
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
HALT
12.567
12.482
-
-152
12.330
Bijdragen aan medeoverheden
Bureaus jeugdzorg - jeugdreclassering
69.299
66.206
-
-2.464
63.742
Opdrachten
Risicojeugd & jeugdgroepen
5.305
2.879
-
-27
2.852
Projecten jeugd straf
15.463
11.053
-
-9.771
1.282
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies
0
0
3.700
3.700
Ontvangsten
1.487
4.678
11.020
15.698
Toelichting op beleidsartikel 35
Mutaties uitgaven
35.2 Uitvoering jeugdbescherming en voogdij AMV's
Op dit artikelonderdeel doen zich alleen kleinere mutaties (< € 5 mln.) voor zoals o.a.:
-
-
-
-Bijdrage aan het SGM voor de uitvoering van de regeling Samson (betreft de financiële vergoeding die de overheid en jeugdzorg aanbieden aan slachtoffers of hun nabestaanden);
-
-
-
-
-Mee- en tegenvallers binnen de artikelen 34 Sanctietoepassing 35 Jeugd (zie ook de algemene toelichting);
-
-
-
-
-Een subsidiebijdrage van VWS voor de stichtingen De Bocht en Fier Fryslan.
-
35.3 Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd
De mutatie op dit artikel onderdeel wordt o.a. veroorzaakt door:
-
-
-
•Een budgetoverheveling van € 7,8 mln. vanuit OCW naar VenJ. Het betreft onderwijsmiddelen die in 2013 zijn overgeheveld naar de OCW-begroting voor onderwijsactiviteiten binnen de beslotenheid van Justitiële Jeugdinrichtingen. Door een neerwaartse bijstelling van de benodigde capaciteit van de JJI’s vallen deze middelen deels vrij.
-
-
-
-
•Diverse mee- en tegenvallers binnen de artikelen Sanctietoepassing en Jeugd (zie ook de algemene toelichting).
-
Mutaties ontvangsten
Het budget op dit artikelonderdeel wordt verhoogd als gevolg van met name de volgende mutaties:
-
-
-
•De ontvangstenmeevaller € 7mln. op dit artikel die wordt ingezet om de tekorten binnen Jeugd en Sanctietoepassing te dekken (zie ook de algemene toelichting);
-
-
-
-
•Op dit artikel doen zich verder alleen kleinere mutaties (< € 5 mln.) voor zoals o.a.:
-
-
-
-een meevaller bij de Raad van de Kinderbescherming die voor het merendeel bestaat uit extra ontvangsten in het kader van IF-contracten/ detacheringen van eigen personeel bij andere onderdelen van VenJ.
-
-
-
-
-een meevaller bij de Landelijke Bureau Inning Onderhoudsbijdrage (LBIO) die wordt veroorzaakt door de definitieve vaststelling subsidie 2013.
-
-
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
253.413
253.813
- 732
253.081
Programma-uitgaven
253.413
253.813
-
-732
253.081
Waarvan juridisch verplicht
96,78%
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
Bijdragen aan agentschappen
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
320
320
0
320
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Instituut Fysieke Veiligheid (IFV)
30.236
30.772
32
30.804
Bijdragen aan medeoverheden
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDuR)
176.770
176.770
125
176.895
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
2.999
5.633
6
5.639
Subsidies
Nederlands Rode Kruis
1.685
1.685
8
1.693
Nationaal Veiligheids Instituut
1.305
1.305
0
1.305
Onderwijs Veiligheidsregio's
1.930
0
0
0
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
4.950
1.394
0
1.394
Opdrachten
Project NL-Alert
2.900
6.181
-
-250
5.931
Opdrachten NCSC
8.343
3.634
-
-500
3.134
Overig terrorismebestrijding
2.257
4.657
-
-1.042
3.615
Overig Nationale Veiligheid
8.578
10.322
877
11.199
36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Onderzoeksraad voor Veiligheid
11.140
11.140
12
11.152
Ontvangsten
0
0
0
0
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
37 Vreemdelingen
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
681.201
791.176
360.445
1.151.621
Programma-uitgaven
681.201
791.176
360.445
1.151.622
Waarvan juridisch verplicht
99,16%
37.2
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Bijdragen aan agentschappen
Immigratie- en Naturalisatiedienst
290.598
299.487
24.055
323.542
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA)
322.413
407.302
336.272
743.574
Nidos-opvang
0
25.397
393
25.790
Subsidies
Vluchtelingenwerk Nederland (VWN)
5.743
5.743
1.025
6.768
Overig toegang, toelating en opvang vreemdelingen
662
662
-
-30
632
Opdrachten
Biometrie
7.310
7.310
-
-327
6.983
Vernieuwing Grensmanagement
3.017
1.217
1
1.218
keteninformatisering
19.415
11.415
12
11.427
Versterking vreemdelingenketen
3.970
4.570
-
-1.567
3.003
37.3
Terugkeer
Bijdragen aan agentschappen
DJI (DVenO)
8.399
8.399
0
8.399
Subsidies
REAN-regeling ea
6.599
6.599
1.025
7.624
Opdrachten
Vreemdelingen vertrek
13.075
13.075
-
-414
12.661
Ontvangsten
0
10.800
- 10.800
0
Toelichting op beleidsartikel 37
Mutaties uitgaven
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
De mutaties in dit budget worden met name verklaard door:
-
-
-
•Bijdrage agentschappen IND: door de sterk verhoogde asielinstroom in 2014 moet de IND meer productie maken wat leidt tot meerkosten. De IND wordt hiervoor pxq gefinancierd door VenJ. Deze extra financiering bedraagt € 22,1 mln. Zie ook tabel belangrijkste mutaties.
-
-
-
-
•Bijdrage COA: verhoging instroom asiel eerstejaarsopvang. De instroom van asielzoekers uit ontwikkelingslanden loopt in 2014 op. Om aan de kosten die gepaard gaan met de hoge toestroom tegemoet te komen heeft het kabinet in 2014 € 375 mln. extra beschikbaar gesteld voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers in 2014 en 2015. Dit bedrag is bij miljoenennota 2015 aan het budget in de begroting 2014 van VenJ toegevoegd.
-
-
-
-
•Terugdraaien inzet asielreserve: bij voorjaarsnota is € 10,8 mln. vanuit de asielreserve ingezet om de extra kosten bij de IND te dekken die zijn veroorzaakt door stijging van de asielinstroom. Bij de augustusbrief besluitvorming is € 375 mln. door het kabinet beschikbaar gesteld om deze kosten op te vangen. De inzet vanuit de asielreserve is hierdoor niet meer noodzakelijk.
-
Mutaties ontvangsten
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Terugdraaien inzet asielreserve: bij voorjaarsnota is het budgettaire kader (uitgaven en ontvangsten) verhoogd met € 10,8 mln. vanuit de asielreserve en ingezet om de extra kosten bij de IND te dekken die zijn veroorzaakt door stijging van de asielinstroom. Bij de augustusbrief besluitvorming is € 375 mln. door het kabinet beschikbaar gesteld om deze kosten op te vangen. De inzet vanuit de asielreserve is hierdoor niet meer noodzakelijk.
2.3 NIET-BELEIDSARTIKELEN
91 APPARAATSUITGAVEN KERNDEPARTEMENT
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
410.369
437.637
10.485
448.122
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Personeel
231.049
252.855
11.594
264.449
waarvan eigen personeel
192.404
210.277
4.923
215.200
waarvan externe inhuur
31.117
39.618
6.676
46.294
waarvan overig personeel
7.528
2.960
-
-5
2.955
Materieel
179.320
195.339
- 1.109
194.230
waarvan ICT
19.260
13.868
2.489
16.357
waarvan SSO's
94.986
137.513
-
-6.658
130.855
waarvan overig materieel
65.074
43.958
3.060
47.018
Ontvangsten
706
1.149
13.089
14.238
Toelichting op niet-beleidsartikel 91
Mutaties uitgaven
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Waarvan externe inhuur
Op dit artikelonderdeel doen zich alleen kleinere mutaties (< € 5 mln.) voor zoals o.a.:
-
-
-
•desaldering JustID (Justitiële Informatiedienst)
-
-
-
-
•voornamelijk technische mutaties die noodzakelijk zijn om de begrotingsindeling in lijn te brengen met de uitgangspunten van Verantwoord Begroten.
-
Waarvan SSO’s
Op het onderdeel Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) doet zich een meevaller voor van € 6 mln. Het project Nieuwbouw (Eurojust) is gegund, maar de bouw is vertraagd waardoor in 2014 minder wordt uitgegeven. Dit leidt tot overloop van de uitgaven van € 6 mln. naar 2015.
Mutaties ontvangsten
Justitiële Informatiedienst (JustID): JustID voert naast een aantal reguliere taken ook opdrachten uit voor derden, zoals het beheer van systemen. De vergoedingen voor deze opdrachten worden door middel van een desaldering van € 12 mln. toegevoegd aan het budgettaire kader. Hierbij wordt het uitgaven, verplichtingen en ontvangstenkader verhoogd.
92 NOMINAAL EN ONVOORZIEN
Toelichting op niet-beleidsartikel 92
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
41.965
30.058
- 30.058
0
92.1
Nominaal en onvoorzien
41.965
30.058
- 30.058
0
Nominaal en onvoorzien
41.965
30.058
-
-30.058
0
Ontvangsten
0
0
0
0
Mutaties uitgaven
92.1 Nominaal en onvoorzien
De mutatie in dit budget wordt met name verklaard door de verdeling van de loonbijstelling tranche 2014. De loonbijstelling wordt deels ingezet ter dekking van de budgettaire problematiek binnen VenJ.
93 GEHEIM
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
3.057
3.057
0
3.057
93.1 Geheim
Geheime uitgaven
3.057
3.057
0
3.057
Ontvangsten
0
0
0
0
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden.