Gezondheidsargumenten overschreeuwd door lobbyisten luide auto´s - Hoofdinhoud
Vandaag stemde het Europees Parlement in met een kleine vermindering van het geluid van voertuigen. "De rechtse fracties van het Europees Parlement stemden tijdens de onderhandelingen in met de lage ambities van de lidstaten op het vlak van vermindering van geluidsuitstoot. De lobby van de auto-industrie heeft duidelijk haar effect niet gemist."
Verkeersherrie is, voor mensen die er veelvuldig aan blootgesteld zijn, een belangrijke bron van onder andere hart- en vaatziektes. Dit zijn vaak lagere inkomensgroepen die in de buurt van drukke verkeerspunten wonen.
"De aangenomen voorstellen zullen ervoor zorgen dat auto's in 2026 een aantal decibel stiller worden. Verder worden elektrische auto's verplicht uitgerust met een geluidssysteem dat blinden en slechtzienden waarschuwt. Tenslotte komt er ook een geluidslabel dat consumenten informatie geeft wanneer ze een auto aanschaffen."
Merkies vindt de voorstellen veel te zwak: "2026 is nog veel te ver weg en de nieuwe normen voor geluidsuitstoot konden veel ambitieuzer." De oorzaak hiervan is volgens Merkies te zoeken bij de lobby van de auto-industrie.
"Dossiers die over auto's gaan zijn altijd controversieel in het Europees Parlement. De auto-industrie is goed georganiseerd in haar weerstand tegen extra regulering en Europarlementariërs van rechts naar links zijn bang dat strengere regels ten koste gaan van werkgelegenheid. Dat is onterecht want in het verleden is gebleken dat dergelijke maatregelen innovatie stimuleren en banen creëren."
Uit studies blijkt dat het reduceren van geluid aan de bron is stukken goedkoper dan alle geluidswallen en extra kosten voor de gezondheidszorg bij elkaar. De besparing van publiek geld in Europa had negen tot zeventien miljard euro per jaar kunnen zijn. Voor Nederland had dit een ambitieuzer voorstel een besparing van 300-400 miljoen euro per jaar kunnen betekenen alleen al op geluidswallen.