Accijns op diesel verhogen kost geld, heel veel geld.

Met dank overgenomen van P.H. (Pieter) Omtzigt i, gepubliceerd op dinsdag 24 september 2013, 15:39.

Accijns op diesel verhogen kost geld

De regering wil extra geld binnenhalen. Daarom schrijft ze in ‘Bruggen slaan’: “De accijns voor diesel wordt verhoogd met 3 cent per liter en komt daarmee op ongeveer 46 cent per liter. De opbrengst van deze accijnsverhoging, die ingaat per 1-1-2014, bedraagt 230 mln.”

De diesel accijns gaat dus omhoog en dat moet geld opleveren. De accijns stijgen echter harder, vooral door indexatie. Dus vandaag antwoord het kabinet op onze vragen over de miljoenennota:

De accijnstarieven in euro’s van Euro95, diesel en LPG zijn als onderstaand[1]:

 
 

Euro95/1000 L

Diesel/1000 L

LPG/1000 kg

Nederland

     

1-1-2012

730,48

430,80

167,54

1-1-2013

746,55

440,28

180,04

1-1-2014

759,24

477,76

322,17

       

België

     

1-1-2012

613,57

427,69

0

1-1-2013

613,57

427,69

0

1-7-2013

613,57

427,69

0

       

Duitsland

     

1-1-2012

654,50

470,40

180,32

1-1-2013

654,50

470,40

180,32

1-7-2013

654,50

470,40

180,32

       

Leest u mee: de accijns gaan niet naar 46 cent, maar naar 47,7 cent en worden daarmee hoger dan in Duitsland (46 cent/liter).

Tussen Duitsland en Nederland wordt het meest handel gedreven van de hele EU. Meer dan €80 miljard export bijvoorbeeld. Wie ooit bijvoorbeeld bij de grens op de A1 gaat staan ziet een lange rij vrachtwagens.

Die hebben nu instructie om in Nederland de tank vol te gooien, of ze nu een NL of een Duits kenteken hebben. Immers de transportbranche heeft flinterdunne marges.

En na 1 januari: nou dan moeten ze in Duitsland tanken, omdat het daar een klein beetje goedkoper is.

Daar houdt de regering toch rekening mee, zou je zeggen? Nee hoor, bij de volgende vraag antwoord de regering “De raming van de ontwikkeling van de brandstofaccijnzen in een bepaald jaar hangt af van verschillende variabelen, waaronder de conjunctuur, de ontwikkeling van de olieprijs, de samenstelling van het wagenpark in Nederland naar auto’s rijdend op benzine, diesel, lpg, etc. en daarnaast de beleidsmatige mutatie in de tarieven en/of de grondslagen van deze accijnzen. Er is geen standaard rekenregel voor grenseffecten van een belastingverhoging op brandstofaccijnzen in Nederland. “

Kort gezegd: we houden geen rekening met grenseffecten.

In 20012 en 2013 viel de accijnsopbrengst na een verhoging steeds met meer dan 300 miljoen euro tegen ten opzichte van de ramingen.

Een voorspelling dus van mijn kant: deze accijnsverhoging gaat tanken duurder maken en kost u geld. Maar hij kost de regering ook geld. Het is eigenlijk een soort cadeau’tje van Mark aan Angela. Om haar te feliciteren met de verkiezingsoverwinning laat hij alle transporteurs tanken bij haar.

Maar goed, Merkel heeft al een begrotingsevenwicht en wij niet. En zo gaan wij het ook nooit krijgen.

[1] Tarieven per 1-1-2014 van België en Duitsland zijn niet bekend. Daarom zijn in de tabel de tarieven per 1 juli 2013 weergegeven.