ARTIKEL 'Kamerlid Straus te gast bij onderwijscentrum Niekée Roermond'

Met dank overgenomen van K.C.J. (Karin) Straus i, gepubliceerd op zaterdag 5 oktober 2013.

in Onderwijs, MBO, Limburg, Innovatie

Onlangs bracht VVD Tweede Kamerlid Karin Straus een bezoek aan onderwijscentrum (VMBO/MBO) Niekée in Roermond. Straus deed recent een oproep in de media om met haar in gesprek te gaan over ‘school van morgen’. Adjunct-directeur Sjef Drummen van Niekée pakte deze bal op en nodigde haar uit om kennis te maken met Niekée’s nieuwe onderwijsconcept ‘Agora’.

alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Blog Karin Straus
Het kind en zijn leerbehoefte centraal

Met het nieuwe onderwijsconcept Agora zorgt Niekée dat elk kind een persoonlijk leer- en ontwikkeltraject krijgt aangeboden. Het kind en zijn talenten staats daarbij centraal. Niekée laat volgens Straus zien dat gepersonaliseerd onderwijs goed mogelijk is, ook in het VMBO. Drummen: 'Ons doel is leerlingen op te leiden tot nieuwsgierige en zelfverzekerde mensen die klaar zijn om hun eigent toekomst vorm te geven. Onze visie is dat de ontwikkeling van leerlingen zo belangrijk is, dat we niet kritisch genoeg kunnen zijn wanneer het gaat om te komen tot optimaal onderwijs. Dat betekent vooral streven naar individueel maatwerk.’

Klaar voor de toekomst

Niekée noemt zich geen traditionele school, maar een facilitair onderwijs- en activiteitencentrum. In het inspirerende gebouw, dat in 2008 de Nederlandse Schoolbouwprijs heeft gewonnen, wordt voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs aangeboden. Naast traditionele lessen worden oriëntatielessen op de arbeidswereld gegeven en lessen die de passie van de leerling onderzoeken. Straus merkt op dat veel kinderen met iPads en minilaptops werken. ‘Die krijgen ze van ons, aldus Drummen, ‘want ze zijn cruciaal voor effectief gebruik van onze elektronische leeromgeving. Dat is een kwestie van slim omgaan met geld. Het aanschaffen van studieboeken is duur. Met de komst van de digitale devices kan daar flink op worden bespaard. Maar ook het meubilair in de kantine bijvoorbeeld, dat hebben we gekregen van een bedrijf dat het anders had weggegooid. Zonde, want het is nog in prima staat.’

Betrokken ouders

Ouders spelen een sleutelrol in het onderwijsconcept Agora. ‘Alle ouders werken minimaal vier dagdelen per jaar zichtbaar actief mee. Daarover maken we met de ouders een afspraak. Daarbij wordt gekeken wat ouders kunnen toevoegen aan het leerproces. Bijvoorbeeld door het verzorgen van een gastles, aldus Drummen. Straus vind deze ouderparticipatie belangrijk. ‘Op die manier zijn ouders nauwer betrokken bij het onderwijs van hun kind en kunnen zij het ook beter ondersteunen bij bijvoorbeeld huiswerk en/of de keuze voor een vervolgopleiding of beroep.’