Auto rijden op subsidie

Met dank overgenomen van P.H. (Pieter) Omtzigt i, gepubliceerd op dinsdag 2 juli 2013, 7:03.

Nederland kent hoge autobelasting. Een speciale belasting op nieuwe auto’s (BPM) en hoge brandstofaccijnzen zijn voorbeelden.

Om het wagenpark schoner te maken en de CO2 uitstoot te reduceren, zijn de autobelastingen de afgelopen jaren fors verlaagd voor schone auto’s. Vooral auto’s die in een testrit minder dan 49 gram CO2 per kilometer gebruiken komen voor een heleboel voordeel in aanmerking.

Die testrit is tientallen jaren oud, niet representatief en auto’s worden er speciaal voor geprepareerd. Gladde banden voor minde weerstand en afgeplakte naden zijn twee voorbeelden.

De praktijk is dan ook weerbarstig. Uit een zeer recente steekproef van TNO onder zakelijke rijders bleek het verbruik van de Opel Ampera/Chevrolet Volt 110 g/km te zijn. In de testrit heeft deze auto een verbruik van slechts 27 g/km. Ofwel hij kost 300% meer CO2 (en dus brandstof) in het gebruik dan aangegeven.

De subsidie loopt ondertussen heel fors. plug-in hybrides en range-extenders kunnen electrisch rijden en op brandstof. In de test rijden ze vooral elektrisch. In de praktijk dus vooral op brandstof.

En dit soort auto’s is als lease-auto zeer aantrekkelijk, omdat je 0% bijtelling hebt. Hoeveel je ook rijdt, wat je ook doet, het kost de leaserijder (die zijn auto voor 1/1/2014 krijgt) vijf jaar lang helemaal niets om auto te rijden. Hoewel de auto’s redelijk prijzig zijn, is dit natuurlijk zeer aantrekkelijk voor mensen die zelf hun lease auto mogen uitzoeken.

Nu heeft Nederland zeer genereuze subsidies, die je ook nog kunt stapelen. Dus geen BPM én geen wegenbelasting. En ondernemers kunnen nog twee milieusubsidies (KIA en MIA) krijgen en willekeurige afschrijving (VAMIL). Verder is er dus het 0% bijtellingstarief voor auto’s die minder dan 49 g/km zouden uitstoten.

Waar leidt dit toe?

Autobedrijven adverteren met mooie nieuwe auto’s zoals de Mitsubishi Outlander Phev, een plugin hybride SUV (met trekhaak, maar dan rijdt hij natuurlijk helemaal niet zuinig meer). Deze heeft een testverbruik van 49 g/km en is dus vrijgesteld van BPM. Dan kost hij nog altijd €48.990. Maar door alle subsidies kan een ZZP’er (die in de 52% schijf valt) hem rijden voor netto €16.678(!). En dan rijdt hij vijf jaar lang gratis, want zonder bijtelling.

Bij een volledig elektrische sportauto Tesla S is het nog bonter. De advertentie: nieuw kost hij €94.010. Na subsidies en afschrijving netto nog maar €25.059 voor een ZZP’er. (rekenvoorbeeld van de leasemaatschappij).

Geen wonder dat deze auto’s in Nederland veruit het beste verkopen en dat er hier zelfs wachtlijsten zijn voor auto’s (in een branche, waar het verder niet fantastisch gaat). Maar die subsidies betalen we met zijn allen en dus is er dit jaar een tegenvaller bij de autobelastingen van €500 miljoen door meer groene auto’s. dat klinkt dus heel veel mooier dan het is. En dat betalen we natuurlijk met zijn allen. Zeker als de subsidie per auto tientallen duizenden euro's kan bedragen.

We zouden in juni nog een brief krijgen over de autobelastingen. Nu die er niet komt en we dus niet weten wat de regering van plan is, stelt het CDA deze set vragen. De hamvraag: kan de belastingkorting/subsidie op een redelijk niveau worden vastgesteld? (in Duitsland en Japan gaat het om duizenden euro's)

Vragen van de leden Omtzigt, de Rouwe en Agnes Mulder (CDA) aan de staatssecretaris van Financiën

  • 1. 
    Klopt het dat de Mitsubishi Outlander PHEV in aanmerking komt voor 0% BPM, geen wegenbelasting en de subsidieregelingen KIA, MIA en VAMIL voor ondernemers, evenals 0% bijtelling als ondernemer?
  • 2. 
    Kunt u aangeven hoeveel een ZZP’er die in het 52% tarief valt en deze auto vier jaar lang rijdt, in het totaal netto betaalt, indien hij gebruikt maakt van KIA, MIA, VAMIL en complete btw-verrekening?
  • 3. 
    Klopt de berekening (http://www.herwers.nl/downloads/Pocket%20Guide%20PHEV%20Herwers.pdf) dat een IB-ondernemer deze auto (cataloguswaarde €48.990) deze voor netto €16.678 kan kopen en de vier jaren erop geen wegenbelasting betaalt?
  • 4. 
    Hoeveel subsidie krijgt de houder van deze auto gemiddeld tov een auto in de 14% bijtellingscategorie en hoeveel CO2 besparing levert dat op?
  • 5. 
    Hoe verhoudt de CO2 besparing bij deze auto per ton zich met de huidige prijs van emissierechten? Acht u die verhouding gerechtvaardigd?
  • 6. 
    Kunt u dezelfde sommen eens uitvoeren voor een Tesla?
  • 7. 
    Klopt het dat je de sportauto Tesla (aanschaf: € 94.010) als ZPP’er voor netto € 25.059 kun rijden en dan verder geen wegenbelasting meer betaalt? (http://www.mistergreen.nl/rekenvoorbeeld-subsidies/)
  • 8. 
    Is bij deze auto’s de milieusubsidie nog in verhouding tot de milieuwinst of niet?