Werknemers in staalindustrie niet geholpen met Europees actieplan - Hoofdinhoud
GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout is teleurgesteld dat het actieplan voor de Europese staalindustrie, dat de Europese Commissie dinsdag presenteerde, geen structurele maatregelen bevat maatregelen om de kwakkelende Europese staalindustrie klaar te stomen voor de toekomst. In Europa werken ruim 400.000 mensen in de staalindustrie en in Nederland levert Tata Steel aan 10.000 mensen werk. Door niet te vernieuwen komt een deel van deze banen op de tocht te staan, onder druk van economische crisis, wereldwijde concurrentie en stijgende grondstofprijzen.
De Europese Commissie sluit haar ogen voor de realiteit, stelt Eickhout. Europa importeert heel veel ijzererts en heeft structureel hogere energieprijzen dan bijvoorbeeld Verenigde Staten of China.
Waarom blijven importen als je kunt recyclen?
De afgelopen tien jaar steeg de prijs van ijzererts, de grondstof van staal, met meer dan 175% gestegen. Dat is een groot probleem voor Europa omdat het elk jaar twaalf miljard euro aan ijzererts moet importeren. Ook Tata Steel Nederland os steeds meer geld kwijt aan grondstoffen. Rond 2000 bedroegen grondstofkosten dertig procent van de kostprijs, nu is dat al bijna zeventig procent. Eickhout vindt het daarom vreemd dat het actieplan geen aandacht heeft voor recycling. Staal kan immers oneindig hergebruikt worden.
Eickhout: “Een toekomstbestendige staalindustrie in Europa betekent een uiterst energie-efficiënte staalsector waarin kringlopen gesloten worden. Waarom rept het actieplan niet over het verkleinen van onze afhankelijkheid van de import van ijzererts, door ons eigen schroot te hergebruiken?”
Beloon efficiënte fabrieken
Omdat de totale Europese staalindustrie een structurele overcapaciteit van dertig procent heeft, is het onvermijdelijk dat sommige staalfabrieken hun deuren moeten sluiten. Maar dat moeten dan vooral de inefficiënte fabrieken zijn, aldus Eickhout. Hij wijst daarbij op de staalproductie van Tata in IJmuiden die vele malen efficiënter is dan die van concurrenten als Arcelor Mittal.
“Als we efficiëntie beter zouden belonen, dan zou dat Tata Steel Nederland tot koploper kunnen maken. De onderneming is gebaat bij een hogere CO2-prijs omdat het relatief minder uitstoot dan haar Europese concurrenten,” aldus Eickhout.
Klimaatbeleid zorgt voor innovatie
GroenLinks wil innovatieve technieken die leiden tot minder CO2-uitstoot ondersteunen met het geld dat Nederland verdient aan de veiling van de CO2-uitstootrechten. Het innovatieve Hisarna-proefproject in IJmuiden, dat op termijn minstens twintig procent minder CO2 kan opleveren, is bijvoorbeeld van de grond gekomen door het vooruitzicht op Europees klimaatbeleid en het is deels gesteund met Europese gelden.
Een Europees actieplan voor de staalindustrie moet niet de ogen sluiten voor de wereld van nu, zegt Eickhout. “Wij kunnen in tijden van een financiële crisis en hoge overheidsschulden geen uitzondering maken voor de staalsector door het de hand boven het hoofd te houden. Ook de staalindustrie moet op eigen benen kunnen staan.”
Eickhout ziet zeker een toekomst voor efficiënte staalproductie in Europa. De traditionele afnemers van staal in Europa, de bouwsector en de auto-industrie, zijn diep geraakt door de crisis en dat leidt tot een lagere vraag naar staal. “Het is duidelijk dat de staalsector het moet hebben van nieuwe groeisectoren, zoals de windenergiesector. De toekomstige Europese staalfabrieken hebben baat bij de grotere vraag naar staal als gevolg van de overgang op schone energie.”