Memorie van toelichting - Jaarverslag en slotwet Ministerie van Buitenlandse Zaken en van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking 2013 - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 3 toegevoegd aan wetsvoorstel 33930 V - Jaarverslag en slotwet Ministerie van Buitenlandse Zaken en van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking 2013.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Jaarverslag en slotwet Ministerie van Buitenlandse Zaken en van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking 2013; Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 21-05-2014 |
Publicatiedatum | 22-05-2014 |
Nummer | KST33930V3 |
Kenmerk | 33930 V, nr. 3 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2013–2014
33 930 V
Jaarverslag en slotwet Ministerie van Buitenlandse Zaken en van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking 2013
Nr. 3
MEMORIE VAN TOELICHTING
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2013 wijzigingen aan te brengen in:
-
1.de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V);
-
2.de departementale begrotingsstaat van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII)
-
3.de begrotingsstaat inzake het agentschap van dit Ministerie
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Buitenlandse Zaken, F.C.G.M. Timmermans
De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, E.M.J. Ploumen
B. BEGROTINGSTOELICHTING
-
1.Voorstel van Wet
Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de uitgaven op de begrotingsstaat 2013 van Buitenlandse Zaken (V) met EUR 145,2 miljoen te verlagen en de ontvangsten te verhogen met EUR 73,6 miljoen. Daarnaast wordt voorgesteld de uitgaven op de begrotingsstaat 2013 van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII) met EUR 76,2 miljoen te verhogen en de ontvangsten te verlagen met EUR 15,3 miljoen.
-
2.Leeswijzer
De voorliggende Slotwet bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de Eerste Suppletoire Begroting 2013 van Buitenlandse Zaken en Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking van de begroting van het Rijk.
In de toelichting worden de belangrijkste mutaties op de begroting van Buitenlandse Zaken (V) en de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII) toegelicht. Vervolgens wordt per artikel de nieuwe stand en een toelichting op de opmerkelijke verschillen weergegeven.
Per artikel is een tabel opgenomen met de mutaties. De toelichting per beleidsartikel heeft betrekking op de kolom mutaties Slotwet. Het aantal activiteiten en het aantal financiële instrumenten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken inclusief het postennet is aanzienlijk. Om de leesbaarheid te waarborgen worden daarom alleen de financiële instrumenten die meer dan 10% of meer, met een minimum van EUR 2 miljoen per instrument, opgenomen in de financiële tabel. Dat betekent dat er in sommige gevallen geen uitputtende opsomming is van de financiële instrumenten per artikelonderdeel.
Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften en de Comptabiliteitswet van 2001 dienen de opmerkelijke verschillen tussen de vorige (tweede Suppletoire Begroting) en huidige raming te worden toegelicht. Op uitgavenniveau is voor deze toelichting een norm gehanteerd waarbij voor de beleidsartikelen (1–8 op hoofdstuk V en XVII) en het niet-beleidsartikel 10 afwijkingen van 10% of meer, met een minimum van EUR 2 miljoen, ten opzichte van de stand van de Tweede Suppletoire Begroting 2013 op sub-artikel niveau zijn opgenomen. Voor niet-beleidsartikel 11 (hoofdstuk V) is een afwijking van 1% opgenomen. Voor verplichtingen wordt de norm van 10% op artikel niveau aangehouden.
-
3.Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties 2013
Buitenlandse Zaken (V):
Het voorstel is om de uitgaven voor 2013 te verlagen met EUR 145,2 miljoen. In de volgende tabel volgt een overzicht van de meest in het oog springende wijzigingen ten opzichte van de Tweede Suppletoire Begroting 2013 van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V), gevolgd door een toelichting. Alleen de beleidsmatige mutaties zijn in het overzicht opgenomen.
Bedrag x EUR 1 miljoen
Artikel Mutatie
3 Versterkte Europese Samenwerking – 79
Artikel 3
De realisatie van de EU-afdrachten 2013 laat zien dat de EU afdrachten met EUR 79 mln lager zijn uitgevallen dan geraamd in de tweede Suppletoire Begroting. De verwachte daling in geïnde en af te dragen invoerrechten was minder groot dan ten tijde van de tweede Suppletoire Begroting werd verondersteld. De afdracht van invoerrechten is ten opzichte van de tweede Suppletoire Begroting EUR 118 mln hoger uitgevallen. Tegelijkertijd laat de afdracht van de op het bnp gebaseerde afdrachten een daling zien van EUR 196 mln. Deels hangen deze mutaties samen. Het restant wordt veroorzaakt door hoger dan verwachte opbrengsten uit incidentele heffingen en boetes. Aangezien de BNP-afdracht fungeert als sluitpost van de begroting, komen dergelijke opbrengsten in aftrek van de BNP-afdrachten.
Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII):
Het voorstel is om de uitgaven voor 2013 te verhogen met EUR 76,2 miljoen. In de volgende tabel volgt een overzicht van de meest in het oog springende wijzigingen ten opzichte van de Tweede Suppletoire Begroting 2013 van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII), gevolgd door een toelichting. Alleen de mutaties die te maken hebben met beleidsmatige wijzigingen zijn in het overzicht opgenomen.
Bedrag x EUR 1 miljoen
Artikel Mutatie
4 meer welvaart, eerlijkere verdeling en minder armoede 46,6
5 Toegenomen menselijke ontplooiing en sociale ontwikkeling 37,9
Artikel 4
De hogere realisatie op artikel 4 is met name het gevolg van het parkeer-karakter van dit artikel. Deze mutatie is daarmee technisch van aard. Wijzigingen in het totale ODA-budget (BNP-cijfers) evenals aanpassingen in de toerekeningen (onder andere EKI en de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen) worden op dit artikel opgevangen. In 2013 was dit een neerwaartse BNP-bijstelling, die in de realisatie wegvalt. Als gevolg valt de realisatie op het artikel hoger uit.
Artikel 5
De realisatie op het artikelonderdeel meer welvaart, eerlijkere verdeling en minder armoede is EUR 38 mln hoger dan voorzien in de tweede Suppletoire Begroting. Dit wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de eenmalige bijdrage van EUR 28 mln aan het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) in het kader van de beëindiging van de subsidie en de transitie naar een zelfstandig voort te zetten organisatie. Daarnaast heeft er een overschrijding plaatsgevonden van EUR 6,8 miljoen als gevolg van een hogere liquiditeitsbehoefte binnen het SRGR fonds.
Toelichting per beleidsartikel Hoofdstuk V Buitenlandse Zaken Beleidsartikel 1 hoofdstuk V
Beleidsartikel 1 Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten Bedragen in EUR 1.000
Stand |
Stand 2e |
Mutaties |
Stand slotwet |
obtwerpbe- |
suppletoire |
slotwet 2013 |
2013 |
groting incl. |
begroting |
||
ISB 2013 |
2013 |
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
Verplichtingen Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal 1.1
1.2
Een goed functionerende internationale rechtsorde
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Subsidies
Bescherming van de rechten van de mens
Bijdragenovereenkomst
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Subsidies
Instrument
94.041
109.551
52.216
127.184
109.468
51.944
57.335
57.524
10.739
3.130
568
3.698
116.445
106.338
52.512
Verenigde Naties |
40.501 |
37.170 |
|
37.168 |
OESO |
5.823 |
6.375 |
6 |
6.381 |
diversen |
0 |
0 |
4.103 |
4.103 |
Carnegiestichting |
4.800 |
4.800 |
60 |
4.860 |
53.826
Landenprogramma’s |
19.792 |
19.981 |
104 |
20.085 |
OHCHR |
8.650 |
8.650 |
|
8.050 |
Wereldomroep |
14.000 |
14.000 |
|
13.500 |
Diversen |
0 |
14.893 |
|
12.191 |
E. Toelichting
geen
Beleidsartikel 2 hoofdstuk V
Beleidsartikel 2 Grotere veiligheid en stabiliteit,
effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur
Bedragen in EUR 1.000
Stand Stand 2e Mutaties ontwerpbe- suppletoire slotwet 2013
groting incl. begroting
ISB 2013 2013
Stand slotwet 2013
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
Verplichtingen Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
2.1
Goede internationale samenwerking ter bevordering van de nationale en bondgenootschappelijke veiligheid
Bijdragen internationale organisaties
Subsidies
Instrument
234.511
253.494
20.721
235.524
241.330
21.770
35.410
14.858
1.551
200.114
226.472
23.321
NAVO |
12.806 |
15.143 |
1.214 |
16.357 |
Diversen |
4.925 |
6.122 |
337 |
6.459 |
Atlanitische commis- |
||||
sie |
490 |
505 |
0 |
505 |
2.2 Bestrijding en terugdringing van het
internationaal terrorisme en andere vormen van internationale criminaliteit Susidies
Anti-terrorisme instituut
500 500
500 500
500 500
Beleidsartikel 2 Grotere veiligheid en stabiliteit,
effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur
Bedragen in EUR 1.000
Stand |
Stand 2e |
Mutaties |
Stand slotwet |
ontwerpbe- |
suppletoire |
slotwet 2013 |
2013 |
groting incl. |
begroting |
||
ISB 2013 |
2013 |
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
2.3 Bestrijding van proliferatie van
massavernietigingswapens, bevordering van ontwapening, wapenbeheersing en het voeren van een restrictief en transparant wapenexportbeleid
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Opdrachten
2.4 Het bevorderen van energievoorzienings- en grondstoffen-zekerheid
2.5 Veiligheid, goed bestuur en rechtsorde in prioritaire gebieden
Bijdragenovereenkomst
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Ontvangsten
2.10 Doorberekening Defensie diversen
2.50 Restituties contributies
12.754 |
14.598 |
- 1.972 |
12.626 |
|
IAEA |
7.317 |
7.317 |
|
6.918 |
Ontwapeningsorgani- |
||||
saties (CTBTO,OPCW |
||||
etc.) |
3.437 |
3.487 |
|
3.099 |
EBRD |
0 |
1.000 |
|
0 |
NSS |
2.000 |
2.794 |
|
2.609 |
219.519
204.462
14.437
190.025
waarvan landenprogramma’s |
99.058 |
93.663 |
|
91.441 |
waarvan MATRA |
10.814 |
8.794 |
3.111 |
11.905 |
waarvan |
||||
VN-contributie |
||||
crisisbeheersingsope- |
||||
raties |
102.000 |
90.000 |
|
86.679 |
1.167 |
1.167 |
890 |
2.057 |
|
167 |
167 |
0 |
167 |
|
1.000 |
1.000 |
890 |
1.890 |
E. Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingen zijn per saldo verlaagd. De verlaging komt met name door het naar beneden bijstellen van het verplichtingenbudget van het Stabiliteitsfonds (ODA en non-ODA), waar uitgaven gedaan zijn ten laste van verplichtingen die reeds in eerdere jaren waren aangegaan. Daarnaast zijn voor MATRA Europese Samenwerking lagere verplichtingen aangegaan, omdat uitgaven hebben plaatsgevonden lastens eerder aangegane verplichtingen.
Beleidsartikel 3 hoofdstuk V
Beleidsartikel 3 Europese samenwerking Bedragen in EUR 1.000
Stand |
Stand 2e |
Mutaties |
Stand slotwet |
ontwerpbe- |
suppletoire |
slotwet 2013 |
2013 |
groting incl. |
begroting |
||
ISB 2013 |
2013 |
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
Verplichtingen Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
Instrument
7.412.138
7.580.467
7.418.260
7.574.385
79.021
79.021
7.339.239
7.495.364
0
0
0
Beleidsartikel 3 Europese samenwerking Bedragen in EUR 1.000
Stand Stand 2e Mutaties ontwerpbe- suppletoire slotwet 2013
groting incl. begroting
ISB 2013 2013
Stand slotwet 2013
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
3.1
3.2
3.3
3.4
Een democratische, slagvaardige en transparante Europese Unie die haar burgers vrijheid, recht, veiligheid, welvaart en duurzame economische groei biedt
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Een effectief, efficient en cohorent optreden van de Unie ten opzichte van derde landen en regio’s, inclusief ontwikkelingslanden
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Een hechtere Europese waardengemeenschap
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Versterkte Nederlandse positie in de Unie van 28
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Ontvangsten
3.10 Perceptiekostenvergoedingen
3.30 Restitutie Raad van Europa
7.389.682
7.404.006
79.019
7.324.987
BNP-afdracht |
4.309.168 |
4.786.499 |
|
4.593.513 |
BTW-afdracht |
339.447 |
323.399 |
|
320.711 |
Landbouwheffingen |
253.000 |
253.000 |
18.695 |
271.695 |
Invoerrechten |
2.488.067 |
2.041.108 |
97.960 |
2.139.068 |
177.177 |
156.125 |
0 |
156.125 |
|
EOF |
177.177 |
156.125 |
0 |
156.125 |
9.748 |
10.142 |
0 |
10.142 |
|
Raad van Europa |
9.748 |
10.142 |
0 |
10.142 |
3.860 |
4.112 |
- 2 |
4.110 |
|
Benelux bijdrage |
3.860 |
4.102 |
8 |
4.110 |
685.267 |
573.923 |
18.290 |
592.213 |
|
685.267 |
573.527 |
18.290 |
591.817 |
|
0 |
396 |
0 |
396 |
E. Toelichting
Geen
Beleidsartikel 4 hoofdstuk V
Beleidsartikel 4 Meer welvaart, eerlijkere verdeling en minder armoede Bedragen in EUR 1.000
Stand Stand 2e Mutaties ontwerpbe- suppletoire slotwet 2013
groting incl. begroting
ISB 2013 2013
Stand slotwet 2013
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
Verplichtingen Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
4.2 Effectief armoedebeleid van ontwikkelingslanden
2.300
2.300
1.000
1.000
193
714
714
193
286
286
E. Toelichting
Geen
0
0
Beleidsartikel 7 hoofdstuk V
Beleidsartikel 7 Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van personenverkeer Bedragen in EUR 1.000
Stand |
Stand 2e |
ontwerpbe- |
suppletoire |
groting incl. |
begroting |
ISB 2013 |
2013 |
Mutaties slotwet 2013
Stand slotwet 2013
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
Verplichtingen Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
7.1
7.2
Op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire dienstverlening bieden aan Nederlanders in het buitenland
Subsidies
Opdrachten
Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren
Ontvangsten
7.10 Consulaire dienstverlening
Instrument
15.964
15.964
17.452
17.122
1.964
161
15.488
16.961
14.809 |
15.959 |
|
15.853 |
|
EPAFRAS |
600 |
600 |
0 |
600 |
Reclassering |
||||
Nederland |
600 |
600 |
|
599 |
Informatiesystemen |
7.000 |
8.950 |
|
8.137 |
Inkoop reisdocumen- |
||||
ten |
3.500 |
3.400 |
329 |
3.729 |
Diversen |
3.109 |
2.409 |
379 |
2.788 |
1.155 |
1.163 |
|
1.108 |
|
41.300 |
41.300 |
6.964 |
48.264 |
|
41.300 |
41.300 |
6.964 |
48.264 |
E. Toelichting
Verplichtingen
De voortgang van de implementatie van de zogenaamde E-suite, welke het mogelijk maakt om visum- en paspoortaanvragen online in te dienen, heeft enige vertraging opgelopen. Hierdoor was het nog niet mogelijk om nieuwe verplichtingen, voor het vervolgtraject, aan te gaan in 2014.
Ontvangsten
Zoals gemeld in de Decemberbrief is er sprake van hogere consulaire ontvangsten dan verwacht. De consulaire ontvangsten zijn toegenomen door een stijging van het aantal aanvragen, in het bijzonder visumaan-vragen.
Beleidsartikel 8 hoofdstuk V
Beleidsartikel 8 Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland Bedragen in EUR 1.000
Stand |
Stand 2e |
Mutaties |
Stand slotwet |
ontwerpbe- |
suppletoire |
slotwet 2013 |
2013 |
groting incl. |
begroting |
||
ISB 2013 |
2013 |
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
Verplichtingen Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal 8.1
Instrument
Grotere buitenlandse bekendheid met de nederlandse cultuur
41.362
43.439
7.246
57.464
56.711
5.878
16.039
2.589
60
41.425
54.122
5.818
Beleidsartikel 8 Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland Bedragen in EUR 1.000
Stand |
Stand 2e |
Mutaties |
Stand slotwet |
ontwerpbe- |
suppletoire |
slotwet 2013 |
2013 |
groting incl. |
begroting |
||
ISB 2013 |
2013 |
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
Subsidies |
Instituut Neerlandais Gemeenschappelijk |
1.407 |
1.407 |
4 |
1.411 |
cultureel erfgoed |
1.000 |
1.000 |
3.407 |
4.407 |
|
8.2 Een aantrekkelijk vestigingsklimaat |
|||||
voor internationale organisaties in |
|||||
Nederland |
13.775 |
29.061 |
|
27.822 |
|
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
waarvan Internatio- |
||||
naal Strafhof |
10.000 |
24.068 |
|
22.998 |
|
waarvan Libanon |
|||||
tribunaal |
3.600 |
3.688 |
0 |
3.688 |
|
8.3 Vergroten van begrip en/of steun voor |
|||||
Nederlandse |
|||||
zienswijze, standpunten en beleid in |
|||||
het buitenland |
|||||
en het versterken van het draagvlak in |
|||||
eigen land |
|||||
voor het buitenlandbeleid |
22.418 |
21.772 |
|
20.482 |
|
Bijdragenovereenkomst |
Landenprogramma’s |
7.527 |
7.920 |
|
7.273 |
subsidies |
Clingendael |
2.520 |
2.550 |
|
2.487 |
Opdrachten |
POBB Bezoeken hoogwaardigheidsbekleders en |
3.458 |
3.332 |
|
3.262 |
CD |
1.665 |
3.350 |
|
3.114 |
|
Voorlichting |
5.340 |
3.000 |
836 |
3.836 |
|
Ontvangsten |
790 |
790 |
|
774 |
|
8.30 Doorberekening Defensie diversen |
790 |
790 |
|
774 |
E. Toelichting
Verplichtingen
De lagere realisatie is het gevolg van een verlaging van het verplichtingen budget voor de huur van het Institut Neerlandais voor de periode 2014–2017. Tevens is de verplichting aan Clingendael is EUR 2,35 mln lager uitgevallen omdat besloten is tot een 3-jarige in plaats van een 4-jarige overeenkomst.
Tot slot heeft een decommitering van EUR 5 mln op de EBRD plaatsgevonden.
Niet-beleidsartikel 9 hoofdstuk V
Artikel 9 Geheim Bedragen in EUR 1.000
Stand Stand 2e Mutaties ontwerpbe- suppletoire slotwet 2013
groting incl. begroting
ISB 2013 2013
Stand slotwet 2013
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
Verplichtingen
Uitgaven
Ontvangsten pm pm
162 162
192
1
-
-30 163
E. Toelichting
Geen
Niet-beleidsartikel 10 hoofdstuk V
Artikel 10 Nominaal en onvoorzien Bedragen in EUR 1.000
Stand Stand 2e Mutaties ontwerpbe- suppletoire slotwet 2013
groting incl. begroting
ISB 2013 2013
Stand slotwet 2013
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
Verplichtingen Uitgaven:
Nominaal en onvoorzien
33.597 33.597
33.597
3.800 3.800
3.800
42 42
42
3.758 3.758
3.758
E. Toelichting
Geen
Niet-beleidsartikel 11 hoofdstuk V
Artikel 11 Algemeen Bedragen in EUR 1.000
Verplichtingen Uitgaven:
Apparaatsuitgaven
11.1.1 Personeel Eigen personeel Inhuur extern
11.1.2 Materieel waarvan ICT waarvan bijdragen aan SSO’s
Ontvangsten
11.10
11.20
Diverse ontvangsten waarvan reservering huisvestingfonds
Koersverschillen
Stand |
Stand 2e |
Mutaties |
Stand slotwet |
ontwerpbe- |
suppletoire |
slotwet 2013 |
2013 |
groting incl. |
begroting |
||
ISB 2013 |
2013 |
||
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(2+3) |
702.951 |
701.246 |
|
688.056 |
770.219 |
739.089 |
|
694.372 |
770.219 |
739.089 |
|
694.372 |
457.505 |
457.505 |
|
454.208 |
450.084 |
450.084 |
|
445.153 |
7.421 |
7.421 |
1.634 |
9.055 |
312.714 |
281.584 |
|
240.164 |
32.264 |
36.664 |
1.156 |
37.820 |
29.709 |
33.509 |
|
32.032 |
58.626 |
67.850 |
47.443 |
115.293 |
58.626 |
33.850 |
10.440 |
44.290 |
14.400 |
14.400 |
34.000
37.003
71.003
E. Toelichting
Uitgaven
Om de apparaatsuitgaven toe te lichten wordt onderscheid gemaakt tussen personele- en materiele kosten, op het departement evenals de posten.
De daling in de personele uitgaven is een saldo van lagere personele kosten op de posten, tegenover hogere personele kosten op het departement. Zoals vermeld in de tweede Suppletoire Begroting dalen de uitgaven per saldo als gevolg van een afname van het personeelsbestand op de posten, door afslanking en sluiting van posten. De kosten voor
0
lokaal personeel zijn toegenomen als gevolg van ontslagvergoedingen evenals lokale loonontwikkeling. Netto zijn de personeelskosten op de posten lager dan voorzien. Daarnaast is er, zoals gemeld in de eerste suppletoire wet, sprake geweest van een overheveling naar het Ministerie van Defensie voor de beveiliging van ambassades in hoog-risico landen, uitgevoerd door de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten (BSB). In verband met de verhuizing van het Ministerie naar een nieuwe locatie in 2016 vallen de materiele uitgaven lager uit. Tot de verhuizing worden geen uitgaven gedaan aan grootschalig onderhoud. Investeringen op de posten zijn vooruitgeschoven vanwege de lopende invulling van de geplande bezuinigingen op het postennet. Tevens zijn de kosten voor planmatig onderhoud en investeringen in huisvesting het buitenland lager dan voorzien, evenals kosten voor huur en beveiliging. Een deel van de uitgaven zal worden doorgeschoven naar 2014 en worden aangemeld als eindejaarsmarge. Daarnaast is een bedrag van EUR 3,6 miljoen overgeheveld naar het artikel nominaal en onvoorzien. Zie hiervoor de toelichting onder dit artikel. Daartegenover staat een toename in de kosten voor ICT, als gevolg van de harmonisering van de Rijksbrede kostensoortdefinitie. De uitgaven voor ICT zijn groter dan geraamd doordat deze nu uitgaven omvat die voorheen niet onder de noemer ICT vielen. Dit betreft een technische verwerking. Zoals vermeld in de eerste suppletoire wet zijn er tevens investeringen gedaan op het gebied van digitalisering van de archieven en het opzetten van een database voor internationale instellingen in Den Haag. Ook zijn er investeringen gedaan voor de uitrol van Het Nieuwe Werken.
Ontvangsten
Artikel 11.1
De stijging is te verklaren door een hogere realisatie op de post compen-sabele ontvangsten. Dat komt vooral door hogere opbrengsten uit verkochte roerende goederen door de posten evenals de gebruiksver-goeding van de andere departementen.
Artikel 11.2
De stijging in koersverschillen wordt verklaard doordat alle betalingen in buitenlandse valuta om administratieve redenen het gehele jaar worden verwerkt tegen een vaste wisselkoers. Voor de USD was deze vaste koers in 2.013 USD 1,25 per EUR.
Jaarverantwoording baten-lastenagentschap per 31 december 2013
Het Centrum tot Bevordering van de Import (CBI) uit ontwikkelingslanden is sinds 1 januari 1998 een baten-lastenagentschap van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. De hoofddoelstelling is het verrichten van diensten die de concurrentiepositie van exporteurs in ontwikkelingslanden op de internationale en met name de Europese markt helpt versterken.
Staat van baten en lasten van de baten-lastenagentschap.
Bedragen x EUR 1.000
Omschrijving
(1) |
(2) |
(3)=(2)-(1) |
(4) |
Oorspron- |
Realisatie |
Verschil |
Realisatie 2012 |
kelijk |
2013 |
realisatie en |
|
vastgestelde |
oorspron- |
||
begroting |
kelijk |
||
2013 |
vastgestelde begroting 2013 |
||
29.512 |
25.520 |
|
21.158 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2.685 |
1424 |
|
386 |
0 |
4 |
4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
32.197 |
26.948 |
|
21.544 |
221 |
161 |
|
393 |
166 |
121 |
|
|
55 |
40 |
|
|
30.909 |
26.593 |
|
20.195 |
200 |
397 |
197 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
212 |
232 |
20 |
317 0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
31.342 |
26.986 |
|
20.906 |
Baten
Omzet moederdepartement
Omzet overige departementen
Omzet derden
Rentebaten
Vrijval voorzieningen
Bijzondere baten
Totaal baten
Lasten
Apparaatskosten
– personele kosten
Waarvan eigen personeel
Waarvan externe inhuur
– materiële kosten
Waarvan apparaat ICT
Waarvan bijdrage aan SSO’s
Afschrijvingskosten
– immaterieel
– materieel
Overige lasten
– dotaties voorzieningen
– rentelasten
– bijzondere lasten
Totaal lasten1
Saldo van baten en lasten1
855
38
893
638
1 In de oorspronkelijke begroting 2013 zijn abusievelijk de materiële kosten voor ICT (ad. EUR 200.000) dubbel meegenomen. Dit is in de kolom «Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2013» gecorrigeerd in de onderdelen Totale lasten en Saldo van baten en lasten
Toelichting
Omzet moederdepartement
Voor negen modules zijn de prijzen in 2013 verlaagd. Deze verlaging heeft kunnen plaatsvinden doordat in 2011 is begonnen met een nieuwe werkwijze: integrale benadering van programma’s. Dit heeft geleid tot kostenefficiëntie. In 2013 zijn, in overleg met de eigenaar en hoofdopdrachtgever van het CBI, de prijzen van negen modules naar beneden bijgesteld. In het geval de oude prijzen zouden zijn gehanteerd, dan zouden de opbrengsten van het CBI EUR 1,3 miljoen hoger zijn dan nu het geval is.
Daarnaast is een kleinere hoeveelheid producten – de modules – volledig uitgevoerd. Productie neemt meer tijd in beslag dan was begroot. Dat zorgt voor een afwijking van EUR 2,7 mln ten opzichte van de begroting.
Omzet derden
Projecten van derden hebben een langere opstartperiode dan verwacht. Met name de doorlooptijd in de samenwerking met de Duitse organisatie GIZ is de zgn. SAARC regio heeft voor een afwijking gezorgd.
Personele kosten
Met de introductie van het huidige kostprijs model worden de toerekenbare personele kosten direct ten laste van de producten geboekt. Het betreft hier enkel de indirecte personele kosten. Als gevolg hiervan is fluctuatie mogelijk binnen deze post.
Door een lagere productie zijn de aan deze productie gerelateerde kosten ook lager. In relatieve zin zijn deze kosten sterker gedaald dan de productie. Dit heeft als oorzaak in grotere inzet op de primaire processen en kleinere inzet op de ondersteunende processen. Dit is mede het resultaat van de in 2011 ingezette integrale benadering van CBI-programma’s.
Materiele kosten
Doordat de productie van het aantal modules lager is dan gepland, zijn de materiële kosten ook minder hoog dan gepland. Een aantal modules in uitvoering is via de balanspost onderhanden werken meegenomen naar het jaar 2014.
Saldo van baten en lasten
De eerder genoemde prijsverlaging heeft een negatief effect op het saldo van baten en lasten. Hierdoor is het saldo EUR 1,3 miljoen lager uitgevallen.
Daarnaast zijn door effectief en efficiënt inkoop- en productieproces minder kosten gemaakt ten behoeve van de gerealiseerde modules. Dit heeft geleid tot een afwijking van ongeveer EUR 0,4 mln.
Beleidsartikel 1 hoofdstuk XVII
Beleidsartikel 1 Een sterke internationale concurrentiepositie
Bedragen in EUR 1.000
Stand |
Stand 2e |
Mutaties |
Stand slotwet |
ontwerpbe- |
suppletoire |
slotwet 2013 |
2013 |
groting incl. |
begroting |
||
ISB 2013 |
2013 |
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
Verplichtingen Uitgaven:
Instrument
75.116
81.316
48.426
129.742
Programma-uitgaven totaal
89.197
96.942
10.049
86.893
1.1 |
Een sterke internationale concurrentie- |
|||||
positie |
89.197 |
96.942 |
- 10.049 |
86.893 |
||
Subsidies |
waarvan Prepare2start/Starters International Business |
|||||
(SIB) |
6.147 |
7.336 |
301 |
7.637 |
||
waarvan overig |
||||||
Programmatische |
||||||
Aanpak |
4.589 |
4.589 |
8.059 |
12.648 |
||
waarvan 2g@there |
6.462 |
6.462 |
460 |
6.922 |
||
waarvan Transitiefaci- |
10.000 |
10.372 |
|
4.800 |
||
liteit (TF), demonstra- |
||||||
tieprojecten, |
||||||
haalbaarheidsstudies |
||||||
en kennisverwerving |
||||||
waarvan Partners for |
||||||
International Business |
||||||
(PiB) |
5.350 |
5.350 |
|
1.677 |
||
waarvan |
||||||
Package4growth |
||||||
(ODA) |
2.147 |
2.147 |
|
504 |
Beleidsartikel 1 Een sterke internationale |
Stand |
Stand 2e |
Mutaties |
Stand slotwet |
||
concurrentiepositie |
ontwerpbe- |
suppletoire |
slotwet 2013 |
2013 |
||
Bedragen in EUR 1.000 |
groting incl. ISB 2013 |
begroting 2013 |
||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(2+3) |
|||
Leningen |
waarvan Finance for International Business |
|||||
(FiB) |
7.500 |
2.700 |
|
2.025 |
||
Garanties |
waarvan Faciliteit Opkomende Markten |
|||||
(FOM) |
11.949 |
0 |
11.949 |
|||
Bijdragen aan |
agentschappen |
waarvan Agentschap |
||||
NL |
33.106 |
31.899 |
|
26.989 |
||
Bijdragen aan |
internationale organisa- |
waarvan WTO, OESO |
||||
ties |
4.870 |
5.670 |
5 |
5.675 |
||
Ontvangsten |
14.315 |
7.215 |
|
1.833 |
||
1.10 Een sterke internationale concurrentie- |
gemengde kredieten |
|||||
positie |
Ontvangsten uit |
681 |
681 |
1.123 |
1.804 |
|
reserve |
12.500 |
5.400 |
|
|||
Diverse ontvangsten |
1.134 |
1.134 |
|
29 |
E. Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingenmutatie vloeit voort uit een technische overheveling van reeds door het Ministerie van Economische Zaken aangegane verplichtingen naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Deze openstaande verplichtingen zijn overgenomen als gevolg van de overplaatsing van het Directoraat Generaal Buitenlands Economische Betrekkingen.
Ontvangsten
Door de lagere uitgaven voor met name de instrumenten Package4Growth non-ODA en Finance for International Business, is het in 2013 niet nodig geweest een onttrekking aan de begrotingsreserve te doen. Als gevolg hiervan is de ontvangstenraming bij tweede Suppletoire Begroting met EUR 7,1 mln naar beneden bijgesteld en bij slotwet met EUR 5,4 mln. Deze middelen blijven in de begrotingsreserve beschikbaar voor het instrument Finance for International Business.
Beleidsartikel 2 hoofdstuk XVII
Beleidsartikel 2 Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten Bedragen in EUR 1.000
Stand |
Stand 2e |
Mutaties |
Stand slotwet |
ontwerpbe- |
suppletoire |
slotwet 2013 |
2013 |
groting incl. |
begroting |
||
ISB 2013 |
2013 |
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
Verplichtingen Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
2.1 Een goed functionerende internationale
rechtsorde
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Instrument
5.335
5.335
294 294
132
132
132 132
133
132
132 132
1
0
Beleidsartikel 2 Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten Bedragen in EUR 1.000
Stand |
Stand 2e |
Mutaties |
Stand slotwet |
ontwerpbe- |
suppletoire |
slotwet 2013 |
2013 |
groting incl. |
begroting |
||
ISB 2013 |
2013 |
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
2.2 Bescherming van de rechten van de
mens
Bijdragen (inter)nationale organisaties ILO
5.041 5.041
E. Toelichting
Geen
Beleidsartikel 3 hoofdstuk XVII
Beleidsartikel 3 Grotere veiligheid en stabiliteit,
effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur
Bedragen in EUR 1.000
Stand |
Stand 2e |
Mutaties |
Stand slotwet |
ontwerpbe- |
suppletoire |
slotwet 2013 |
2013 |
groting incl. |
begroting |
||
ISB 2013 |
2013 |
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
Verplichtingen Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal 3.1
instrument
Veiligheid, goed bestuur en rechtsorde in prioritaire gebieden
438.000
516.006
303.939
432.450
516.370
285.053
127.210
11.009
8.434
559.660
527.379
293.487
Bijdragenovereenkomst |
waarvan landenprogramma’s veiligeheid |
|||||
en rechtsorde |
217.843 |
199.677 |
9.441 |
209.118 |
||
waarvan landenpro- |
||||||
gramma’s goed |
||||||
bestuur |
38.296 |
23.974 |
4.140 |
28.114 |
||
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
UNICEF |
30.000 |
35.800 |
5.829 |
41.629 |
|
waarvan IDEA/IDLO |
7.500 |
7.500 |
|
4.371 |
||
Programma politieke |
||||||
partijen |
5.150 |
4.236 |
119 |
4.355 |
||
Gemeente-initiatieven |
5.150 |
4.000 |
1.900 |
5.900 |
||
3.2 |
Effectieve humanitaire hulp Subsidies/Bijdrage (inter)nationale |
waarvan noodhulp- |
212.067 |
231.317 |
2.575 |
233.892 |
organisaties |
programma’s |
85.067 |
99.317 |
2.575 |
101.892 |
|
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
waarvan CERF/ |
|||||
UNOCHA |
45.000 |
45.000 |
0 |
45.000 |
||
waarvan UNHCR |
33.000 |
38.000 |
0 |
38.000 |
||
waarvan Wereldvoed- |
||||||
selprogramma |
36.000 |
36.000 |
0 |
36.000 |
||
waarvan UNRWA |
13.000 |
13.000 |
0 |
13.000 |
E. Toelichting
Verplichtingen
De stijging van het verplichtingenbudget op dit artikel bestaat uit een saldo. Het overgrote deel van de stijging wordt veroorzaakt door noodhulp, doordat nieuwe verplichtingen zijn aangegaan ten aanzien van CERF (Central Emergency Response Fund) en nieuwe meerjarige verplichtingen ten aanzien van ICRC (International Committee of the Red Cross). Daarnaast zijn de verplichtingen ten aanzien van UNHCR naar boven bijgesteld. Daarnaast is sprake van een aantal verlagingen, met name op het decentrale wederopbouwbudget doordat in eerdere jaren aangegane verplichtingen zijn verlaagd ten aanzien van (Zuid-)Sudan. Ook ten aanzien van Goed bestuur decentraal zijn de in eerdere jaren aangegane verplichtingen verlaagd, vanwege de versnelde afbouw van Goed bestuur vanaf 2014.Tot slot zijn de verplichtingen verlaagd ten aanzien van het Midden Amerika Programma.
Beleidsartikel 4 hoofdstuk XVII
Beleidsartikel 4 Meer welvaart, eerlijkere verdeling |
Stand |
Stand 2e |
Mutaties |
Stand slotwet |
|
en minder armoede |
ontwerpbe- |
suppletoire |
slotwet 2013 |
2013 |
|
Bedragen in EUR 1.000 |
groting incl. ISB 2013 |
begroting 2013 |
|||
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(2+3) |
||
Verplichtingen |
749.287 |
1.075.670 |
|
316.105 |
|
Uitgaven: |
Instrument |
||||
Programma-uitgaven totaal |
921.679 |
882.249 |
46.553 |
928.802 |
|
4.1 Voedselzekerheid |
303.105 |
337.105 |
3.185 |
340.290 |
|
Bijdragenovereenkomst |
waarvan Landenpro- |
||||
gramma’s |
113.992 |
133.642 |
|
133.229 |
|
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
waarvan IFDC/CGIAR/ |
||||
IFPRI |
33.600 |
42.600 |
|
38.523 |
|
waarvan IFC/FMO |
46.390 |
46.390 |
|
41.466 |
|
waarvan IFAD |
0 |
0 |
24.000 |
24.000 |
|
waarvan PPP (IDH en |
|||||
Agentschap NL) |
44.048 |
41.000 |
|
35.106 |
|
Subsidie |
waarvan NUFFIC |
15.000 |
17.400 |
|
15.000 |
waarvan Agriterra |
12.310 |
18.186 |
|
15.100 |
|
waarvan Solidaridad |
0 |
0 |
6.437 |
6.437 |
4.2
4.3
Effectief armoedebeleid van ontwikkelingslanden
Bijdragenovereenkomst
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Nog te verdelen i.v.m. wijzigingen in BNP en/of toerekeningen
Private sector ontwikkeling
Bijdragenovereenkomst
Bijdragen (inter)nationale organisaties
4.4
Subsidie
Bijdragen aan agentschappen
Effectieve Nederlandse handels- en investeringsbevordering
Bijdragen aan agentschappen waarvan landenprogramma’s (incl. macrosteun) waarvan UNDP waarvan UNICEF waarvan multilatere banken en fondsen waarvan landenprogramma’s
Marktontwikkeling via WB/WTO/WHO/IFC Financiele sector ontwikkeling via WB/FMO/AfDB waarvan PIDG waarvan diversen waarvan MOL fonds via FMO waarvan PUM waarvan ORIO waarvan bedrijfsleveninstrumentarium waarvan CBI
NBSO
256.936
50.474 55.500 34.000
163.541
-
-82.017
354.678
58.366 16.649
11.514
7.743
24.450
26.484 12.540 66.200
79.043 25.026
6.960 6.960
254.976
35.221 57.500 34.000
166.201
-
-54.943
283.065
23.390 32.640
15.189 5.680 3.950
36.800
9.755
29.400
68.088 34.700
7.103 7.103
53.900
4.024
0 0
4.939
54.943
14.754
-
-4.847 2.133
419
-
-5.680 15.059
-
-2.920 5.867
-
-3.473
5.219
-
-3.058
4.222 4.222
308.876
39.245 57.500 34.000
171.140
0
268.311
18.543 34.773
15.608
0
19.009
33.880 15.622 25.927
73.307 31.642
11.325 11.325
Beleidsartikel 4 Meer welvaart, eerlijkere verdeling en minder armoede Bedragen in EUR 1.000
Stand |
Stand 2e |
Mutaties |
Stand slotwet |
ontwerpbe- |
suppletoire |
slotwet 2013 |
2013 |
groting incl. |
begroting |
||
ISB 2013 |
2013 |
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
Ontvangsten
4.20
4.21
Ontvangsten en restituties met betrekking tot leningen
Diverse ontvangsten OS
57.363
57.363
0
88.539
57.363 31.176
-
-9.920
1.885 11.805
78.619
59.248 19.371
E. Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingen binnen het artikel zijn lager uitgevallen ten opzichte van de raming. Hier liggen een aantal redenen aan ten grondslag. Binnen het landenprogramma zijn de verplichtingen lager uitgevallen dan begroot als gevolg van decommitteringen, vertragingen en een verminderde behoefte aan verplichtingenruimte. Daarnaast heeft binnen het voedselzekerheids-programma een decommittering plaatsgevonden op FMO MASSIF+. Door een vrijval van middelen is de verplichting op ORET neerwaarts bijgesteld. Het verplichtingenniveau van het ORIO programma is eveneens neerwaarts bijgesteld doordat de 2e call for proposals geen doorgang heeft gevonden. Binnen het thema infrastructuur heeft Nederland afgezien van het aangaan van een omvangrijke verplichting voor de Private Infrastructure Development Group, omdat hier onvoldoende meerwaarde in zat voor Nederlandse deelname. Voor het CBI heeft een technische bijstelling plaatsgevonden, waardoor het niveau van de verplichtingen neerwaarts is bijgesteld. Tot slot is het door Nederland te ondertekenen Instrument of Commitment voor de dertiende middelenaanvulling voor de African Development Bank niet in 2013 ontvangen, waardoor de verplichting niet meer in 2013 is aangegaan.
Uitgaven
Artikel 4.2
De mutatie is met name het gevolg van het parkeerkarakter van dit artikel en is technisch van aard. Wijzigingen in het totale ODA-budget (BNP-cijfers) evenals aanpassingen in de toerekeningen (o.a. EKI en de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen) worden op dit artikel opgevangen. In 2013 was dit een neerwaartse BNP-bijstelling, die in de realisatie wegvalt. Als gevolg valt de realisatie op het artikel hoger uit.
Artikel 4.4
De overschrijding van de uitgaven wordt veroorzaakt door een voorschot voor de Nederlands Business Support Offices (NBSO’s) voor 2014, dat reeds in 2013 is verstrekt aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Ontvangsten
De diverse ontvangsten OS zijn lager uitgevallen dan het bedrag dat voor deze stelpost geraamd was.
Beleidsartikel 5 hoofdstuk XVII
Beleidsartikel 5 Toegenomen menselijke ontplooiing en sociale ontwikkeling Bedragen in EUR 1.000
Stand |
Stand 2e |
Mutaties |
Stand slotwet |
ontwerpbe- |
suppletoire |
slotwet 2013 |
2013 |
groting incl. |
begroting |
||
ISB 2013 |
2013 |
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
Verplichtingen Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
5.1
Goed onderwijs, goed opgeleide bevolking en capaciteit voor onderzoek en innovatie voornamelijk ten behoeve van de beleidsprioriteiten
Bijdragenovereenkomst
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Opdrachten Subsidies
Instrument
343.241
1.100.152
198.600
360.819
1.077.535
181.373
176.065
37.966
30.612
184.754
1.115.501
211.985
waarvan landenpro- |
||||
gramma’s onderwijs |
69.804 |
67.787 |
165 |
67.952 |
waarvan Beroepson- |
||||
derwijs |
10.000 |
4.700 |
|
0 |
waarvan GPE |
30.000 |
30.000 |
0 |
30.000 |
waarvan KIT |
18.596 |
18.596 |
23.997 |
42.593 |
waarvan NUFFIC |
60.000 |
55.000 |
|
53.463 |
waarvan diversen |
28.796 |
23.386 |
|
11.540 |
5.2
Versterking van het maatschappelijk middenveld in ontwikkelingslanden
456.125
453.190
1.120
452.070
5.3
Subsidies |
waarvan MFS waarvan SNV waarvan VMP |
382.000 60.000 13.000 |
388.800 50.000 13.000 |
10.000
|
379.282 60.000 12.719 |
Gelijke rechten en kansen voor vrouwen |
52.470 |
52.926 |
|
51.694 |
|
Bijdragenovereenkomst Subsidies |
waarvan landenprogramma’s waarvan UNWOMEN waarvan FLOW |
8.027 6.000 38.443 |
8.483 7.700 36.743 |
0 17 |
7.234 7.700 36.760 |
5.4 Seksuele en reproductieve gezondheid en rechten voor iedereen en een halt aan de verspreiding van hiv/aids
Bijdragenovereenkomst
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Subsidies waarvan landenprogramma’sHIV/AIDS
392.957
390.046
9.706
399.752
13.740 |
11.985 |
|
10.608 |
|
waarvan landenpro- |
||||
gramma’s SRGR |
43.037 |
57.248 |
1.811 |
59.059 |
waarvan landenpro- |
||||
gramma’s gezondheid |
||||
algemeen |
38.079 |
22.854 |
76 |
22.930 |
waarvan UNAIDS |
20.000 |
20.000 |
0 |
20.000 |
waarvan GFATM |
67.000 |
67.350 |
0 |
67.350 |
waarvan UNFPA |
81.000 |
73.000 |
0 |
73.000 |
waarvan PSI, IPPF, |
||||
IPAS |
7.500 |
7.715 |
|
7.500 |
GAVI |
30.000 |
25.000 |
0 |
25.000 |
HIF |
15.000 |
10.500 |
598 |
11.098 |
WHO |
19.104 |
20.605 |
|
20.565 |
waarvan SRGR fonds |
30.000 |
35.000 |
6.829 |
41.829 |
Key populationfunds |
17.500 |
17.500 |
-3.358 |
14.142 |
E. Toelichting
Verplichtingen
De daling van het verplichtingenbudget bestaat uit een saldo. Het grotendeel van de daling (EUR 165 mln) wordt veroorzaakt doordat de nieuwe verplichting voor het Global Fund to fight Aids, Tuberculoses and Malaria (GFATM) in plaats van 2013 in 2014 wordt aangegaan.
Uitgaven
Artikel 5.1
Zoals in de Decemberbrief van 18 december 2013 is aangegeven is er een eenmalige bijdrage van EUR 28 mln ter beschikking gesteld aan het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) in het kader van de beëindiging van de subsidie en de transitie naar een zelfstandig voort te zetten organisatie. De bijdrage bestaat uit EUR 17 mln om de transitiekosten van de kennisafdelingen en frictiekosten te dekken, het resterende bedrag van EUR 11 mln is bestemd voor het Tropenmuseum dat in de nabije toekomst deel zal uitmaken van een nieuw op te richten «Museum voor Wereldculturen». Dit leidt zowel op kas- als verplichtingenniveau tot een overschrijding van netto EUR 24 mln. Bij het beroepsonderwijs was een lagere liquiditeitsbehoefte dan voorzien. Daarnaast valt als gevolg van een lagere liquiditeitsbehoefte bij diverse programma’s de totale overschrijding op het sub-artikel op kasniveau nog EUR 11,8 mln lager uit.
Artikel 5.4
Er heeft een overschrijding plaatsgevonden van EUR 6,8 miljoen als gevolg van een hogere liquiditeitsbehoefte binnen het SRGR fonds en was er sprake van een lagere liquiditeitsbehoefte van EUR 3,4 mln bij het Key Population Fund.
Beleidsartikel 6 hoofdstuk XVII
Beleidsartikel 6 Duurzaam water- en milieubeheer |
Stand |
Stand 2e |
Mutaties |
Stand sltowet |
||
Bedragen in EUR 1.000 |
ontwerpbegroting incl. ISB 2013 |
suppletoire begroting 2013 |
slotwet 2013 |
2013 |
||
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(2+3) |
|||
Verplichtingen |
533.944 |
441.116 |
|
350.855 |
||
Uitgaven: |
||||||
Programma-uitgaven totaal |
397.960 |
332.484 |
|
325.813 |
||
6.1 Duurzaam milieugebruik wereldwijd |
206.983 |
167.640 |
155 |
167.795 |
||
Bijdragenovereenkomst |
waarvan |
landenpro- |
||||
gramma’s milieube- |
||||||
leid |
18.631 |
18.631 |
|
11.710 |
||
waarvan |
landenpro- |
|||||
gramma’s klimaat en |
||||||
energie |
27.274 |
21.792 |
3.868 |
25.660 |
||
waarvan |
PREP |
19.210 |
19.210 |
5.990 |
25.200 |
|
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
waarvan |
UNDP, WB, |
||||
ITTO,BMZ |
14.291 |
14.291 |
|
620 |
||
waarvan |
UNEP |
7.140 |
7.140 |
2 |
7.142 |
|
waarvan |
GEF/ |
|||||
Montreal |
19.426 |
21.479 |
98 |
21.577 |
||
waarvan |
BGP, Both |
|||||
Ends |
4.510 |
4.510 |
|
1.238 |
Beleidsartikel 6 Duurzaam water- en milieubeheer |
Stand |
Stand 2e |
Mutaties |
Stand sltowet |
|
Bedragen in EUR 1.000 |
ontwerpbegroting incl. ISB 2013 |
suppletoire begroting 2013 |
slotwet 2013 |
2013 |
|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(2+3) |
||
waarvan Commissie |
|||||
MER, WWF, WRI, PBL, |
|||||
Tropenbos, IUCN, |
|||||
Peace Parks |
35.475 |
20.091 |
|
8.390 |
|
waarvan WB, IFAD, |
|||||
UNDP, GTZ |
24.681 |
11.681 |
16.835 |
28.516 |
|
waarvan LDCF |
20.000 |
20.000 |
0 |
20.000 |
|
waarvan diversen |
770 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies |
waarvan HIVOS |
8.665 |
8.665 |
520 |
9.185 |
waarvan FMO |
6.910 |
0 |
0 |
0 |
|
6.2 Efficient en duurzaam watergebruik, |
|||||
veiliger delta’s |
|||||
en stroomgebieden en verbeterde |
|||||
toegang tot |
|||||
drinkwater en sanitaire voorzieningen in ontwikkelingslanden/partnerlanden |
|||||
190.977 |
164 844 |
|
158.018 |
||
Bijdragenovereenkomst |
waarvan landenprogramma’s waterbe- |
||||
heer |
80.650 |
59.199 |
|
45.129 |
|
waarvan NGO″s |
2.491 |
2.491 |
|
0 |
|
waarvan landenpro- |
|||||
gramma’s drinkwater |
|||||
en sanitatie |
45.751 |
44.069 |
1.511 |
45.580 |
|
Subsidie |
waarvan PLAN NL, Transparency Int, Stichting Waste, RED |
||||
Cross, IRC |
5.320 |
5.320 |
|
4.403 |
|
A4A, Wetterskip Fr, |
|||||
AKVO, WAG Univ., |
|||||
Fonds Duurzaam |
|||||
Water |
0 |
0 |
6.917 |
6.917 |
|
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
waarvan UNESCO- |
||||
IHE, WB |
20.861 |
20.861 |
|
19.544 |
|
waarvan PPP’s |
7.784 |
7.784 |
|
3.157 |
|
waarvan AfDB, |
|||||
UNOPS, UN HABITAT, |
|||||
UNDESA, UNICEF, WB |
18.240 |
15.240 |
13.249 |
28.489 |
|
A4A, Wetterskip Fr, |
|||||
AKVO, WAG Univ. |
9.880 |
9.880 |
|
0 |
E. Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor duurzaam water- en milieubeheer is gedaald. Enerzijds wordt de daling veroorzaakt door technische bijstellingen. Daarnaast zijn er minder verplichtingen aangegaan dan voorzien. Voor het waterprogramma geldt dat o.a. voor Bangladesh, Palestijnse Autoriteit en Jemen. In Bangladesh is vertraging opgelopen in het goedkeuringsproces van activiteit Bangladesh Deltaplan, waardoor contractering van consultants uitgesteld moet worden tot 2014. Met betrekking tot het waterprogramma in de Palestijnse Autoriteit wordt de contractering van het Bethlehem Water Loss Programma in 2014 gedaan. Vanwege de complexe situatie in Jemen zijn geen nieuwe verplichtingen ten aanzien van het waterprogramma aangegaan. Omdat in Rwanda geen nieuwe milieuactiviteiten zijn opgebouwd is het geraamde verplichtingenbudget niet verder ingezet. Onder technische bijstelling valt ook de verschuiving van verplichtingenbudget internationaal milieubeleid naar biodiversiteit en bossen, beide budgetten vallen na de conversie onder klimaat centraal.
Beleidsartikel 7 hoofdstuk XVII
Beleidsartikel 7 Regulering van het personenverkeer Bedragen in EUR 1.000
Stand |
Stand 2e |
Mutaties |
Stand slotwet |
ontwerpbe- |
suppletoire |
slotwet 2013 |
2013 |
groting incl. |
begroting |
||
ISB 2013 |
2013 |
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
Verplichtingen Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
Instrument
7.1
Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren
9.000
9.000
9.000
9.000
9.000
9.000
5.001
954
954
3.999
8.046
8.046
Subsidies |
waarvan diversen |
3.150 |
3.150 |
1.069 |
4.219 |
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
UNHCR Dienst terugkeer en |
2.810 |
2.810 |
|
2.327 |
Bijdragen ZBO |
vertrek |
2.500 |
2.500 |
|
1.500 |
E. Toelichting
Verplichtingen
Door een beleidsintensivering die voortvloeide uit het regeerakkoord kabinet Rutte-Verhagen op de onderwerpen terugkeer en (versterking van de) bescherming van vluchtelingen in de regio van herkomst werden in 2012 hogere verplichtingen aangegaan dan aanvankelijk voorzien. Het kasbudget is echter gelijk gebleven waardoor er in 2013 minder ruimte was om nieuwe verplichtingen aan te gaan.
Beleidsartikel 8 hoofdstuk XVII
Beleidsartikel 8 Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland Bedragen in EUR 1.000
Stand Stand 2e Mutaties Stand slotwet ontwerpbe- suppletoire slotwet 2013 2013
groting incl. begroting
ISB 2013 2013
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
Verplichtingen Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal 8.1
8.2
Grotere buitenlandse bekendheid met de nederlandse cultuur
Bijdragenovereenkomst
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Subsidies
Vergroten van begrip en/of steun voor Nederlandse zienswijze, standpunten en beleid in het buitenland en het versterken van het draagvlak in eigen land voor het buitenlandbeleid
Instrument
fonds
9.703
28.543
12.943
5.859
26.615
10.770
3.750
15.600
3.750
15.845
2.664
1.617
193
3.195
24.998
10.577
waarvan landenpro- |
||||
gramma’s |
2.079 |
2.069 |
463 |
2.532 |
waarvan UNESCO |
4.555 |
2.059 |
|
1.944 |
waarvan diversen |
2.559 |
2.892 |
|
2.351 |
waarvan Prins Claus |
1.424
3.750
14.421
0
Beleidsartikel 8 Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerpbegroting incl. ISB 2013
Stand 2e
suppletoire begroting
2013
Mutaties slotwet 2013
Stand slotwet 2013
(1)
(2)
(3)
(4)=(2+3)
Bijdragenovereenkomst
Subsidies Opdrachten waarvan landenprogramma’s NCDO waarvan diversen
210
10.580
4.810
455
10.580
4.810
455 435 534
0
10.145
4.276
E. Toelichting
Verplichtingen
De lagere realisatie is te verklaren doordat op artikel 8.1 een aantal (voorgenomen) activiteiten uiteindelijk toch niet tot een verplichting zijn gekomen. Daarnaast is op artikel 8.2 de beheersovereenkomst met PWC naar beneden bijgesteld omdat het subsidieloket SBOS voor nieuwe aanvragen is gesloten.