CDA voorkomt opknippen van het Nederlandse spoor - Hoofdinhoud
Het Europees Parlement heeft vandaag mijn voorstel gesteund om het Nederlandse spoornetwerk niet op te knippen in kleinere delen. Het opknippen van het spoor is niet in het belang van de reiziger.
Het parlement wilde aanvankelijk het kernnet beperken tot maximaal 65% van het nationale spoor. Voor passagiers dreigden dienstregelingen nog complexer te worden, met vaker overstappen en grotere kans op vertragingen en een langere reistijd. Dankzij onze Europese christendemocratische fractie is dat nu voorkomen.
Het voorstel tot het opknippen van het spoor is onderdeel van een pakket hervormingsvoorstellen voor het Europese spoornet. Het parlement stemde daarbij tegen gedwongen scheiding tussen de infrastructuurmanagers en spoorwegmaatschappijen. Voor Nederland verandert er niets, maar het is een gemiste kans voor landen zoals Duitsland. Daar mogen de spoorwegmaatschappijen helaas zelf hun infrastructuur blijven beheren. Zo kan bijvoorbeeld Deutsche Bahn op slinkse wijze haar eigen treinen voorrang geven op het spoornet. Dit zorgt voor oneerlijke concurrentie en schaadt uiteindelijk de Nederlandse export. Goederentreinen vanuit onze mainports Rotterdam en Amsterdam kunnen hierdoor minder snel hun weg vinden naar het Europese achterland. Jammer dat Nederlandse treinen zo een betere toegang tot het Duitse net mislopen.
De rest van het pakket maatregelen voor het spoor betekent gelukkig wel een verbetering van de huidige wetgeving. De andere maatregelen focussen zich vooral op veiliger spoorvervoer en meer interoperabiliteit. Spoorbedrijven zullen bijvoorbeeld niet meer in elk EU-land apart een veiligheidscertificaat en toegang hoeven aanvragen. Dit is veel efficiënter en zal hopelijk een einde maken aan de dagenlange vertragingen van goederentreinen bij de grens wegens het ontbreken van de juiste certificaten.