Erik Ziengs in de boot genomen - Hoofdinhoud
Op vrijdag 10 oktober jl. was Erik Ziengs op werkbezoek in Giethoorn. Daar werd hij door NBTC/Holland Marketing uiterst informatief in de boot genomen. Onderwerp was de noodzaak van duurzame groei van Holland als vakantiebestemming. Op naar 16 miljoen bezoekers in 2025! Het werkbezoek werd afgesloten met een boottocht door Giethoorn.
Giethoorn is geen toeval. Gabriella Esselbrugge van ‘De Dames van de Jonge’ liet zien hoe Giethoorn in korte tijd is uitgegroeid tot een favoriete bestemming voor Chinese toeristen. In een rondetafelgesprek met Agnes Holtjer (Gastvrij Drenthe, KHN), Rhoda van Eeden (Ondernemersvereniging van Giethoorn), Wim Brus (wethouder Economische Zaken), Cees Slager (directeur Molecaten) en Fred Blok (manager operations Connexxion) werd ingegaan op nut en noodzaak van het spreiden van bezoekers in tijd en ruimte.
Erik Ziengs daarover: “Giethoorn is een perfecte plek om tot rust te komen en de drukte van de stad te ontvluchten. Hier ervaar je wat gastvrijheid betekent. Je ziet dat de ondernemers in de Hospitality bezoekers echt in de watten leggen. In sommige gebieden zie je dat mensen bij de pakken neer gaan zitten als het economisch tegenzit. Maar in het Venetië van het Noorden pakken ze dat echt anders aan.”
“Ik heb ongelooflijk veel bewondering voor mevrouw Esselbrugge, die met haar Hotel-Restaurant ‘De Dames van de Jonge’ de Chinese markt heeft aangeboord. Je ziet in Giethoorn soms evenveel Chinezen als in Lisse. Je hebt zelfs Chinees-talige reisinformatie in de bussen. Dat is pas service, dat is pas gastvrijheid. Daar moet je het van hebben. De mouwen opstropen en kansen pakken.”