Memorie van toelichting over Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2013 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2013 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 33805 VI - Wijziging begroting Veiligheid en Justitie 2013 (Najaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2013 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting over Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2013 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Document­datum 04-12-2013
Publicatie­datum 04-12-2013
Nummer KST33805VI2
Kenmerk 33805 VI, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2013–2014

33 805 VI

Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2013 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2013 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten

B. BEGROTINGSTOELICHTING

  • 1. 
    Leeswijzer                                                                                                 2
  • 2. 
    Het beleid                                                                                                  2

2.1     Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties               3

2.2     De Beleidsartikelen                                                                                  5

31 Nationale politie                                                                                  5

32 Rechtspleging en rechtsbijstand                                                       6

33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding                                               7

34 Sanctietoepassing                                                                               8

35 Jeugd                                                                                                  10

36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid                          13

37 Vreemdelingen                                                                                  14

2.3     De niet-beleidsartikelen                                                                        16

91 Apparaatsuitgaven kerndepartement                                             16

92 Nominaal en Onvoorzien                                                                  17

93 Geheim                                                                                               18

  • 1. 
    LEESWIJZER

Dit is de tweede suppletoire begroting 2013 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2013.

In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgavenen ontvangstenmutaties per beleidsartikel (paragraaf 2.1). Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10,0 mln.

In paragraaf 2.2 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In paragraaf 2.3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen. Hierin staan per beleidsartikel kolomsgewijs:

stand vastgestelde begroting 2013;

stand eerste suppletoire begroting 2013;

mutaties tweede suppletoire begroting 2013;

stand tweede suppletoire begroting 2013 met daarbij de budgetflexibi- liteit.

Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2e suppletoire begroting 2013» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel technisch van aard zijn. Financieel technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingen mutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.

  • 2. 
    HET BELEID

In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de mutaties op de beleidsartikelen (2.2) en de mutaties op de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.

 

32

40.000

34

26.673

34

50.684

34, 35

106.000

35

  • 10.482

37

29.245

91

10.482

92

  • 20.000

2.1 OVERZICHT BELANGRIJKSTE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES

Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2013 (Najaarsnota)

Beleidsartikel                 Uitgaven

Belangrijkste suppletoire mutaties:

  • 1. 
    Bijdrage rechtspraak
  • 2. 
    Kapitaalslasten strafrechtelijke forensische zorg
  • 3. 
    Herschikking kaders door Masterplan DJI
  • 4. 
    Frictiekosten door sluiting justitiële inrichtingen
  • 5. 
    Hercodering verantwoord begroten
  • 6. 
    Hogere ODA-toerekening door stijgende asielinstroom
  • 7. 
    Hercodering verantwoord begroten
  • 8. 
    Kasschuif nominaal en onvoorzien

Toelichting op de belangrijkste uitgavenmutaties

1. Bijdrage rechtspraak

Op basis van het prognosemodel justitiële ketens (PMJ), worden de geraamde uitgaven aan de rechtspraak bijgesteld.

2. Kapitaalslasten strafrechtelijke forensische zorg

Met ingang van 2007 zijn de exploitatiemiddelen voor de strafrechtelijke forensische zorg overgeheveld uit het algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten naar de begroting van het Ministerie van VenJ. De bijbehorende kapitaalslasten waren nog niet overgeheveld in afwachting van de ontwikkeling van een normatieve huisvestingscomponent (NHC). Inmiddels zijn afspraken gemaakt over de invoering van de NHC en is het resterende deel van de middelen naar VenJ overgeboekt.

3. Herschikking kaders door Masterplan DJI

Als gevolg van het aangepast Masterplan DJI dient een herschikking plaats te vinden van het budget op de verschillende artikelonderdelen van DJI. Zo zijn de taakstellingen uit het Regeerakkoord voornamelijk op het Gevangeniswezen ingeboekt, terwijl veel capaciteitsgerelateerde maatregelen van het (aangepaste) Masterplan DJI betrekking hebben op de overige sectoren.

4. Frictiekosten door sluiting justitiële inrichtingen

De uitvoering van het met de Tweede Kamer besproken Masterplan DJI (TK 24 587, nr. 535) heeft tot gevolg dat een aanzienlijk aantal justitiële inrichtingen wordt gesloten. Dit brengt onder andere frictiekosten ten aanzien van het vastgoed met zich mee. Deze kosten worden volledig gedragen door VenJ en op de begroting ingepast door middel van een kasschuif. Vooralsnog staan de benodigde middelen voor deze kasschuif gereserveerd op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën. Met deze mutatie wordt het gereserveerde bedrag voor 2013 naar de VenJ-begroting overgeheveld.

5. Hercodering verantwoord begroten

Een aantal technische en budgettaire neutrale hercoderingen waarmee de begrotingsindeling meer in lijn wordt gebracht met de uitgangspunten van Verantwoord Begroten.

6. Hogere ODA-toerekening door stijgende asielinstroom

De kosten voor de opvang van asielzoekers uit de zogenaamde DAC-landen worden in het eerste jaar van opvang toegerekend aan het budget voor ontwikkelingssamenwerking (ODA-budget). De verwachte asielinstroom 2013 is naar boven bijgesteld: er is met name sprake van een verhoogde instroom van asielzoekers met de Syrische en Somalische nationaliteit. De verwachte hogere instroom leidt tot een hogere ODA-toerekening. Dit wordt hiermee overgeheveld naar de begroting van VenJ.

7. Hercodering verantwoord begroten

Dit betreft een technische mutatie die noodzakelijk is om de budgetten binnen de artikelen in overeenstemming te brengen met de begrotingsindeling. Zie ook de toelichting bij punt 5.

8. Kasschuif nominaal en onvoorzien

Deze mutatie betreft een meerjarige budget neutrale kasschuif waarmee de begrote uitgaven in lijn worden gebracht met het te verwachten uitgavenpatroon.

Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2013 (Najaarsnota)

 

x € 1.000

   
 

Beleidsartikel

Ontvangsten

Belangrijkste suppletoire mutaties:

  • 1. 
    Griffierechten
  • 2. 
    Boeten en transacties

32 33

  • 40.000 80.000

Toelichting op de belangrijkste ontvangstenmutaties

1. Griffierechten

Bij de griffierechten wordt een tegenvaller van € 40 mln. verwacht in 2013. De Raad heeft aangegeven dat het aantal handelszaken, zowel bij de rechtbank als bij de kantonrechter is gedaald. Ook het aantal familiezaken bij het kanton laat een dalende trend zien. Hierdoor vallen de ontvangsten uit griffierechten tegen. Een eventueel meerjarige doorwerking wordt in het kader van de begrotingsvoorbereiding 2015 bezien.

2. Boeten en transacties

Door een hoger dan verwachte instroom, wordt voor 2013 een meevaller bij boeten- en transactieontvangsten verwacht van € 80 mln. De hogere instroom wordt met name verklaard door de instroom vanuit de nieuwe trajectcontrole-systemen op de A2 en de A4.

2.2 DE BELEIDSARTIKELEN

31 NATIONALE POLITIE

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

Verplichtingen

Programma-uitgaven

Waarvan juridisch verplicht

31.2 Bekostiging nationale politie

Bijdrage ZBO’s/RWT’s

Nationale Politie

VtsPN

Politieacademie

Bijdrage mede-overheden

BES brandweer- en politiekorps

31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie

Bijdrage ZBO’s/RWT’s

Bestuur en Organisatie

Informatiebeleid politie: Innovatieprojecten

Bijdragen mede-overheden

Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg

Subsidies

Subsidies in het kader van opsporing

Opdrachten

Providers

Kwaliteit en arbeidsvoorwaarden politie

Bijdragen Sociale fondsen

Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie

Ontvangsten

 

5.535.250

5.256.456

  • 4.826.932

429.524

5.220.150

5.256.456

2.737

5.259.193 99,95%

4.940.566

4.970.132

9.447

4.979.579

90.087

101.644

  • 7.077

94.567

132.295

132.320

332

132.652

16.575

17.575

17.573

 

10.658

9.495

  • 2

9.493

5.318

5.318

  • 1

5.317

3.637

0

0

0

700

700

50

750

14.606

14.764

  • 2

14.762

1.208

8

  • 8

0

4.500

4.500

0

4.500

500

500

0

500

Artikel 31: Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel wordt aangewend voor onderwerpen op het gebied van kwaliteit en innovatie en technologische ontwikkelingen bij en voor de politie.

Toelichting op beleidsartikel 31

Mutaties uitgaven

31.2 Bekostiging nationale politie

Nationale Politie

De mutatie in het budget voor de Nationale Politie wordt met name verklaard door:

Frictiekosten politie centralisering flitsgegevens: de nationale politie ontvangt in 2013 compensatie voor de frictiekosten die ontstaan bij de centralisering van de verwerking van flitsgegevens bij het CJIB. Hercoderen Verantwoord Begroten: een aantal technische en budgettaire neutrale hercoderingen waarmee de begrotingsindeling meer in lijn wordt gebracht met de uitgangspunten van Verantwoord Begroten.

VtsPN

De mutatie in het budget voor VtsPN betreft voornamelijk een technische mutatie. Deze mutatie is noodzakelijk om de begrotingsindeling meer in lijn te brengen met de uitgangspunten van Verantwoord Begroten.

2

Mutaties verplichtingen

Nationale Politie

Het betreft een technische mutatie. Deze mutatie is noodzakelijk in het kader van het Verbeterplan Financieel Beheer. Naar aanleiding hiervan zijn de voorschriften gewijzigd in de werkwijze waarop alle Geïntegreerde Verplichtingen Kasadministratie (GVKA)-onderdelen van het Ministerie van VenJ verplichtingen registreren en afwikkelen.

32 RECHTSPLEGING EN RECHTSBIJSTAND

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

 

Stand

Stand 1e

Mutaties 2e

Stand 2e

vastgestelde

suppletoire

suppletoire

suppletoire

begroting

begroting

begroting

begroting

Verplichtingen

32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad Personeel

waarvan eigen personeel waarvan externe inhuur

Materieel

waarvan ICT waarvan SSO’s

Programma-uitgaven

Waarvan juridisch verplicht

32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel

Bijdrage ZBO/RWT

Raden voor rechtsbijstand Bureau Financieel Toezicht

Subsidies

Stichting geschillencommissies Overig toegang rechtsbestel

Opdrachten

Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) Toevoegingen rechtsbijstand Overig toegang rechtsbestel

32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak

Bijdrage ZBO/RWT

College Bescherming Persoonsgegevens College voor de Rechten van de Mens (CRM)

Bijdragen mede overheden

Bijdragen Rechtspleging

Subsidies

Subsidies rechtspleging Subsidies wetgeving

Opdrachten

Opdrachten en onderzoeken rechtspleging

Ontvangsten

waarvan griffie

1.522.621

21.238

20.470 0

4.330

510

0

1.497.053

978.846

1.540.457

21.238

20.470 0

4.330

510

0

1.467.889

7.856

1.532.601

 

53.648

53.648

6.250

6.250

1.323

1.323

379

379

18.506

18.506

417.668

435.252

3.519

3.519

931.976

 

0

21.238

0

20.470

0

0

50

4.380

0

510

0

0

9.094

1.506.983

 

99,94%

  • 7

53.641

  • 1

6.249

0

1.323

0

379

1.003

17.503

  • 186

435.066

  • 101

3.418

41.035

973.011

 

7.610

7.586

  • 1

7.585

6.758

6.923

  • 668

6.255

86

86

0

86

913

913

0

913

1.342

1.342

26

1.368

205

186

0

186

309.755

262.755

  • 37.652

225.103

305.626

258.626

  • 40.000

218.626

Artikel 32: Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd voor bestuurlijk gebonden uitgaven via diverse subsidiebeschikkingen, onder meer voor de Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken en de Nederlandse Orde van Advocaten. Daarnaast zijn er middelen gereserveerd voor de voor toezicht en onderzoek m.b.t. de rechtsbijstand, bijvoorbeeld op het terrein van rechtspraak, schuldsanering en rechtsbijstand. En een deel heeft betrekking op de bijdrage aan internationale organisaties en opdrachten en onderzoek op gebied van rechtspleging.

Toelichting op beleidsartikel 32

Mutaties uitgaven

32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel

Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak

Op basis van de uitkomsten van het prognosemodel justitiële ketens (PMJ) worden de geraamde uitgaven aan de rechtspraak bijgesteld.

Mutaties verplichtingen

Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak

De mutatie in het verplichtingenbudget betreft een technische mutatie. Deze correctie is noodzakelijk om het verplichtingenbudget in lijn te brengen met het uitgavenbudget.

Mutaties ontvangsten

Griffierechten

Bij de griffierechten wordt een tegenvaller van € 40 mln. verwacht in 2013. De Raad heeft aangegeven dat het aantal handelszaken, zowel bij de rechtbank als bij de kantonrechter is gedaald. Ook het aantal familiezaken bij het kanton laat een dalende trend zien. Hierdoor vallen de ontvangsten uit griffierechten tegen. Een eventueel meerjarige doorwerking wordt in het kader van de begrotingsvoorbereiding 2015 bezien.

33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

 

Stand

Stand 1e

Mutaties 2e

Stand 2e

vastgestelde

suppletoire

suppletoire

suppletoire

begroting

begroting

begroting

begroting

Verplichtingen

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie Personeel

waarvan eigen personeel waarvan externe inhuur

Materieel

waarvan ICT waarvan SSO’s

Programma-uitgaven

Waarvan juridisch verplicht

33.2 Bestuur, informatie en technologie

Bijdrage aan mede-overheden

Regionale Informatie en Expertise Centrum (RIEC’s) Landelijke Informatie en Expertisecentrum (LIEC) Overig bestuur, informatie en technologie

Subsidies

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)

Keurmerk Veilig Ondernemen

Overig bestuur, informatie en technologie

Opdrachten

Overig bestuur, informatie en technologie

33.3 Opsporing en vervolging

Bijdrage Agentschappen

Nederlands Forensisch Instituut (NFI) Justis

768.902

760.776

1.957

758.819

 

362.160

361.307

2.747

364.054

329.994

328.084

2.251

330.335

32.166

33.223

496

33.719

209.451

206.632

  • 3.940

202.692

39.769

40.708

708

41.416

2.924

28.785

0

28.785

197.291

192.837

  • 764

192.073 92,87%

7.900

7.900

  • 1

7.899

772

1.532

0

1.532

2.500

0

0

0

1.500

1.500

0

1.500

900

900

  • 900

0

771

69.366 1.042

771

68.332

0

895

59

0

1.666

68.273

0

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

Domeinen

Bijdrage ZBO/RWT

College Gerechtelijk Deskundigen

Bijdrage aan (inter)nationale organisaties, mede-overheden

PV-vergoedingen Bestuurlijke strafbeschikking

Staatkundige hervorming Nederlandse Antillen (shna)

FIU-Nederland

Overig opsporing en vervolging

Subsidies

Vereniging tegen discriminatie Overig opsporing en vervolging

Opdrachten

Schadeloosstellingen

Keten Informatie Management (KIM)

Onrechtmatige Detentie

Herontwerp Strafrechtketen

Gerechtskosten

Innovatieagenda

Overig opsporing en vervolging

Ontvangsten

waarvan Boeten en Transacties waarvan Afpakken

 

12.399

12.307

512

12.819

1.805

1.726

0

1.726

14.460

14.460

  • 2

14.458

4.230

3.930

  • 171

3.759

18

18

0

18

2.633

2.658

  • 575

2.083

1.072

0

0

0

2.258

2.405

1.550

3.955

21.944

21.944

  • 3

21.941

8.972

7.779

447

8.226

6.211

6.211

  • 1

6.210

3.900

5.826

1.541

7.367

25.638

25.638

  • 4

25.634

7.000

7.000

  • 4.084

2.916

0

0

91

91

1.046.498

981.498

82.252

1.063.750

976.938

911.938

80.000

991.938

59.560

59.560

0

59.560

Artikel 33: Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere de uitvoering van de prostitutiewet en de verdere opbouw van de Regionale Informatie- en Expertisecentra (Riec). Een deel op dit beleidsartikel is complementair noodzakelijk of anderszins bestuurlijk gebonden. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om projecten als Meld Misdaad Anoniem, Veiligheidshuizen, Regionale Arrondissementale Justitiële Beraden en bestrijding voetbalvandalisme. Indien de middelen niet besteedbaar zijn, heeft dit consequenties voor de capaciteit bij het OM en het CJIB. et budget op dit artikel is volledig verplicht

Toelichting op beleidsartikel 33

Mutaties ontvangsten

Boeten en transacties

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Door een hoger dan verwachte instroom, wordt voor 2013 een meevaller bij boeten- en transactieontvangsten verwacht van € 80 mln. De hogere instroom wordt met name verklaard door de instroom vanuit de nieuwe trajectcontrolesystemen op de A2 en de A4.

34 Sanctietoepassing

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

Verplichtingen

Programma-uitgaven

Waarvan juridisch verplicht 34.2 Preventieve maatregelen

Bijdrage Agentschappen

Dienst Justis

Subsidies

Preventie bedrijfsleven

 

2.242.335

2.337.586

113.966

2.451.552

2.242.335

2.337.586

113.966

2.451.552 100,00%

14.019

15.560

1.214

16.774

13.685

11.154

  • 3.869

7.285

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

Subsidies Integriteit

Centrum voor Criminnaliteitsbestrijding en Veiligheid (CCV)

Overig preventieve maatregelen

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring

Bijdrage Agentschappen

DJI-gevangeniswezen-regulier DJI-Forensische zorg

DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra CJIB

Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

Reclassering Nederland

Leger des Heils

Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland (SVG)

Subsidies

24 uurs nazorg gedetineerden

Opdrachten

Forensische zorg Overig sanctietoepassing

34.4 Slachtofferzorg

Bijdrage ZBO’s/RWT’s

Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) Slachtofferhulp Nederland (SHN)

Subsidies

Stichting Slachtoffer in Beeld en onderzoeken (SiB)

Ontvangsten

 

5.853

5.168

  • 3.801

1.367

2.500

5.925

0

5.925

8.203

8.233

  • 1.259

6.974

1.019.958

1.094.101

134.673

1.228.774

700.313

717.073

6.127

723.200

144.802

145.651

  • 18.803

126.848

9.631

28.389

8.826

37.215

140.915

139.403

  • 3.053

136.350

23.486

23.169

  • 1.951

21.218

70.457

69.823

1.964

71.787

14.519

14.119

  • 1.502

12.617

3.566

1.087

  • 64

1.023

22.026

11.578

  • 5.229

6.349

22.199

20.938

  • 1.753

19.185

25.603

25.615

1.846

27.461

600

600

600

1.200

1.663

1.663

3.327

4.990

Artikel 34: Het budget op dit artikel is volledig verplicht.

Toelichting op beleidsartikel 34

Mutaties uitgaven

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring

Bijdrage Agentschappen

DJI-gevangeniswezen regulier

De mutatie wordt met name verklaard door:

Frictiekosten door sluiting justitiële inrichtingen De uitvoering van het met de Tweede Kamer besproken Masterplan DJI (TK 24 587, nr. 535) heeft tot gevolg dat een aanzienlijk aantal justitiële inrichtingen wordt gesloten. Dit brengt frictiekosten ten aanzien van het vastgoed met zich mee. Deze kosten worden volledig gedragen door VenJ en op de begroting ingepast door middel van een kasschuif. Vooralsnog staan de benodigde middelen voor deze kasschuif gereserveerd op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën. Met deze mutatie wordt het gereserveerde bedrag voor 2013 naar de VenJ-begroting overgeheveld. Zie ook artikel 35. Herschikking kaders a.g.v. Masterplan DJI

Als gevolg van het aangepast Masterplan DJI dient een herschikking plaats te vinden van het budget op de verschillende artikelonderdelen van DJI. Zo zijn de taakstellingen uit het Regeerakkoord voornamelijk op het Gevangeniswezen geboekt, terwijl veel capaciteitsgerelateerde maatregelen van het (aangepaste) Masterplan DJI betrekking hebben op de overige sectoren.

DJI-forensisch zorg

De mutatie wordt met name verklaard door:

Kapitaalslasten strafrechtelijke forensische zorg Met ingang van 2007 zijn de exploitatiemiddelen voor de strafrechtelijke forensische zorg overgeheveld uit het Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten naar de begroting van het Ministerie van VenJ. De bijbehorende kapitaalslasten waren nog niet overgeheveld in afwachting van de ontwikkeling van een normatieve huisvestingscomponent (NHC). Inmiddels zijn afspraken gemaakt over de invoering van de NHC en is het resterende deel van de middelen naar VenJ overgeboekt.

Herschikking kaders a.g.v. Masterplan DJI

Als gevolg van het aangepast Masterplan DJI dient een herschikking plaats te vinden van het budget op de verschillende artikelonderdelen van DJI. Zo zijn de taakstellingen uit het Regeerakkoord voornamelijk op het Gevangeniswezen geboekt, terwijl veel capaciteitsgerelateerde maatregelen van het (aangepaste) Masterplan DJI betrekking hebben op de overige sectoren.

DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra

De mutatie in wordt met name verklaard door: Herschikking kaders a.g.v. Masterplan DJI

Als gevolg van het aangepast Masterplan DJI dient een herschikking plaats te vinden van het budget op de verschillende artikelonderdelen van DJI. Zo zijn de taakstellingen uit het Regeerakkoord voornamelijk op het Gevangeniswezen geboekt, terwijl veel capaciteitsgerelateerde maatregelen van het (aangepaste) Masterplan DJI betrekking hebben op de overige sectoren.

CJIB

De mutatie wordt met name veroorzaakt doordat wordt gewerkt aan de afbouw van materiele en personele overcapaciteit en de opbouw van een zogenaamde flexibele schil. Dit omdat de productie-instroom van vooral WAHV-zaken structureel een dalende trend vertoont.

Opdrachten

Overig Sanctietoepassing

Het budget op dit artikelonderdeel wordt verlaagd als gevolg van met name de volgende mutaties: Programma USB

Vanuit het programma uitvoeringsketen strafrechtelijke beslissingen (USB) worden middelen beschikbaar gesteld voor uitgaven voor onder meer de overdracht aan het CJIB en OM van executeerbare strafrechtelijke beslissingen. Verbeterplan ISD

Vanuit het programma overige sanctietoepassing wordt geld beschikbaar gesteld aan DJI voor de structurele financiering van het Verbeterplan ISD (Inrichting stelselmatige daders).

35 Jeugd

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

 

Stand

Stand 1e

Mutaties 2e

Stand 2e

vastgestelde

suppletoire

suppletoire

suppletoire

begroting

begroting

begroting

begroting

Verplichtingen

35.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming Personeel

waarvan eigen personeel waarvan externe inhuur

Materieel

waarvan ICT waarvan SSO’s

Programma-uitgaven

Waarvan juridisch verplicht

35.2 Uitvoering jeugdbescherming en voogdij AMV’s

Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

Landelijk Bureau inning Onderhoudsbijdrage (LBIO) NIDOS – opvang

Bijdrage aan mede-overheden

Bureaus jeugdzorg – jeugdbescherming

Subsidies

Subsidies jeugdbescherming

Opdrachten

Jeugdbescherming – Regeling tegemoetkoming adoptiekosten

Stelsel Jeugdzorg

Bestrijding huiselijke geweld en kindermisbruik

35.3 Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd

Bijdrage Agentschappen

DJI – jeugd

Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

HALT

Bijdrage aan mede-overheden

Bureaus jeugdzorg – jeugdreclassering

Opdrachten

Bestrijding jeugdcriminaliteit & jeugdgroepen

Projecten jeugd straf

Veiligheidshuizen

Ontvangsten

804.892

816.591

25.478

842.069

 

129.061

130.116

9.507

139.623

114.546

115.926

9.509

125.435

12.902

12.577

  • 2

12.575

32.256

35.064

739

35.803

6.451

5.992

7

5.999

1.613

18.034

735

18.769

643.575

651.411

15.232

666.643 100,00%

3.496

4.563

  • 500

4.063

27.054

26.812

  • 104

26.708

283.135

291.807

11.191

302.998

5.481

5.317

  • 399

4.918

4.000

2.025

  • 100

1.925

1.280

980

  • 980

0

1.843

2.010

  • 544

1.466

205.771

210.123

31.076

241.199

12.500

12.686

  • 202

12.484

67.449

69.502

  • 3.259

66.243

14.777

12.125

  • 10.566

1.559

15.204

11.576

  • 9.601

1.975

1.585

1.885

  • 780

1.105

2.800

1.487

7.550

9.037

Artikel 35: Het budget op dit artikel is volledig verplicht.

Toelichting op beleidsartikel 35 Mutaties uitgaven

35.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming,

Waarvan eigen personeel.

Op dit artikelonderdeel doet zich onder andere de volgende mutatie voor: Op de apparaatsuitgaven bij de RvdK wordt een tegenvaller verwacht door een verkeerde PMJ-uitkomst als gevolg van een onjuist gebleken opgave van de gefinancierde beschikbare capaciteit van de Raad voor de Kinderbescherming.

35.2 Uitvoering jeugdbescherming en voogdij AMV’s Bijdrage aan mede-overheden

Bureaus jeugdzorg - jeugdbescherming

Het budget op dit artikelonderdeel wordt verhoogd als gevolg van onder andere de volgende mutatie:

Op dit budget wordt een tegenvaller verwacht als gevolg van een stijging van de voogdijzaken. Compensatie vindt te dele plaats door een daling van het aantal onder toezichtstellingen (OTS-en).

35.3 Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd Bijdrage Agentschappen

DJI-jeugd

Frictiekosten door sluiting Justitiële inrichtingen De uitvoering van het met de Tweede Kamer besproken Masterplan DJI (Kamerstukken TK, 24 587, nr. 535) heeft tot gevolg dat een aanzienlijk aantal justitiële inrichtingen wordt gesloten. Dit brengt frictiekosten ten aanzien van het vastgoed met zich mee. Deze kosten worden volledig gedragen door VenJ en op de begroting ingepast door middel van een kasschuif. Vooralsnog staan de benodigde middelen voor deze kasschuif gereserveerd op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën. Met deze mutatie wordt het gereserveerde bedrag voor 2013 naar de VenJ-begroting overgeheveld. Zie ook artikel 34

Herschikking kaders a.g.v. Masterplan Dienst Justitiële Inrichtingen. Deze mutatie betreft een overboeking naar artikel 34. Zie voor een inhoudelijke toelichting van deze mutatie artikel 34. Kosten GGZ-compensatie DJI.

Met ingang van 2008 heeft er een overheveling plaatsgevonden van de curatieve (jeugd-)GGZ van de AWBZ naar de Zorgverzekeringswet (Zvw). DJI (sector JJI) en Nidos (in verband met zorgkosten voor alleenstaande minderjarige asielzoekers die onder voogdij staan) krijgen sinds 2008 de rekening van de GGZ-instellingen waar jongeren geplaatst zijn in het kader van hun PIJ-maatregel, waar die kosten voorheen door de AWBZ werden gedekt. Overeengekomen is dat VWS dit compenseert.

Opdrachten

Bestrijding jeugdcriminaliteit & jeugdgroepen

De mutatie wordt met name veroorzaakt door: Hercodering Verantwoord Begroten

Deze technische mutatie is noodzakelijk om de begrotingsindeling meer in lijn te brengen met de uitgangspunten van Verantwoord Begroten.

Transitieplan 2013 overdracht Beheer ICT-Voorzieningen Jeugdketen en Veiligheidshuizen

Vanuit het programma Jeugdcriminaliteit en Jeugdgroepen is geld beschikbaar gesteld aan JustID. Dit betreft een bijdrage in de kosten van het Transitieplan 2013 voor de overdracht Beheer ICT-Voorzieningen Jeugdketen en Veiligheidshuizen. PRIMA-gelden

Vanuit de PRIMA-gelden (Programma Implementatie Agenda ICT-Beleid) worden middelen ontvangen van de Raad voor de Kinderbe- scherming. Middels een desaldering met de ontvangsten is het uitgavenkader opgehoogd.

Inzet van de meevaller

Er is een meevaller van € 4,7 mln. Dit komt doordat de middelen voor

«Toezicht keten» (keteninformatievoorziening) niet helemaal worden uitgegeven. De meevaller wordt ingezet ter dekking van de PMJ-

tegenvaller bij de Raad voor de Kinderbescherming.

Projecten jeugd straf

Zorginkoop ten behoeve van gedragsbeïnvloedende maatregel (GBM).

De zorginkoop heeft als doel de implementatie van de GBM te bevorderen. Om de continuïteit van de beschikbaarheid van de zorg te waarborgen, tot het moment dat de stelselherziening in de jeugdzorg in de praktijk zijn beslag heeft gekregen, is er voor gekozen de inkoop van zorg voorlopig voort te zetten. Daarnaast zijn diverse kleine financieel technische mutaties doorgevoerd.

Mutaties ontvangsten

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Het budget op dit artikelonderdeel wordt verhoogd als gevolg van met name de volgende mutaties:

Een meevaller bij de Landelijke Bureau Inning Onderhoudsbijdrage (LBIO) die wordt veroorzaakt door hogere ontvangsten op de alimentatieproducten dan geraamd.

Een meevaller als gevolg van de definitieve vaststelling over 2012 en het verkoop van een pand van HALT in Leiden.

Een ontvangst in het kader van het programma Bestrijding Jeugdcriminaliteit en Jeugdgroepen.

36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

Verplichtingen

Programma-uitgaven

Waarvan juridisch verplicht

36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

Bijdrage ZBO/RWT’s

Instituut Fysieke Veiligheid (IFV)

Bijdrage aan mede-overheden

Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDuR) Overig nationale veiligheid

Subsidies

Nederlands Rode Kruis Nationaal Veiligheids Instituut Onderwijs Veiligheidsregio’s Overig nationale veiligheid

Opdrachten

Project NL-Alert Opdrachten NCSC Overig terrorismebestrijding Overig nationale veiligheid

36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid

Bijdrage ZBO/RWT’s

Onderzoeksraad voor Veiligheid

Ontvangsten

 

205.242

202.301

499

202.800

205.242

202.301

499

202.800 98,51%

31.040

31.040

31.036

 

128.397

128.397

  • 18

128.379

3.320

3.320

99

3.419

1.850

1.850

0

1.850

1.040

1.040

265

1.305

1.930

1.930

0

1.930

5.509

509

  • 1

508

2.900

2.900

0

2.900

4.164

4.464

  • 751

3.713

3.453

4.747

498

5.245

10.524

10.989

363

11.352

11.115

11.115

48

11.163

0

0

0

0

4

Artikel 36: Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere bewaken en beveiliging waaronder de kosten voor de air Marshalls

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.

37 Vreemdelingen

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

Verplichtingen

Programma-uitgaven

Waarvan juridisch verplicht 37.2

37.3

Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

Bijdrage Agentschappen

Immigratie- en Naturalisatiedienst

Bijdrage ZBO/RWT’s

Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA)

Subsidies

Vluchtelingenwerk Nederland (VWN) ea

Overig toegang, toelating en opvang vreemdelingen

Opdrachten

Programma Biometrie

Programma Vernieuwing Grensmanagement Programma keteninformatisering Versterking vreemdelingenketen

Terugkeer

Bijdrage Agentschappen

terugkeer vreemdelingen

Subsidies

REAN-regeling

Opdrachten

terugkeer vreemdelingen

Ontvangsten

 

733.200

751.425

  • 504.025

247.400

733.200

751.425

15.975

767.400 99,76%

267.534

291.534

20.558

312.092

388.219

396.394

11.092

407.486

6.216

6.216

  • 686

5.530

0

0

585

585

8.013

7.763

  • 5.561

2.202

12.014

6.014

  • 2

6.012

19.820

8.120

  • 5.530

2.590

4.302

8.302

  • 6.087

2.215

8.400

8.400

  • 1

8.399

6.600

6.600

  • 1

6.599

12.082

12.082

1.608

13.690

0

0

0

0

Artikel 37: Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is bestuurlijk gebonden. Dit budget is bestemd voor (bijdragen aan) ontwikkelingen voor de vreemdelingenketen voor m.n. biometrische producten. En een deel is bestemd voor overdracht van verschillende projecten en producten aan de KMAR.

Toelichting op beleidsartikel 37

Mutaties uitgaven

37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

Bijdrage agentschappen

Immigratie- en naturalisatiedienst (IND)

Aanvullende bijdrage IND

De aanvullende bijdrage voor de IND bestaat uit drie onderdelen. Het eerste betreft de extra kosten (vanwege hoge aantal aanmeldingen) van de uitvoering van de Regeling Langdurig Verblijvende Kinderen. Daarnaast levert VenJ een aanvullende bijdrage omdat de rechter de «Leges voortgezet verblijf na gezinshereniging» als te hoog heeft bestempeld. De leges zijn naar beneden bijgesteld en in het vierde kwartaal worden teveel betaalde leges terugbetaald. Als laatste wordt de bekostiging, conform de bekostigingsafspraken, naar boven aangepast vanwege een aangepaste instroom.

Budgettaire herverdeling IND

Dit betreft een technische mutatie. Op basis van de meeste recente raming voor opvang en toelating (instroom) in 2013 is er budget overgeheveld van van Opvang (COA) naar Toelating (IND).

Bijdrage ZBO’s/RWT’s

Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA)

Extra instroom uit DAC-landen

De kosten voor eerstejaarsopvang asiel van asielzoekers uit de zogenaamde DAC-landen worden toegerekend aan het budget voor ontwikkelings-samenwerking (ODA-budget). De verwachte asielin- stroom 2013 is naar boven bijgesteld: er is met name sprake van een verhoogde instroom van asielzoekers met de Syrische en Somalische nationaliteit. De verwachte hogere instroom leidt tot een hogere

ODA-toerekening.

Budgettaire herverdeling IND

Dit betreft een technische mutatie. Als gevolg van de prognose voor opvang, toelating en behandeling op basis van de MPP-raming voor

2013 voor de vreemdelingenketen is er budget overgeheveld van

Opvang (COA) naar Toelating (IND).

Opdrachten

Programma Biometrie

Kasschuif Directoraat Generaal Vreemdelingenzaken (DGVz) Het kabinet Rutte/Verhagen heeft middelen toegekend voor drie grote programma’s in de vreemdelingenketen. Door wijzigingen in twee van de programma’s (Vernieuwing grensmanagement en Biometrie) is een aanpassing van het kasritme noodzakelijk. Daarnaast is het, naar aanleiding van de zaak Dolmatov, noodzakelijk om de keteninformati-sering te versterken. Hiertoe wordt een organisatieonderdeel opgezet. Door een kasschuif aan te brengen over de jaren 2013 tot en met 2018 wordt het beschikbare budget in lijn gebracht met de voor die jaren voorziene uitgaven en de doorlooptijd van de uit te voeren projecten.

Programma Keteninformatisering

Advance Passenger Information (API) systeem. Het budget van € 5 mln. wordt overgeheveld naar Defensie omdat de KMAR het project API-3 overneemt van VenJ.

Programma Versterking vreemdelingenketen.

Dit artikelonderdeel wordt verlaagd door met name de mutatie op de aanvullende bijdrage IND. Zie voor een inhoudelijke toelichting het artikelonderdeel «Bijdrage Agentschappen IND».

Mutaties verplichtingen

Vreemdelingen

Het betreft een technische mutatie. Deze mutatie is noodzakelijk in het kader van het Verbeterplan Financieel Beheer. Naar aanleiding hiervan zijn de voorschriften gewijzigd in de werkwijze waarop alle Geïntegreerde

Verplichtingen Kasadministratie (GVKA)-onderdelen van het Ministerie van VenJ verplichtingen registreren en afwikkelen.

2.3 DE NIET-BELEIDSARTIKELEN

91 APPARAATSUITGAVEN KERNDEPARTEMENT

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

 

Stand

Stand 1e

Mutaties 2e

Stand 2e

vastgestelde

suppletoire

suppletoire

suppletoire

begroting

begroting

begroting

begroting

Verplichtingen

91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement Personeel

waarvan eigen personeel waarvan externe inhuur

Materieel

waarvan ICT waarvan SSO’s

Ontvangsten

436.911

463.483

868

921

18.991

6.295

482.474

 

239.668

245.497

3.867

249.364

204.212

208.896

  • 7.590

201.306

26.753

27.898

10.574

38.472

197.243

217.986

15.124

233.110

15.923

11.569

17.782

29.351

102.792

132.831

  • 1.367

131.464

7.216

Toelichting op niet-beleidsartikel 91

Mutaties uitgaven

91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement

Personeel

Waarvan eigen personeel

De mutaties in het budget apparaatsuitgaven eigen personeel zijn voornamelijk technisch. Deze mutaties zijn noodzakelijk om de begrotingsindeling meer in lijn te brengen met de uitgangspunten van Verantwoord Begroten.

Waarvan externe inhuur

De mutaties in het budget apparaatsuitgaven externe inhuur zijn voornamelijk technisch. Deze mutaties zijn noodzakelijk om de begrotingsindeling meer in lijn te brengen met de uitgangspunten van Verantwoord Begroten.

Kasschuif Directoraat Generaal Vreemdelingenzaken (DGVz) Het kabinet Rutte/Verhagen heeft middelen toegekend voor drie grote programma’s in de vreemdelingenketen. Door wijzigingen in twee van de programma’s (Vernieuwing grensmanagement en Biometrie) is een aanpassing van het kasritme noodzakelijk. Daarnaast is het, naar aanleiding van de zaak Dolmatov, noodzakelijk om de keteninformati-sering te versterken. Hiertoe wordt een organisatieonderdeel opgezet waar deze taken in worden geborgd. Door een kasschuif aan te brengen over de jaren 2013 tot en met 2018 wordt het beschikbare budget in lijn gebracht met de voor die jaren voorziene uitgaven en de doorlooptijd van de uit te voeren projecten. Zie ook artikel 37.

Materieel

Waarvan ICT

De mutatie in dit budget wordt voornamelijk verklaard door:

De mutatie in het budget apparaatsuitgaven materieel ICT betreft voornamelijk een technische mutatie. Dit is noodzakelijk om de begrotingsindeling meer in lijn te brengen met de uitgangspunten van

Verantwoord Begroten.

Op dit budget wordt een tekort verwacht wegens aanschaf van softwarelicenties in verband met licentiesharing.

Interne herverdeling van het apparaatsbudget voor financiering van het Verbeterplan Financieel Beheer.

Waarvan SSO’s

De mutatie in dit budget wordt voornamelijk veroorzaakt door: Meevaller nieuwbouw

Er doet zich een meevaller voor van € 6,6 mln. Deze meevaller wordt veroorzaakt omdat de gerealiseerde uitgaven lager zijn dan aanvankelijk geraamd. Dit komt doordat ten tijde van het opstellen van raming met name de kosten voor ICT nog niet bekend waren. Beheer Leonardo

Betreft een technische mutatie waarbij het budget aan de beheerder DJI wordt overgedragen.

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Materieel overig

Op dit budget doet zich een meevaller voor van € 7 mln. op het budgetonderdeel Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) vanwege een verschuiving in de planning van de huisvesting van Eurojust.

Mutaties ontvangsten

De mutatie in de ontvangsten wordt met name veroorzaakt door: Justitiële Informatiedienst (JustID). Dit betreft een vergoeding door derden voor uitgevoerde opdrachten, zoals het beheer van systemen.

92 NOMINAAL EN ONVOORZIEN

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

Verplichtingen

Apparaat-uitgaven

92.1 Nominaal en onvoorzien

92.1.1 Nominaal en onvoorzien

73.814

34.670

32.422

2.248

 

73.814

23.625

  • 21.377

2.248

73.814

23.625

  • 21.377

2.248

73.814

23.625

  • 21.377

2.248

Ontvangsten

Toelichting op niet-beleidsartikel 92

Mutaties uitgaven

92.1 Nominaal en onvoorzien

Kasschuif nominaal en onvoorzien

Deze mutatie betreft voornamelijk een meerjarige budget neutrale kasschuif waarmee de begrote uitgaven in lijn worden gebracht met het te verwachten uitgavenpatroon.

0

0

0

0

Mutaties verplichtingen

Nominaal en onvoorzien

De mutatie in het verplichtingenbudget betreft een technische mutatie. Deze correctie is noodzakelijk om het verplichtingenbudget in lijn te brengen met het uitgavenbudget.

93 GEHEIM

Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

Verplichtingen

Programma-uitgaven

93.1 Geheim

93.1.1 Geheime uitgaven

3.057

3.057

0

3.057

 

3.057

3.057

0

3.057

3.057

3.057

0

3.057

3.057

3.057

0

3.057

Ontvangsten

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden.

0

0

0

0


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.