Europese besluitvorming laat zich van slechtste kant zien in dossier auto´s - Hoofdinhoud
De Duitse bondskanselier Angela Merkel brak gisteren dwars door een bereikt akkoord in over het aanscherpen van veiligheidsnormen van auto´s. Het was het slotstuk van een lange reeks van Duits traineer- en chanteerwerk. Het gevolg van de diepgewortelde belangen van de auto-industrie, met ministers die hun baan verruilen voor de autolobby en hoge campagne-giften van fabrikanten. Een kleine reconstructie.
In juni werd door het Europese Parlement, de raad en de Commissie een akkoord bereikt over de uitstootnormen van auto´s in 2020. Het akkoord bevatte voorstellen voor zuinigere auto´s en betere tests. Deze voorstellen waren hard nodig voor betere zuinigheidstesten, lagere benzinekosten en om de concurrentiekracht van zuinige Europese auto´s intact te houden.
In juni verraste Duitsland iedereen die bij dit akkoord betrokken was door te vragen om de stemmingen over dit akkoord uit te stellen. Zo kon na de toetreding van Kroatië een zogenaamde blokkerende minderheid tegen het voorstel gevormd worden. Dit voorstel zou de Duitse auto-industrie tegemoet komen, die de normen te snel en te ver vond gaan.
De stemming werd inderdaad uitgesteld, en tot de Duitse verkiezingen bleef het rustig over dit dossier. Waarnemers verwachtten dat voor Merkel de urgentie om dit akkoord tegen te gaan afnam en dat draagvlak voor haar standpunt ontbrak. Maar dat bleek niet zo te zijn. Dinsdag werd tijdens de stemmingen van de permanente vertegenwoordigers in Brussel het akkoord bij het grofvuil gezet.
Duitsland had voor deze truc steun nodig van een aantal gelijkgestemde lidstaten. Hiervoor zou het onder meer een deal hebben bereikt met de VK om voorstellen rond het aan banden leggen van bankiersbonussen in te trekken. Als dat waar is, ondermijnen diplomaten het Europees Parlement als medewetgever en iedereen die voor transparant en democratisch bestuur pleit.
De eerste aanwijzingen waarom de Duitse regeringspartij CDU zich zo graag voor het karretje van de auto-industrie spant, hebben inmiddels ook de nieuwspagina´s bereikt. Allereerst was daar de Duitse energie-minister Von Klaeden, die zijn ambt verliet om te gaan lobbyen voor Daimler. En eerder deze week lekte uit dat autofabrikant BMW 690.000 euro schonk aan Merkels partij CDU. Het laat zien dat de macht van de auto in Duitsland veel verder reikt dan de weg alleen.