Eickhout en Staes sturen 4596 Fyra-klachten door naar spoorwegen

Met dank overgenomen van B. (Bas) Eickhout i, gepubliceerd op woensdag 5 juni 2013, 7:53.
Eickhout en Staes sturen 4596 Fyra-klachten door naar spoorwegen
Bron: Groenlinks

De Nederlandse en Belgische Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks) en Bart Staes (Groen) togen dinsdag naar het postkantoor om de 4596 binnengekomen klachten over de Fyra op te sturen naar de Nederlandse en Belgische spoorwegen. Eickhout en Staes hopen dat de spoorwegen bij het zoeken van een alternatief voor een treinverbinding tussen België en Nederland rekening kunnen houden met de wensen van de reizigers. Zij zijn nu immers de dupe van het wegvallen van de verbinding. Op dezelfde dag besloot de Tweede Kamer tot een parlementaire enquête naar de Fyra en maakten de Belgische spoorwegen bekend dat ze zelfs justitie inschakelen vanwege onregelmatigheden bij de aanbesteding.

Bekijk de foto's op Facebook.

Pakketjes

De website Fyrafail.eu is in december 2012 opgezet om de vele bezorgde reacties te verzamelen van reizigers die door de komst van de Fyra een stuk moeilijker met de trein tussen Nederland en België kunnen reizen. Aangezien reizigers op de websites van NS en NMBS geen manier hebben om per e-mail te reageren, besloten de politici van Groen (België) en GroenLinks (Nederland), om hun klachten te verzamelen en ze in één keer aan te bieden.

De pakketjes zijn de volgen via hun track-and-tracecodes. Vul op de website van de Belgische Post de volgende codes in:

010541288500452621220123330960

RA925924068BE

Begeleidende brief

Hieronder staat de volledige tekst van de begeleidende brief die Bas Eickhout en Bart Staes schreven.

Beste medewerker van de klantenservice,

Hierbij sturen wij u 4596 klachten van reizigers over de gebrekkige dienstverlening van de Fyra, uw hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel. We begonnen in december op de website Fyrafail.eu met het verzamelen van bezorgde reacties van reizigers die door de komst van de Fyra een stuk moeilijker met de trein tussen Nederland en België kunnen reizen.

Aangezien reizigers op uw website geen manier hebben om per e-mail te reageren, besloten wij, politici van Groen (België) en GroenLinks (Nederland), om hun klachten te verzamelen en ze in één keer aan u aan te bieden. Op de bijgaande USB-stick vindt u 4596 brieven aan u, de klantenservice van NS Hispeed.

De reizigers die reageerden, hadden onder andere de volgende problemen:

  • Het reizen met de Fyra werd veel duurder
  • De nieuwe trein ging minder vaak rijden (slechts één keer per twee uur)
  • Reizigers moesten verplicht reserveren
  • Kortingskaarten werden niet geaccepteerd
  • De nieuwe trein stopte op minder plaatsen, zeer onhandig voor reizigers naar Brabant.

Vanaf januari bleek echter dat de Fyra ook nog technisch onbetrouwbaar was. De trein moest in z'n geheel uit de dienstverlening worden genomen, volgens de laatste berichtgeving zelfs definitief. Meteen bleek dat het riskant was om geen gelijktijdig alternatief achter de hand te hebben. Meer reizigers ondertekende onze petitie en vroegen om een fatsoenlijke treinverbinding tussen Nederland en België.

Wij hopen dat u de tijd kunt nemen om deze klachten van uw klanten te beantwoorden. Als u dat via e-mail wilt doen, dan staan wij uiteraard klaar om de reactie namens u naar de ondertekenaars te sturen. We gaan er vanuit dat u deze klachten ook meeneemt in uw onderzoek naar een alternatief voor de Fyra.

Met vriendelijke groet, namens de treinreizigers in Nederland en België,

Bas Eickhout, Europarlementariër GroenLinks Bart Staes, Europarlementariër Groen