Besluit 2014/241 - Bekrachtiging van, of de toetreding tot, het Internationaal Verdrag van Hongkong voor het veilig en milieuverantwoord recyclen van schepen (2009) door de lidstaten - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
2014/241/EU: Besluit van de Raad van 14 april 2014 betreffende de bekrachtiging van, of de toetreding tot, het Internationaal Verdrag van Hongkong voor het veilig en milieuverantwoord recyclen van schepen (2009) door de lidstaten in het belang van de Europese Unieofficiële Engelstalige titel
2014/241/EU: Council Decision of 14 April 2014 concerning the ratification of, or the accession to, the Hong Kong International Convention for the Safe and Environmentally Sound Recycling of Ships, 2009, by the Member States in the interests of the European UnionRechtsinstrument | Besluit |
---|---|
Wetgevingsnummer | Besluit 2014/241 |
Origineel voorstel | COM(2012)120 |
Celex-nummer i | 32014D0241 |
Document | 14-04-2014 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 30-04-2014; PB L 128 p. 45-46 |
Inwerkingtreding | 16-04-2014; van kracht datum kennisgeving |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
Kennisgeving | 16-04-2014 |
30.4.2014 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 128/45 |
BESLUIT VAN DE RAAD
van 14 april 2014
betreffende de bekrachtiging van, of de toetreding tot, het Internationaal Verdrag van Hongkong voor het veilig en milieuverantwoord recyclen van schepen (2009) door de lidstaten in het belang van de Europese Unie
(2014/241/EU)
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 192, lid 1, juncto artikel 218, lid 6, onder a), v), en artikel 218, lid 8, eerste alinea,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Gezien de goedkeuring van het Europees Parlement,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Het Internationaal Verdrag van Hongkong voor het veilig en milieuverantwoord recyclen van schepen (2009) (hierna „het verdrag”) is op 15 mei 2009 onder auspiciën van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) vastgesteld in het verlengde van de beraadslagingen van de Internationale Conferentie over het veilig en milieuverantwoord recyclen van schepen. Het verdrag heeft betrekking op het ontwerp, de bouw, de werking en de voorbereiding van schepen om de veilige en milieuverantwoorde recycling ervan te vergemakkelijken zonder de scheepsveiligheid en het efficiënte functioneren in het gedrang te brengen. Tevens heeft het betrekking op het veilig en milieuverantwoord functioneren van scheepsrecyclinginrichtingen, en op de vaststelling van een passend handhavingsmechanisme voor scheepsrecycling. |
(2) |
Het verdrag treedt in werking 24 maanden na de datum van bekrachtiging door ten minste 15 staten waarvan de gecombineerde handelsvloot ten minste 40 procent van de brutotonnage van de mondiale koopvaardijvloot vertegenwoordigt en waarvan het gecombineerde maximale jaarlijkse scheepsrecyclingvolume in de voorbije 10 jaar ten minste drie procent van de brutotonnage van de gecombineerde koopvaardijvloot van die staten vertegenwoordigt. |
(3) |
In zijn conclusies van 21 oktober 2009 heeft de Raad de lidstaten krachtig aangespoord om het verdrag met voorrang te bekrachtigen, zodat het zo snel mogelijk in werking kan treden en een echte, ingrijpende verandering in de bestaande situatie kan bewerkstelligen. |
(4) |
Verordening (EU) nr. 1257/2013 van het Europees Parlement en de Raad (1) heeft onder meer tot doel nadelige gevolgen van scheepsrecycling voor de volksgezondheid en het milieu tot een minimum te beperken en, voor zover haalbaar, te elimineren. Artikel 5, lid 9, artikel 7, lid 2, artikel 10, leden 1 en 2, en artikel 12, leden 1 en 3, van die verordening bepalen dat het Unierecht wordt afgestemd op het verdrag. Artikel 32, lid 4, verwijst naar de situatie van lidstaten die geen schepen hebben die onder hun vlag varen of geregistreerd zijn, of die hun nationale scheepsregisters hebben gesloten. Die lidstaten kunnen afwijken van een aantal bepalingen van de verordening, mits er geen schepen geregistreerd zijn onder hun vlag. |
(5) |
De Unie kan niet toetreden tot het verdrag, omdat alleen staten partij bij het verdrag kunnen zijn. |
(6) |
De Raad moet lidstaten die schepen hebben die onder hun vlag varen of geregistreerd zijn en die onder het verdrag vallen, derhalve toestaan om tot het verdrag toe te treden of het te bekrachtigen, |
HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:
Artikel 1
De lidstaten worden gemachtigd om, voor de delen die onder de exclusieve bevoegdheid van de Unie vallen, het Internationaal Verdrag van Hongkong voor het veilig en milieuverantwoord recyclen van schepen van 2009 te bekrachtigen en ertoe toe te treden.
Artikel 2
De lidstaten die het verdrag hebben bekrachtigd of ertoe zijn toegetreden, stellen de Commissie daarvan in kennis binnen zes maanden nadat ze hun akten van bekrachtiging of goedkeuring bij het secretariaat-generaal van de IMO hebben neergelegd.
De Raad zal...
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.