Uitvoeringsbesluit 2014/234 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit 2011/344/EU tot verlening van financiële bijstand van de Unie aan Portugal - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
2014/234/EU: Uitvoeringsbesluit van de Raad van 23 april 2014 tot wijziging van Uitvoeringsbesluit 2011/344/EU tot verlening van financiële bijstand van de Unie aan Portugalofficiële Engelstalige titel
2014/234/EU: Council Implementing Decision of 23 April 2014 amending Implementing Decision 2011/344/EU on granting Union financial assistance to PortugalRechtsinstrument | Uitvoeringsbesluit |
---|---|
Wetgevingsnummer | Uitvoeringsbesluit 2014/234 |
Origineel voorstel | COM(2014)185 |
Celex-nummer i | 32014D0234 |
Document | 23-04-2014 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 26-04-2014; PB L 125 p. 75-83 |
Inwerkingtreding | 24-04-2014; in werking datum kennisgeving |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
Kennisgeving | 24-04-2014 |
26.4.2014 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 125/75 |
UITVOERINGSBESLUIT VAN DE RAAD
van 23 april 2014
tot wijziging van Uitvoeringsbesluit 2011/344/EU tot verlening van financiële bijstand van de Unie aan Portugal
(2014/234/EU)
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EU) nr. 407/2010 van de Raad van 11 mei 2010 houdende instelling van een Europees financieel stabilisatiemechanisme (1), en met name artikel 3, lid 2,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Op 17 mei 2011 heeft de Raad Portugal, op verzoek van Portugal zelf, bij Uitvoeringsbesluit 2011/344/EU (2) financiële bijstand verleend. Deze financiële bijstand werd verleend ter ondersteuning van een krachtig economisch en financieel hervormingsprogramma („het programma”) dat erop gericht is het vertrouwen te herstellen, de economie wederom op een duurzaam groeipad te brengen en de financiële stabiliteit in Portugal, de eurozone en de Unie te waarborgen. |
(2) |
Om technische redenen (de beschikbaarheid van gegevens), die losstaan van de door de Portugese autoriteiten ondernomen actie, kan de twaalfde en laatste toetsing in het kader van het programma niet vóór medio april 2014 van start gaan. Tegelijk loopt de beschikbaarheidsperiode van de financiële bijstand op 18 mei 2014 af. Om ervoor te zorgen dat de laatste toetsing op de naleving van de programmavoorwaarden in haar geheel en op zorgvuldige wijze kan worden verricht — een van de voorwaarden voor de vrijgave van de laatste tranche — is een korte technische verlenging van de beschikbaarheidsperiode van de financiële bijstand met zes weken een noodzakelijke formaliteit. |
(3) |
Overeenkomstig artikel 3, lid 10, van Uitvoeringsbesluit 2011/344/EU heeft de Commissie samen met het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en in samenspraak met de Europese Centrale Bank (ECB) van 20 februari 2014 tot 28 februari 2014 voor de elfde maal getoetst welke vorderingen de Portugese autoriteiten bij de uitvoering van de overeengekomen maatregelen op grond van het programma hebben gemaakt. |
(4) |
Het reële bruto binnenlands product (bbp) heeft het in 2013 beter gedaan dan waarop bij de tiende programmatoetsing was gerekend en wordt thans geraamd op een mingroei van 1,4 % (opwaartse bijstelling met 0,2 procentpunt). Dit komt door een robuuste positieve groei in het vierde kwartaal van 2013 en door statistische opwaartse herzieningen over voorgaande kwartalen. Kortetermijnindicatoren wijzen erop dat het economisch herstel dit jaar zal doorzetten. Volgens de ramingen zal het reële bbp in 2014 én in 2015 op jaarbasis weer groeien met respectievelijk 1,2 % en 1,5 %. De vooruitzichten voor de arbeidsmarkt zijn eveneens verbeterd, maar de werkloosheid blijft hoog ondanks een verwachte daling tot 15,7 % in 2014 en een verdere daling daarna. Er blijven neerwaartse risico's verbonden aan de macro-economische vooruitzichten omdat het verwachte herstel staat of valt met positieve ontwikkelingen in het handelsverkeer en op de financiële markten, die weer mede worden bepaald door de bredere Europese vooruitzichten. |
(5) |
Volgens de ramingen is het overheidstekort over 2013 (exclusief de herkapitalisatie van banken) op ESR95-basis teruggelopen tot rond de 4,5 % van het bbp (circa 4,9 % inclusief de herkapitalisatie), hetgeen zo'n 1 % van het bbp lager is dan het streefcijfer van 5,5 % van het bbp. Dit beter dan verwachte resultaat is grotendeels toe te schrijven aan het feit dat de belastingontvangsten van de centrale overheid (inclusief de eenmalige regeling voor de invordering van schulden uit hoofde van belastingen en socialezekerheidsbijdragen) hoger en de uitgaven van de centrale overheid (bijvoorbeeld voor de aankoop van goederen en diensten en de kapitaaluitgaven) lager zijn... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.