Pakkans verkeershufters moet omhoog - Hoofdinhoud
Met dank overgenomen van K.H.D.M. (Klaas) Dijkhoff i, gepubliceerd op donderdag 31 juli 2014, 3:13.
Samen met collega Visser stelde ik de volgende vragen over de pakkans van verkeershufters.
Schriftelijke vragen van de leden Visser en Dijkhoff (beiden VVD) aan de minister van Veiligheid en Justitie over het bericht ‘Ruim baan voor verkeershufters’ en ‘Oom agent is onzichtbaar’ (ingezonden 11 juni 2014).
-
1.Heeft u kennisgenomen van de berichten in de Telegraaf ‘Ruim baan voor verkeershufters’ en ‘Oom agent is onzichtbaar’? 1
-
2.Klopt de informatie dat het aantal staandehoudingen in het verkeer de laatste vier jaar is gehalveerd? Zo ja, wat was hiervoor de aanleiding en heeft deze dalende trend zich in 2014 verder voortgezet? En hoe verhouden deze cijfers zich tot de inzet op het verbeteren van de verkeersveiligheid op het hoofdwegennet en het onderliggend wegennetwerk?
-
3.Bent u het eens met de constatering van de Telegraaf dat verkeershufters ruim baan krijgen? Hoe verhoudt deze uitspraak zich met de (voorgenomen) intensieve aanpak van verkeershufters? Graag een nadere toelichting van de minister en een reactie over de voortgang van het nieuwe beleid met betrekking tot de aanpak van verkeershufters?
-
4.Kunt u aangeven op welke wijze u invulling geeft aan de (gepercipieerde) pakkans en of er sprake is van een dalende pakkans?
-
5.Hoe oordeelt u over de uitspraken van voormalig verkeersofficier Koos Spee dat het lijkt of verkeerscriminaliteit niet mag worden aangepakt en dat het in ieder geval geen prioriteit heeft?
-
6.En hoe oordeelt u over de uitspraak van Koos Spee dat verkeersovertredingen prima via kenteken kunnen worden aangepakt maar dat automobilisten zich op andere terreinen onaantastbaar wanen? Zorgen flitspalen en trajectcontroles er niet juist voor dat de politie zich op ander wangedrag in het verkeer kan richten? Graag een nadere reactie over de toegevoegde waarde van flitspalen en trajectcontroles en de inzet en prioriteiten voor de politie in het verkeer?
1 http://www.telegraaf.nl/binnenland/22725142/__Ruim_baan_voor_verkeersaso_s__.html en
http://m.telegraaf.nl/article/22723958/oom-agent-is-onzichtbaar