Parlementaire vraag: implementatie Eurobetalingsruimte SEPA

Met dank overgenomen van S.H. (Sophie) in 't Veld i, gepubliceerd op donderdag 23 oktober 2014.

Sophie in 't Veld stelde de Europese Commissie een vraag over de invoering van de Eurobetalingsruimte SEPA. Veel Europese burgers blijven problemen ondervinden met het gebruik van dit systeem. In 't Veld vraagt de Commissie daarom waar de verantwoordelijkheid ligt voor het corrigeren van gebreken in het systeem en de correcte uitvoering van de SEPA-regelgeving.

Lees hieronder zowel de vraag als het door de Europese Commissie gegeven antwoord:

-----------------------------------------------------------------------------------

Vraag met verzoek om schriftelijk antwoord P-007066/2014

aan de Commissie

Artikel 130 van het Reglement

Sophia in 't Veld (ALDE)

Betreft:        Tenuitvoerlegging van Verordening nr. 260/2012 en automatische afschrijvingen in SEPA

In schriftelijke vraag P-002478/2014 wezen wij erop dat er in bepaalde lidstaten in strijd met de doelstellingen van de eengemaakte eurobetalingsruimte SEPA en met name Verordening nr. 260/2012 wordt gehandeld. Meer dan twee maanden na de datum voor de overschakeling op SEPA voor overmakingen en automatische afschrijvingen blijven Europese burgers zich beklagen over problemen met automatische afschrijvingen. Zowel publieke als private dienstverleners accepteren geen automatische afschrijvingen in SEPA tenzij ze verlopen via een bankrekening in de lidstaat waar de dienstverlener gevestigd is. Burgers die zich dan tot de autoriteiten wenden met een beroep op hun rechten in het kader van de SEPA-regelgeving, worden niet op adequate wijze geholpen.

  • 1. 
    Is de Commissie ook niet van mening dat in dergelijke gevallen niet van de individuele burger verwacht kan worden dat hij de overheid ertoe brengt de SEPA-regelgeving correct te laten toepassen, maar dat hier een taak voor de Commissie weggelegd is?
  • 2. 
    Is de Commissie bereid met spoed één contactpunt via internet te creëren waar de burgers met hun klachten terechtkunnen? Zo nee, waarom niet?
  • 3. 
    Is de Commissie bereid met spoed de situatie in kaart te brengen en zo nodig inbreukprocedures te starten?

-----------------------------------------------------------------------------------

NL

P-007066/2014

Antwoord van de heer Barnier

namens de Commissie

(23.10.2014)

De Commissie is er zich van bewust dat de eengemaakte eurobetalingsruimte SEPA snel correct moet werken. Ze heeft momenteel geen plannen om een contactpunt via internet op te richten. Burgers moeten immers, volgens de verordening, eerst hulp moeten zoeken op nationaal niveau.

De Commissie is er zich eveneens van bewust dat sommige Europese burgers inderdaad probleem ondervinden met automatische afschrijvingen in SEPA vanaf een grensoverschrijdende rekening, zelfs na de uitgestelde einddatum van 1 augustus 2014. De Commissie meldt deze burgers dat ze klacht kunnen indienen bij de nationale instantie die bevoegd is voor de toepassing van Verordening nr. 260/2012 (zoals in de verordening is bepaald). Burgers wordt tevens ten stelligste aangeraden contact op te nemen met de Commissie wanneer de nationale mogelijkheden uitgeput zijn en het probleem blijft aanhouden. In die specifieke gevallen is de Commissie bereid om de lidstaten hierover aan te spreken en, indien dit geen resultaat zou opleveren, inbreukprocedures tegen hen in te leiden.