Werkbezoek China: van Beijing naar Shenzhen en Hong Kong

Met dank overgenomen van F.H.H. (Frans) Weekers i, gepubliceerd op maandag 10 juni 2013, 2:00.

Met de late vlucht vanuit Beijing zijn we na middernacht geland op het vliegveld van Shenzhen, één van China’s meest industriële, commerciële en snelst groeiende steden. Al in de vroege volgende ochtend (slechts een paar uur later dus) kreeg ik samen met mijn team een uitvoerige briefing van Consul-Generaal Anne Luwema. Daarna vertrokken wij spoedig naar het stadhuis van Shenzhen.

Hier bracht ik een beleefdheidsbezoek aan Vice Mayor Mr. Chen Ying Chun. Hij vertelde ons het indrukwekkende verhaal over hoe deze stad in 1979 werd opgezet als een Speciale Economische Zone (SEZ) aan de grens met Hongkong. Hier konden nieuwe bedrijven zich vestigen en ontwikkelen voor industrie en diensten gericht op zowel het Chinese achterland als op export. Inmiddels, ruim 30 jaar later, is het toenmalige vissersdorpje gegroeid tot een metropool van 14 miljoen inwoners en 3000 bedrijven. Daarmee behoort deze SEZ tot de meest succesvolle van China. De autoriteiten verwachten zelfs dat de haven van Shenzhen volgend jaar meer schepen en goederen zal laden en lossen dan Hong Kong.

Na het bezoek aan het stadhuis hadden we afspraken met verschillende bedrijven die belangstelling hebben voor het investeren in Nederland of het uitbreiden hiervan. Eén van deze firma's zegde mij toe dat zij daadwerkelijk dit jaar nog hun activiteiten in Nederland gaan uitbreiden. Dit betekent dus concreet dat er binnen afzienbare tijd bij deze firma banen bijkomen. Compliment hiervoor aan de NFIA. Zij steken immers veel tijd in marktonderzoek, relatiemanagement en onderhandelingen. En bovendien speelt geduld hier ook een niet onbelangrijke factor.

Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat ik die middag met een goed gevoel op de ferry naar Hong Kong stapte. In minder dan een uur stonden we daar al weer op de kade van deze cosmopolitische stad. De energie die van deze stad uitgaat komt je als het ware tegemoet. Diezelfde avond had ik tijdens een bijeenkomst, georganiseerd door Consul-Generaal Wilfred Mohr in zijn residentie, een ontmoeting met Chinese en Nederlandse ondernemers en financiële experts van uiteenlopende bedrijven die actief in Hong Kong zijn. Een leuke bijeenkomst met een gezelschap dat grote belangstelling had voor en vragen over de inhoud van het nieuwe bilaterale belastingverdrag dat ik vorige week met China tekende.

Evenals in Beijing had ik ook in Hong Kong een ontmoeting met het top management van de Douane. Commissioner Cheung voert het bevel over de Hong Kong Customs & Excise Department in de nummer 3 containerhaven van de wereld. Hier laden en lossen per dag zo'n 84 zee- en 214 riviervrachtschepen hun vracht. Concreet betekent dat voor de experts zo'n 63.288 TEU per dag. Onmiskenbaar een enorme hoeveelheid en daarom is een goede samenwerking door onder meer informatie uitwisseling met de Nederlandse Douane noodzakelijk. Mr. Cheung vertelde over de meest uiteenlopende zaken die men in de strijd tegen smokkel zoal tegenkomt. Gezamenlijk hebben we besloten dat op een aantal gebieden de samenwerking tussen de douane organisaties van beide landen wordt geïntensiveerd. Zoals op het gebied van bestrijding van narcotica en tabakssmokkel, witwassen van geld, merkvervalsing en te lage invoerwaarden.

Later die dag kon een bezoek aan de haven zelf uiteraard niet uitblijven en werd ik daar rondgeleid en nader geïnformeerd over de diverse werkmethodes door commandant Mr. Tak-fai Lam van de Port & Maritime Command in het havengebied; een goed geoliede organisatie die internationale samenwerking hoog in hun vaandel heeft staan.

Staatssecretaris Weekers spreekt met douaniers

Net als in Beijing en Shenzen sprak ik nog verschillende CEO’s van een aantal ondernemingen. Opvallend vond ik hoe goed al deze topondernemers geïnformeerd waren over de voordelen van het investeren en vestigen in Nederland, onze concurrentiepositie, onze arbeidsmarkt en stabiele economie. Dat is niet zo vreemd, aangezien ruim 350 Chinese bedrijven hen voorgingen. Zowel in Hong Kong als in de Chinese corporate wereld en financiële media wordt daar positief over gesproken. Dit is mede te danken aan de inzet van de Nederlandse ambassade en consulaten-generaal die met enthousiasme Nederland continu onder de aandacht weten te brengen bij al deze partijen. Maar de concurrentie is enorm. Daarom moeten we scherp blijven en ons blijven profileren door creatief te zijn en ook het beste pakket met randvoorwaarden te blijven aanbieden aan de ondernemers in China en Hong Kong.

Met een optimistisch gevoel kijk ik dus terug op dit afwisselende bezoek wat voor een deel in het kader stond van de uitbreiding van de internationale samenwerking met de douane autoriteiten in Beijing en Hong Kong. Daarom leek het mij een goed idee om direct na aankomst in de vroege ochtend op Schiphol een kijkje te nemen voor en achter de schermen bij de mannen en vrouwen van de Nederlandse douane die al vroeg actief waren om de eerste internationale binnenkomende vluchten te controleren.

Voorafgaand aan mijn bezoek naar China was ik al gaan kijken bij de douane die een controle actie hield op uitvoer van deviezen, oftewel het bij zich dragen van meer dan de toegestane hoeveelheid cash geld. Vrijdagochtend was ik getuige van een zogenaamde 100% controle die werd uitgevoerd op risicovluchten uit Curacao en Suriname. Opvallend vond ik de kalmte en professionaliteit waarmee de douaniers de reizigers benaderen waardoor er toch een vlotte en prettige afhandeling van een dergelijke vlucht plaatsvindt. In het informatiecentrum kreeg ik een aardig beeld hoe de douaniers hun informatiebronnen raadplegen om een risicoprofiel van bepaalde reizigers te analyseren. Men wordt hier met de meest bizarre en onvoorstelbare smokkelmethoden geconfronteerd. In de enorme bagagekelder van Schiphol zag ik hoe met behulp van trouwe drugshonden de koffers besnuffeld werden en was ik getuige van hoe een koffer werd geopend. Deze bleek volgestouwd met Surinaamse vis, kennelijk bedoeld voor consumptie... Voor mij was het een bijzonder interessant werkbezoek en voor de douaniers een ‘gewone’ werkdag. Al met al een boeiende afsluiting van een indrukwekkende reis die mij ook nieuwe inzichten heeft gegeven op de financiëel-economische aspecten van handels- en investeringsbevordering en de internationale samenwerking van de verschillende douane organisaties.

Meer weblogberichten

Frans Weekers: blijf op de hoogte

Deel deze pagina op:

Laatste weblogberichten

Werkbezoek China: van Beijing naar Shenzhen en Hong Kong

Met de late vlucht vanuit Beijing zijn we na middernacht geland op het vliegveld van Shenzhen, één van China’s meest ...

10-06-2013 | Internationaal ondernemen

Werkbezoek China

Aangezien de economische groei in Azië toeneemt en het voor Nederland dus van groot belang is om als handelspartner deze ...

05-06-2013 | Internationaal ondernemen

Zuid-Korea en Japan: in korte tijd veel indrukken

Inmiddels ben ik op de terugweg naar Europa. Vanwege de extra ingelaste Eurogroep over Cyprus heb ik mijn missie moeten afbreken.

15-03-2013 | Internationaal ondernemen

Meer weblogberichten van Frans Weekers

Meer over Frans Weekers

Zie ook

Verantwoordelijk ministerie

Alles over Frans Weekers

Hoofdnavigatie

Servicemenu

Zoeken binnen Rijksoverheid.nl

Zoek

De Rijksoverheid. Voor Nederland.