CDA: beperking ecocombi’s voorkomen - Hoofdinhoud
Het CDA heeft vandaag voorkomen dat het Europees Parlement een rem zet op de inzet van langere en zwaardere vrachtwagens (ook wel ecocombi's genoemd). Vooral de Groenen en Sociaaldemocraten wilden deze trucks beperken tot het eigen land of zelfs verbieden.
Door forse steun van de spoorlobby dreigde een meerderheid die beperking te steunen. Dit hebben we gelukkig kunnen voorkomen, zo blijft tenminste de huidige situatie gehandhaafd.
Het Europees parlement had vandaag juist de kans om grensoverschrijdend vervoer met de ecocombi formeel vast te leggen in Europese wetgeving. Daar is het CDA erg voor, omdat die trucks een bijdrage leveren aan beperking van files en milieuvervuiling. Dat is helaas niet gelukt. Maar de linkse fracties en spoorlobby zijn er gelukkig niet in geslaagd de bestaande praktijk te veranderen. Dus grensoverschrijdend vervoer kan gewoon plaatsvinden als lidstaten aan beide zijden van de grens dat goedkeuren. Transporteurs gebruiken de ecocombi al jaren voor internationaal transport tussen Zweden en Finland.
Het staat Nederland vrij om eindelijk proeven met de ecocombi te starten voor transport naar bijvoorbeeld België en Duitsland. Ik hoop dat de minister snel actie onderneemt.
De stemming in het Europarlement over de ecocombi was onderdeel van een herzieningsrappport over maten en gewichten van vrachtwagens en touringcars. Deze wetgeving was door de innovatie op het gebied van aerodynamica en voertuigdesign verouderd.