Memorie van toelichting - Jaarverslag en slotwet Ministerie van Buitenlandse Zaken en van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking 2013

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 3 toegevoegd aan wetsvoorstel 33930 V - Jaarverslag en slotwet Ministerie van Buitenlandse Zaken en van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking 2013.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Jaarverslag en slotwet Ministerie van Buitenlandse Zaken en van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking 2013; Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 21-05-2014
Publicatie­datum 22-05-2014
Nummer KST33930V3
Kenmerk 33930 V, nr. 3
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2013–2014

33 930 V

Jaarverslag en slotwet Ministerie van Buitenlandse Zaken en van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking 2013

Nr. 3

MEMORIE VAN TOELICHTING

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2013 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. 
    de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V);
  • 2. 
    de departementale begrotingsstaat van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII)
  • 3. 
    de begrotingsstaat inzake het agentschap van dit Ministerie

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Buitenlandse Zaken, F.C.G.M. Timmermans

De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, E.M.J. Ploumen

B. BEGROTINGSTOELICHTING

  • 1. 
    Voorstel van Wet

Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de uitgaven op de begrotingsstaat 2013 van Buitenlandse Zaken (V) met EUR 145,2 miljoen te verlagen en de ontvangsten te verhogen met EUR 73,6 miljoen. Daarnaast wordt voorgesteld de uitgaven op de begrotingsstaat 2013 van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII) met EUR 76,2 miljoen te verhogen en de ontvangsten te verlagen met EUR 15,3 miljoen.

  • 2. 
    Leeswijzer

De voorliggende Slotwet bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de Eerste Suppletoire Begroting 2013 van Buitenlandse Zaken en Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking van de begroting van het Rijk.

In de toelichting worden de belangrijkste mutaties op de begroting van Buitenlandse Zaken (V) en de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII) toegelicht. Vervolgens wordt per artikel de nieuwe stand en een toelichting op de opmerkelijke verschillen weergegeven.

Per artikel is een tabel opgenomen met de mutaties. De toelichting per beleidsartikel heeft betrekking op de kolom mutaties Slotwet. Het aantal activiteiten en het aantal financiële instrumenten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken inclusief het postennet is aanzienlijk. Om de leesbaarheid te waarborgen worden daarom alleen de financiële instrumenten die meer dan 10% of meer, met een minimum van EUR 2 miljoen per instrument, opgenomen in de financiële tabel. Dat betekent dat er in sommige gevallen geen uitputtende opsomming is van de financiële instrumenten per artikelonderdeel.

Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften en de Comptabiliteitswet van 2001 dienen de opmerkelijke verschillen tussen de vorige (tweede Suppletoire Begroting) en huidige raming te worden toegelicht. Op uitgavenniveau is voor deze toelichting een norm gehanteerd waarbij voor de beleidsartikelen (1–8 op hoofdstuk V en XVII) en het niet-beleidsartikel 10 afwijkingen van 10% of meer, met een minimum van EUR 2 miljoen, ten opzichte van de stand van de Tweede Suppletoire Begroting 2013 op sub-artikel niveau zijn opgenomen. Voor niet-beleidsartikel 11 (hoofdstuk V) is een afwijking van 1% opgenomen. Voor verplichtingen wordt de norm van 10% op artikel niveau aangehouden.

  • 3. 
    Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties 2013

Buitenlandse Zaken (V):

Het voorstel is om de uitgaven voor 2013 te verlagen met EUR 145,2 miljoen. In de volgende tabel volgt een overzicht van de meest in het oog springende wijzigingen ten opzichte van de Tweede Suppletoire Begroting 2013 van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V), gevolgd door een toelichting. Alleen de beleidsmatige mutaties zijn in het overzicht opgenomen.

Bedrag x EUR 1 miljoen

Artikel                                                                                                                                            Mutatie

3                   Versterkte Europese Samenwerking                                                                            – 79

Artikel 3

De realisatie van de EU-afdrachten 2013 laat zien dat de EU afdrachten met EUR 79 mln lager zijn uitgevallen dan geraamd in de tweede Suppletoire Begroting. De verwachte daling in geïnde en af te dragen invoerrechten was minder groot dan ten tijde van de tweede Suppletoire Begroting werd verondersteld. De afdracht van invoerrechten is ten opzichte van de tweede Suppletoire Begroting EUR 118 mln hoger uitgevallen. Tegelijkertijd laat de afdracht van de op het bnp gebaseerde afdrachten een daling zien van EUR 196 mln. Deels hangen deze mutaties samen. Het restant wordt veroorzaakt door hoger dan verwachte opbrengsten uit incidentele heffingen en boetes. Aangezien de BNP-afdracht fungeert als sluitpost van de begroting, komen dergelijke opbrengsten in aftrek van de BNP-afdrachten.

Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII):

Het voorstel is om de uitgaven voor 2013 te verhogen met EUR 76,2 miljoen. In de volgende tabel volgt een overzicht van de meest in het oog springende wijzigingen ten opzichte van de Tweede Suppletoire Begroting 2013 van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII), gevolgd door een toelichting. Alleen de mutaties die te maken hebben met beleidsmatige wijzigingen zijn in het overzicht opgenomen.

Bedrag x EUR 1 miljoen

Artikel                                                                                                                                            Mutatie

4                   meer welvaart, eerlijkere verdeling en minder armoede                                           46,6

5                   Toegenomen menselijke ontplooiing en sociale ontwikkeling                                  37,9

Artikel 4

De hogere realisatie op artikel 4 is met name het gevolg van het parkeer-karakter van dit artikel. Deze mutatie is daarmee technisch van aard. Wijzigingen in het totale ODA-budget (BNP-cijfers) evenals aanpassingen in de toerekeningen (onder andere EKI en de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen) worden op dit artikel opgevangen. In 2013 was dit een neerwaartse BNP-bijstelling, die in de realisatie wegvalt. Als gevolg valt de realisatie op het artikel hoger uit.

Artikel 5

De realisatie op het artikelonderdeel meer welvaart, eerlijkere verdeling en minder armoede is EUR 38 mln hoger dan voorzien in de tweede Suppletoire Begroting. Dit wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de eenmalige bijdrage van EUR 28 mln aan het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) in het kader van de beëindiging van de subsidie en de transitie naar een zelfstandig voort te zetten organisatie. Daarnaast heeft er een overschrijding plaatsgevonden van EUR 6,8 miljoen als gevolg van een hogere liquiditeitsbehoefte binnen het SRGR fonds.

Toelichting per beleidsartikel Hoofdstuk V Buitenlandse Zaken Beleidsartikel 1 hoofdstuk V

Beleidsartikel 1 Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten Bedragen in EUR 1.000

 

Stand

Stand 2e

Mutaties

Stand slotwet

obtwerpbe-

suppletoire

slotwet 2013

2013

groting incl.

begroting

   

ISB 2013

2013

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen Uitgaven:

Programma-uitgaven totaal 1.1

1.2

Een goed functionerende internationale rechtsorde

Bijdragen (inter)nationale organisaties

Subsidies

Bescherming van de rechten van de mens

Bijdragenovereenkomst

Bijdragen (inter)nationale organisaties

Subsidies

Instrument

94.041

109.551

52.216

127.184

109.468

51.944

57.335

57.524

10.739

3.130

568

3.698

116.445

106.338

52.512

 

Verenigde Naties

40.501

37.170

  • 2

37.168

OESO

5.823

6.375

6

6.381

diversen

0

0

4.103

4.103

Carnegiestichting

4.800

4.800

60

4.860

53.826

 

Landenprogramma’s

19.792

19.981

104

20.085

OHCHR

8.650

8.650

  • 600

8.050

Wereldomroep

14.000

14.000

  • 500

13.500

Diversen

0

14.893

  • 2.702

12.191

E. Toelichting

geen

Beleidsartikel 2 hoofdstuk V

Beleidsartikel 2 Grotere veiligheid en stabiliteit,

effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur

Bedragen in EUR 1.000

Stand              Stand 2e Mutaties ontwerpbe-          suppletoire slotwet 2013

groting incl.             begroting

ISB 2013                     2013

Stand slotwet 2013

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen Uitgaven:

Programma-uitgaven totaal

2.1

Goede internationale samenwerking ter bevordering van de nationale en bondgenootschappelijke veiligheid

Bijdragen internationale organisaties

Subsidies

Instrument

234.511

253.494

20.721

235.524

241.330

21.770

35.410

14.858

1.551

200.114

226.472

23.321

 

NAVO

12.806

15.143

1.214

16.357

Diversen

4.925

6.122

337

6.459

Atlanitische commis-

       

sie

490

505

0

505

2.2              Bestrijding en terugdringing van het

internationaal terrorisme en andere vormen van internationale criminaliteit Susidies

Anti-terrorisme instituut

500 500

500 500

500 500

Beleidsartikel 2 Grotere veiligheid en stabiliteit,

effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur

Bedragen in EUR 1.000

 

Stand

Stand 2e

Mutaties

Stand slotwet

ontwerpbe-

suppletoire

slotwet 2013

2013

groting incl.

begroting

   

ISB 2013

2013

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

2.3              Bestrijding van proliferatie van

massavernietigingswapens, bevordering van ontwapening, wapenbeheersing en het voeren van een restrictief en transparant wapenexportbeleid

Bijdragen (inter)nationale organisaties

Opdrachten

2.4              Het bevorderen van energievoorzienings- en grondstoffen-zekerheid

2.5              Veiligheid, goed bestuur en rechtsorde in prioritaire gebieden

Bijdragenovereenkomst

Bijdragen (inter)nationale organisaties

Ontvangsten

2.10            Doorberekening Defensie diversen

2.50            Restituties contributies

 
 

12.754

14.598

- 1.972

12.626

IAEA

7.317

7.317

  • 399

6.918

Ontwapeningsorgani-

       

saties (CTBTO,OPCW

       

etc.)

3.437

3.487

  • 388

3.099

EBRD

0

1.000

  • 1.000

0

NSS

2.000

2.794

  • 185

2.609

219.519

204.462

14.437

190.025

 

waarvan landenprogramma’s

99.058

93.663

  • 2.222

91.441

waarvan MATRA

10.814

8.794

3.111

11.905

waarvan

       

VN-contributie

       

crisisbeheersingsope-

       

raties

102.000

90.000

  • 3.321

86.679

 

1.167

1.167

890

2.057

 

167

167

0

167

 

1.000

1.000

890

1.890

E. Toelichting

Verplichtingen

De verplichtingen zijn per saldo verlaagd. De verlaging komt met name door het naar beneden bijstellen van het verplichtingenbudget van het Stabiliteitsfonds (ODA en non-ODA), waar uitgaven gedaan zijn ten laste van verplichtingen die reeds in eerdere jaren waren aangegaan. Daarnaast zijn voor MATRA Europese Samenwerking lagere verplichtingen aangegaan, omdat uitgaven hebben plaatsgevonden lastens eerder aangegane verplichtingen.

Beleidsartikel 3 hoofdstuk V

Beleidsartikel 3 Europese samenwerking Bedragen in EUR 1.000

 

Stand

Stand 2e

Mutaties

Stand slotwet

ontwerpbe-

suppletoire

slotwet 2013

2013

groting incl.

begroting

   

ISB 2013

2013

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen Uitgaven:

Programma-uitgaven totaal

Instrument

7.412.138

7.580.467

7.418.260

7.574.385

79.021

79.021

7.339.239

7.495.364

0

0

0

Beleidsartikel 3 Europese samenwerking Bedragen in EUR 1.000

Stand              Stand 2e Mutaties ontwerpbe-          suppletoire slotwet 2013

groting incl.             begroting

ISB 2013                     2013

Stand slotwet 2013

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

3.1

3.2

3.3

3.4

Een democratische, slagvaardige en transparante Europese Unie die haar burgers vrijheid, recht, veiligheid, welvaart en duurzame economische groei biedt

Bijdragen (inter)nationale organisaties

Een effectief, efficient en cohorent optreden van de Unie ten opzichte van derde landen en regio’s, inclusief ontwikkelingslanden

Bijdragen (inter)nationale organisaties

Een hechtere Europese waardengemeenschap

Bijdragen (inter)nationale organisaties

Versterkte Nederlandse positie in de Unie van 28

Bijdragen (inter)nationale organisaties

Ontvangsten

3.10            Perceptiekostenvergoedingen

3.30            Restitutie Raad van Europa

7.389.682

7.404.006

79.019

7.324.987

 

BNP-afdracht

4.309.168

4.786.499

  • 192.986

4.593.513

BTW-afdracht

339.447

323.399

  • 2.688

320.711

Landbouwheffingen

253.000

253.000

18.695

271.695

Invoerrechten

2.488.067

2.041.108

97.960

2.139.068

 

177.177

156.125

0

156.125

EOF

177.177

156.125

0

156.125

 

9.748

10.142

0

10.142

Raad van Europa

9.748

10.142

0

10.142

 

3.860

4.112

- 2

4.110

Benelux bijdrage

3.860

4.102

8

4.110

 

685.267

573.923

18.290

592.213

 

685.267

573.527

18.290

591.817

 

0

396

0

396

E. Toelichting

Geen

Beleidsartikel 4 hoofdstuk V

Beleidsartikel 4 Meer welvaart, eerlijkere verdeling en minder armoede Bedragen in EUR 1.000

Stand              Stand 2e Mutaties ontwerpbe-          suppletoire slotwet 2013

groting incl.             begroting

ISB 2013                     2013

Stand slotwet 2013

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen Uitgaven:

Programma-uitgaven totaal

4.2              Effectief armoedebeleid van ontwikkelingslanden

2.300

2.300

1.000

1.000

193

714

714

193

286

286

E. Toelichting

Geen

0

0

Beleidsartikel 7 hoofdstuk V

Beleidsartikel 7 Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van personenverkeer Bedragen in EUR 1.000

 

Stand

Stand 2e

ontwerpbe-

suppletoire

groting incl.

begroting

ISB 2013

2013

Mutaties slotwet 2013

Stand slotwet 2013

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen Uitgaven:

Programma-uitgaven totaal

7.1

7.2

Op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire dienstverlening bieden aan Nederlanders in het buitenland

Subsidies

Opdrachten

Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren

Ontvangsten

7.10            Consulaire dienstverlening

Instrument

15.964

15.964

17.452

17.122

1.964

161

15.488

16.961

 
 

14.809

15.959

  • 106

15.853

EPAFRAS

600

600

0

600

Reclassering

       

Nederland

600

600

  • 1

599

Informatiesystemen

7.000

8.950

  • 813

8.137

Inkoop reisdocumen-

       

ten

3.500

3.400

329

3.729

Diversen

3.109

2.409

379

2.788

 

1.155

1.163

  • 55

1.108

 

41.300

41.300

6.964

48.264

 

41.300

41.300

6.964

48.264

E. Toelichting

Verplichtingen

De voortgang van de implementatie van de zogenaamde E-suite, welke het mogelijk maakt om visum- en paspoortaanvragen online in te dienen, heeft enige vertraging opgelopen. Hierdoor was het nog niet mogelijk om nieuwe verplichtingen, voor het vervolgtraject, aan te gaan in 2014.

Ontvangsten

Zoals gemeld in de Decemberbrief is er sprake van hogere consulaire ontvangsten dan verwacht. De consulaire ontvangsten zijn toegenomen door een stijging van het aantal aanvragen, in het bijzonder visumaan-vragen.

Beleidsartikel 8 hoofdstuk V

Beleidsartikel 8 Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland Bedragen in EUR 1.000

 

Stand

Stand 2e

Mutaties

Stand slotwet

ontwerpbe-

suppletoire

slotwet 2013

2013

groting incl.

begroting

   

ISB 2013

2013

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen Uitgaven:

Programma-uitgaven totaal 8.1

Instrument

Grotere buitenlandse bekendheid met de nederlandse cultuur

41.362

43.439

7.246

57.464

56.711

5.878

16.039

2.589

60

41.425

54.122

5.818

Beleidsartikel 8 Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland Bedragen in EUR 1.000

 

Stand

Stand 2e

Mutaties

Stand slotwet

ontwerpbe-

suppletoire

slotwet 2013

2013

groting incl.

begroting

   

ISB 2013

2013

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

 

Subsidies

Instituut Neerlandais Gemeenschappelijk

1.407

1.407

4

1.411

 

cultureel erfgoed

1.000

1.000

3.407

4.407

8.2 Een aantrekkelijk vestigingsklimaat

         

voor internationale organisaties in

         

Nederland

 

13.775

29.061

  • 1.239

27.822

Bijdragen (inter)nationale organisaties

waarvan Internatio-

       
 

naal Strafhof

10.000

24.068

  • 1.070

22.998

 

waarvan Libanon

       
 

tribunaal

3.600

3.688

0

3.688

8.3 Vergroten van begrip en/of steun voor

         

Nederlandse

         

zienswijze, standpunten en beleid in

         

het buitenland

         

en het versterken van het draagvlak in

         

eigen land

         

voor het buitenlandbeleid

 

22.418

21.772

  • 1.290

20.482

Bijdragenovereenkomst

Landenprogramma’s

7.527

7.920

  • 647

7.273

subsidies

Clingendael

2.520

2.550

  • 63

2.487

Opdrachten

POBB

Bezoeken hoogwaardigheidsbekleders en

3.458

3.332

  • 70

3.262

 

CD

1.665

3.350

  • 236

3.114

 

Voorlichting

5.340

3.000

836

3.836

Ontvangsten

 

790

790

  • 16

774

8.30 Doorberekening Defensie diversen

 

790

790

  • 16

774

E. Toelichting

Verplichtingen

De lagere realisatie is het gevolg van een verlaging van het verplichtingen budget voor de huur van het Institut Neerlandais voor de periode 2014–2017. Tevens is de verplichting aan Clingendael is EUR 2,35 mln lager uitgevallen omdat besloten is tot een 3-jarige in plaats van een 4-jarige overeenkomst.

Tot slot heeft een decommitering van EUR 5 mln op de EBRD plaatsgevonden.

Niet-beleidsartikel 9 hoofdstuk V

Artikel 9 Geheim Bedragen in EUR 1.000

Stand              Stand 2e Mutaties ontwerpbe-          suppletoire slotwet 2013

groting incl.             begroting

ISB 2013                     2013

Stand slotwet 2013

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

Uitgaven

Ontvangsten pm pm

162 162

192

1

  • 30 163

E. Toelichting

Geen

Niet-beleidsartikel 10 hoofdstuk V

Artikel 10 Nominaal en onvoorzien Bedragen in EUR 1.000

Stand              Stand 2e Mutaties ontwerpbe-          suppletoire slotwet 2013

groting incl.             begroting

ISB 2013                     2013

Stand slotwet 2013

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen Uitgaven:

Nominaal en onvoorzien

33.597 33.597

33.597

3.800 3.800

3.800

42 42

42

3.758 3.758

3.758

E. Toelichting

Geen

Niet-beleidsartikel 11 hoofdstuk V

Artikel 11 Algemeen Bedragen in EUR 1.000

Verplichtingen Uitgaven:

Apparaatsuitgaven

11.1.1         Personeel Eigen personeel Inhuur extern

11.1.2         Materieel waarvan ICT waarvan bijdragen aan SSO’s

Ontvangsten

11.10

11.20

Diverse ontvangsten waarvan reservering huisvestingfonds

Koersverschillen

 

Stand

Stand 2e

Mutaties

Stand slotwet

ontwerpbe-

suppletoire

slotwet 2013

2013

groting incl.

begroting

   

ISB 2013

2013

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

702.951

701.246

  • 13.190

688.056

770.219

739.089

  • 44.717

694.372

770.219

739.089

  • 44.717

694.372

457.505

457.505

  • 3.297

454.208

450.084

450.084

  • 4.931

445.153

7.421

7.421

1.634

9.055

312.714

281.584

  • 41.420

240.164

32.264

36.664

1.156

37.820

29.709

33.509

  • 1.477

32.032

58.626

67.850

47.443

115.293

58.626

33.850

10.440

44.290

 

14.400

 

14.400

34.000

37.003

71.003

E. Toelichting

Uitgaven

Om de apparaatsuitgaven toe te lichten wordt onderscheid gemaakt tussen personele- en materiele kosten, op het departement evenals de posten.

De daling in de personele uitgaven is een saldo van lagere personele kosten op de posten, tegenover hogere personele kosten op het departement. Zoals vermeld in de tweede Suppletoire Begroting dalen de uitgaven per saldo als gevolg van een afname van het personeelsbestand op de posten, door afslanking en sluiting van posten. De kosten voor

0

lokaal personeel zijn toegenomen als gevolg van ontslagvergoedingen evenals lokale loonontwikkeling. Netto zijn de personeelskosten op de posten lager dan voorzien. Daarnaast is er, zoals gemeld in de eerste suppletoire wet, sprake geweest van een overheveling naar het Ministerie van Defensie voor de beveiliging van ambassades in hoog-risico landen, uitgevoerd door de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten (BSB). In verband met de verhuizing van het Ministerie naar een nieuwe locatie in 2016 vallen de materiele uitgaven lager uit. Tot de verhuizing worden geen uitgaven gedaan aan grootschalig onderhoud. Investeringen op de posten zijn vooruitgeschoven vanwege de lopende invulling van de geplande bezuinigingen op het postennet. Tevens zijn de kosten voor planmatig onderhoud en investeringen in huisvesting het buitenland lager dan voorzien, evenals kosten voor huur en beveiliging. Een deel van de uitgaven zal worden doorgeschoven naar 2014 en worden aangemeld als eindejaarsmarge. Daarnaast is een bedrag van EUR 3,6 miljoen overgeheveld naar het artikel nominaal en onvoorzien. Zie hiervoor de toelichting onder dit artikel. Daartegenover staat een toename in de kosten voor ICT, als gevolg van de harmonisering van de Rijksbrede kostensoortdefinitie. De uitgaven voor ICT zijn groter dan geraamd doordat deze nu uitgaven omvat die voorheen niet onder de noemer ICT vielen. Dit betreft een technische verwerking. Zoals vermeld in de eerste suppletoire wet zijn er tevens investeringen gedaan op het gebied van digitalisering van de archieven en het opzetten van een database voor internationale instellingen in Den Haag. Ook zijn er investeringen gedaan voor de uitrol van Het Nieuwe Werken.

Ontvangsten

Artikel 11.1

De stijging is te verklaren door een hogere realisatie op de post compen-sabele ontvangsten. Dat komt vooral door hogere opbrengsten uit verkochte roerende goederen door de posten evenals de gebruiksver-goeding van de andere departementen.

Artikel 11.2

De stijging in koersverschillen wordt verklaard doordat alle betalingen in buitenlandse valuta om administratieve redenen het gehele jaar worden verwerkt tegen een vaste wisselkoers. Voor de USD was deze vaste koers in 2.013 USD 1,25 per EUR.

Jaarverantwoording baten-lastenagentschap per 31 december 2013

Het Centrum tot Bevordering van de Import (CBI) uit ontwikkelingslanden is sinds 1 januari 1998 een baten-lastenagentschap van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. De hoofddoelstelling is het verrichten van diensten die de concurrentiepositie van exporteurs in ontwikkelingslanden op de internationale en met name de Europese markt helpt versterken.

Staat van baten en lasten van de baten-lastenagentschap.

Bedragen x EUR 1.000

Omschrijving

 

(1)

(2)

(3)=(2)-(1)

(4)

Oorspron-

Realisatie

Verschil

Realisatie 2012

kelijk

2013

realisatie en

 

vastgestelde

 

oorspron-

 

begroting

 

kelijk

 

2013

 

vastgestelde begroting

2013

 

29.512

25.520

  • 3.992

21.158

0

0

0

0

2.685

1424

  • 1.261

386

0

4

4

0

0

0

0

0

0

0

0

0

32.197

26.948

  • 5.249

21.544

221

161

  • 60

393

166

121

  • 45
 

55

40

  • 15
 

30.909

26.593

  • 4.316

20.195

200

397

197

 

0

0

0

 

0

0

0

0

212

232

20

317

0

0

0

0

0

0

0

0

1

0

0

0

0

31.342

26.986

  • 4.356

20.906

Baten

Omzet moederdepartement

Omzet overige departementen

Omzet derden

Rentebaten

Vrijval voorzieningen

Bijzondere baten

Totaal baten

Lasten

Apparaatskosten

– personele kosten

Waarvan eigen personeel

Waarvan externe inhuur

– materiële kosten

Waarvan apparaat ICT

Waarvan bijdrage aan SSO’s

Afschrijvingskosten

– immaterieel

– materieel

Overige lasten

– dotaties voorzieningen

– rentelasten

– bijzondere lasten

Totaal lasten1

Saldo van baten en lasten1

855

38

893

638

1 In de oorspronkelijke begroting 2013 zijn abusievelijk de materiële kosten voor ICT (ad. EUR 200.000) dubbel meegenomen. Dit is in de kolom «Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2013» gecorrigeerd in de onderdelen Totale lasten en Saldo van baten en lasten

Toelichting

Omzet moederdepartement

Voor negen modules zijn de prijzen in 2013 verlaagd. Deze verlaging heeft kunnen plaatsvinden doordat in 2011 is begonnen met een nieuwe werkwijze: integrale benadering van programma’s. Dit heeft geleid tot kostenefficiëntie. In 2013 zijn, in overleg met de eigenaar en hoofdopdrachtgever van het CBI, de prijzen van negen modules naar beneden bijgesteld. In het geval de oude prijzen zouden zijn gehanteerd, dan zouden de opbrengsten van het CBI EUR 1,3 miljoen hoger zijn dan nu het geval is.

Daarnaast is een kleinere hoeveelheid producten – de modules – volledig uitgevoerd. Productie neemt meer tijd in beslag dan was begroot. Dat zorgt voor een afwijking van EUR 2,7 mln ten opzichte van de begroting.

Omzet derden

Projecten van derden hebben een langere opstartperiode dan verwacht. Met name de doorlooptijd in de samenwerking met de Duitse organisatie GIZ is de zgn. SAARC regio heeft voor een afwijking gezorgd.

Personele kosten

Met de introductie van het huidige kostprijs model worden de toerekenbare personele kosten direct ten laste van de producten geboekt. Het betreft hier enkel de indirecte personele kosten. Als gevolg hiervan is fluctuatie mogelijk binnen deze post.

Door een lagere productie zijn de aan deze productie gerelateerde kosten ook lager. In relatieve zin zijn deze kosten sterker gedaald dan de productie. Dit heeft als oorzaak in grotere inzet op de primaire processen en kleinere inzet op de ondersteunende processen. Dit is mede het resultaat van de in 2011 ingezette integrale benadering van CBI-programma’s.

Materiele kosten

Doordat de productie van het aantal modules lager is dan gepland, zijn de materiële kosten ook minder hoog dan gepland. Een aantal modules in uitvoering is via de balanspost onderhanden werken meegenomen naar het jaar 2014.

Saldo van baten en lasten

De eerder genoemde prijsverlaging heeft een negatief effect op het saldo van baten en lasten. Hierdoor is het saldo EUR 1,3 miljoen lager uitgevallen.

Daarnaast zijn door effectief en efficiënt inkoop- en productieproces minder kosten gemaakt ten behoeve van de gerealiseerde modules. Dit heeft geleid tot een afwijking van ongeveer EUR 0,4 mln.

Beleidsartikel 1 hoofdstuk XVII

Beleidsartikel 1 Een sterke internationale concurrentiepositie

Bedragen in EUR 1.000

 

Stand

Stand 2e

Mutaties

Stand slotwet

ontwerpbe-

suppletoire

slotwet 2013

2013

groting incl.

begroting

   

ISB 2013

2013

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen Uitgaven:

Instrument

75.116

81.316

48.426

129.742

Programma-uitgaven totaal

89.197

96.942

10.049

86.893

 

1.1

Een sterke internationale concurrentie-

         
 

positie

 

89.197

96.942

- 10.049

86.893

 

Subsidies

waarvan

Prepare2start/Starters International Business

       
   

(SIB)

6.147

7.336

301

7.637

   

waarvan overig

       
   

Programmatische

       
   

Aanpak

4.589

4.589

8.059

12.648

   

waarvan 2g@there

6.462

6.462

460

6.922

   

waarvan Transitiefaci-

10.000

10.372

  • 5.572

4.800

   

liteit (TF), demonstra-

       
   

tieprojecten,

       
   

haalbaarheidsstudies

       
   

en kennisverwerving

       
   

waarvan Partners for

       
   

International Business

       
   

(PiB)

5.350

5.350

  • 3.673

1.677

   

waarvan

       
   

Package4growth

       
   

(ODA)

2.147

2.147

  • 1.643

504

Beleidsartikel 1 Een sterke internationale

 

Stand

Stand 2e

Mutaties

Stand slotwet

concurrentiepositie

   

ontwerpbe-

suppletoire

slotwet 2013

2013

Bedragen in EUR 1.000

   

groting incl. ISB 2013

begroting 2013

   
     

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Leningen

 

waarvan Finance for International Business

       
   

(FiB)

7.500

2.700

  • 675

2.025

Garanties

 

waarvan Faciliteit Opkomende Markten

       
   

(FOM)

 

11.949

0

11.949

Bijdragen aan

agentschappen

waarvan Agentschap

       
   

NL

33.106

31.899

  • 4.910

26.989

Bijdragen aan

internationale organisa-

waarvan WTO, OESO

       

ties

   

4.870

5.670

5

5.675

Ontvangsten

   

14.315

7.215

  • 5.382

1.833

1.10 Een sterke internationale concurrentie-

gemengde kredieten

       

positie

 

Ontvangsten uit

681

681

1.123

1.804

   

reserve

12.500

5.400

  • 5.400
 
   

Diverse ontvangsten

1.134

1.134

  • 1.105

29

E. Toelichting

Verplichtingen

De verplichtingenmutatie vloeit voort uit een technische overheveling van reeds door het Ministerie van Economische Zaken aangegane verplichtingen naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Deze openstaande verplichtingen zijn overgenomen als gevolg van de overplaatsing van het Directoraat Generaal Buitenlands Economische Betrekkingen.

Ontvangsten

Door de lagere uitgaven voor met name de instrumenten Package4Growth non-ODA en Finance for International Business, is het in 2013 niet nodig geweest een onttrekking aan de begrotingsreserve te doen. Als gevolg hiervan is de ontvangstenraming bij tweede Suppletoire Begroting met EUR 7,1 mln naar beneden bijgesteld en bij slotwet met EUR 5,4 mln. Deze middelen blijven in de begrotingsreserve beschikbaar voor het instrument Finance for International Business.

Beleidsartikel 2 hoofdstuk XVII

Beleidsartikel 2 Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten Bedragen in EUR 1.000

 

Stand

Stand 2e

Mutaties

Stand slotwet

ontwerpbe-

suppletoire

slotwet 2013

2013

groting incl.

begroting

   

ISB 2013

2013

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen Uitgaven:

Programma-uitgaven totaal

2.1              Een goed functionerende internationale

rechtsorde

Bijdragen (inter)nationale organisaties

Instrument

5.335

5.335

294 294

132

132

132 132

133

132

132 132

1

0

Beleidsartikel 2 Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten Bedragen in EUR 1.000

 

Stand

Stand 2e

Mutaties

Stand slotwet

ontwerpbe-

suppletoire

slotwet 2013

2013

groting incl.

begroting

   

ISB 2013

2013

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

2.2              Bescherming van de rechten van de

mens

Bijdragen (inter)nationale organisaties         ILO

5.041 5.041

E. Toelichting

Geen

Beleidsartikel 3 hoofdstuk XVII

Beleidsartikel 3 Grotere veiligheid en stabiliteit,

effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur

Bedragen in EUR 1.000

 

Stand

Stand 2e

Mutaties

Stand slotwet

ontwerpbe-

suppletoire

slotwet 2013

2013

groting incl.

begroting

   

ISB 2013

2013

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen Uitgaven:

Programma-uitgaven totaal 3.1

instrument

Veiligheid, goed bestuur en rechtsorde in prioritaire gebieden

438.000

516.006

303.939

432.450

516.370

285.053

127.210

11.009

8.434

559.660

527.379

293.487

 
 

Bijdragenovereenkomst

waarvan landenprogramma’s veiligeheid

       
   

en rechtsorde

217.843

199.677

9.441

209.118

   

waarvan landenpro-

       
   

gramma’s goed

       
   

bestuur

38.296

23.974

4.140

28.114

 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

UNICEF

30.000

35.800

5.829

41.629

   

waarvan IDEA/IDLO

7.500

7.500

  • 3.129

4.371

   

Programma politieke

       
   

partijen

5.150

4.236

119

4.355

   

Gemeente-initiatieven

5.150

4.000

1.900

5.900

3.2

Effectieve humanitaire hulp Subsidies/Bijdrage (inter)nationale

waarvan noodhulp-

212.067

231.317

2.575

233.892

 

organisaties

programma’s

85.067

99.317

2.575

101.892

 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

waarvan CERF/

       
   

UNOCHA

45.000

45.000

0

45.000

   

waarvan UNHCR

33.000

38.000

0

38.000

   

waarvan Wereldvoed-

       
   

selprogramma

36.000

36.000

0

36.000

   

waarvan UNRWA

13.000

13.000

0

13.000

E. Toelichting

Verplichtingen

De stijging van het verplichtingenbudget op dit artikel bestaat uit een saldo. Het overgrote deel van de stijging wordt veroorzaakt door noodhulp, doordat nieuwe verplichtingen zijn aangegaan ten aanzien van CERF (Central Emergency Response Fund) en nieuwe meerjarige verplichtingen ten aanzien van ICRC (International Committee of the Red Cross). Daarnaast zijn de verplichtingen ten aanzien van UNHCR naar boven bijgesteld. Daarnaast is sprake van een aantal verlagingen, met name op het decentrale wederopbouwbudget doordat in eerdere jaren aangegane verplichtingen zijn verlaagd ten aanzien van (Zuid-)Sudan. Ook ten aanzien van Goed bestuur decentraal zijn de in eerdere jaren aangegane verplichtingen verlaagd, vanwege de versnelde afbouw van Goed bestuur vanaf 2014.Tot slot zijn de verplichtingen verlaagd ten aanzien van het Midden Amerika Programma.

Beleidsartikel 4 hoofdstuk XVII

 

Beleidsartikel 4 Meer welvaart, eerlijkere verdeling

 

Stand

Stand 2e

Mutaties

Stand slotwet

en minder armoede

 

ontwerpbe-

suppletoire

slotwet 2013

2013

Bedragen in EUR 1.000

 

groting incl. ISB 2013

begroting 2013

   
   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

 

749.287

1.075.670

  • 759.565

316.105

Uitgaven:

Instrument

       

Programma-uitgaven totaal

 

921.679

882.249

46.553

928.802

4.1 Voedselzekerheid

 

303.105

337.105

3.185

340.290

Bijdragenovereenkomst

waarvan Landenpro-

       
 

gramma’s

113.992

133.642

  • 413

133.229

Bijdragen (inter)nationale organisaties

waarvan IFDC/CGIAR/

       
 

IFPRI

33.600

42.600

  • 4.077

38.523

 

waarvan IFC/FMO

46.390

46.390

  • 4.924

41.466

 

waarvan IFAD

0

0

24.000

24.000

 

waarvan PPP (IDH en

       
 

Agentschap NL)

44.048

41.000

  • 5.894

35.106

Subsidie

waarvan NUFFIC

15.000

17.400

  • 2.400

15.000

 

waarvan Agriterra

12.310

18.186

  • 3.086

15.100

 

waarvan Solidaridad

0

0

6.437

6.437

4.2

4.3

Effectief armoedebeleid van ontwikkelingslanden

Bijdragenovereenkomst

Bijdragen (inter)nationale organisaties

Nog te verdelen i.v.m. wijzigingen in BNP en/of toerekeningen

Private sector ontwikkeling

Bijdragenovereenkomst

Bijdragen (inter)nationale organisaties

4.4

Subsidie

Bijdragen aan agentschappen

Effectieve Nederlandse handels- en investeringsbevordering

Bijdragen aan agentschappen waarvan landenprogramma’s (incl. macrosteun) waarvan UNDP waarvan UNICEF waarvan multilatere banken en fondsen waarvan landenprogramma’s

Marktontwikkeling via WB/WTO/WHO/IFC Financiele sector ontwikkeling via WB/FMO/AfDB waarvan PIDG waarvan diversen waarvan MOL fonds via FMO waarvan PUM waarvan ORIO waarvan bedrijfsleveninstrumentarium waarvan CBI

NBSO

256.936

50.474 55.500 34.000

163.541

  • 82.017

354.678

58.366 16.649

11.514

7.743

24.450

26.484 12.540 66.200

79.043 25.026

6.960 6.960

254.976

35.221 57.500 34.000

166.201

  • 54.943

283.065

23.390 32.640

15.189 5.680 3.950

36.800

9.755

29.400

68.088 34.700

7.103 7.103

53.900

4.024

0 0

4.939

54.943

14.754

  • 4.847 2.133

419

  • 5.680 15.059
  • 2.920 5.867
  • 3.473

5.219

  • 3.058

4.222 4.222

308.876

39.245 57.500 34.000

171.140

0

268.311

18.543 34.773

15.608

0

19.009

33.880 15.622 25.927

73.307 31.642

11.325 11.325

Beleidsartikel 4 Meer welvaart, eerlijkere verdeling en minder armoede Bedragen in EUR 1.000

 

Stand

Stand 2e

Mutaties

Stand slotwet

ontwerpbe-

suppletoire

slotwet 2013

2013

groting incl.

begroting

   

ISB 2013

2013

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Ontvangsten

4.20

4.21

Ontvangsten en restituties met betrekking tot leningen

Diverse ontvangsten OS

57.363

57.363

0

88.539

57.363 31.176

  • 9.920

1.885 11.805

78.619

59.248 19.371

E. Toelichting

Verplichtingen

De verplichtingen binnen het artikel zijn lager uitgevallen ten opzichte van de raming. Hier liggen een aantal redenen aan ten grondslag. Binnen het landenprogramma zijn de verplichtingen lager uitgevallen dan begroot als gevolg van decommitteringen, vertragingen en een verminderde behoefte aan verplichtingenruimte. Daarnaast heeft binnen het voedselzekerheids-programma een decommittering plaatsgevonden op FMO MASSIF+. Door een vrijval van middelen is de verplichting op ORET neerwaarts bijgesteld. Het verplichtingenniveau van het ORIO programma is eveneens neerwaarts bijgesteld doordat de 2e call for proposals geen doorgang heeft gevonden. Binnen het thema infrastructuur heeft Nederland afgezien van het aangaan van een omvangrijke verplichting voor de Private Infrastructure Development Group, omdat hier onvoldoende meerwaarde in zat voor Nederlandse deelname. Voor het CBI heeft een technische bijstelling plaatsgevonden, waardoor het niveau van de verplichtingen neerwaarts is bijgesteld. Tot slot is het door Nederland te ondertekenen Instrument of Commitment voor de dertiende middelenaanvulling voor de African Development Bank niet in 2013 ontvangen, waardoor de verplichting niet meer in 2013 is aangegaan.

Uitgaven

Artikel 4.2

De mutatie is met name het gevolg van het parkeerkarakter van dit artikel en is technisch van aard. Wijzigingen in het totale ODA-budget (BNP-cijfers) evenals aanpassingen in de toerekeningen (o.a. EKI en de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen) worden op dit artikel opgevangen. In 2013 was dit een neerwaartse BNP-bijstelling, die in de realisatie wegvalt. Als gevolg valt de realisatie op het artikel hoger uit.

Artikel 4.4

De overschrijding van de uitgaven wordt veroorzaakt door een voorschot voor de Nederlands Business Support Offices (NBSO’s) voor 2014, dat reeds in 2013 is verstrekt aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Ontvangsten

De diverse ontvangsten OS zijn lager uitgevallen dan het bedrag dat voor deze stelpost geraamd was.

Beleidsartikel 5 hoofdstuk XVII

Beleidsartikel 5 Toegenomen menselijke ontplooiing en sociale ontwikkeling Bedragen in EUR 1.000

 

Stand

Stand 2e

Mutaties

Stand slotwet

ontwerpbe-

suppletoire

slotwet 2013

2013

groting incl.

begroting

   

ISB 2013

2013

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen Uitgaven:

Programma-uitgaven totaal

5.1

Goed onderwijs, goed opgeleide bevolking en capaciteit voor onderzoek en innovatie voornamelijk ten behoeve van de beleidsprioriteiten

Bijdragenovereenkomst

Bijdragen (inter)nationale organisaties

Opdrachten Subsidies

Instrument

343.241

1.100.152

198.600

360.819

1.077.535

181.373

176.065

37.966

30.612

184.754

1.115.501

211.985

 

waarvan landenpro-

       

gramma’s onderwijs

69.804

67.787

165

67.952

waarvan Beroepson-

       

derwijs

10.000

4.700

  • 4.700

0

waarvan GPE

30.000

30.000

0

30.000

waarvan KIT

18.596

18.596

23.997

42.593

waarvan NUFFIC

60.000

55.000

  • 1.537

53.463

waarvan diversen

28.796

23.386

  • 11.846

11.540

5.2

Versterking van het maatschappelijk middenveld in ontwikkelingslanden

456.125

453.190

1.120

452.070

5.3

 

Subsidies

waarvan MFS waarvan SNV waarvan VMP

382.000 60.000 13.000

388.800 50.000 13.000

  • 9.518

10.000

  • 281

379.282 60.000 12.719

Gelijke rechten en kansen voor vrouwen

 

52.470

52.926

  • 1.232

51.694

Bijdragenovereenkomst Subsidies

waarvan landenprogramma’s

waarvan UNWOMEN waarvan FLOW

8.027

6.000

38.443

8.483

7.700

36.743

  • 1.249

0

17

7.234

7.700

36.760

5.4              Seksuele en reproductieve gezondheid en rechten voor iedereen en een halt aan de verspreiding van hiv/aids

Bijdragenovereenkomst

Bijdragen (inter)nationale organisaties

Subsidies waarvan landenprogramma’sHIV/AIDS

392.957

390.046

9.706

399.752

 
 

13.740

11.985

  • 1.377

10.608

waarvan landenpro-

       

gramma’s SRGR

43.037

57.248

1.811

59.059

waarvan landenpro-

       

gramma’s gezondheid

       

algemeen

38.079

22.854

76

22.930

waarvan UNAIDS

20.000

20.000

0

20.000

waarvan GFATM

67.000

67.350

0

67.350

waarvan UNFPA

81.000

73.000

0

73.000

waarvan PSI, IPPF,

       

IPAS

7.500

7.715

  • 215

7.500

GAVI

30.000

25.000

0

25.000

HIF

15.000

10.500

598

11.098

WHO

19.104

20.605

  • 40

20.565

waarvan SRGR fonds

30.000

35.000

6.829

41.829

Key populationfunds

17.500

17.500

-3.358

14.142

E. Toelichting

Verplichtingen

De daling van het verplichtingenbudget bestaat uit een saldo. Het grotendeel van de daling (EUR 165 mln) wordt veroorzaakt doordat de nieuwe verplichting voor het Global Fund to fight Aids, Tuberculoses and Malaria (GFATM) in plaats van 2013 in 2014 wordt aangegaan.

Uitgaven

Artikel 5.1

Zoals in de Decemberbrief van 18 december 2013 is aangegeven is er een eenmalige bijdrage van EUR 28 mln ter beschikking gesteld aan het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) in het kader van de beëindiging van de subsidie en de transitie naar een zelfstandig voort te zetten organisatie. De bijdrage bestaat uit EUR 17 mln om de transitiekosten van de kennisafdelingen en frictiekosten te dekken, het resterende bedrag van EUR 11 mln is bestemd voor het Tropenmuseum dat in de nabije toekomst deel zal uitmaken van een nieuw op te richten «Museum voor Wereldculturen». Dit leidt zowel op kas- als verplichtingenniveau tot een overschrijding van netto EUR 24 mln. Bij het beroepsonderwijs was een lagere liquiditeitsbehoefte dan voorzien. Daarnaast valt als gevolg van een lagere liquiditeitsbehoefte bij diverse programma’s de totale overschrijding op het sub-artikel op kasniveau nog EUR 11,8 mln lager uit.

Artikel 5.4

Er heeft een overschrijding plaatsgevonden van EUR 6,8 miljoen als gevolg van een hogere liquiditeitsbehoefte binnen het SRGR fonds en was er sprake van een lagere liquiditeitsbehoefte van EUR 3,4 mln bij het Key Population Fund.

Beleidsartikel 6 hoofdstuk XVII

 

Beleidsartikel 6 Duurzaam water- en milieubeheer

   

Stand

Stand 2e

Mutaties

Stand sltowet

Bedragen in EUR 1.000

   

ontwerpbegroting incl. ISB 2013

suppletoire begroting

2013

slotwet 2013

2013

     

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

   

533.944

441.116

  • 90.261

350.855

Uitgaven:

           

Programma-uitgaven totaal

   

397.960

332.484

  • 6.671

325.813

6.1 Duurzaam milieugebruik wereldwijd

   

206.983

167.640

155

167.795

Bijdragenovereenkomst

waarvan

landenpro-

       
 

gramma’s milieube-

       
 

leid

 

18.631

18.631

  • 6.921

11.710

 

waarvan

landenpro-

       
 

gramma’s klimaat en

       
 

energie

 

27.274

21.792

3.868

25.660

 

waarvan

PREP

19.210

19.210

5.990

25.200

Bijdragen (inter)nationale organisaties

waarvan

UNDP, WB,

       
 

ITTO,BMZ

14.291

14.291

  • 13.671

620

 

waarvan

UNEP

7.140

7.140

2

7.142

 

waarvan

GEF/

       
 

Montreal

 

19.426

21.479

98

21.577

 

waarvan

BGP, Both

       
 

Ends

 

4.510

4.510

  • 3.272

1.238

Beleidsartikel 6 Duurzaam water- en milieubeheer

 

Stand

Stand 2e

Mutaties

Stand sltowet

Bedragen in EUR 1.000

 

ontwerpbegroting incl. ISB 2013

suppletoire begroting

2013

slotwet 2013

2013

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

 

waarvan Commissie

       
 

MER, WWF, WRI, PBL,

       
 

Tropenbos, IUCN,

       
 

Peace Parks

35.475

20.091

  • 11.701

8.390

 

waarvan WB, IFAD,

       
 

UNDP, GTZ

24.681

11.681

16.835

28.516

 

waarvan LDCF

20.000

20.000

0

20.000

 

waarvan diversen

770

0

0

0

Subsidies

waarvan HIVOS

8.665

8.665

520

9.185

 

waarvan FMO

6.910

0

0

0

6.2 Efficient en duurzaam watergebruik,

         

veiliger delta’s

         

en stroomgebieden en verbeterde

         

toegang tot

         

drinkwater en sanitaire voorzieningen in

ontwikkelingslanden/partnerlanden

         
 

190.977

164 844

  • 6.826

158.018

Bijdragenovereenkomst

waarvan landenprogramma’s waterbe-

       
 

heer

80.650

59.199

  • 14.070

45.129

 

waarvan NGO″s

2.491

2.491

  • 2.491

0

 

waarvan landenpro-

       
 

gramma’s drinkwater

       
 

en sanitatie

45.751

44.069

1.511

45.580

Subsidie

waarvan PLAN NL, Transparency Int, Stichting Waste, RED

       
 

Cross, IRC

5.320

5.320

  • 917

4.403

 

A4A, Wetterskip Fr,

       
 

AKVO, WAG Univ.,

       
 

Fonds Duurzaam

       
 

Water

0

0

6.917

6.917

Bijdragen (inter)nationale organisaties

waarvan UNESCO-

       
 

IHE, WB

20.861

20.861

  • 1.317

19.544

 

waarvan PPP’s

7.784

7.784

  • 4.627

3.157

 

waarvan AfDB,

       
 

UNOPS, UN HABITAT,

       
 

UNDESA, UNICEF, WB

18.240

15.240

13.249

28.489

 

A4A, Wetterskip Fr,

       
 

AKVO, WAG Univ.

9.880

9.880

  • 9.880

0

E. Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget voor duurzaam water- en milieubeheer is gedaald. Enerzijds wordt de daling veroorzaakt door technische bijstellingen. Daarnaast zijn er minder verplichtingen aangegaan dan voorzien. Voor het waterprogramma geldt dat o.a. voor Bangladesh, Palestijnse Autoriteit en Jemen. In Bangladesh is vertraging opgelopen in het goedkeuringsproces van activiteit Bangladesh Deltaplan, waardoor contractering van consultants uitgesteld moet worden tot 2014. Met betrekking tot het waterprogramma in de Palestijnse Autoriteit wordt de contractering van het Bethlehem Water Loss Programma in 2014 gedaan. Vanwege de complexe situatie in Jemen zijn geen nieuwe verplichtingen ten aanzien van het waterprogramma aangegaan. Omdat in Rwanda geen nieuwe milieuactiviteiten zijn opgebouwd is het geraamde verplichtingenbudget niet verder ingezet. Onder technische bijstelling valt ook de verschuiving van verplichtingenbudget internationaal milieubeleid naar biodiversiteit en bossen, beide budgetten vallen na de conversie onder klimaat centraal.

Beleidsartikel 7 hoofdstuk XVII

Beleidsartikel 7 Regulering van het personenverkeer Bedragen in EUR 1.000

 

Stand

Stand 2e

Mutaties

Stand slotwet

ontwerpbe-

suppletoire

slotwet 2013

2013

groting incl.

begroting

   

ISB 2013

2013

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen Uitgaven:

Programma-uitgaven totaal

Instrument

7.1

Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren

9.000

9.000

9.000

9.000

9.000

9.000

5.001

954

954

3.999

8.046

8.046

 

Subsidies

waarvan diversen

3.150

3.150

1.069

4.219

Bijdragen (inter)nationale organisaties

UNHCR

Dienst terugkeer en

2.810

2.810

  • 483

2.327

Bijdragen ZBO

vertrek

2.500

2.500

  • 1.000

1.500

E. Toelichting

Verplichtingen

Door een beleidsintensivering die voortvloeide uit het regeerakkoord kabinet Rutte-Verhagen op de onderwerpen terugkeer en (versterking van de) bescherming van vluchtelingen in de regio van herkomst werden in 2012 hogere verplichtingen aangegaan dan aanvankelijk voorzien. Het kasbudget is echter gelijk gebleven waardoor er in 2013 minder ruimte was om nieuwe verplichtingen aan te gaan.

Beleidsartikel 8 hoofdstuk XVII

Beleidsartikel 8 Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland Bedragen in EUR 1.000

Stand              Stand 2e Mutaties Stand slotwet ontwerpbe-          suppletoire slotwet 2013 2013

groting incl.             begroting

ISB 2013                     2013

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen Uitgaven:

Programma-uitgaven totaal 8.1

8.2

Grotere buitenlandse bekendheid met de nederlandse cultuur

Bijdragenovereenkomst

Bijdragen (inter)nationale organisaties

Subsidies

Vergroten van begrip en/of steun voor Nederlandse zienswijze, standpunten en beleid in het buitenland en het versterken van het draagvlak in eigen land voor het buitenlandbeleid

Instrument

fonds

9.703

28.543

12.943

5.859

26.615

10.770

3.750

15.600

3.750

15.845

2.664

1.617

193

3.195

24.998

10.577

 

waarvan landenpro-

       

gramma’s

2.079

2.069

463

2.532

waarvan UNESCO

4.555

2.059

  • 115

1.944

waarvan diversen

2.559

2.892

  • 541

2.351

waarvan Prins Claus

       

1.424

3.750

14.421

0

Beleidsartikel 8 Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland Bedragen in EUR 1.000

Stand ontwerpbegroting incl. ISB 2013

Stand 2e

suppletoire begroting

2013

Mutaties slotwet 2013

Stand slotwet 2013

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Bijdragenovereenkomst

Subsidies Opdrachten waarvan landenprogramma’s NCDO waarvan diversen

210

10.580

4.810

455

10.580

4.810

455 435 534

0

10.145

4.276

E. Toelichting

Verplichtingen

De lagere realisatie is te verklaren doordat op artikel 8.1 een aantal (voorgenomen) activiteiten uiteindelijk toch niet tot een verplichting zijn gekomen. Daarnaast is op artikel 8.2 de beheersovereenkomst met PWC naar beneden bijgesteld omdat het subsidieloket SBOS voor nieuwe aanvragen is gesloten.


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.