Europarlement wil CO2-uitstoot van auto's verminderen en strenger testen - Hoofdinhoud
De CO2-uitstoot van auto's moet de komende jaren omlaag. De milieucommissie van het Europarlement stemde woensdag over wetgeving die de uitstoot van nieuwe auto's beperkt tot 95 gram CO2-uitstoot per kilometer in 2020. “Goed voor het milieu én de portemonnee,” stelt GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout. Europa stimuleert zo het innovatieve deel van de auto-industrie. Bovendien pakt de wetgeving het gesjoemel met prestatie- en zuinigheidstesten aan.
Vierhonderd euro per jaar minder brandstofkosten
Vanaf 2020 zouden nieuwe auto's elk jaar ongeveer vijf procent zuiniger moeten zijn dan het jaar ervoor. Gemiddeld zal de automobilist zo vierhonderd euro per jaar aan brandstof minder kwijt zijn. “Europa kan geen goedkopere auto's maken dan de rest van de wereld, maar het kan wel uitblinken in kwaliteit en innovatie”, stelt Eickhout. “Met ambitieuze wetgeving behouden we Europa's positie als wereldleider in de productie van zuinige en elektrische auto's.” Autofabrikanten zoals Renault, Peugeot en Fiat hebben al aangegeven dat ze deze wetgeving en CO2-standaarden nodig hebben om te kunnen blijven innoveren.
Nieuwe testprocedures
In de voorstellen staat ook een nieuwe testprocedure om consumenten een beter beeld te geven van de prestaties van auto's. Uit eerder onderzoek bleek namelijk dat er gesjoemeld wordt met de cijfers, waardoor auto's groener lijken dan ze zijn. Een probleem waar Eickhout al eerder over aan de bel trok: “De tests zetten consumenten op het verkeerde been. Het verbruik van een auto ligt vaak veel hoger dan automakers ons wijsmaken. Ongeveer een derde tot de helft van de lagere brandstofkosten die automakers claimen is gebakken lucht. Wij willen een einde maken aan het geknoei met de testprocedures over het brandstofverbruik van auto's.”
Europarlementariërs gaan nu onderhandelen met de ministers van de EU-landen om tot een akkoord te komen.