Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 33940 IV - Wijziging begroting van Koninkrijksrelaties 2014 (Voorjaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 28-05-2014
Publicatie­datum 03-06-2014
Nummer KST33940IV2
Kenmerk 33940 IV, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2013–2014

33 940 IV

Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

A.          Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel

B.          Begrotingstoelichting

  • 1. 
    Leeswijzer

2.1         De beleidsartikelen

2.2         De niet-beleidsartikelen

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2014 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties;

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

B. BEGROTINGSTOELICHTING

  • 1. 
    Leeswijzer

De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2014. De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerp begroting 2014 opgebouwd.

Dit begrotingshoofdstuk valt onder het regime voor «kleine begrotingen» en heeft geen apart centraal apparaatsartikel. De apparaatsuitgaven zijn opgenomen onder artikel 2.

In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is alleen een inhoudelijke toelichting gegeven bij de mutaties boven € 1 miljoen.

De gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 1 maart 2014.

2.1 Beleidsartikelen

Beleidsartikel 1 Waarborgfunctie

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)

 
 

Stand

Mutaties 1e

Stand 1e

Mutaties

Mutaties

Mutaties

Mutaties

 

ontwerp

suppletoire

suppletoire

2015

2016

2017

2018

 

begroting

begroting

begroting

       
 

2014

           

Verplichtingen:

61.821

52

61.873

  • 270
  • 270
  • 270
  • 270

Uitgaven:

61.821

52

61.873

  • 270
  • 270
  • 270
  • 270

Waarvan juridisch verplicht

86%

 

91%

       

1.1 Rechterlijke macht/

             

samenwerkingsmiddelen kustwacht

61.821

52

61.873

  • 270
  • 270
  • 270
  • 270

Bijdragen aan andere begrotingshoofd-

             

stukken

61.821

52

61.873

  • 270
  • 270
  • 270
  • 270

Grensbewaking

0

6.100

6.100

6.100

6.100

6.100

6.100

Kustwacht

0

35.400

35.400

35.402

38.502

35.402

35.402

Kustwacht en grensbewaking

41.500

  • 41.500

0

  • 41.502
  • 44.602
  • 41.502
  • 41.502

Recherchecapaciteit

15.968

  • 270

15.698

  • 270
  • 270
  • 270
  • 270

Rechterlijke macht

4.353

322

4.675

0

0

0

0

Ontvangsten:

4.857

0

4.857

0

0

0

0

Toelichting

1.1. Rechterlijke macht/samenwerkingsmiddelen kustwacht

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

Grensbewaking / Kustwacht / Kustwacht en grensbewaking

De mutatie omvat een administratieve aanpassing. De regeling «Kustwacht en grensbewaking» is gesplitst in een regeling «Kustwacht» en een regeling «Grensbewaking».

Beleidsartikel 2 Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)

 
 

Stand ontwerp-

Mutaties via

Mutaties

Stand 1e

Mutaties

Mutaties

Mutaties

Mutaties

 

begroting 2014

NvW en amendement

1e supple-toire begroting

supple-toire begroting

2015

2016

2017

2018

Verplichtingen:

22.230

  • 1.000

7.235

28.465

3.757

2.333

2.127

2.088

Uitgaven:

193.709

  • 1.000

7.235

199.944

3.757

2.333

2.127

2.088

Waarvan juridisch verplicht

100%

   

93%

       

2.1 Apparaat

8.647

0

1.229

9.876

1.186

1.092

873

834

Personeel

5.738

0

2.534

8.272

694

594

396

358

Eigen personeel

5.488

0

2.510

7.998

694

594

396

358

Externe inhuur

0

0

24

24

0

0

0

0

Overig personeel

250

0

0

250

0

0

0

0

Materieel

2.909

0

  • 1.305

1.604

492

498

477

476

Overig materieel

2.909

0

  • 1.305

1.604

492

498

477

476

2.2 duurzame economische

               

ontwikkeling

12.583

  • 1.000

5.661

17.244

2.226

896

909

909

Subsidies

954

0

0

954

0

0

0

0

IUCN

954

0

0

954

0

0

0

0

Inkomensoverdracht

5.009

0

0

5.009

0

0

0

0

Pensioenen

5.009

0

0

5.009

0

0

0

0

Bijdragen aan (inter)nationale

               

organisaties

6.620

  • 1.000

5.661

11.281

2.226

896

909

909

Samenwerkingsprogramma′s

6.620

  • 1.000

5.661

11.281

2.226

896

909

909

2.4 Schuldsanering

172.479

0

345

172.824

345

345

345

345

Leningen

172.479

0

345

172.824

345

345

345

345

Lopende inschrijving

172.479

0

0

172.479

0

0

0

0

Tijdelijke leenfaciliteit

0

0

345

345

345

345

345

345

Ontvangsten:

27.358

0

4.437

31.795

737

737

737

737

Toelichting 2.1. Apparaat Personeel

Eigen personeel

De formatie van Koninkrijksrelaties wordt deels tijdelijk, deels structureel versterkt. Tijdelijk is extra inzet nodig voor onder andere de staatkundige evaluatie van Caribisch Nederland, de afwikkeling samenwerkingsmid-delen en de versterking van het financieel beheer. Structureel wordt er geïntensiveerd op het financieel toezicht en de coördinatie van Caribisch Nederland. Dekking is voorzien uit nog beschikbare middelen op artikel 3 Nominaal en onvoorzien.

De overige mutaties betreffen een verdeling van het totaal beschikbare apparaatsbudget over eigen personeel en materieel.

Materieel

Overige materieel

De departementale taakstelling uit het begrotingsakkoord van 2013 is per abuis op het apparaatsbudget geboekt. Met deze correctie wordt de taakstelling overgeboekt naar het programmabudget. De overige mutaties betreffen een verdeling van het totaal beschikbare apparaatsbudget over eigen personeel en materieel.

2.2 Duurzame economische ontwikkeling Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

Samenwerkingsprogramma’s

Solidariteitsfonds

De laatste betaling aan het Solidariteitsfonds in 2010 is door onzekerheid over de toekomst van het Solidariteitsfonds niet uitgekeerd. Deze laatste bijdrage is meegenomen in de vaststelling van de boedelscheiding door de vereffeningscommissie. Doordat het eindrapport van de vereffeningscommissie in 2014 wordt verwacht, zal ook de betaling aan het Solidariteitsfonds in 2014 plaatsvinden.

Stichting Ontwikkeling Nederlandse Antillen (SONA) / Stichting Antilliaanse Medefinancierings Organisatie (AMFO)

Eind 2012/begin 2013 heeft Nederland de laatste samenwerkingsmiddelen ten behoeve van Curaçao en Sint Maarten overgemaakt. In 2013 heeft de eindafrekening met de uitvoerende stichting AMFO plaatsgevonden. Het is de bedoeling tot een eindafrekening te komen met de uitvoerende stichting SONA per ultimo 2014. Conform afspraken wordt een aantal reeds lopende beleidsprogramma’s gecontinueerd op Curaçao dat gefinancierd wordt vanuit de vrijgekomen middelen uit de tussenafre-kening met SONA.

Kasschuif AMFO

Het is wenselijk dat een aantal beleidsprogramma’s gecontinueerd wordt op Curaçao. Er is overeengekomen (een deel van) de vrijvallende middelen van de stichtingen SONA en AMFO gebruikt mag worden voor de uitvoering van deze programma’s, onder voorwaarde dat ook de regering van Curaçao middelen vrijmaakt voor deze uitvoering.

Integrale middelen BES

Integrale middelen dienen vanuit de begroting van Koninkrijksrelaties te worden verstrekt. Daarom wordt het budget bijzonder uitkeringen van het BES-fonds naar de begroting van Koninkrijksrelaties verplaatst. De overige mutaties zijn bijdragen vanuit Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en Wonen en Rijksdienst (WenR).

Ontvangsten

De ontvangsten betreffen middelen die bij de eindafrekening van stichting AMFO en de tussenafrekening van stichting SONA zijn vrijgekomen. Volgens afspraak worden deze middelen hergebruikt om enkele reeds lopende beleidsprogramma’s op Curaçao te continueren.

2.2 Het niet-beleidsartikel

Beleidsartikel 3 Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)

Stand ontwerpbe- Mutaties 1e           Stand 1e Mutaties Mutaties Mutaties         Mutaties groting 2014 suppletoire suppletoire             2015             2016             2017                2018

begroting         begroting

Verplichtingen:

Uitgaven:

3.1        Loonbijstelling

3.2        Prijsbijstelling

3.3        Onvoorzien

 

1.223

  • 895

328

  • 439
  • 348
  • 139
  • 119

1.223

  • 895

328

  • 439
  • 348
  • 139
  • 119

103

  • 69

34

  • 73
  • 17

33

33

726

  • 620

106

  • 366
  • 331

16

12

394

  • 206

188

0

0

  • 188
  • 164

Toelichting

3.1 Loonbijstelling

Het resterende budget is ingezet voor de versterking van de formatie van Koninkrijksrelaties. Zie artikel 2.1 Apparaat.

3.2 Prijsbijstelling

Een deel van het budget is ingezet voor de versterking van de formatie van Koninkrijksrelaties. Zie artikel 2.1 Apparaat.

De prijsbijstelling betreft de resterende tranche 2014.

3.3 Onvoorzien

Een deel van het budget is ingezet voor de versterking van de formatie van Koninkrijksrelaties. Zie artikel 2.1 Apparaat.


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.