Gebruiksvriendelijker en privacyvriendelijker internet stapje dichterbij

Met dank overgenomen van B.Ch. (Bart) de Liefde i, gepubliceerd op donderdag 20 november 2014, 13:43.

Een gebruiksvriendelijk en makkelijk te begrijpen internet waar je je eigen privacy eenvoudig kunt organiseren.

 
alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Blog Bart de Liefde

Dat internet is vandaag weer een stapje dichterbij gekomen. Wie nu bijvoorbeeld een account bij Facebook, Twitter of een gratis online mailprovider wil, moet instemmen met de gebruiksvoorwaarden van de aanbieder. Klinkt logisch, maar we weten allemaal hoe dat gaat. Pagina’s lange teksten in tenenkrommende en onbegrijpelijke juristentaal. Niemand die dat leest, maar miljarden mensen gaan akkoord. Die er later achter te komen dat hun persoonsgegevens voor allerlei commerciële doeleinden worden gebruikt. En dan boos zijn.

Eigenlijk is het zo logisch als wat, want gratis bestaat niet. Ook niet op internet. Maar van het transparant en begrijpelijk informeren van consumenten over de gevolgen van hun keuzes is geen sprake. Dat is een slechte zaak en dat moet anders. Een maand geleden heb ik minister Kamp gevraagd hier wat aan te doen want er zijn alternatieven genoeg. Bijvoorbeeld door met pictogrammen te werken, zoals dat bij films en op tv gebeurt. Eenvoudig, begrijpelijk en overzichtelijk. De minister heeft mijn idee omarmd en is om tafel gegaan met de sector. Ik verwacht dat dit tot een mooi resultaat leidt. Want op extra regels en wetten zit de online wereld toch niet te wachten? En dat is wel wat er gaat gebeuren, als ‘het internet’ zijn verantwoordelijkheid niet neemt.

Bij dat overleg heeft minister Kamp meteen een eenduidiger informatievoorziening voor cookies aangekaart. Ik had het voorstel gedaan in één oogopslag te kunnen zien welke cookie welke gegevens van u verzamelt. Dat zou een grote verbetering zijn ten opzichte van de wildgroei aan teksten, knoppen en balken waar je nu mee te maken hebt als je een site opgaat. Het moet voor een sitebezoeker in één oogopslag duidelijk zijn wat die site allemaal bijhoudt en hoe dat je privacy raakt. Zodat die bezoeker een bewuste keuze kan maken. Het gemak dient de mens, ook online.