Weeklog: Europese Commissie dreigt MKB in de steek te laten

Met dank overgenomen van C.D. (Dennis) de Jong i, gepubliceerd op zondag 23 november 2014.

Sinds 2009 toetst de Commissie wetsvoorstellen standaard op effecten voor het MKB. Deze MKB-test maakt onderdeel uit van de effectrapportages die de Commissie in beginsel bij ieder voorstel moet bijsluiten. Kennelijk vindt de Commissie dit allemaal teveel werk, want in nieuwe richtsnoeren komt de MKB-test niet meer voor als verplicht onderdeel van de effectrapportage. Dikke kans dus dat de belangen van het MKB ondersneeuwen, maar dat laten we niet zomaar gebeuren. In een motie die deze week in Straatsburg in stemming komt, gaan we proberen de Commissie te verplichten de MKB-test alsnog door te voeren bij in beginsel alle nieuwe voorstellen. Als SP staan we namelijk wel pal voor de belangen van kleinere ondernemingen.

In de zomer hield de Commissie een publieke raadpleging over haar ideeën. Het probleem daarmee is dat je er niet gemakkelijk achter komt dat er zo’n raadpleging is. Misschien dat daarom geen enkele MKB-belangenorganisatie heeft gereageerd. Dat is jammer, want zo kan de Commissie zeggen dat haar plannen geen weerstand oproepen bij MKB’ers. Tja, als diezelfde MKB’ers niet afweten van de consultatie, krijg je inderdaad geen weerstand.

De kwaliteit van de huidige effectrapportages is al niet geweldig. De conclusie is altijd dezelfde: niets doen is geen optie, en van de keuzemogelijkheden heeft de Commissie het beste voorstel geselecteerd. In de afgelopen jaren was er echter binnen de Commissie wel een semionafhankelijke instantie die de kwaliteit van de rapportages beoordeelde. In Nederland hebben we ACTAL, een organisatie die echt onafhankelijk is van de beleidsmakers en wetgevers, daar zouden we bij de Commissie ook naartoe moeten. In de nieuwe richtsnoeren komt de semionafhankelijke controle op effectrapportages niet meer terug. De Commissie wil kennelijk helemaal de regie voeren over de rapportages: de slager keurt zo zijn eigen vlees.

Bij de Europese Commissie is Frans Timmermans verantwoordelijk voor betere regelgeving. Toegegeven, het voorstel voor de nieuwe richtsnoeren voor effectrapportages dateert nog van de vorige Commissie, maar Timmermans wordt wel verantwoordelijk voor de formele aanvaarding van de nieuwe richtsnoeren. Als hij hiermee akkoord gaat, weten we zeker dat hij geen MKB-hart heeft. Als het Europees Parlement de motie deze week aanneemt, kan hij in ieder geval niet zeggen dat hij het niet heeft geweten.