Memorie van toelichting over Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2013 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2013 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 33805 XVI - Wijziging begroting Volksgezondheid, Welzijn en Sport 2013 (Najaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2013 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting over Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2013 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Document­datum 04-12-2013
Publicatie­datum 04-12-2013
Nummer KST33805XVI2
Kenmerk 33805 XVI, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2013–2014

33 805 XVI

Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2013 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2013 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

Tevens wordt in onderdeel B een actueel beeld gegeven van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ) en van de financiering van de zorgsector in het jaar 2013.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers

B. BEGROTINGSTOELICHTING Hoofdstuk 1

1.1 LEESWIJZER

De mutaties in deze suppletoire begroting bestaan uit herschikkingen binnen de begrotingsuitgaven, uit overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, uit financieringsverschuivingen en uit middelen die generaal aan de VWS-begroting zijn toegevoegd, dan wel middelen die generaal vrijvallen.

De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2013, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.

Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende uitgangspunten toegepast:

  • 1. 
    Naast de beleidsmatig relevante mutaties worden de mutaties toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag voor de beleidsuit-gaven op het niveau van het financieel instrument hoger is dan € 3 miljoen van de vastgestelde begroting. In enkele gevallen is om beleidsmatige redenen van deze regel afgeweken en zijn ook kleinere mutaties toegelicht.
  • 2. 
    De apparaatsuitgaven zijn in relatie tot de beleidsuitgaven gering van omvang. Daarom worden alleen de belangrijkste mutaties toegelicht.
  • 3. 
    Mutaties die afzonderlijk lager zijn dan deze normen en/of die betrekking hebben op interne verrekeningen binnen de administratie van VWS, staan gesaldeerd toegelicht met de algemene tekst «overige mutaties». Hierdoor kan dat saldo op de post «overige mutaties» uiteindelijk hoger zijn dan de bovengenoemde criteria.
  • 4. 
    Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven.

Voor wat betreft de premie-uitgaven en -ontvangsten worden in principe alleen mutaties die groter zijn dan € 10 miljoen toegelicht. In enkele gevallen is om beleidsmatige redenen van deze regel afgeweken en zijn ook kleinere mutaties toegelicht.

In paragraaf 1.2 wordt het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven- en ontvangsten toegelicht.

In paragraaf 1.3 wordt de artikelsgewijze toelichting van de begrotingsmutaties weergegeven.

Hoofdstuk 2 bevat het beleid met betrekking tot de premie-uitgaven en de wijzigingen daarvan.

1.2 HET BELEID MET BETREKKING TOT DE BEGROTINGSUITGAVEN EN -ONTVANGSTEN

In paragraaf 1.2.1 worden de onderwerpen vermeld waarvoor deze begrotingswet de wettelijke basis vormt. In paragraaf 1.2.2 worden de belangrijkste (beleidsmatige) suppletoire mutaties toegelicht.

1.2.1 Wettelijke basis

In deze paragraaf worden de uitgaven vermeld waarvoor deze begrotingswet de wettelijke basis vormt.

Artikel 4 Stichting Zonnehuizen

Per brief van 20 maart 2012 (TK 31 839, nr. 190) hebben de Staatssecretarissen van VWS en van VenJ aan de Tweede Kamer laten weten dat ze garant staan voor de in de boedel van de failliet verklaarde Stichting Zonnehuizen achtergebleven middelen voor zak- en kleedgelden. Aan de nieuwe Stichting Zonnehuizen Kind en Jeugd is hiertoe een subsidie verstrekt van € 147.461.

Artikel 6 Tegemoetkoming Nationaal Comité Inhuldiging

Aan het Nationaal Comité Inhuldiging is een bijdrage toegekend van

€ 500.000 voor onder de vlag van het Comité georganiseerde activiteiten in het kader van de troonswisseling.

1.2.2 Overzicht belangrijkste (beleidsmatige) suppletoire mutaties 2013 (Najaarsnota)

Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2013 (Najaarsnota) Bedragen x € 1.000

Uitgaven

Artikel

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting Stand 1e suppletoire begroting

Belangrijkste suppletoire mutaties

Het Ministerie van VWS levert een bijdrage aan de kosten die zijn gemoeid met afstoot en leegstand van huisvesting van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA). Om die reden is € 10,0 miljoen gereserveerd voor overboeking naar de begroting van het Ministerie van EZ.

Naar de begroting van het Ministerie van Economische Zaken is vervolgens € 10,0 miljoen overgeboekt in verband met de kosten die zijn gemoeid met afstoot en leegstand van huisvesting van de NVWA.

15.647.174 15.736.350

10.000

10.000

De voorraad antivirale middelen is langer houdbaar dan verwacht. De voor de vervanging gereserveerde middelen komen hierdoor niet tot besteding (€ 15,8 miljoen). Daarnaast zijn de uitvoeringskosten voor de HPV-vaccinatie (€ 0,9 miljoen) lager dan geraamd, doordat de inkoop van HPV-vaccin voortaan vanuit de premiemiddelen (RVP) wordt gefinancierd.

Er is sprake van een tegenvaller van € 3,0 miljoen als gevolg van enkele nabetalingen over 2012 bij de overgangsregeling FLO/VUT/ouderenregeling in de ambulancezorg.

Er is € 3,0 miljoen toegevoegd aan de doeluitkering maatschappelijke opvang in het gemeentefonds voor voorbereiding op beschermd wonen.

16.688

3.000

3.010

De subsidiemiddelen geweld in afhankelijkheidsrelaties (GIA) zijn niet geheel uitgeput als gevolg van latere inwerkingtreding van wijzigingen in het stelsel van vrouwenopvang (€ 6,1 miljoen).

De transitiemiddelen decentralisatie langdurige zorg zijn niet geheel tot besteding gekomen (€ 6,0 miljoen). Op dit moment wordt door VWS met betrokken partijen gewerkt aan een landelijk transitieplan (plus begroting) dat uiteindelijk moet uitmonden in regionale (lokale) transitieplannen. De uitwerking van deze transitieplannen heeft meer tijd gevergd dan eerder voorzien.

6.080

6.000

Als gevolg van minder gemaakte reiskilometers wordt het budget voor bovenregionaal vervoer niet uitgeput (€ 5,0 miljoen).

5.000

2

3

3

3

3

Uitgaven          Artikel

Er is in 2013 minder uitgegeven aan fraudebestrijding dan verwacht omdat verschillende activiteiten pas in de loop van het jaar zijn opgestart. Verder is er minder uitgegeven door vertraging bij de oprichting van het Kwaliteitsinstituut en doordat een aantal kleinere opdrachten geen doorgang vond.

4.500

Vanwege in het verleden verstrekte garanties op leningen aan zorginstellingen staat VWS garant voor een deel van de schuld van Stichting Zonnehuizen. Ultimo 2012 bedroeg de restschuld van deze garanties € 10,6 miljoen. VWS heeft middelen gereserveerd voor de afwikkeling van de financiële verplichtingen. Deze extra uitgaven worden (deels) gecompenseerd door minder uitgaven vanwege vertraging in de ZonMw-programma’s Palliatieve Zorg en Deltaplan Dementie. Daarnaast zijn er enkele kleinere activiteiten die niet of later (2014) worden uitgevoerd.

1.900

Er worden middelen gereserveerd om de vaststelling van de uit het Fonds Ziekenhuisopleidingen (FZO) gefinancierde opleidingen te faciliteren. Dit hangt samen met de overgang van het FZO van de VWS begroting naar de beschikbaarheidbijdrage binnen het BKZ. Dit leidt tot een verandering in de systematiek (bekostiging per kalenderjaar in plaats van studiejaar). Als gevolg van deze wijziging is geraamd dat er in 2014 € 20,0 miljoen aan nabetalingen zullen moeten worden verricht voor de in het najaar 2013 verleende subsidies binnen het begrotingskader. De financiering via de beschikbaarheidbijdrage start per 1 januari 2014.

20.000

De afrekening over 2012 van de subsidieverleningen zorgoplei-dingen en huisartsenopleiding, op basis van de in 2013 door de instellingen ingediende subsidieverantwoordingen over de realisatiecijfers in 2012, leidt tot nabetalingen aan de instellingen van circa € 40,0 miljoen en terugvorderingen van de instellingen van in totaal circa € 25,0 miljoen.

40.000

Er is ruimte opgetreden door vertraging in de opdrachtverlening aan ZonMw voor het Deltaplan Dementie. Het heeft langer dan verwacht geduurd om het programmavoorstel rond te krijgen. Voorts is vertraging opgetreden in de opdrachtverlening voor het Preventieprogramma én is in afwachting van het Nationaal Programma Preventie nog geen opdracht verleend voor een programma op het terrein van de Ondersteuning van het lokaal gezondheidsbeleid.

6.892

De uitgaven in het kader van het werkplan NZa zijn lager dan geraamd. Bij het CVZ is er sprake van onderuitputting bij het opstarten van het Kwaliteitsinstituut.

4.700

Er is € 24,0 miljoen overgeboekt naar het Gemeentefonds. Het betreft middelen voor de invoering van het nieuwe stelsel voor Jeugdzorg.

24.000

De uitgavenraming van het budget Jeugdzorg wordt verhoogd met € 11,2 miljoen. Het betreft een correctie van het ouderbijdrage deel van de pleegvergoeding.

11.200

Naar de begroting van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is circa € 18,2 miljoen overgeboekt ter dekking van het besparingsverlies kindregelingen als gevolg van vertraging inwerkingtreding wetsvoorstel «Verbetering financiële positie pleegouders».

18.160

Er is ruimte van € 1,1 miljoen ontstaan door het niet doorgaan van voornemens op het terrein van opvoeden en opgroeien. Binnen het programma stelselherziening jeugd is sprake van onderuitputting van € 2,4 miljoen door de vertraging van enkele onderdelen van het programma. Er is ruimte ontstaan van € 1,4 miljoen door vrijval op het budget «Schippersinternaten» en het budget «Zorg voor Jeugd».

4.900

3

3

4

4

4

4

5

5

5

5

Uitgaven

Artikel

De voorgenomen privatisering van de instelling Almata en de Lindenhorst heeft vertraging opgelopen als gevolg van opgeschorte onderhandelingen met de bonden. De privatisering zal in 2014 tot stand komen.                                                                                        – 17.000

Op basis van actuele gegevens van het CAK wordt verwacht dat het totaal van de uitbetaling van algemene tegemoetkomingen Wtcg over 2012 en nabetalingen van tegemoetkomingen over voorgaande jaren leidt tot hogere uitgaven dan eerder geraamd.

Op basis van de meest recente inzichten over de realisatie in 2013 bij de uitfasering van de regeling tegemoetkoming buitengewone uitgaven (TBU) en bij de regeling tegemoetkoming specifieke zorgkosten (TSZ) zijn de verwachte uitgaven in 2013 € 9,7 miljoen (TBU € 4,0 miljoen en TSZ € 5,7 miljoen en) hoger dan eerder geraamd.

Dit is een reservering voor het VWS – deel van het verwachte boekwaardeverlies bij de verkoop van het Antonie van Leeuwenhoekterrein in Bilthoven.

Overige mutaties

Stand 2e suppletoire begroting 2013

13.700

9.700

50.000 - 16.404

15.712.516

10

Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2013 (Najaarsnota) Bedragen x € 1.000

Ontvangsten

Artikel

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting Stand 1e suppletoire begroting

Belangrijkste suppletoire mutaties

De opbrengst van de aan wanbetalers opgelegde bestuursrechtelijke premie is hoger dan eerder geraamd.

Terugontvangst van aan het CVZ verstrekte voorschotten in het kader van de zorgverlening aan illegalen en onverzekerbare vreemdelingen in 2012.

Dit betreft de technische verwerking van de aanpassing van een eerder gemaakte afspraak met de IJsselmeerziekenhuizen over het in termijnen afbetalen van de lening. De ontvangsten in 2013 zijn als gevolg hiervan ruim € 5,4 miljoen lager dan eerder geraamd.

De afrekening over 2012 van de subsidieverleningen zorgoplei-dingen en huisartsenopleiding, op basis van de in 2013 door de instellingen ingediende subsidieverantwoordingen over de realisatiecijfers in 2012, leidt tot nabetalingen aan de instellingen van circa € 40,0 miljoen en terugvorderingen van de instellingen van in totaal circa € 25,0 miljoen.

De ontvangstraming van het budget Jeugdzorg wordt verhoogd met € 11,2 miljoen. Het betreft een correctie van het ouderbijdrage deel van de pleegvergoeding.

Overige mutaties

Stand 2e suppletoire begroting 2013

63.539 136.022

18.900

2.560

5.428

25.000

11.200 7.736

206.846

5

8

8

2

2

2

4

5

  • 3. 
    TOELICHTING VAN DE BEGROTINGSMUTATIES

Artikel 1 Volksgezondheid

Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 1 Volksgezondheid (bedragen x € 1.000)

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e supple-toire begroting

Verplichtingen

Uitgaven

waarvan juridisch verplicht (%)

  • 1. 
    Gezondheidsbescherming

Subsidies

Uitvoering landelijke nota gezondheidsbeleid

Crisisbeheersing Volksgezondheid

Gezondheidsbescherming algemeen

Wachtgeld

Opdrachten

Nota gezondheidsbeleid

Crisisbeheersing Volksgezondheid

Gezondheidsbescherming algemeen

Productveiligheid

Voedselveiligheid

Bijdragen aan agentschappen

Gezondheidsbescherming algemeen

Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit

RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed

Bijdragen aan medeoverheden College Toetsing Gezondheidsbescherming

  • 2. 
    Ziektepreventie

Subsidies

Preventie chronische ziekten

Preventie van infectieziekten

Jeugdgezondheidszorg

Bevolkingsonderzoeken

Nationaal programma Grieppreventie

Aanvullende curatieve soa bestrijding

Infectieziektebestrijding

Opdrachten

Bijdragen aan agentschappen Nederlands vaccin Instituut Centrum Infectieziektebestrijding Centrum Bevolkingsonderzoek Centrum Gezondheid en Milieu Centrum Gezond Leven IOD en Vaccinologie Bevolkingsonderzoeken Nationaal programma Grieppreventie Aanvullende curatieve soabestrijding Infectieziektebestrijding Technologie en demografie

Bijdragen aan medeoverheden

Extra contactmoment jeugdgezondheidszorg

  • 3. 
    Gezondheidsbevordering

Subsidies

Gezondheidsbevordering algemeen

Preventie van schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak)

 

512.881

487.382

156.952

644.334

518.532

493.033

  • 23.913

469.120

99%

     

100.092

345.500

54.209

35.177 1.304

7.920

101.014

319.467

54.674

35.960 1.304

7.849

1.594

21.315

511

2.389

2.841 1.104

6.129

99.420

 

3.182

3.424

- 1.602

1.822

2.265

4.245

  • 2.825

1.420

828

  • 910

915

5

89

89

268

357

0

0

40

40

7.596

7.322

- 3.068

4.254

566

566

3

569

5.707

5.471

  • 2.245

3.226

266

266

  • 261

5

563

525

  • 69

456

494

494

  • 496
  • 2

85.760

3.434

3.057

93.205

1.035

- 213

481

268

74.015

73.762

355

74.117

14.144

16.599

2.221

18.820

120

120

19

139

120

120

61

181

0

0

  • 42
  • 42

298.152

 

9.920

197.195

- 4.501

192.694

2.933

2.958

- 233

2.725

4.255

4.409

  • 2.522

1.887

2.732

2.553

  • 65

2.488

0

105.565

  • 2.800

102.765

0

40.634

0

40.634

0

29.214

1.119

30.333

0

11.862

0

11.862

511

 

320.580

122.272

- 17.417

104.855

2.071

339

- 326

13

35.089

34.903

986

35.889

8.760

10.096

3.159

13.255

3.336

5.250

617

5.867

6.150

6.205

720

6.925

18.975

10.919

  • 1.999

8.920

145.719

38.646

  • 21.105

17.541

59.718

14.658

315

14.973

28.622

0

152

152

10.884

0

57

57

1.256

1.256

7

1.263

15.000

0

92

92

15.000

0

92

92

52.285

33.119 200

1.720

0

0

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e supple-toire begroting

Verslavingszorg

Letselpreventie

Voeding, Convenant Gezond

Gezonde leefstijl jeugd

Subsidies ter bevordering kwaliteit en toegankelijkheid zorg

Subsidies ter bevordering van seksuele gezondheid

Opdrachten

Gezondheidsbevordering algemeen

Preventie schadelijk

Letselpreventie

Voeding, Conventant Gezond

Bijdragen aan agentschappen RIVM: Voedsel consumptiepeiling RIVM: Gezonde leefstijl jeugd RIVM: Monitoring, opdr., KV-en e.d.

Bijdragen aan medeoverheden Heroinebehandeling op medisch voorschrift Gezondheidsbevordering

  • 4. 
    Ethiek

Subsidies

Beleid Medische Ethiek

Opdrachten

Bijdragen aan agentschappen

CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

CVZ: Rijksbijdrage abortusklinieken

Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek

Ontvangsten

 

1.533

1.533

7.181

8.714

3.867

4.961

318

5.279

0

  • 574

9.091

8.517

12.250

12.250

  • 12.250

0

3.172

3.209

20

3.229

5.131

5.428

32

5.460

1.820

1.847

2.696

4.543

1.260

1.260

1.746

3.006

520

590

  • 259

331

40

40

905

945

0

  • 43

304

261

220

- 125

249

124

220

220

- 220

0

0

  • 345

345

0

0

0

124

124

16.992

16.992

- 2.493

14.499

16.992

16.992

- 2.502

14.490

0

0

9

9

18.731

17.878

1.385

19.263

962

1.457

- 464

993

962

1.457

- 464

993

0

0

70

70

3.085

3.085

1.369

4.454

3.085

3.085

1.369

4.454

14.684

13.336

410

13.746

13.050

13.126

82

13.208

1.634

210

328

538

10.903

10.903

10.903

Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting

1. Gezondheidsbescherming

Bijdragen aan agentschappen: Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA)

De totale mutatie betreft circa € 0,4 miljoen. Het Ministerie van VWS levert een bijdrage aan de kosten die zijn gemoeid met afstoot en leegstand van huisvesting van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA). Om die reden is € 10,0 miljoen gereserveerd voor overboeking naar de begroting van het Ministerie van EZ.

Naar de begroting van het Ministerie van Economische Zaken is vervolgens € 10,0 miljoen overgeboekt in verband met de kosten die zijn gemoeid met afstoot en leegstand van huisvesting van de NVWA. Daarnaast is van artikel 11 (Nominaal en onvoorzien) € 0,4 miljoen overgeboekt naar dit budget. Het betreft de loonbijstelling kader Rijksbegroting in enge zin (R) tranche 2013.

2. Ziektepreventie

Bijdragen aan agentschappen: Bevolkingsonderzoeken De totale mutatie betreft circa –/– € 21,1 miljoen.

0

De voorraad antivirale middelen is langer houdbaar dan verwacht. De voor de vervanging gereserveerde middelen komen hierdoor niet tot besteding (€ 15,8 miljoen). Daarnaast zijn de uitvoeringskosten voor de HPV-vaccinatie (€ 0,9 miljoen) lager dan geraamd, doordat de inkoop van HPV-vaccin voortaan vanuit de premiemiddelen (RVP) wordt gefinancierd. Het overige deel betreft een technische mutatie van circa € 4,3 miljoen. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale overboeking tussen verschillende budgetten (€ 3,1 miljoen naar Centrum Bevolkingsonderzoek en € 0,1 miljoen naar Centrum Gezondheid en Milieu) onder het instrument bijdragen aan agentschappen en het instrument subsidies.

Artikel 2 Curatieve zorg

Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 2 Curatieve zorg (bedragen x € 1.000)

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e supple-toire begroting

Verplichtingen

Uitgaven

waarvan juridisch verplicht (%)

  • 1. 
    Kwaliteit en veiligheid

Subsidies

waarvan onder anderen:

Subsidies met betrekking tot zwangerschap en geboorte Kwaliteit, transparantie en patiëntveiligheid Structurele subsidies ziekenhuiszorg Kwaliteit en doelmatigheid

Nederlandse Transplantatie Stichting en pilots orgaandonatie

Productveiligheid Life Sciences and Health UMCG t.b.v. het project Lifelines Topinstituut Pharma

Opdrachten

Bijdragen aan agentschappen waarvan onder andere: CIBG:donorregister

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

  • 2. 
    Toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg

Subsidies

waarvan onder andere:

Curatieve geestelijke gezondheidszorg

Diverse GGZ-projecten

Indicatiestelling

Bekostiging Rijksbijdrage 18-Zorgverlening illegalen

Opdrachten

waarvan onder andere:

Gepast gebruik medische producten

Aansprakelijkheid en fin. Medische producten

Bijdragen aan agentschappen CIBG: Farmatec

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

CVZ: Compensatie kosten van zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen

 

2.769.858

2.768.959

35.907

2.804.866

2.796.291

2.796.406

  • 4.321

2.792.085

98%

     

114.399

121.531

  • 2.351

119.180

109.003

112.929

- 1.558

111.371

1.651

1.651

  • 145

1.506

56.784

57.668

  • 55.739

1.929

0

0

17.502

17.502

0

0

34.744

34.744

11.972

11.972

869

12.841

3.110

2.744

  • 1.081

1.663

20.268

22.339

  • 599

21.740

6.100

2.602

2

2.604

9.118

13.953

  • 10

13.943

2.019

2.685

1.087

3.772

3.177

5.817

- 1.880

3.937

3.104

5.654

- 1.790

3.864

150

50

- 50

0

50

50

50

100

2.613.111

2.612.993

  • 2.607

2.610.386

14.536

14.376

- 856

13.520

10.172

10.012

- 9.236

776

0

0

3.034

3.034

0

0

4.998

4.998

2.565.500

2.565.500

26.590

2.592.090

2.565.500

2.565.500

0

2.565.500

0

0

26.590

26.590

4.508

5.158

- 1.433

3.725

4.083

4.383

  • 4.297

86

0

350

2.861

3.211

951

951

100

1.051

951

951

100

1.051

27.616

27.008

- 27.008

0

27.616

27.008

- 27.008

0

Stand oorspron-

Stand 1e

Mutaties 2e

Stand 2e supple-

kelijk vastge-

suppletoire

suppletoire

toire begroting

stelde begroting

begroting

begroting

 
  • 3. 
    Bevorderen werking van het stelsel

Subsidies

Prestatiebekostiging ziekenhuizen Uitvoering zorgverzekeringsstelsel Wanbetalers en onverzekerden Zvw Wanbetalers en onverzekerden Zvw (2012)

Inkomensoverdrachten

Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel

Opdrachten

waarvan onder andere:

Uitvoering zorgverzekeringsstelsel

Bijdragen aan agentschappen

Bijdrage aan het CJIB i.v.m. onverzekerden en wanbetalers

Zvw

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

waarvan onder andere:

Bijdragen aan SVB en CVZ i.v.m. onverzekerden en wanbetalers Zvw

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken Bijdrage C2000 (V&J)

Ontvangsten

waarvan onder andere:

Zorgverlening aan illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen

Wanbetalers en onverzekerden Zvw (premie)

Kredietverlening aan IJsselmeerziekenhuizen

68.781

61.882

637

62.519

 

13.700

900

3.619

4.519

13.700

900

82

982

0

0

1.253

1.253

0

0

371

371

0

0

1.913

1.913

30.000

31.800

3.178

34.978

30.000

31.800

3.178

34.978

3.216

5.166

- 3.068

2.098

1.359

2.497

- 2.531

- 34

12.430

12.430

7.197

19.627

12.430

12.430

7.197

19.627

5.335

11.576

- 10.314

1.262

5.335

4.100 4.100

22.128

11.576

10 10

61.828

10.019

25 25

19.453

1.557

35 35

81.281

 

0

0

2.560

2.560

13.900

53.600

18.900

72.500

0

7.175

  • 5.428

1.747

Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting

2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg

Bekostiging

De totale mutatie betreft € 26,6 miljoen. Deze technische mutatie betreft onder andere een budgetneutrale overboeking van het instrument bijdragen aan ZBO’s en RWT’s.

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

De totale mutatie betreft € 27,0 miljoen. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale overboeking naar het instrument bekostiging.

3. Bevorderen werking van het stelsel

Inkomensoverdrachten: Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel

De totale mutatie is circa € 3,2 miljoen. Dit betreft met name een tegenvaller van € 3,0 miljoen en is het gevolg van enkele nabetalingen over 2012 bij de overgangsregeling FLO/VUT/ouderenregeling in de ambulancezorg.

Bijdragen aan agentschappen: Bijdrage aan CJIB in verband met onverzekerden en wanbetalers Zvw

De totale mutatie betreft circa € 7,2 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door een technische overboeking van € 8,1 miljoen van het instrument Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s (bijdragen aan SVB en CVZ in verband met onverzekerden en wanbetalers Zvw). Er is ruimte ontstaan van € 0,9 miljoen door vrijval op dat budget.

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s: Bijdrage aan SVB en CVZ in verband met onverzekerden en wanbetalers Zvw

De totale mutatie betreft circa –/– € 10,0 miljoen. Dit betreft met name een technische mutatie van € 8,1 miljoen. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale verschuiving tussen verschillende instrumenten waaronder een overboeking van € 8,1 miljoen naar het instrument Bijdragen aan agentschappen voor de bijdragen aan CIJB in verband met onverzekerden en wanbetalers Zvw. Het overige deel betreft diverse kleine mutaties.

Ontvangsten

Wanbetalers en onverzekerden

De opbrengst van de aan wanbetalers opgelegde bestuursrechtelijke premie is hoger dan eerder geraamd (€ 18,9 miljoen).

Zorgverlening aan illegalen en onverzekerbare vreemdelingen

Terugontvangst van aan het CVZ verstrekte voorschotten in het kader van de zorgverlening aan illegalen en onverzekerbare vreemdelingen in 2012 (€ 2,6 miljoen).

Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 3

Kredietverlening aan IJsselmeerziekenhuizen

Dit betreft de technische verwerking van de aanpassing van een eerder gemaakte afspraak met de IJsselmeerziekenhuizen over het in termijnen afbetalen van de lening. De ontvangsten in 2013 zijn als gevolg hiervan ruim € 5,4 miljoen lager dan eerder geraamd.

Artikel 3 Maatschappelijke ondersteuning en langdurige zorg

Maatschappelijke ondersteuning en langdurige zorg (bedragen x € 1.000)

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e supple-toire begroting

Verplichtingen

Uitgaven

waarvan juridisch verplicht (%)

  • 1. 
    Participatie en zelfredzaamheid van mensen beperkingen

Subsidies

waarvan onder andere:

Werking Wmo

Geweld in afhankelijkheidsrelaties

Bekostiging

Inkomensoverdrachten Mantelzorgcompliment

met

 

4.133.460

4.145.683

  • 56.278

4.089.405

4.133.604

4.145.787

  • 56.278

4.089.509

97%

     

187.880

209.174

  • 26.046

183.128

42.600

40.384

- 3.536

36.848

10.882

10.882

3.384

14.266

12.400

12.393

  • 6.033

6.360

430

430

2

432

66.415

87.285

- 658

86.627

66.415

87.285

- 658

86.627

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e supple-toire begroting

Opdrachten

waarvan onder andere:

Werking Wmo

Decentralisaties

Geweld in afhankelijkheidsrelaties

Zorg voor maatschappelijke opvang

Bovenregionaal gehandicaptenvervoer

Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s

SVB: uitvoering Regeling maatschappelijke ondersteuning

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

  • 2. 
    Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten

Subsidies

waarvan onder andere:

Toegankelijkheid

Kwaliteit Algemeen

Subsidieregeling Palliatieve zorg

Vilans

Bekostiging

Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)

Opdrachten

waarvan onder andere:

Kwaliteit Algemeen

Bijdragen aan agentschappen CIBG: Opdrachtgeverschap WTZi

Ontvangsten

72.235

76.235

20.545

55.690

 

1.671

1.671

  • 4.106
  • 2.435

3.500

7.500

  • 6.017

1.483

3.100

3.100

  • 2.413

687

1.608

1.608

  • 3.004
  • 1.396

60.280

60.280

  • 4.731

55.549

3.000

3.109

- 109

3.000

3.000

3.109

  • 109

3.000

3.200

1.731

1.200

531

 

3.945.724

3.936.613

  • 30.232

3.906.381

213.981

212.981

14.316

227.297

150.477

135.477

  • 3.373

132.104

23.644

37.644

19.337

56.981

18.810

18.810

2.033

20.843

5.100

5.100

  • 4.127

973

3.710.400

3.707.600

- 28.400

3.679.200

3.710.400

3.707.600

- 28.400

3.679.200

19.307

13.996

- 16.339

- 2.343

1.900

7.816

- 13.804

- 5.988

2.036

2.036

191

2.227

2.036

2.036

191

2.227

3.441

3.441

3.441

Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting

1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen

Subsidies: Geweld in afhankelijkheidsrelaties (GIA)

De totale mutatie betreft circa –/– € 6,0 miljoen. Dit betreft met name de subsidiemiddelen GIA die niet geheel worden uitgeput als gevolg van latere inwerkingtreding van wijzigingen in het stelsel van vrouwenopvang (€ 6,1 miljoen).

Subsidies: Werking Wmo

De totale mutatie betreft circa € 3,4 miljoen. Deze technische mutatie betreft onder andere een budgetneutrale overboeking van het instrument opdrachten Werking Wmo.

Opdrachten: Werking Wmo

De totale mutatie betreft circa –/– € 4,1 miljoen. Deze technische mutatie betreft onder andere een budgetneutrale overboeking naar het instrument subsidies Werking Wmo.

0

Opdrachten: Decentralisaties

De transitiemiddelen decentralisatie langdurige zorg zijn niet geheel tot besteding gekomen (€ 6,0 miljoen). Op dit moment wordt door VWS met betrokken partijen gewerkt aan een landelijk transitieplan (plus begroting) dat uiteindelijk moet uitmonden in regionale (lokale) transitieplannen. De uitwerking van deze transitieplannen heeft meer tijd gevergd dan eerder voorzien.

Opdrachten: Bovenregionaal gehandicaptenvervoer

De totale mutatie betreft circa –/– € 4,7 miljoen. Als gevolg van minder gemaakte reiskilometers wordt het budget voor bovenregionaal vervoer niet geheel uitgeput (–/– € 5,0 miljoen). Daarnaast is van artikel 11 (Nominaal en onvoorzien) € 0,3 miljoen overgeboekt naar dit budget. Het betreft de loonbijstelling kader Rijksbegroting in enge zin (R) tranche 2013.

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

De totale mutatie betreft circa –/– € 1,2 miljoen. Dit betreft met name een technische mutatie van € 6,9 miljoen. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale overboeking tussen verschillende instrumenten. Vervolgens wordt –/– € 3,0 miljoen toegevoegd aan de doeluitkering Maatschappelijke opvang in het gemeentefonds voor voorbereiding op beschermd wonen en vrouwenopvang (–/– € 2,6 miljoen). Naar de begroting van het Ministerie van Veiligheid en Justitie wordt –/– € 2,5 miljoen overgeboekt in het kader van vrouwen-opvang en mensenhandel.

2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten

Subsidies: Toegankelijkheid

De totale mutatie betreft circa –/– € 3,4 miljoen. Dit betreft met name lagere uitgaven in 2013 aan fraudebestrijding dan geraamd, omdat verschillende activiteiten pas in de loop van het jaar zijn opgestart. Verder is er minder uitgegeven door vertraging bij de oprichting van het Kwaliteitsinstituut en doordat een aantal kleinere opdrachten geen doorgang vond (–/– € 4,5 miljoen).

Daarnaast is van artikel 11 (Nominaal en onvoorzien) € 1,1 miljoen overgeboekt naar dit budget. Het betreft de loonbijstelling kader Rijksbegroting in enge zin (R) tranche 2013.

Subsidies: kwaliteit algemeen

De totale mutatie betreft circa € 19,3 miljoen. Het grootste deel hiervan betreft een reservering voor de afwikkeling van de financiële verplichtingen in het kader van het faillissement van Stichting Zonnehuizen. Vanwege in het verleden verstrekte garanties op leningen aan zorginstellingen staat VWS garant voor een deel van de schuld van stichting. Ultimo 2012 bedroeg de restschuld van deze garanties € 10,6 miljoen. Daarnaast is sprake van een technische mutatie door een budgetneutrale overboeking tussen verschillende instrumenten.

Opdrachten: Kwaliteit algemeen

Totale mutatie betreft circa –/– € 13,8 miljoen. Deze ruimte is voornamelijk veroorzaakt door vertraging in de ZonMw-programma’s Palliatieve Zorg (€ 8,4 miljoen) en Deltaplan Dementie (€ 1,5 miljoen). Daarnaast zijn enkele kleinere activiteiten die niet of later (2014) worden uitgevoerd.

Bekostiging: Bijdrage in de Kosten van Kortingen (BIKK)

De uitgavenraming BIKK wordt naar aanleiding van de laatste ramingen van het Centraal Planbureau bijgesteld (–/– € 28,4 miljoen).

Artikel 4 Zorgbreed beleid

Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 4 Zorgbreed beleid (bedragen x € 1.000)

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e supple-toire begroting

Verplichtingen

Uitgaven

waarvan juridisch verplicht (%)

  • 1. 
    Positie cliënt

Subsidies

waarvan onder andere:

Patiënten- en gehandicaptenorganisaties

Opdrachten Positie cliënt

Bijdragen aan agentschappen CIBG: uitvoering subsidieregeling

  • 2. 
    Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

Subsidies

Opleidingen, beroepen en arbeidsmarkt

Beroepen en Opleidingen

Physician assistant/verpleegkundig specialist

Stagefonds

Publieke Gezondheidszorgopleidingen

Fonds Ziekenhuisopleidingen

Capaciteit opleidingen

Opleidingsfonds

Opdrachten

Bijdragen aan agentschappen

CIBG: Bijdrage voor onder andere UZI-register, BIG-register,

SVB-Z

Bijdragen aan ZBO’s/ RWT’s

CVZ: sectie Zorgberoepen en opleidingen

  • 3. 
    Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling

Subsidies Nivel

Opdrachten

Bijdragen aan agentschappen Zorginformatie

Bijdragen aan ZBO’s/ RWT’s ZonMw: exploitatie ZonMw: programmering

 

737.883

797.975

13.624

811.599

755.524

815.616

13.624

829.240

95%

     

35.437

35.437

  • 1.382

34.055

30.948

30.948

- 2.057

28.891

30.948

30.948

- 2.384

28.564

3.044

3.044

778

3.822

3.044

3.044

778

3.822

1.445

1.445

- 103

1.342

1.445

1.445

  • 103

1.342

345.623

356.172

19.691

375.863

332.868

343.417

171.689

515.106

41.954

131.954

- 103.342

28.612

0

28.900

0

28.900

19.900

0

5.389

5.389

99.000

9.412

96.588

106.000

16.025

16.025

99

16.124

141.789

142.926

  • 19.132

123.794

14.200

4.200

87

4.287

0

10.000

40.000

50.000

2.400

2.400

- 71

2.329

9.678

9.678

68

9.746

9.678

9.678

68

9.746

677

677

5

682

677

677

5

682

107.347

119.569

  • 2.689

116.880

4.990

4.990

231

5.221

4.990

4.990

231

5.221

0

0

300

300

2.590

2.305

- 284

2.021

2.590

2.305

- 284

2.021

99.767

112.274

- 2.936

109.338

0

6.181

0

6.181

99.767

106.093

  • 2.936

103.157

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e supple-toire begroting

  • 4. 
    Inrichten uitvoeringsactiviteiten

Subsidies Uitvoering Wtcg

Opdrachten

TNO centrum Zorg en Bouw

Uitvoering Wtcg

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s Nza, CVZ, CBZ en CVZ Centraal Administratie Kantoor

  • 5. 
    Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland

Bekostiging Zorg en welzijn Jeugdzorg

Ontvangsten

waarvan onder andere: Capaciteit opleidingen

191.325

215.699

1.875

213.824

 

0

256

0

256

0

256

0

256

7.447

3.560

- 975

2.585

7.447

2.522

  • 126

2.396

0

1.038

  • 849

189

183.878

211.883

- 900

210.983

87.955

117.012

- 2.430

114.582

95.923

94.871

1.530

96.401

75.792

88.739

  • 121

88.618

75.792

88.739

- 121

88.618

71.142

84.089

- 202

83.887

4.650

4.650

81

4.731

4.858

4.858

25.000

29.858

0

0

25.000

25.000

Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting

2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

Subsidies: Fonds Ziekenhuisopleidingen (FZO)

De totale mutatie betreft circa –/– € 19,1 miljoen.

Er worden middelen gereserveerd om de vaststelling van de uit het Fonds Ziekenhuisopleidingen (FZO) gefinancierde opleidingen te faciliteren. Dit hangt samen met de overgang van het FZO van de VWS begroting naar de beschikbaarheidbijdrage binnen het BKZ. Dit leidt tot een verandering in de systematiek (bekostiging per kalenderjaar in plaats van studiejaar). Als gevolg van deze wijziging is geraamd dat er in 2014 € 20,0 miljoen aan nabetalingen zullen moeten worden verricht voor de in het najaar 2013 verleende subsidies binnen het begrotingskader. De financiering via de beschikbaarheidbijdrage start per 1 januari 2014. Daarnaast wordt van artikel 11 (Nominaal en onvoorzien) € 0,9 miljoen overgeboekt naar dit budget. Het betreft de loonbijstelling kader Zorg (Z) tranche 2013.

Subsidies: Opleidingsfonds

De totale mutatie betreft € 40,0 miljoen. De afrekening over 2012 van de subsidieverleningen zorgopleidingen en huisartsenopleiding, op basis van de in 2013 door de instellingen ingediende subsidieverantwoordingen over de realisatiecijfers in 2012, leidt tot nabetalingen aan de instellingen van circa € 40,0 miljoen en terugvorderingen van de instellingen van in totaal circa € 25,0 miljoen.

3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s: ZonMw

De totale mutatie betreft circa –/– € 2,9 miljoen. Er is ruimte opgetreden door vertraging in de opdrachtverlening aan ZonMw voor het Deltaplan Dementie. Het heeft langer dan verwacht geduurd om het programmavoorstel rond te krijgen. Voorts is vertraging opgetreden in de opdrachtverlening voor het Preventieprogramma én is in afwachting van het Nationaal Programma Preventie nog geen opdracht verleend voor een programma op het terrein van de Ondersteuning van het lokaal gezondheidsbeleid. De totale ruimte bedraagt –/– € 6,9 miljoen. Van de begroting van het Ministerie van Economische Zaken is circa € 1,9 miljoen overgeboekt in het kader van het programma «Meer kennis met minder dieren». Van artikel 11 (Nominaal en onvoorzien) wordt € 0,7 miljoen overgeboekt naar dit budget. Het betreft de loonbijstelling kader Rijksbegroting in enge zin (R) tranche 2013. Daarnaast vindt een technische mutatie van € 1,4 miljoen plaats. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale overboeking tussen verschillende instrumenten.

4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s: NZa, CVZ, CBZ en CSZ

De totale mutatie betreft circa –/– € 2,4 miljoen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere uitgaven bij het NZa en CVZ. De uitgaven aan het werkplan NZa zijn lager dan geraamd. Bij het CVZ betreft het met name onderuitputting bij het opstarten van het Kwaliteitsinstituut. Totale ruimte

–/– € 4,7 miljoen.

Van artikel 11 (Nominaal en onvoorzien) wordt € 0,8 miljoen overgeboekt naar deze budgetten. Het betreft de loonbijstelling kader Rijksbegroting in enge zin (R) tranche 2013.

Daarnaast vindt een technische mutatie van € 1,4 miljoen plaats. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale overboeking tussen verschillende instrumenten.

Ontvangsten

Opleidingsfonds:

De afrekening over 2012 van de subsidieverleningen zorgopleidingen en huisartsenopleiding, op basis van de in 2013 door de instellingen ingediende subsidieverantwoordingen over de realisatiecijfers in 2012, leidt tot nabetalingen aan de instellingen van circa € 40,0 miljoen en terugvorderingen van de instellingen van in totaal circa € 25,0 miljoen.

Artikel 5 Jeugd

Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 5 Jeugd (bedragen x € 1.000)

 
 

Stand

oorspron-

Stand 1e

Mutaties 2e

Stand 2e supple-

 

kelijk vastge-

suppletoire

suppletoire

toire begroting

 

stelde

begroting

begroting

begroting

 

Verplichtingen

 

1.393.470

1.380.868

100.651

1.481.519

Uitgaven

 

1.533.547

1.520.945

  • 45.749

1.475.196

waarvan juridisch verplicht (%)

 

99%

     
  • 1. 
    Laagdrempelige ondersteuning bij het opvoeden en
         

opgroeien

 

37.595

69.340

  • 29.563

39.777

Subsidies

 

30.813

36.191

- 1.608

34.583

Preventief en ontwikkelingsgericht jeugdbeleid

 

6.909

6.839

  • 302

6.537

Stelselwijziging

 

0

3.288

21

3.309

Koepels van internaten voor schippers- en kermisjeugd

 

22.973

21.873

  • 389

21.484

Zorg voor jeugd

 

931

4.191

  • 938

3.253

Opdrachten

 

4.958

31.025

- 27.682

3.343

Preventief en ontwikkelingsgericht jeugdbeleid

 

1.457

1.457

- 640

817

Stelselherziening

 

3.061

29.128

  • 26.800

2.328

Aanpak kindermishandeling

 

440

440

  • 242

198

Bijdragen aan agentschappen

 

764

764

185

949

Verwijsindex

 

764

764

185

949

Stand oorspron-

Stand 1e

Mutaties 2e

Stand 2e supple-

kelijk vastge-

suppletoire

suppletoire

toire begroting

stelde begroting

begroting

begroting

 

Bijdragen aan medeoverheden

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

waarvan onder andere:

Stelselwijziging

V&J: Aanpak kindermishandeling

  • 2. 
    Noodzakelijke en passende zorg

Subsidies

Jeugdzorgplus

Jeugdzorg Gesloten jeugdzorg

Opdrachten

Jeugdzorgplus

Jeugdzorg Gesloten jeugdzorg

Bijdragen aan medeoverheden

Doeluitkering Jeugdzorg provincies en grootstedelijke regio’s

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

Jeugdzorgplus

Ontvangsten

Laagdrempelige ondersteuning opvoeden en opgroeien Ouderbijdrage jeugdzorg

200

860

200

1.160

99

359

101

801

 

0

300

300

600

660

660

  • 660

0

1.495.952

1.451.605

  • 16.186

1.435.419

232.401

207.749

- 11.866

195.883

36.821

13.521

- 9.081

4.440

2.326

1.279

1.301

2.580

193.254

192.949

  • 4.086

188.863

2.326

2.331

- 1.339

992

0

0

330

330

2.326

2.326

  • 1.669

657

0

5

0

5

1.255.225

1.235.525

- 143

1.235.382

1.255.225

1.235.525

  • 143

1.235.382

6.000

6.000

- 2.838

3.162

6.000

6.000

- 2.838

3.162

9.215

9.428

11.200

20.628

9.130

9.343

0

9.343

85

85

11.200

11.285

Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting

1. Laagdrempelige ondersteuning bij het opvoeden en opgroeien

Subsidies: Zorg voor jeugd

De totale mutatie betreft circa –/– € 0,9 miljoen. Er is ruimte ontstaan van –/– € 1,4 miljoen door vrijval op het budget «Zorg voor Jeugd». Daarnaast vindt een technische mutatie van € 0,5 miljoen plaats. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale overboeking tussen verschillende instrumenten.

Opdrachten: preventief en ontwikkelingsgericht jeugdbeleid en aanpak kindermishandeling

De totale mutatie betreft circa –/– € 0,9 miljoen. Er is ruimte van –/– € 1,1 miljoen ontstaan door het niet doorgaan van voornemens op het terrein van opvoeden en opgroeien. Daarnaast vindt een technische mutatie van € 0,2 miljoen plaats. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale overboeking tussen verschillende instrumenten.

Opdrachten: stelselherziening

De totale mutatie betreft circa –/– € 26,8 miljoen. Er is –/– € 24,0 miljoen overgeboekt naar het Gemeentefonds. Het betreft middelen voor de invoering van het nieuwe stelsel voor Jeugdzorg. Binnen het programma stelselherziening jeugd is sprake van onderuitputting van –/– € 2,4 miljoen door de vertraging van enkele onderdelen van het programma. Daarnaast vindt een technische mutatie van –/– € 0,4 miljoen plaats. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale verschuiving tussen verschillende instrumenten.

2. Noodzakelijke en passende zorg

Subsidies: Jeugdzorg, Jeugdzorg plus en Gesloten Jeugdzorg

De totale mutatie betreft circa –/– € 11,9 miljoen.

De voorgenomen privatisering van de instelling Almata en de Lindenhorst heeft vertraging opgelopen als gevolg van opgeschorte onderhandelingen met de bonden (–/– € 15,0 miljoen). De privatisering zal in 2014 tot stand komen.

Van artikel 11 (Nominaal en onvoorzien) is € 1,6 miljoen overgeboekt naar dit instrument. Het betreft de loonbijstelling kader Rijksbegroting in enge zin (R) tranche 2013. Daarnaast vindt een technische mutatie van € 1,5

miljoen plaats. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale verschuiving tussen verschillende instrumenten.

Bijdragen aan medeoverheden

De totale mutatie betreft circa –/– € 0,1 miljoen.

Naar de begroting van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is circa –/– € 18,2 miljoen overgeboekt ter dekking van het besparingsverlies kindregelingen als gevolg van vertraging inwerkingtreding wetsvoorstel «Verbetering financiële positie pleegouders». De ontvangst van de ouderbijdragen is aan de uitgavenkant gedesaldeerd (circa € 11,2 miljoen).

Van artikel 11 (Nominaal en onvoorzien) is € 8,8 miljoen overgeboekt naar dit instrument. Het betreft de loonbijstelling kader Rijksbegroting in enge zin (R) tranche 2013. Er is ruimte ontstaan van –/– € 2,0 miljoen door vrijval op het budget «Jeugdzorg». Daarnaast vindt een technische mutatie van € 0,1 miljoen plaats. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale overboeking tussen verschillende instrumenten.

Ontvangsten

De ontvangstraming van het budget Jeugdzorg wordt verhoogd met

€ 11,2 miljoen. Het betreft een correctie van het ouderbijdrage deel van de pleegvergoeding.

Artikel 6 Sport en bewegen

Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 6 Sport en bewegen (bedragen x € 1.000)

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e supple-toire begroting

Verplichtingen

Uitgaven

waarvan juridisch verplicht (%)

  • 1. 
    Passend sport- en beweegaanbod

Subsidies

Gehandicaptensport Verantwoord sporten en bewegen Sport en bewegen in de buurt Stimuleren van een veiliger sportklimaat

Bekostiging

Compensatie van betaalde energiebelasting

Opdrachten

Bijdragen aan medeoverheden Sport en bewegen in de buurt

 

122.849

80.180

1.878

82.058

135.000

73.931

  • 1.965

71.966

86%

     

86.524

27.582

  • 1.392

26.190

29.833

17.299

768

18.067

3.153

3.153

14

3.167

3.071

2.172

14

2.186

16.515

4.880

708

5.588

7.094

7.094

32

7.126

9.357

9.357

- 1.259

8.098

9.357

9.357

  • 1.259

8.098

0

0

25

25

47.334

926

- 926

0

47.334

926

- 926

0

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e supple-toire begroting

  • 2. 
    Uitblinken in sport

Subsidies

Topsportevenementen Topsportprogramma’s Dopingbestrijding

Inkomensoverdrachten Stipendiumregeling

Opdrachten

Bijdragen aan internationale organisatie Dopingbestrijding

  • 3. 
    Borgen van innovatie, kennisontwikkeling en kennisdeling

Subsidies

Olympische ambitie Kennis fundament Internationaal beleid Kennis en innovatie

Opdrachten

Bijdragen aan internationale organisatie

Ontvangsten

37.768

10.708

38.643

7.706

1.010

437

37.633

 

29.724

28.499

- 1.243

27.256

9.785

5.785

  • 1.313

4.472

18.700

21.275

64

21.339

1.239

1.439

6

1.445

7.851

9.951

202

10.153

7.851

9.951

202

10.153

0

0

30

30

193

193

1

194

193

193

1

194

8.143

 

10.808

7.506

193

7.699

1.300

402

601

1.003

0

6.604

  • 137

6.467

500

500

  • 271

229

9.008

0

0

0

- 100

200

186

386

0

0

58

58

1.740

1.740

  • 800

940

Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting

Op dit artikel zijn er geen mutaties groter dan € 3,0 miljoen.

Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering Wereldoorlog II

Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering Wereldoorlog II (bedragen x € 1.000)

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e supple-toire begroting

Verplichtingen

Uitgaven

waarvan juridisch verplicht (%)

  • 1. 
    De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen en de herinnering aan WOII

Subsidies

Bekostiging

Opdrachten

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

  • 2. 
    Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII

Inkomensoverdrachten

waarvan onder andere:

Wet buitengewoon pensioen 1940–1945 (Wbp)

Wet uitkeringen vervol-gingslachtoffers 1940–1945 (Wuv)

Wet uitkeringen burger-oorlogsslachtoffers 40–45 (Wubo)

 

331.354

343.751

293

344.044

331.574

343.256

293

343.549

97%

     

19.365

19.629

18

19.647

16.392

16.392

15

16.407

654

654

1

655

2.119

2.383

2

2.385

100

100

0

100

100

100

0

100

312.209

323.627

275

323.902

289.205

300.521

7.525

308.046

53.885

65.201

7.317

72.518

152.709

152.709

135

152.844

71.710

71.710

63

71.773

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e supple-toire begroting

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

PUR en SVB

Stichting Administratie Indonesische Pensioenen (SAIP)

Ontvangsten

 

23.004

23.106

- 7.250

15.856

20.545

20.545

- 7.252

13.293

2.459

2.561

2

2.563

901

901

901

Toelichting uitgavenmutaties 2e suppletoire begroting

2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII

Inkomensoverdrachten: Wet buitengewoon pensioen 1940–1945 (Wbp)

Dit betreft een technische mutatie van circa € 7,3 miljoen. Deze technische mutatie betreft een overboeking van Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s (PUR en SVB).

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s: PUR en SVB

Dit betreft een technische mutatie van circa –/– € 7,3 miljoen. Deze technische mutatie betreft een overboeking naar Inkomensoverdrachten: Wet buitengewoon pensioen 1940–1945 (Wbp)

Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten

Budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten (bedragen x € 1.000)

 
 

Stand oorspron-

Stand 1e

Mutaties 2e

Stand 2e supple-

 

kelijk vastge-

suppletoire

suppletoire

toire

begroting

 

stelde begroting

begroting

begroting

   

Verplichtingen

5.220.557

5.247.040

11.825

 

5.258.865

Uitgaven

5.220.557

5.247.040

11.825

 

5.258.865

waarvan juridisch verplicht (%)

100%

       

Inkomensoverdrachten

5.220.557

5.247.040

11.825

 

5.258.865

1.Zorgtoeslag

4.802.826

4.815.998

- 11.575

 

4.804.423

  • 2. 
    Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten
         

(Wtcg)

375.432

388.743

13.700

 

402.443

  • 3. 
    Tegemoetkoming specifieke zorgkosten

42.299

42.299

9.700

 

51.999

Ontvangsten

0

0

     

Toelichting uitgavenmutaties 2e suppletoire begroting

1. Zorgtoeslag

De uitgavenraming zorgtoeslag is op basis van het Centraal Planbureau bijgesteld (€ -11,6 miljoen).

2. Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg)

Op basis van actuele gegevens van het CAK wordt verwacht dat het totaal van de uitbetaling van algemene tegemoetkomingen Wtcg over 2012 en nabetalingen van tegemoetkomingen over voorgaande jaren leidt tot hogere uitgaven dan eerder geraamd (€ 13,7 miljoen).

0

3. Tegemoetkoming specifieke zorgkosten

Op basis van de meest recente inzichten over de realisatie in 2013 bij de uitfasering van de regeling tegemoetkoming buitengewone uitgaven (TBU) en bij de regeling tegemoetkoming specifieke zorgkosten (TSZ) zijn de verwachte uitgaven in 2013 € 9,7 miljoen (TBU € 4,0 miljoen en TSZ € 5,7 miljoen en) hoger dan eerder geraamd.

Artikel 9 Algemeen

Budgettaire gevolgen van beleid, niet-beleidsartikel 9 Algemeen (bedragen x € 1.000)

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e supple-toire begroting

Verplichtingen Uitgaven

  • 1. 
    Internationale samenwerking

Bijdragen aan internationale organisatie

waarvan onder anderen

WHO

  • 2. 
    Verzameluitkering VWS
  • 3. 
    Strategisch onderzoek RIVM

Bekostiging

Strategisch onderzoek RIVM

Ontvangsten

 

21.936

14.761

1.668

16.429

27.936

20.761

1.668

22.429

4.721

5.980

  • 500

5.480

4.721

5.980

- 500

5.480

4.721

4.721

0

4.721

541

580

613

1.193

22.674

14.201

1.555

15.756

22.674

14.201

1.555

15.756

22.674

14.201

1.555

15.756

Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting

Op dit artikel zijn er geen mutaties groter dan € 3,0 miljoen.

Artikel 10 Apparaatsuitgaven

Budgettaire gevolgen van beleid, niet-beleidsartikel 10 Apparaatsuitgaven (bedragen x € 1.000)

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e supple-toire begroting

Verplichtingen Uitgaven

  • 1. 
    Totaal personele uitgaven

waarvan eigen personeel waarvan inhuur externen waarvan inhuur deskundigen waarvan postactieven

  • 2. 
    Totaal materiële uitgaven

waarvan ICT

waarvan bijdrage SSO’s

waarvan overig materieel

Ontvangsten

 

230.895

283.582

76.236

359.818

230.968

283.655

76.236

359.891

170.530

173.997

6.658

180.655

159.943

162.939

1.595

164.534

9.218

8.849

3.976

12.825

0

0

387

387

1.369

2.209

700

2.909

60.438

109.658

69.578

179.236

10.511

6.580

  • 1.603

4.977

39.103

46.201

32.505

78.706

10.824

56.877

38.676

95.553

5.353

37.923

15.971

53.894

Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting

1. Personele uitgaven

Bij de tweede suppletoire begroting heeft er per saldo een mutatie van circa € 6,7 miljoen plaatsgevonden op personele uitgaven kerndepartement, inspecties en raden. Daarvan heeft circa € 4,0 miljoen betrekking

0

0

0

0

op uitgaven voor vacatiegelden, IGZ en internationale zaken die bij invoering van Verantwoord Begroten bij de ontwerpbegroting 2013 ten onrechte niet als eigen personeel waren geboekt. Verder heeft de Gezondheidsraad als gevolg van uitvoering van externe opdrachten te maken met € 0,9 miljoen hogere uitgaven en ontvangsten.

2. Materiële uitgaven

Bij de tweede suppletoire begroting heeft er per saldo een mutatie van circa € 69,6 miljoen plaatsgevonden op materiële uitgaven kerndepartement, inspecties en raden. Daarvan heeft circa € 4,0 miljoen betrekking op een knelpunt bij de materiële uitgaven bij de informatiseringprogramma’s. Verder zijn de uitgaven- en ontvangstenraming verhoogd met € 3,0 miljoen in verband met de betaling door VWS van de inbesteding van de ICT-dienstverlening voor het CIBG, waarvoor een bijdrage van het CIBG is ontvangen.

Bij de projectdirectie ALT (Het Antonie van Leeuwenhoekterrein) is een aantal taken ondergebracht die tot 2013 bij het RIVM behoorden. De desaldering van de apparaatontvangsten van de projectdirectie bij eerste suppletoire begroting wordt als gevolg van de boedelscheiding tussen projectdirectie en RIVM en extra ontvangsten van derden met € 12,0 miljoen verhoogd. Als gevolg van de boedelscheiding betaalt de projectdirectie een bedrag van € 3,9 miljoen voor afkoop van vaste activa en vorderingen aan het RIVM. Daarnaast heeft de projectdirectie te maken met uitgaven in verband met de reorganisatie, organisatieontwikkeling en voorbereiding op de komende verzelfstandiging (€ 1,0 miljoen) en extra uitgaven voor investeringen in het kader van vaccinonderzoek (€ 0,9 miljoen). Anderzijds is er sprake van ruimte omdat sommige ontvangsten uit hoofde van de boedelscheiding bedoeld zijn voor uitgaven in latere jaren, maar voor de projectdirectie binnen het kasstelsel in 2013 vrijvallen (€ 2,0 miljoen) en omdat er vertraging optreedt bij de ontwikkeling van het RSV-vaccin (€ 1,8 miljoen).

Mutaties op het gebied van de projectdirectie ALT die bij eerste supple-toire begroting op het eigenaarbudget voor het RIVM (art. 10) zijn geboekt, worden nu ten gunste/laste van het budget van de projectdirectie gebracht. Per saldo wordt het budget daardoor met € 1,5 miljoen verlaagd. Vanuit het opdrachtgeverbudget (art. 1) is een bijdrage voor aanvullende taken op het gebied van vaccinologie verstrekt (€ 2,1 miljoen).

Op basis van een prognose van de verwachte personele en materiële uitgaven voor heel 2013 zijn bovenstaande mutaties met name verwerkt in een per saldo verhoging van de materiële budgetten met € 14,1 miljoen; de personele budgetten zijn met € 0,5 miljoen verhoogd. Er wordt een reservering van € 50,0 miljoen gemaakt voor het VWS-deel van het verwachte boekwaardeverlies bij de verkoop van het Antonie van Leeuwenhoekterrein in Bilthoven.

Daarnaast vindt een technische mutatie (–/– € 1,5 miljoen) plaats. Deze technische mutatie betreft een budgetneutrale verschuiving tussen verschillende instrumenten.

Ontvangsten

De uitgaven- en ontvangstenraming worden verhoogd met € 3,0 miljoen in verband met de betaling door VWS van de inbesteding van de

ICT-dienstverlening voor het CIBG, waarvoor een bijdrage van het CIBG is ontvangen.

De desaldering van de apparaatontvangsten van de projectdirectie ALT bij eerste suppletoire begroting wordt als gevolg van de boedelscheiding tussen projectdirectie en RIVM en extra ontvangsten van derden met

€ 12,0 miljoen verhoogd. Zie verder de toelichting bij de materiële uitgaven.

Artikel 11 Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid, niet-beleidsartikel 11 Nominaal en onvoorzien (bedragen x € 1.000)

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e supple-toire begroting

Verplichtingen Uitgaven

  • 1. 
    Loonbijstelling
  • 2. 
    Prijsbijstelling
  • 3. 
    Taakstelling

Ontvangsten

 

36.359

  • 4.080

4.746

666

36.359

  • 4.080

4.746

666

790

22.777

  • 22.777

0

16.430

266

0

266

53.579

  • 27.123

27.523

400

5.000

5.000

5.000

Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting Uitgaven

1. Loonbijstelling

De loonbijstelling tranche 2013 kader Rijksbegroting in enge zin (R) van

€ 22,2 miljoen is toebedeeld aan de artikelen.

De loonbijstelling tranche 2013 kader Zorg (Z) € 0,5 miljoen is toebedeeld aan artikel 4 (Zorgbreed beleid).

De loonbijstelling tranche 2013 kader Niet behorend tot enige ijklijn (N)

€ 0,08 miljoen is toebedeeld aan artikel 1 (Volksgezondheid).

3. Taakstelling

Ova-compensatie

Overboeking naar het Ministerie van OCW voor de uitgaven ter financiering van de loonkostenindexering op grond van de ova van € 6,6 miljoen. Het gaat hier om de tranche 2013. De overboeking van de compensatie voor de tranche 2012 was al in de ontwerpbegroting 2013 verwerkt.

Aanpassen taakstellende onderuitputting

Ten einde de taakstellende onderuitputting terug te brengen, wordt deze tijdens de tweede suppletoire begroting verlaagd met € 33,5 miljoen.

Het bedrag dat na verwerking van de mutaties 2e suppletoire begroting resteert (€ 0,4 miljoen) betreft een reservering om het eigen vermogen van het Agentschap College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (aCBG) te versterken. Het aCBG voorziet een exploitatietekort over 2013, waarvoor het beschikbare eigen vermogen te weinig compensatie biedt.

Hoofdstuk 2 Financieel Beeld Zorg

  • 1. 
    Inleiding

Deze paragraaf geeft een actueel beeld van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ) in het lopende jaar. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de najaarsnota 2013, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.

0

Ten opzichte van eerdere jaren worden in deze paragraaf alleen de nieuwe mutaties toegelicht. Deze nieuwe mutaties betreffen de bijstellingen ten opzichte van de standen die zijn opgenomen in de ontwerpbegroting 2014.

Dit deel van de 2e suppletoire begroting 2013 bestaat uit de volgende paragrafen:

  • 1. 
    Inleiding
  • 2. 
    Ontwikkeling van het Budgettair Kader Zorg (BKZ) 2013
  • 3. 
    Verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten 2013
  • 4. 
    Mutaties per sector
  • 2. 
    Ontwikkeling van het Budgettair Kader Zorg (BKZ) 2013

Tabel 1 laat de ontwikkeling van het BKZ en de netto-BKZ-uitgaven zien vanaf de stand ontwerpbegroting 2013. Het Budgettair Kader Zorg is bij de start van het kabinet-Rutte-Asscher voor de periode 2013–2017 vastgesteld bij Startnota (TK 33 400, nr. 18).

 

Tabel 1 Ontwikkeling van het BKZ en miljoen)

de

netto-BKZ-uitgaven

2013 (bedragen x € 1

2013

Netto BKZ-uitgaven stand ontwerpbegroting

Maatregelen regeerakkoord Macro-economische doorwerking

2013

 

65.801

145 236

BKZ Startnota Kabinet-Rutte-Asscher

Prijs- nationale bestedingen (pNB) IJklijnmutaties

BKZ stand 1e suppletoire begroting 2013

     

66.181

  • 368 - 5

65.809

IJklijnmutaties

BKZ stand ontwerpbegroting 2014

     
  • 35

65.774

Mutatie 2e suppletoire begroting 2013 IJklijnmutaties

BKZ stand 2e suppletoire begroting 2013

     
  • 1

65.773

Netto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2013

 

65.542

Overschrijding van de netto-BKZ-uitgaven toire begroting 2013

t.o.v. het BKZ stand 2e supple-

  • 231

Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ-gegevens over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ

Het BKZ is ten opzichte van de Startnota als gevolg van de nominale ontwikkelingen met € 368 miljoen verlaagd. Als gevolg van de ijklijnmu-taties is het BKZ met € 41 miljoen verlaagd. Ondanks de verlaging van het BKZ met € 409 miljoen is het BKZ als gevolg van de daling van de netto-BKZ-uitgaven met € 231 miljoen onderschreden.

Tabel 2 geeft een overzicht van de kadertoetsing van het BKZ in 2013 vanaf de stand vastgesteld bij Startnota. Sinds de Startnota is het kader onderschreden met € 231 miljoen. Ten opzichte van de begroting 2014 is de kaderonderschrijding met € 29 miljoen afgenomen.

Tabel 2 Kadertoets BKZ 2013 (bedragen x € 1 miljoen)

2013

Kadertoets BKZ Startnota Kabinet-Rutte-Asscher                                                                               0

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013                                                                                            – 129

Kadertoets BKZ 1e suppletoire begroting 2013                                                                              – 129

2013

Mutatie ontwerpbegroting 2014

Kadertoets BKZ ontwerpbegroting 2014

Mutatie 2e suppletoire begroting 2013

Kadertoets BKZ 2e suppletoire begroting 2013

131

260

29

231

Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ-gegevens over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ

  • 3. 
    Verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten 2013

Tabel 3 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2013 de verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten zien. Omdat een groot deel van de mutaties ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2013 al in de Ontwerpbegroting 2014 is toegelicht worden hier slechts de nieuwe mutaties ten opzichte van de begrotingsstand weergegeven. De laatste cijfers van het CVZ hebben op dit moment niet geleid tot bijstelling van de BKZ-uitgaven. De eerste voorlopige realisatiecijfers duiden op lagere uitgaven voor geneesmiddelen over 2013. Nadere inzichten over de omvang en oorzaken hiervan worden meegenomen bij de totstandkoming van het jaarverslag 2013 en de voorjaarsnota 2014.

Tabel 3 Verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten 2013 (bedragen x € 1 miljoen)

2013

Bruto-BKZ-uitgaven ontwerpbegroting 2013

Mutaties gemeld in 1e suppletoire begroting 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutaties gemeld in de ontwerpbegroting 2014

Stand ontwerpbegroting 2014

Beleidsmatige mutaties

Nieuwe mutaties

AWBZ

Wmo defintieve lpo tranche 2013

Begrotingsgefinancierd

Desaldering subsidie vaststelling zorgopleidingen

Knelpunt tegemoetkomingen Wtcg

Nabetaling en ontvangsten subsidievaststellingen zorgopleidingen

Wmo defintieve lpo tranche 2013

Overige

Totaal mutaties

Bruto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2013

BKZ-ontvangsten ontwerpbegroting 2013

Mutaties gemeld in 1e suppletoire begroting 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutaties gemeld in de ontwerpbegroting 2014

Stand ontwerpbegroting 2014

Beleidsmatige mutaties

Nieuwe mutaties

Begrotingsgefinancierd

Desaldering subsidie vaststelling zorgopleidingen

Nabetaling en ontvangsten subsidievaststellingen zorgopleidingen

Totaal mutaties

BKZ-ontvangsten stand 2e suppletoire begroting 2013

70.471,9

  • 226,3

70.245,5

  • 13,9

70.231,6

13,7

  • 152,0

13,7 40,0 13,7 - 0,6

  • 98,9

70.132,7

4.671,0

  • 105,6

4.565,4

152,0

4.717,4

  • 152,0

25,0

  • 127,0

4.590,4

2013

Netto-BKZ-uitgaven ontwerpbegroting 2013                                                                           65.800,8

Netto-BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2013                                                       65.680,1

Netto-BKZ-uitgaven ontwerpbegroting 2014                                                                           65.514,2

Netto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2013                                                       65.542,3

Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ-gegevens over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ

Toelichting nieuwe mutaties Uitgaven

Beleidsmatige mutaties

Wmo defintieve lpo tranche 2013

De vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling wordt voor alle zorgsectoren in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onverdeeld. Daar staat de raming voor de jaren 2013 tot en met 2018. De definitieve loon-en prijsontwikkeling tranche 2013 wordt toegedeeld aan de Wmo.

Desaldering subsidie vaststelling zorgopleidingen

Deze desaldering is spiegelbeeldig aan de bij Miljoenennota 2014 verwerkte desaldering waarmee de afrekening van opleidingssubsidies 2012 mogelijk gemaakt is.

Knelpunt tegemoetkomingen Wtcg

Op basis van actuele gegevens van het CAK wordt verwacht dat het totaal van de uitbetaling van algemene tegemoetkomingen Wtcg over 2012 en nabetalingen van tegemoetkomingen over voorgaande jaren leidt tot hogere uitgaven dan eerder geraamd.

Nabetaling en ontvangsten subsidievaststellingen zorgopleidingen

De afrekening over 2012 van de subsidieverleningen zorgopleidingen 1e en 2e tranche en huisartsenopleiding, op basis van de in 2013 door de instellingen ingediende subsidieverantwoordingen over de realisatiecijfers in 2012, leidt tot nabetalingen aan de instellingen van circa € 40,0 miljoen.

Ontvangsten

Beleidsmatige mutaties

Desaldering subsidie vaststelling zorgopleidingen

Deze desaldering is spiegelbeeldig aan de bij Miljoenennota 2014 verwerkte desaldering waarmee de afrekening van opleidingssubsidies 2012 mogelijk gemaakt is.

Nabetaling en ontvangsten subsidievaststellingen zorgopleidingen

De afrekening over 2012 van de subsidieverleningen zorgopleidingen 1e en 2e tranche en huisartsenopleiding, op basis van de in 2013 door de instellingen ingediende subsidieverantwoordingen over de realisatie- cijfers in 2012, leidt tot terugvorderingen van de instellingen van in totaal circa € 25,0 miljoen.

  • 4. 
    Mutaties per sector

Tabel 4 geeft de mutaties vanaf de stand ontwerpbegroting 2013 tot aan de 2e suppletoire begroting 2013 op sector niveau weer. De relevante nieuwe mutaties die hebben plaatsgevonden na de Ontwerpbegroting 2014 zijn in paragraaf 3 toegelicht.

Tabel 4 BKZ-uitgaven en -ontvangsten per sector 2013 (bedragen x € 1 miljoen)

Stand Mutaties       Stand 1e       Mutaties            Stand ontwerp- 1esupple-         supple-       ontwerp-       ontwerpbegroting toire              toire     begroting      begroting begroting      begroting

 

Mutaties

Stand 2e

2e

supple-

supple-

toire

toire

begroting

begroting

2013

2013

2013

2014

2014

2013

2013

Zorgverzekeringswet (Zvw)

Eerstelijnszorg

Medisch-specialistische zorg

Ziekenvervoer

Geneesmiddelen

Hulpmiddelen

Geneeskundige geestelijke gezondheidszorg

Opleidingen

Overige1

Nominaal en onverdeeld

Bruto-Zvw-uitgaven

4.293,8

21.725,8

598,5

5.410,6

1.676,8

4.153,2

997,6

1.015,4

1.178,3

41.049,9

46,7

27,9

22,4

607,2

  • 89,4

0,0

0,0

243,8

  • 32,7

388,5

4.340,5 21.753,7

620,9 4.803,4 1.587,4 4.153,2

997,6 1.259,2 1.145,5

40.661,4

82,9 453,2

15,8 126,6

59,1 118,8

25,5

  • 87,8 892,0
  • 98,0

4.423,3

22.206,9

636,7

4.930,0

1.646,5

4.272,0

1.023,1

1.171,4

253,5

40.563,4

Algemene Wet Bijzonder Ziektekosten (AWBZ)

Volksgezondheid Zorg in natura

Persoonsgebonden budgetten Mee-instellingen Opleidingen

Overige2

Nominaal en onverdeeld

Bruto-AWBZ-uitgaven

113,5

22.717,4

2.567,9

172,6

25,7

275,9

1.422,5

27.295,6

21,1

713,8

0,0

0,0

0,0

  • 14,2

601,1

119,6

134,6

23.431,2

2.567,9

172,6

25,7

261,6

821,4

27.415,1

3,0

318,1

67,3

5,1

0,7

7,2

475,9

  • 74,4

137,6

23.749,4

2.635,2

177,7

26,4

268,9

345,6

27.340,7

0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0

0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 13,7 13,7

4.423,3

22.206,9

636,7

4.930,0

1.646,5

4.272,0

1.023,1

1.171,4

253,5

40.563,4

 

Eigen risico Zvw Eigen bijdrage Zvw

Zvw-ontvangsten

2.623,4 228,2

2.851,6

56,2

  • 201,2
  • 145,0

2.679,6 27,0

2.706,6

0,0 0,0 0,0

2.679,6 27,0

2.706,6

0,0 0,0 0,0

2.679,6 27,0

2.706,6

Netto-Zvw-uitgaven

38.198,3

  • 243,5

37.954,8

  • 98,0

37.856,8

0,0

37.856,8

137,6

23.749,4

2.635,2

177,7

26,4

268,9

331,9

27.327,0

 

Eigen bijdrage AWBZ

AWBZ-ontvangsten

1.819,4

1.819,4

39,4

39,4

1.858,8

1.858,8

0,0 0,0

1.858,8

1.858,8

0,0 0,0

1.858,8

1.858,8

Netto-AWBZ-uitgaven

25.476,2

80,2

25.556,3

  • 74,4

25.481,9

  • 13,7

25.468,3

Begrotingsgefinancierd

Wmo (Gemeentefonds)                                                                1.477,3               44,7          1.522,0               25,5          1.547,5               13,7             1.561,2

Zorgopleidingen (begroting VWS)                                                 172,2                 1,1             173,4             133,1             306,4          – 112,0                194,4

Wtcg (begroting VWS)                                                                    375,4               13,3             388,7                 0,0             388,7               13,7                402,4

Zorg Caribisch Nederland (begroting VWS)                                    71,1               12,9               84,1                 0,4               84,5              – 0,6                  83,9

Loon- en prijsbijstelling (begroting VWS en Financiën)                 30,3            – 29,5                 0,8              – 0,5                 0,3                 0,0                    0,3

Bruto-begrotingsgefinancierde-uitgaven                                   2.126,4               42,6          2.169,0             158,5          2.327,5            – 85,3             2.242,2

 

Ontvangsten

Begrotingsgefinancierde-ontvangsten

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

152,0 152,0

152,0

152,0

  • 127,0
  • 127,0

25,0

25,0

Netto-begrotingsgefinancierde-uitgaven

2.126,4

42,6

2.169,0

6,5

2.175,5

41,7

2.217,2

Totaal bruto-BKZ-uitgaven Totaal BKZ-ontvangsten

70.471,9 4.671,0

  • 226,4
  • 105,6

70.245,5 4.565,4

0,0 - 13,9 152,0

70.231,6 4.717,4

0,0

  • 98,9
  • 127,0

70.132,7 4.590,4

Stand Mutaties       Stand 1e       Mutaties            Stand ontwerp- 1esupple-         supple-       ontwerp-       ontwerpbegroting toire              toire     begroting      begroting begroting      begroting

 

Mutaties

Stand 2e

2e

supple-

supple-

toire

toire

begroting

begroting

2013

2013

2013

2014

2014

2013

2013

Totaal netto-BKZ-uitgaven

65.800,8

120,8        65.680,1

165,9        65.514,2

28,1

65.542,3

1  Bij de Zvw zijn onder de post overige opgenomen de deelsectoren; grensoverschrijdende zorg en multidisciplinaire zorgverlening

2  Bij de AWBZ zijn onder de post overige opgenomen de deelsectoren; beheerskosten/diversen AWBZ, tandheelkundige zorg AWBZ, Medisch specialistische zorg AWBZ en overige curatieve zorg AWBZ langdurige zorg onverdeeld.

Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ-gegevens over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.