Richtlijn 2014/67 - Handhaving van Richtlijn 96/71/EG betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op het verrichten van diensten en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1024/2012 betreffende de administratieve samenwerking via het Informatiesysteem interne markt („de IMI-verordening”)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Inhoudsopgave

  1. Stand van zaken
  2. Kerngegevens
  3. Key dates
  4. Wettekst
  5. Origineel voorstel
  6. Bronnen en disclaimer
  7. Uitgebreide versie
  8. EU Monitor

1.

Stand van zaken

Deze richtlijn is op 28 mei 2014 gepubliceerd, is op 17 juni 2014 in werking getreden en moest uiterlijk op 18 juni 2016 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Richtlijn 2014/67/EU van het Europees Parlement en de Raad van 15 mei 2014 inzake de handhaving van Richtlijn 96/71/EG betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op het verrichten van diensten en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1024/2012 betreffende de administratieve samenwerking via het Informatiesysteem interne markt ( „de IMI-verordening” ) Voor de EER relevante tekst

officiële Engelstalige titel

Directive 2014/67/EU of the European Parliament and of the Council of 15 May 2014 on the enforcement of Directive 96/71/EC concerning the posting of workers in the framework of the provision of services and amending Regulation (EU) No 1024/2012 on administrative cooperation through the Internal Market Information System ( ‘the IMI Regulation’ ) Text with EEA relevance
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Wetgevingsnummer Richtlijn 2014/67
Origineel voorstel COM(2012)131 NLEN
Celex-nummer201 32014L0067

3.

Key dates

Document 15-05-2014
Bekendmaking in Publicatieblad 28-05-2014; PB L 159 p. 11-31
Inwerkingtreding 17-06-2014; in werking datum publicatie +20 zie art 25
Deadline 18-06-2019; Heroverweging
Einde geldigheid 31-12-9999
Omzetting 18-06-2016; ten laatste zie art. 23

4.

Wettekst

28.5.2014   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 159/11

 

RICHTLIJN 2014/67/EU VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 15 mei 2014

inzake de handhaving van Richtlijn 96/71/EG betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op het verrichten van diensten en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1024/2012 betreffende de administratieve samenwerking via het Informatiesysteem interne markt („de IMI-verordening”)

(Voor de EER relevante tekst)

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 53, lid 1, en artikel 62,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),

Gezien het advies van het Comité van de Regio's (2),

Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (3),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Het vrije verkeer van werknemers, de vrijheid van vestiging en de vrijheid van dienstverrichting zijn in het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) neergelegde grondbeginselen van de interne markt van de Unie. Die beginselen worden verder ten uitvoer gelegd door de Unie die garandeert dat de mededingingsvoorwaarden voor alle ondernemingen gelijk zijn en dat de rechten van de werknemers worden geëerbiedigd.

 

(2)

De vrijheid van dienstverrichting geeft ondernemingen onder meer het recht om in een andere lidstaat diensten te verrichten en daarheen tijdelijk eigen werknemers te detacheren voor het aldaar verrichten van die diensten. Voor de detachering van werknemers moet een onderscheid worden gemaakt tussen deze vrijheid en het vrije verkeer van werknemers, dat alle burgers het recht geeft naar een andere lidstaat te reizen om er te wonen en te werken, en waarborgt dat zij in vergelijking met onderdanen van die lidstaat niet het slachtoffer worden van discriminatie op het gebied van werkgelegenheid, beloning en andere arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden.

 

(3)

Wat betreft werknemers die tijdelijk worden gedetacheerd voor werkzaamheden met het oog op het verrichten van diensten in een andere lidstaat dan de staat waar zij gewoonlijk werkzaam zijn, legt Richtlijn 96/71/EG van het Europees Parlement en de Raad (4) duidelijk omschreven basisarbeidsvoorwaarden en -omstandigheden vast die de dienstverrichter in de lidstaat waar de detachering plaatsvindt in acht moet nemen om een minimumniveau van bescherming van de betrokken gedetacheerde werknemers te garanderen.

 

(4)

Alle bij de richtlijn ingevoerde maatregelen moeten gerechtvaardigd en evenredig zijn, zodat ze niet leiden tot administratieve belasting en tot blokkering van het potentieel van bedrijven, met name kleine en middelgrote ondernemingen (kmo's), om nieuwe banen te creëren, terwijl de gedetacheerde werknemers ermee worden beschermd.

 

(5)

Om de naleving van Richtlijn 96/71/EG te waarborgen, zonder onnodige administratieve lasten voor de dienstverrichters, moeten de feitelijke elementen in de bepalingen over de identificatie van een daadwerkelijke detachering en over het voorkomen van misbruik en omzeiling in de richtlijn als indicatief en niet-uitputtend worden beschouwd. In het bijzonder moet het niet verplicht zijn bij elke detachering aan elk element te voldoen.

 

(6)

Onverminderd het feit dat de beoordeling van de indicatieve feitelijke elementen aan elke specifieke situatie moet zijn aangepast en dat bij deze beoordeling rekening moet worden gehouden met de specifieke kenmerken van de situatie, mogen situaties met dezelfde feitelijke elementen niet leiden tot een verschillende juridische inschatting of beoordeling door bevoegde instanties in verschillende lidstaten.

 

(7)

Teneinde omzeiling en misbruik van de toepasselijke...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

  • COM(2012)131 - Handhaving van Richtlijn 96/71/EG betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op het verrichten van diensten
 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:
  • dossier EUR-Lex besluit202

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.


  • 1. 
    Richtlijn 96/71/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 1996 betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op het verrichten van diensten (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 18 van 21-1-1997).

     
  • 2. 
    Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de
     
  • 3. 
    Artikel 1, lid 1, en lid 3, onder a) tot en met c).

     
  • 4. 
    Raadsdocument 10048/96 ADD1 van 20 september 1996.

     
  • 5. 
    Report from the Commission services on the implementation of Directive 96/71/EC of the European Parliament and of the Council of 16 December 1996 concerning the posting of workers in the framework of the provision of services, 2003. Beschikbaar op: www.ec.europa.eu/social/posted-workers

     
  • 6. 
    Mededeling van de Commissie
     
  • 7. 
    Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de
     
  • 8. 
    Zie voor meer informatie: de studie 'Information provided on the posting of workers', F. Muller, Straatsburg, september 2010. Beschikbaar op de website: www.ec.europa.eu/social/posted-workers

     
  • 9. 
    Arresten van 11 december 2007, Viking (C-438/05); 18 december 2007, Laval (C-341/05); 3 april 2008, Rüffert (C-346/06), en 19 juni 2008, Commissie/Luxemburg (C-319/06).

     
  • 10. 
    "Een nieuwe strategie voor de eengemaakte markt
     
  • 11. 
    Aanbeveling van de Commissie van 31 maart 2008 betreffende een intensievere administratieve samenwerking ten aanzien van de detachering van werknemers met het oog op het verrichten van diensten (Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 85 van 4-4-2008, pagina 1 pdf icoon).

     
  • 12. 
    Besluit 2009/17/EG van de Commissie van 19 december 2008 tot instelling van een Comité van deskundigen inzake de detachering van werknemers (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 8 van 13-1-2009, pagina 26 pdf icoon).

     
  • 13. 
    Europese Commissie (2011), 'Posting of workers in the European Union and EFTA countries: Report on E101 certificates issued in 2008 and 2009'; Europese Commissie (2011), 'Administrative data collection on E101 certificates issued in 2007'.

     
  • 14. 
    Cf. effectbeoordeling, blz.
     
  • 15. 
    Cf. Idea Consult (zie voetnoot 27), executive summary. Dit percentage geeft slechts een ruwe indicatie van het aantal detacheringen bij de EU-27-burgers die in een andere lidstaat werken (het is wellicht te hoog geschat). Een E101-verklaring staat niet voor een man-jaar voltijds werk, en de arbeidskrachtenenquête die gegevens verzamelt over de aantallen EU-27-burgers uit een andere lidstaat in de werkende bevolking bestrijkt niet de gedetacheerde werknemers.

     
  • 16. 
    Resolutie van 22 oktober 2008 over de uitdagingen voor collectieve overeenkomsten in de EU (2008/2085(INI)), punten 25 en 30.

     
  • 17. 
    Punt 1; zie ook de punten 17 en 31.

     
  • 18. 
    De tekst werd gepresenteerd tijdens de in maart 2010 door het Spaanse voorzitterschap georganiseerde conferentie te Oviedo. Uit de discussies bleken eens te meer de verschillende opvattingen onder de belanghebbenden.

     
  • 19. 
    Advies 2011/C 44/15.

     
  • 20. 
    COM(2010) 608 definitief/2 van 11.11.2010.

     
  • 21. 
    COM(2011) 206 definitief.

     
  • 22. 
    Resoluties inzake een interne markt voor ondernemingen en groei
     
  • 23. 
    3094e zitting van de Raad (Concurrentievermogen) van 30 mei 2011.

     
  • 24. 
    Zie voor nadere gegevens, thematoespraken en desbetreffende documenten: -->
     
  • 25. 
    Forum voor de interne markt, Krakau, 3-4 oktober 2011, met name de vijfde alinea van de verklaring en punt 5 van de operationele conclusies.

     
  • 26. 
    Meervoudig raamcontract VT 2008/87, Voorbereidende studie voor een effectbeoordeling inzake de mogelijke herziening van het wetgevingskader voor de detachering van werknemers in het kader van de verrichting van diensten (VT/2010/126).

     
  • 27. 
    Idea Consult en Ecorys Netherlands, Study on the economic and social effects associated with the phenomenon of posting of workers in the European Union, Brussel, 2011. Beschikbaar op de website: www.ec.europa.eu/social/posted-workers

     
  • 28. 
    Aukje van Hoek en Mijke Houwerzijl, Study on the legal aspects of the posting of workers in the framework of the provision of services in the European Union, 2011. Beschikbaar op de website: www.ec.europa.eu/social/posted-workers

     
  • 29. 
    Beschikbaar op de website: www.ec.europa.eu/social/posted-workers

     
  • 30. 
    Lopend onderzoek
     
  • 31. 
    COM(2010) 573 definitief, blz. 7.

     
  • 32. 
    Zie de effectbeoordeling met betrekking tot het dossier detachering van werknemers, bijlage 11, van januari 2012.

     
  • 33. 
    COM(2011) 803 definitief.

     
  • 34. 
    COM(2010) 573 definitief.

     
  • 35. 
    COM(2012) 130 definitief.

     
  • 36. 
    COM(2010) 2020 definitief van 3.3.2010.

     
  • 37. 
    Verordening (EG) nr. 2679/98 van de Raad van 7 december 1998 inzake de werking van de interne markt wat het vrije verkeer van goederen tussen de lidstaten betreft (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 337 van 12-12-1998, pagina 8 pdf icoon).

     
  • 38. 
    Richtlijn 2006/123 (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 376 van 27-12-2006, pagina 36 pdf icoon); cf. overweging 22 van Richtlijn 96/71/EG.

     
  • 39. 
    COM(2010) 748 definitief van 14.12.2010, artikel 85.

     
  • 40. 
    Artikel 1, lid 3, laatste zin, van Verordening (EU) nr. 1176/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 november 2011 betreffende de preventie en correctie van macro-economische onevenwichtigheden (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 306 van 23-11-2011, pagina 25 pdf icoon).

     
  • 41. 
    Te lezen in samenhang met artikel 1, leden 1 en 3, van de richtlijn.

     
  • 42. 
    Het begrip 'werknemer' wordt bepaald door het recht van de lidstaat waar de werknemer is gedetacheerd.

     
  • 43. 
    Zie voor meer details de hoofdstukken 2.2, 3.2 en 5.2 van het (aanvullend) onderzoek naar de juridische aspecten van de detachering van werknemers in het kader van het verrichten van diensten
     
  • 44. 
    Zie voor meer details met name hoofdstuk 3.5 ("Cases in the media and in court") van het juridisch onderzoek en hoofdstuk 3.4 van het aanvullend juridisch onderzoek
     
  • 45. 
    Volgens de rechtspraak van het Hof moet het tijdelijke karakter van de activiteiten van degene die in de ontvangende lidstaat diensten verricht niet alleen worden beoordeeld aan de hand van de duur van de dienst, maar ook aan de hand van de frequentie, de periodiciteit of de continuïteit ervan. Geen enkele bepaling van het Verdrag maakt het immers mogelijk op abstracte wijze de duur of de frequentie te bepalen vanaf welke de verrichting van een dienst of van een bepaald soort dienst in een andere lidstaat niet meer kan worden beschouwd als een dienstverrichting in de zin van het Verdrag (arrest van 11 december 2003 in zaak C-215/01, Schnitzer, punten 28 en 31; cf. arrest van 30 november 1995 in zaak C-55/94, Gebhard). Een werkzaamheid die duurzaam wordt uitgeoefend of waarvan althans het einde niet valt te voorzien, valt daarentegen niet onder de bepalingen van de EU inzake dienstverrichting (arrest van 7 september 2004 in zaak C-456/02, Trojani, punt 28).

     
  • 46. 
    Cf. COM(2007) 304, blz. 9. Zie voor meer informatie: de studie 'Information provided on the posting of workers', F. Muller, Straatsburg, september 2010. Beschikbaar op de website: www.ec.europa.eu/social/posted-workers

     
  • 47. 
    Mededeling "Detachering van werknemers met het oog op het verrichten van diensten
     
  • 48. 
    Zie in deze context het arrest van 27 maart 1990 in zaak C-113/89, Rush Portuguesa, punt 17, en de arresten van 21 oktober 2004 in zaak C-445/03, Commissie/Luxemburg, punt 40, en 19 januari 2006 in zaak C-224/04, Commissie/Duitsland, punt 36.

     
  • 49. 
    Arrest van 25 oktober 2001 in de gevoegde zaken C-49/98, C-50/98, C-52/98, C-54/98, C-68/98 en C-71/98, Finalarte Sociedade de Construção Civil Lda/Urlaubs- und Lohnausgleichskasse der Bauwirtschaft e.a., punten 69-74.

     
  • 50. 
    Arresten van 23 november 1999 in de gevoegde zaken C-369/96 en C-376/96, Arblade e.a., punten 61 en 79, en 18 juli 2007 in zaak C-490/04, Commissie/Duitsland, punt 78; cf. conclusie van advocaat-generaal Ruiz-Jarabo Colomer in zaak C-490/04, punten 81-88, conclusie van advocaat-generaal Trstenjak in zaak C-319/06, Commissie/Luxemburg, punt 86, en conclusie van advocaat-generaal Cruz Villalón in zaak C-515/08, Santos Palhota e.a., punt 92.

     
  • 51. 
    Zoals het bewaren van documenten in de lidstaat van ontvangst, nadat de werkgever aldaar geen werknemer meer in dienst heeft; zie arrest van 23 november 1999 in de gevoegde zaken C-369/96 en C-376/96, Arblade e.a., punt 79.

     
  • 52. 
    Cf. COM(2007) 304, blz. 7, laatste zin.

     
  • 53. 
    Verder zal het mandaat van het Comité van deskundigen inzake de detachering van werknemers worden aangepast om duidelijk vast te stellen welke rol dit speelt bij het onderzoek van de mogelijkheid om meer uniforme, gestandaardiseerde modellen uit te werken van de sociale documenten die het Hof verenigbaar heeft geacht met het EU-recht (zoals arbeidstijdoverzichten, salarisstroken, enz.).

     
  • 54. 
    Zie COM(2007) 304, blz. 7-8 en 12.

     
  • 55. 
    Arresten van 7 oktober 2010 in zaak C-515/08, dos Santos Palhota, punten 54 en 52, en 1 oktober 2009 in zaak C-219/08, Commissie/België, punt 16, en aldaar aangehaalde rechtspraak.

     
  • 56. 
    Arrest van 18 juli 2007 in zaak C-490/04, Commissie/Duitsland, punten 56-80.

     
  • 57. 
    Het Hof erkende dat dit soort controles ter plaatse in de praktijk buitensporig moeilijk of zelfs onmogelijk zou zijn, wanneer deze documenten zouden kunnen worden overgelegd in de taal van de lidstaat waar de werkgever is gevestigd (punt 71). Het wees er echter op dat een belangrijke factor voor die conclusie was dat slechts vier documenten moesten worden vertaald die niet buitensporig lang waren en doorgaans met gebruikmaking van standaardformuleringen werden opgesteld (punt 76).

     
  • 58. 
    Belangrijk in de redenering van het Hof was dat de noodzakelijke of gevraagde informatie zonder welke de nationale autoriteiten hun controletaak niet doeltreffend kunnen uitvoeren, niet eenvoudig en binnen een redelijke termijn via de werkgever of de autoriteiten in de lidstaat van vestiging kan worden verkregen en/of minder restrictieve maatregelen niet kunnen waarborgen dat de doelstellingen van de noodzakelijk geachte nationale controlemaatregelen worden verwezenlijkt.

     
  • 59. 
    Zie voor een soortgelijk vereiste om bepaalde documenten ter beschikking te houden op de bouwplaats of op een andere toegankelijke en duidelijk geïdentificeerde plaats de arresten van 23 november 1999 in de gevoegde zaken C-369/96 en C-376/96, Arblade e.a., punten 64-66, en 25 oktober 2001 in de gevoegde zaken C-49/98, C-50/98, C-52/98, C-54/98, C-68/98 en C-71/98, Finalarte Sociedade de Construção Civil Lda/Urlaubs- und Lohnausgleichskasse der Bauwirtschaft, punt 74.

     
  • 60. 
    Arrest van 7 oktober 2010 in zaak C-515/08, dos Santos Palhota, punten 55-58 en 42.

     
  • 61. 
    Zie voor meer details de effectbeoordeling, blz. 55-56.

     
  • 62. 
    Verdrag betreffende de arbeidsinspectie 1947, geratificeerd door de 27 lidstaten.

     
  • 63. 
    Zie bijvoorbeeld E-6753/2011 en E-5137/09.

     
  • 64. 
    Zie bijvoorbeeld Resolutie A6-0065/2009 van 26 maart 2009 op basis van the initiatiefverslag Lehtinen, en punt 9 van het recente Verslag over de tussentijdse evaluatie van de Europese strategie 2007-2012 voor de gezondheid en veiligheid op het werk (2011/2147(INI).

     
  • 65. 
    Cf. Mededeling over de resultaten van de openbare raadpleging over het groenboek van de Commissie 'De modernisering van het arbeidsrecht met het oog op de uitdagingen van de 21e eeuw', COM(2007) 627 definitief van 24.10.2007, blz. 8.

     
  • 66. 
    Zie voor meer informatie: de studie 'Information provided on the posting of workers', F. Muller, Straatsburg, september 2010. Beschikbaar op de website: www.ec.europa.eu/social/posted-workers

     
  • 67. 
    Cf. de studie 'Liability in subcontracting processes in the European construction sector' van de Europese Stichting tot verbetering van de levens- en arbeidsomstandigheden uit 2008. www.eurofound.europa.eu/publications/htmlfiles

     
  • 68. 
    Onderzoek naar de bescherming van de rechten van werknemers bij onderaanneming in de Europese Unie (Universiteit Gent, 2012). Er is rekening gehouden met de voorlopige resultaten.

     
  • 69. 
    Arrest van 25 oktober 2001 in zaak C-49/98.

     
  • 70. 
    Arrest van 12 oktober 2004 in zaak C-60/03.

     
  • 71. 
    Arrest van 9 november 2006 in zaak C-433/04, Commissie/België.

     
  • 72. 
    'Reclaiming health and safety for all: an independent review of health and safety legislation', Professor Ragnar E Löfstedt, nov. 2011, voorwoord.

     
  • 73. 
    Mededeling 'De tenuitvoerlegging van Richtlijn 96/71/EG in de lidstaten', COM(2003) 458 definitief van 25.7.2003, blz. 21, en het verslag van de Commissie over de tenuitvoerlegging van Richtlijn 96/71/EG betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op het verrichten van diensten, SEC(2006) 439, blz. 28-29.

     
  • 74. 
    Zie voor meer details het Cibeles-project:

     
  • 75. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 76 van 22-3-2005, pagina 16 pdf icoon.

     
  • 76. 
    Inclusief administratieve boeten, mits tegen de betrokken beslissingen beroep kan worden ingesteld bij de strafrechter.

     
  • 77. 
    Verordening (EG) nr. 44/2001 van de Raad betreffende de rechterlijke bevoegdheid, de erkenning en de tenuitvoerlegging van beslissingen in burgerlijke en handelszaken (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 12 van 16-1-2001, pagina 1 pdf icoon). Cf. Verordening (EG) nr. 805/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 21 april 2004 tot invoering van een Europese executoriale titel voor niet-betwiste schuldvorderingen (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 143 van 30-4-2004 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 143 van 30-4-2004).

     
  • 78. 
    Verordening nr. 987/2009 van 16 september 2009 tot vaststelling van de wijze van toepassing van Verordening (EG) nr. 883/2004 betreffende de coördinatie van de socialezekerheidsstelsels (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 284 van 30-10-2009 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 284 van 30-10-2009), met name artikelen 75-85.

     
  • 79. 
    Richtlijn 2010/24 van 16 maart 2010 betreffende de wederzijdse bijstand inzake de invordering van schuldvorderingen die voortvloeien uit belastingen, rechten en andere maatregelen (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 84 van 31-3-2010 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 84 van 31-3-2010).

     
  • 80. 
    PB C van , blz. .

     
  • 81. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 18 van 21-1-1997, pagina 1.

     
  • 82. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 177 van 4-7-2008, pagina 6 pdf icoon.

     
  • 83. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 166 van 30-4-2004, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 84. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 284 van 30-10-2009, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 85. 
    Artikel 152 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

     
  • 86. 
    Cf. arrest van 15 april 2008 in zaak C-268/06, Impact, met name de punten 123 en 129.

     
  • 87. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 8 van 12-1-2001, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 88. 
    Het IMI is een veilige onlinetoepassing waarmee nationale, regionale en plaatselijke autoriteiten snel en gemakkelijk met hun collega's in het buitenland kunnen communiceren. Het systeem werd gefinancierd in het kader van het IDABC-programma (Interoperable Delivery of European eGovernment Services to public administrations, businesses and citizens). Zie het voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de administratieve samenwerking via het Informatiesysteem interne markt (de 'IMI'-verordening), COM (2011) 522 definitief van 29.8.2011.

     
  • 89. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 18 van 21-1-1997.

     
  • 90. 
    Verwijzing naar het PB.

     
  • 91. 
    ABM: Activity Based Management
     
  • 92. 
    In de zin van artikel 49, lid 6, onder a) of b), van het Financieel Reglement.

     
  • 93. 
    Aanbeveling van de Commissie van 3 april 2008 betreffende een intensievere administratieve samenwerking ten aanzien van de detachering van werknemers met het oog op het verrichten van diensten (Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 85 van 4-4-2008, pagina 1-4 pdf icoon).

     
  • 94. 
    Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en

     
  • 95. 
    In de zin van artikel 185 van het Financieel Reglement.

     
  • 96. 
    EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.

     
  • 97. 
    Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten van de Westelijke Balkan.

     
  • 98. 
    De onder dit begrotingsonderdeel vermelde financiële gevolgen worden gedekt door Progress (2013) en het programma van de EU voor sociale verandering en innovatie (2014-2020, follow-up van Progress), COM(2011) 609 definitief.

     
  • 99. 
    De onder dit begrotingsonderdeel vermelde financiële gevolgen worden gedekt door Progress (2013) en het programma van de EU voor sociale verandering en innovatie (2014-2020, follow-up van Progress), COM(2011) 609 definitief.

     
  • 100. 
    Zie de punten 19 en 24 van het Interinstitutioneel Akkoord.

     
  • 101. 
    Richtlijn 96/71/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 1996 betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op het verrichten van diensten (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 18 van 21-1-1997).

     
  • 102. 
    Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de
     
  • 103. 
    Artikel 1, lid 1, en lid 3, onder a) tot en met c).

     
  • 104. 
    Raadsdocument 10048/96 ADD1 van 20 september 1996.

     
  • 105. 
    Report from the Commission services on the implementation of Directive 96/71/EC of the European Parliament and of the Council of 16 December 1996 concerning the posting of workers in the framework of the provision of services, 2003. Beschikbaar op: www.ec.europa.eu/social/posted-workers

     
  • 106. 
    Mededeling van de Commissie
     
  • 107. 
    Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de
     
  • 108. 
    Zie voor meer informatie: de studie 'Information provided on the posting of workers', F. Muller, Straatsburg, september 2010. Beschikbaar op de website: www.ec.europa.eu/social/posted-workers

     
  • 109. 
    Arresten van 11 december 2007, Viking (C-438/05); 18 december 2007, Laval (C-341/05); 3 april 2008, Rüffert (C-346/06), en 19 juni 2008, Commissie/Luxemburg (C-319/06).

     
  • 110. 
    "Een nieuwe strategie voor de eengemaakte markt
     
  • 111. 
    Aanbeveling van de Commissie van 31 maart 2008 betreffende een intensievere administratieve samenwerking ten aanzien van de detachering van werknemers met het oog op het verrichten van diensten (Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 85 van 4-4-2008, pagina pdf icoon

    1).

     
  • 112. 
    Besluit 2009/17/EG van de Commissie van 19 december 2008 tot instelling van een Comité van deskundigen inzake de detachering van werknemers (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 8 van 13-1-2009, pagina 26 pdf icoon).

     
  • 113. 
    Europese Commissie (2011), 'Posting of workers in the European Union and EFTA countries: Report on E101 certificates issued in 2008 and 2009'; Europese Commissie (2011), 'Administrative data collection on E101 certificates issued in 2007'.

     
  • 114. 
    Cf. effectbeoordeling, blz.
     
  • 115. 
    Cf. Idea Consult (zie voetnoot 27), executive summary. Dit percentage geeft slechts een ruwe indicatie van het aantal detacheringen bij de EU-27-burgers die in een andere lidstaat werken (het is wellicht te hoog geschat). Een E101-verklaring staat niet voor een man-jaar voltijds werk, en de arbeidskrachtenenquête die gegevens verzamelt over de aantallen EU-27-burgers uit een andere lidstaat in de werkende bevolking bestrijkt niet de gedetacheerde werknemers.

     
  • 116. 
    Resolutie van 22 oktober 2008 over de uitdagingen voor collectieve overeenkomsten in de EU (2008/2085(INI)), punten 25 en 30.

     
  • 117. 
    Punt 1; zie ook de punten 17 en 31.

     
  • 118. 
    De tekst werd gepresenteerd tijdens de in maart 2010 door het Spaanse voorzitterschap georganiseerde conferentie te Oviedo. Uit de discussies bleken eens te meer de verschillende opvattingen onder de belanghebbenden.

     
  • 119. 
    Advies 2011/C 44/15.

     
  • 120. 
    COM(2010) 608 definitief/2 van 11.11.2010.

     
  • 121. 
    COM(2011) 206 definitief.

     
  • 122. 
    Resoluties inzake een interne markt voor ondernemingen en groei
     
  • 123. 
    3094e zitting van de Raad (Concurrentievermogen) van 30 mei 2011.

     
  • 124. 
    Zie voor nadere gegevens, thematoespraken en desbetreffende documenten: -->
     
  • 125. 
    Forum voor de interne markt, Krakau, 3-4 oktober 2011, met name de vijfde alinea van de verklaring en punt 5 van de operationele conclusies.

     
  • 126. 
    Meervoudig raamcontract VT 2008/87, Voorbereidende studie voor een effectbeoordeling inzake de mogelijke herziening van het wetgevingskader voor de detachering van werknemers in het kader van de verrichting van diensten (VT/2010/126).

     
  • 127. 
    Idea Consult en Ecorys Netherlands, Study on the economic and social effects associated with the phenomenon of posting of workers in the European Union, Brussel, 2011. Beschikbaar op de website: www.ec.europa.eu/social/posted-workers

     
  • 128. 
    Aukje van Hoek en Mijke Houwerzijl, Study on the legal aspects of the posting of workers in the framework of the provision of services in the European Union, 2011. Beschikbaar op de website: www.ec.europa.eu/social/posted-workers

     
  • 129. 
    Beschikbaar op de website: www.ec.europa.eu/social/posted-workers

     
  • 130. 
    Lopend onderzoek
     
  • 131. 
    COM(2010) 573 definitief, blz. 7.

     
  • 132. 
    Zie de effectbeoordeling met betrekking tot het dossier detachering van werknemers, bijlage 11, van januari 2012.

     
  • 133. 
    COM(2011) 803 definitief.

     
  • 134. 
    COM(2010) 573 definitief.

     
  • 135. 
    COM(2012) 130 definitief.

     
  • 136. 
    COM(2010) 2020 definitief van 3.3.2010.

     
  • 137. 
    Verordening (EG) nr. 2679/98 van de Raad van 7 december 1998 inzake de werking van de interne markt wat het vrije verkeer van goederen tussen de lidstaten betreft (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 337 van 12-12-1998, pagina pdf icoon

    8).

     
  • 138. 
    Richtlijn 2006/123 (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 376 van 27-12-2006, pagina 36 pdf icoon); cf. overweging 22 van Richtlijn 96/71/EG.

     
  • 139. 
    COM(2010) 748 definitief van 14.12.2010, artikel 85.

     
  • 140. 
    Artikel 1, lid 3, laatste zin, van Verordening (EU) nr. 1176/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 november 2011 betreffende de preventie en correctie van macro-economische onevenwichtigheden (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 306 van 23-11-2011, pagina 25 pdf icoon).

     
  • 141. 
    Te lezen in samenhang met artikel 1, leden 1 en 3, van de richtlijn.

     
  • 142. 
    Het begrip 'werknemer' wordt bepaald door het recht van de lidstaat waar de werknemer is gedetacheerd.

     
  • 143. 
    Zie voor meer details de hoofdstukken 2.2, 3.2 en 5.2 van het (aanvullend) onderzoek naar de juridische aspecten van de detachering van werknemers in het kader van het verrichten van diensten
     
  • 144. 
    Zie voor meer details met name hoofdstuk 3.5 ("Cases in the media and in court") van het juridisch onderzoek en hoofdstuk 3.4 van het aanvullend juridisch onderzoek
     
  • 145. 
    Volgens de rechtspraak van het Hof moet het tijdelijke karakter van de activiteiten van degene die in de ontvangende lidstaat diensten verricht niet alleen worden beoordeeld aan de hand van de duur van de dienst, maar ook aan de hand van de frequentie, de periodiciteit of de continuïteit ervan. Geen enkele bepaling van het Verdrag maakt het immers mogelijk op abstracte wijze de duur of de frequentie te bepalen vanaf welke de verrichting van een dienst of van een bepaald soort dienst in een andere lidstaat niet meer kan worden beschouwd als een dienstverrichting in de zin van het Verdrag (arrest van 11 december 2003 in zaak C-215/01, Schnitzer, punten 28 en 31; cf. arrest van 30 november 1995 in zaak C-55/94, Gebhard). Een werkzaamheid die duurzaam wordt uitgeoefend of waarvan althans het einde niet valt te voorzien, valt daarentegen niet onder de bepalingen van de EU inzake dienstverrichting (arrest van 7 september 2004 in zaak C-456/02, Trojani, punt 28).

     
  • 146. 
    Cf. COM(2007) 304, blz. 9. Zie voor meer informatie: de studie 'Information provided on the posting of workers', F. Muller, Straatsburg, september 2010. Beschikbaar op de website: www.ec.europa.eu/social/posted-workers

     
  • 147. 
    Mededeling "Detachering van werknemers met het oog op het verrichten van diensten
     
  • 148. 
    Zie in deze context het arrest van 27 maart 1990 in zaak C-113/89, Rush Portuguesa, punt 17, en de arresten van 21 oktober 2004 in zaak C-445/03, Commissie/Luxemburg, punt 40, en 19 januari 2006 in zaak C-224/04, Commissie/Duitsland, punt 36.

     
  • 149. 
    Arrest van 25 oktober 2001 in de gevoegde zaken C-49/98, C-50/98, C-52/98, C-54/98, C-68/98 en C-71/98, Finalarte Sociedade de Construção Civil Lda/Urlaubs- und Lohnausgleichskasse der Bauwirtschaft e.a., punten 69-74.

     
  • 150. 
    Arresten van 23 november 1999 in de gevoegde zaken C-369/96 en C-376/96, Arblade e.a., punten 61 en 79, en 18 juli 2007 in zaak C-490/04, Commissie/Duitsland, punt 78; cf. conclusie van advocaat-generaal Ruiz-Jarabo Colomer in zaak C-490/04, punten 81-88, conclusie van advocaat-generaal Trstenjak in zaak C-319/06, Commissie/Luxemburg, punt 86, en conclusie van advocaat-generaal Cruz Villalón in zaak C-515/08, Santos Palhota e.a., punt 92.

     
  • 151. 
    Zoals het bewaren van documenten in de lidstaat van ontvangst, nadat de werkgever aldaar geen werknemer meer in dienst heeft; zie arrest van 23 november 1999 in de gevoegde zaken C-369/96 en C-376/96, Arblade e.a., punt 79.

     
  • 152. 
    Cf. COM(2007) 304, blz. 7, laatste zin.

     
  • 153. 
    Verder zal het mandaat van het Comité van deskundigen inzake de detachering van werknemers worden aangepast om duidelijk vast te stellen welke rol dit speelt bij het onderzoek van de mogelijkheid om meer uniforme, gestandaardiseerde modellen uit te werken van de sociale documenten die het Hof verenigbaar heeft geacht met het EU-recht (zoals arbeidstijdoverzichten, salarisstroken, enz.).

     
  • 154. 
    Zie COM(2007) 304, blz. 7-8 en 12.

     
  • 155. 
    Arresten van 7 oktober 2010 in zaak C-515/08, dos Santos Palhota, punten 54 en 52, en 1 oktober 2009 in zaak C-219/08, Commissie/België, punt 16, en aldaar aangehaalde rechtspraak.

     
  • 156. 
    Arrest van 18 juli 2007 in zaak C-490/04, Commissie/Duitsland, punten 56-80.

     
  • 157. 
    Het Hof erkende dat dit soort controles ter plaatse in de praktijk buitensporig moeilijk of zelfs onmogelijk zou zijn, wanneer deze documenten zouden kunnen worden overgelegd in de taal van de lidstaat waar de werkgever is gevestigd (punt 71). Het wees er echter op dat een belangrijke factor voor die conclusie was dat slechts vier documenten moesten worden vertaald die niet buitensporig lang waren en doorgaans met gebruikmaking van standaardformuleringen werden opgesteld (punt 76).

     
  • 158. 
    Belangrijk in de redenering van het Hof was dat de noodzakelijke of gevraagde informatie zonder welke de nationale autoriteiten hun controletaak niet doeltreffend kunnen uitvoeren, niet eenvoudig en binnen een redelijke termijn via de werkgever of de autoriteiten in de lidstaat van vestiging kan worden verkregen en/of minder restrictieve maatregelen niet kunnen waarborgen dat de doelstellingen van de noodzakelijk geachte nationale controlemaatregelen worden verwezenlijkt.

     
  • 159. 
    Zie voor een soortgelijk vereiste om bepaalde documenten ter beschikking te houden op de bouwplaats of op een andere toegankelijke en duidelijk geïdentificeerde plaats de arresten van 23 november 1999 in de gevoegde zaken C-369/96 en C-376/96, Arblade e.a., punten 64-66, en 25 oktober 2001 in de gevoegde zaken C-49/98, C-50/98, C-52/98, C-54/98, C-68/98 en C-71/98, Finalarte Sociedade de Construção Civil Lda/Urlaubs- und Lohnausgleichskasse der Bauwirtschaft, punt 74.

     
  • 160. 
    Arrest van 7 oktober 2010 in zaak C-515/08, dos Santos Palhota, punten 55-58 en 42.

     
  • 161. 
    Zie voor meer details de effectbeoordeling, blz. 55-56.

     
  • 162. 
    Verdrag betreffende de arbeidsinspectie 1947, geratificeerd door de 27 lidstaten.

     
  • 163. 
    Zie bijvoorbeeld E-6753/2011 en E-5137/09.

     
  • 164. 
    Zie bijvoorbeeld Resolutie A6-0065/2009 van 26 maart 2009 op basis van the initiatiefverslag Lehtinen, en punt 9 van het recente Verslag over de tussentijdse evaluatie van de Europese strategie 2007-2012 voor de gezondheid en veiligheid op het werk (2011/2147(INI).

     
  • 165. 
    Cf. Mededeling over de resultaten van de openbare raadpleging over het groenboek van de Commissie 'De modernisering van het arbeidsrecht met het oog op de uitdagingen van de 21e eeuw', COM(2007) 627 definitief van 24.10.2007, blz. 8.

     
  • 166. 
    Zie voor meer informatie: de studie 'Information provided on the posting of workers', F. Muller, Straatsburg, september 2010. Beschikbaar op de website: www.ec.europa.eu/social/posted-workers

     
  • 167. 
    Cf. de studie 'Liability in subcontracting processes in the European construction sector' van de Europese Stichting tot verbetering van de levens- en arbeidsomstandigheden uit 2008. www.eurofound.europa.eu/publications/htmlfiles

     
  • 168. 
    Onderzoek naar de bescherming van de rechten van werknemers bij onderaanneming in de Europese Unie (Universiteit Gent, 2012). Er is rekening gehouden met de voorlopige resultaten.

     
  • 169. 
    Arrest van 25 oktober 2001 in zaak C-49/98.

     
  • 170. 
    Arrest van 12 oktober 2004 in zaak C-60/03.

     
  • 171. 
    Arrest van 9 november 2006 in zaak C-433/04, Commissie/België.

     
  • 172. 
    'Reclaiming health and safety for all: an independent review of health and safety legislation', Professor Ragnar E Löfstedt, nov. 2011, voorwoord.

     
  • 173. 
    Mededeling 'De tenuitvoerlegging van Richtlijn 96/71/EG in de lidstaten', COM(2003) 458 definitief van 25.7.2003, blz. 21, en het verslag van de Commissie over de tenuitvoerlegging van Richtlijn 96/71/EG betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op het verrichten van diensten, SEC(2006) 439, blz. 28-29.

     
  • 174. 
    Zie voor meer details het Cibeles-project:

     
  • 175. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 76 van 22-3-2005, pagina 16 pdf icoon.

     
  • 176. 
    Inclusief administratieve boeten, mits tegen de betrokken beslissingen beroep kan worden ingesteld bij de strafrechter.

     
  • 177. 
    Verordening (EG) nr. 44/2001 van de Raad betreffende de rechterlijke bevoegdheid, de erkenning en de tenuitvoerlegging van beslissingen in burgerlijke en handelszaken (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 12 van 16-1-2001, pagina pdf icoon

    1). Cf. Verordening (EG) nr. 805/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 21 april 2004 tot invoering van een Europese executoriale titel voor niet-betwiste schuldvorderingen (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 143 van 30-4-2004 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 143 van 30-4-2004).

     
  • 178. 
    Verordening nr. 987/2009 van 16 september 2009 tot vaststelling van de wijze van toepassing van Verordening (EG) nr. 883/2004 betreffende de coördinatie van de socialezekerheidsstelsels (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 284 van 30-10-2009 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 284 van 30-10-2009), met name artikelen 75-85.

     
  • 179. 
    Richtlijn 2010/24 van 16 maart 2010 betreffende de wederzijdse bijstand inzake de invordering van schuldvorderingen die voortvloeien uit belastingen, rechten en andere maatregelen (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 84 van 31-3-2010 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 84 van 31-3-2010).

     
  • 180. 
    PB C van , blz. .

     
  • 181. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 18 van 21-1-1997, pagina 1.

     
  • 182. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 177 van 4-7-2008, pagina 6 pdf icoon.

     
  • 183. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 166 van 30-4-2004, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 184. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 284 van 30-10-2009, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 185. 
    Artikel 152 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

     
  • 186. 
    Cf. arrest van 15 april 2008 in zaak C-268/06, Impact, met name de punten 123 en 129.

     
  • 187. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 8 van 12-1-2001, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 188. 
    Het IMI is een veilige onlinetoepassing waarmee nationale, regionale en plaatselijke autoriteiten snel en gemakkelijk met hun collega's in het buitenland kunnen communiceren. Het systeem werd gefinancierd in het kader van het IDABC-programma (Interoperable Delivery of European eGovernment Services to public administrations, businesses and citizens). Zie het voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de administratieve samenwerking via het Informatiesysteem interne markt (de 'IMI'-verordening), COM (2011) 522 definitief van 29.8.2011.

     
  • 189. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 18 van 21-1-1997.

     
  • 190. 
    Verwijzing naar het PB.

     
  • 191. 
    ABM: Activity Based Management
     
  • 192. 
    In de zin van artikel 49, lid 6, onder a) of b), van het Financieel Reglement.

     
  • 193. 
    Aanbeveling van de Commissie van 3 april 2008 betreffende een intensievere administratieve samenwerking ten aanzien van de detachering van werknemers met het oog op het verrichten van diensten (Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 85 van 4-4-2008, pagina 1-4 pdf icoon).

     
  • 194. 
    Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en

     
  • 195. 
    In de zin van artikel 185 van het Financieel Reglement.

     
  • 196. 
    EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.

     
  • 197. 
    Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten van de Westelijke Balkan.

     
  • 198. 
    De onder dit begrotingsonderdeel vermelde financiële gevolgen worden gedekt door Progress (2013) en het programma van de EU voor sociale verandering en innovatie (2014-2020, follow-up van Progress), COM(2011) 609 definitief.

     
  • 199. 
    De onder dit begrotingsonderdeel vermelde financiële gevolgen worden gedekt door Progress (2013) en het programma van de EU voor sociale verandering en innovatie (2014-2020, follow-up van Progress), COM(2011) 609 definitief.

     
  • 200. 
    Zie de punten 19 en 24 van het Interinstitutioneel Akkoord.

     
  • 201. 
    Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
     
  • 202. 
    EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.