Richtlijn 2013/34 - Jaarlijkse financiële overzichten, geconsolideerde financiële overzichten en aanverwante verslagen van bepaalde ondernemingsvormen
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Richtlijn 2013/34/EU van het Europees Parlement en van de Raad van 26 juni 2013 betreffende de jaarlijkse financiële overzichten, geconsolideerde financiële overzichten en aanverwante verslagen van bepaalde ondernemingsvormen, tot wijziging van Richtlijn 2006/43/EG van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van Richtlijnen 78/660/EEG en 83/349/EEG van de Raad Voor de EER relevante tekstofficiële Engelstalige titel
Directive 2013/34/EU of the European Parliament and of the Council of 26 June 2013 on the annual financial statements, consolidated financial statements and related reports of certain types of undertakings, amending Directive 2006/43/EC of the European Parliament and of the Council and repealing Council Directives 78/660/EEC and 83/349/EEC Text with EEA relevanceRechtsinstrument | Richtlijn |
---|---|
Wetgevingsnummer | Richtlijn 2013/34 |
Origineel voorstel | COM(2011)684 ![]() ![]() |
Celex-nummer70 | 32013L0034 |
Document | 26-06-2013 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 29-06-2013; OJ L 182, 29.6.2013,Special edition in Croatian: Chapter 17 Volume 003 |
Inwerkingtreding | 19-07-2013; in werking datum publicatie + 20 zie art 54 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
Omzetting | 20-07-2015; ten laatste zie art. 53 |
29.6.2013 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 182/19 |
RICHTLIJN 2013/34/EU VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN VAN DE RAAD
van 26 juni 2013
betreffende de jaarlijkse financiële overzichten, geconsolideerde financiële overzichten en aanverwante verslagen van bepaalde ondernemingsvormen, tot wijziging van Richtlijn 2006/43/EG van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van Richtlijnen 78/660/EEG en 83/349/EEG van de Raad
(Voor de EER relevante tekst)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 50, lid 1,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (2),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Deze richtlijn neemt het programma van de Commissie voor betere regelgeving in acht, en in het bijzonder de mededeling van de Commissie met als titel "Slimme regelgeving in de Europese Unie" die gericht is op het ontwerpen en het tot stand brengen van regelgeving van optimale kwaliteit, waarbij het subsidiariteitsbeginsel en het evenredigheidsbeginsel worden gerespecteerd, en waarbij wordt verzekerd dat de administratieve lasten in verhouding staan tot de geboden voordelen. In de mededeling van de Commissie met als titel "Denk eerst klein - Een ‧Small Business Act‧ voor Europa", die in juni 2008 is vastgesteld en in februari 2011 is herzien, wordt erkend dat kleine en middelgrote ondernemingen (kmo's) een centrale plaats in de economie van de Unie innemen, en wordt beoogd de algehele aanpak ten aanzien van het ondernemerschap te verbeteren en het "denk eerst klein"-principe in het hele beleid, van regelgeving tot dienstverlening, te verankeren. De Europese Raad van 24 en 25 maart 2011 heeft het voornemen van de Commissie om het wetgevingspakket inzake de interne markt ("Akte voor de interne markt"), dat maatregelen bevat die groei en banen creëren en concrete resultaten opleveren voor burgers en bedrijven, goed onthaald. De in april 2011 aangenomen mededeling van de Commissie met als titel "Akte voor de interne markt" beoogt de Vierde Richtlijn 78/660/EEG van de Raad van 25 juli 1978 op grond van artikel 54, lid 3, sub g), van het Verdrag betreffende de jaarrekening van bepaalde vennootschapsvormen (3) en de Zevende Richtlijn 83/349/EEG van de Raad van 13 juni 1983 op grond van artikel 54, lid 3, sub g) van het Verdrag betreffende de geconsolideerde jaarrekening (4) (de jaarrekeningenrichtlijnen) wat de voorschriften voor financiële verslaglegging betreft, te vereenvoudigen en de administratieve lasten, in het bijzonder voor kmo's, te verminderen. De "Europa 2020-strategie" voor slimme, duurzame en inclusieve groei heeft tot doel de administratieve lasten te verminderen, het ondernemingsklimaat te verbeteren, in het bijzonder voor kmo's, en de internationalisering van kmo's te bevorderen. De Europese Raad van 24 en 25 maart 2011 heeft ook beklemtoond dat de uit regelgeving voortvloeiende lasten moeten verminderen, in het bijzonder voor kmo's, en dit zowel op het niveau van de Unie als op nationaal niveau, en heeft maatregelen voorgesteld ter verbetering van de productiviteit, met name door het verminderen van de administratieve rompslomp en het verbeteren van de wet- en regelgeving voor kmo's. |
(2) |
Het Europees Parlement heeft op 18 december 2008 een niet-wetgevingsresolutie aangenomen over financiële verslagleggingsvoorschriften voor kleine en middelgrote ondernemingen, met name micro-entiteiten (5), waarin staat dat de jaarrekeningenrichtlijnen vaak een zware last betekenen voor kleine en middelgrote ondernemingen, en vooral voor micro-entiteiten. Daarom wordt de Commissie gevraagd om haar inspanningen om deze richtlijnen te herzien, voort te... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.Vierde richtlijn van de Raad van 25 juli 1978 op de grondslag van artikel 54, lid 3, sub g), van het Verdrag betreffende de jaarrekening van bepaalde vennootschapsvormen (78/660/EEG). Zevende richtlijn van de Raad van 13 juni 1983 op de grondslag van artikel 54, lid 3, sub g) van het Verdrag betreffende de geconsolideerde jaarrekening (83/349/EEG).
- 2.Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 78/660/EEG van de Raad betreffende de jaarrekening van bepaalde vennootschapsvormen wat micro-entiteiten betreft (Voor de EER relevante tekst)
- 4.Er wordt melding gemaakt van de herziening van de jaarrekeningenrichtlijnen in afdeling 2.11 van de mededeling van april 2011 van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's: " Akte voor de interne markt
- 5.
- 7.Het effect op besparingen voor micro-ondernemingen werd niet in de bij dit voorstel bijbehorende effectbeoordeling opgenomen om te vermijden dat de gegevens uit de effectbeoordeling bij het voorstel van 2009 voor een richtlijn betreffende micro-entiteiten dubbel worden geteld.
- 8.Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van de Richtlijnen 89/666/EEG, 2005/56/EG en 2009/101/EG wat de koppeling van centrale, handels- en vennootschapsregisters betreft, 24.2.2011, COM(2011) 79.
- 11.Resolutie INI/2010/2012.
- 12.Leegkappen, selectief kappen of uitdunnen op grond die als een gebied met oerbossen staat geregistreerd of andere verstoringen van dergelijk bos of bosland, veroorzaakt door mijnbouw, opsporing of ontginning van water, olie of gas, of andere schadelijke activiteiten.
- 13.Bepaald in Richtlijn 2009/28/EG als 'natuurlijk geregenereerd bos met inheemse soorten, waar geen duidelijk zichtbare tekenen van menselijke activiteiten zijn en de ecologische processen niet in significante mate zijn verstoord.'
- 15.Belastingen, royalty's, vergoedingen (inclusief vergunningen), productierechten, bonussen en andere materiële voordelen.
- 16.Op 22 juli 2011 gaf de Raad voor Effectbeoordeling een positief advies af over de effectbeoordeling. De opmerkingen van de Raad werden in de laatste versie (websiteadres) opgenomen, namelijk: Het verslag moest het toepassingsgebied en de hoofddoelstelling van het initiatief duidelijker vaststellen. Ten tweede moest het een meer uitgebreid basisscenario bevatten. Ten derde moesten de opties beter worden voorgesteld. Ten vierde moest het verslag meer rekening houden met de kosten en baten van de beleidsopties en moest het de evenredigheidsanalyse van de voorgestelde maatregelen uitdiepen. Tot slot moest het verslag meer informatie bevatten over de standpunten van de belanghebbenden.
- 17.Zo bevordert de Commissie bijvoorbeeld definities van kleine, middelgrote en micro-ondernemingen die uitsluitend voor specifieke kwesties zijn bepaald, zoals staatssteun en de tenuitvoerlegging van de Structuurfondsen of communautaire
- 18.COM(2010) 543.
- 19.Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de
- 20.Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de
- 21.Europese Raad van 24 en 25 maart 2011
- 22.Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de
- 23.Mededeling van de Commissie - EUROPA 2020 - Een strategie voor slimme, duurzame en inclusieve groei, COM(2010) 2020.
- 24.Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's, Slimme regelgeving in de Europese Unie, COM(2010) 543 definitief. Zie ook: ec.europa.eu/governance/better_regulation/index_en
- 25.PB 2010/C 45 E/10.
- 26.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 26 van 31-1-1977, pagina 1.
- 27.Bepaald in Richtlijn 2009/28/EG als 'natuurlijk geregenereerd bos met inheemse soorten, waar geen duidelijk zichtbare tekenen van menselijke activiteiten zijn en de ecologische processen niet in significante mate zijn verstoord.'
- 28.
- 29.Verordening (EU) nr. 995/2010 van het Europees Parlement en de Raad van 20 oktober 2010. Ondernemingen die houtproducten invoeren op grond van vrijwillige EU-overeenkomsten zullen van deze vereiste worden vrijgesteld.
- 30.EITI (2005), Extractive Industries Transparency Initiative, Source book, beschikbaar op: eiti.org/document/sourcebook
- 36.Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 78/660/EEG van de Raad betreffende de jaarrekening van bepaalde vennootschapsvormen wat micro-entiteiten betreft (Voor de EER relevante tekst)
- 38.Er wordt melding gemaakt van de herziening van de jaarrekeningenrichtlijnen in afdeling 2.11 van de mededeling van april 2011 van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's: " Akte voor de interne markt
- 39.
- 41.Het effect op besparingen voor micro-ondernemingen werd niet in de bij dit voorstel bijbehorende effectbeoordeling opgenomen om te vermijden dat de gegevens uit de effectbeoordeling bij het voorstel van 2009 voor een richtlijn betreffende micro-entiteiten dubbel worden geteld.
- 42.Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van de Richtlijnen 89/666/EEG, 2005/56/EG en 2009/101/EG wat de koppeling van centrale, handels- en vennootschapsregisters betreft, 24.2.2011, COM(2011) 79.
- 45.Resolutie INI/2010/2012.
- 46.Leegkappen, selectief kappen of uitdunnen op grond die als een gebied met oerbossen staat geregistreerd of andere verstoringen van dergelijk bos of bosland, veroorzaakt door mijnbouw, opsporing of ontginning van water, olie of gas, of andere schadelijke activiteiten.
- 47.Bepaald in Richtlijn 2009/28/EG als 'natuurlijk geregenereerd bos met inheemse soorten, waar geen duidelijk zichtbare tekenen van menselijke activiteiten zijn en de ecologische processen niet in significante mate zijn verstoord.'
- 49.Belastingen, royalty's, vergoedingen (inclusief vergunningen), productierechten, bonussen en andere materiële voordelen.
- 50.Op 22 juli 2011 gaf de Raad voor Effectbeoordeling een positief advies af over de effectbeoordeling. De opmerkingen van de Raad werden in de laatste versie (websiteadres) opgenomen, namelijk: Het verslag moest het toepassingsgebied en de hoofddoelstelling van het initiatief duidelijker vaststellen. Ten tweede moest het een meer uitgebreid basisscenario bevatten. Ten derde moesten de opties beter worden voorgesteld. Ten vierde moest het verslag meer rekening houden met de kosten en baten van de beleidsopties en moest het de evenredigheidsanalyse van de voorgestelde maatregelen uitdiepen. Tot slot moest het verslag meer informatie bevatten over de standpunten van de belanghebbenden.
- 51.Zo bevordert de Commissie bijvoorbeeld definities van kleine, middelgrote en micro-ondernemingen die uitsluitend voor specifieke kwesties zijn bepaald, zoals staatssteun en de tenuitvoerlegging van de Structuurfondsen of communautaire
- 52.COM(2010) 543.
- 53.Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de
- 54.Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de
- 55.Europese Raad van 24 en 25 maart 2011
- 56.Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de
- 57.Mededeling van de Commissie - EUROPA 2020 - Een strategie voor slimme, duurzame en inclusieve groei, COM(2010) 2020.
- 58.Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's, Slimme regelgeving in de Europese Unie, COM(2010) 543 definitief. Zie ook: ec.europa.eu/governance/better_regulation/index_en
- 59.PB 2010/C 45 E/10.
- 60.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 26 van 31-1-1977, pagina 1.
- 61.Bepaald in Richtlijn 2009/28/EG als 'natuurlijk geregenereerd bos met inheemse soorten, waar geen duidelijk zichtbare tekenen van menselijke activiteiten zijn en de ecologische processen niet in significante mate zijn verstoord.'
- 62.
- 63.Verordening (EU) nr. 995/2010 van het Europees Parlement en de Raad van 20 oktober 2010. Ondernemingen die houtproducten invoeren op grond van vrijwillige EU-overeenkomsten zullen van deze vereiste worden vrijgesteld.
- 64.EITI (2005), Extractive Industries Transparency Initiative, Source book, beschikbaar op: eiti.org/document/sourcebook
- 70.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 71.EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.