Dag 3 - Blog werkbezoek aan Azië: Seoul, Zuid-Korea - Hoofdinhoud
Op de derde dag van de EIF studietrip wordt al vroeg gevlogen naar Seoul, Zuid-Korea. Vanaf Incheon Airport rijden we door de metropool Seoul. Deze stad telt ruim 10 miljoen inwoners; het metropolitische gebied zelfs 18 miljoen.
De lokatie van onze eerste afspraak is Samsung Digital City, gelegen in de Samsung street. Het moge duidelijk zijn, Samsung is zeker hier in Seoul een gigant. Vanaf het moment dat Samsung werd opgericht als klein exportbedrijf in Taegu (Korea) is het bedrijf uitgegroeid tot één van de toonaangevende elektronicabedrijven in de wereld, dat gespecialiseerd is in digitale apparatuur. Ontvangstheer is de CEO van Samsung, Shin Jong Kyun. Hij vertelt dat de EU belangrijk is voor zijn bedrijf. Niet alleen heeft hij er een grote afzetmarkt voor met name televisies en telefoons, ook zijn er enkele Samsung R&D centra gevestigd. Tevens werkt men samen met Europese bedrijven voor hoogwaardige producten. Men zegt erg goed met ASML samen te werken. De CEO spreekt klare taal over de ontwikkeling van een kenniscluster en een mondiaal topbedrijf: na de Koreaanse oorlog had men niets meer over dan de mensen. Zij hebben geen grondstoffen om het land op te bouwen, dus zijn het de mensen die de Koreaanse grondstof zijn. Hij zegt dat ouders begrijpen dat kinderen een opleiding nodig hebben en dat ze hen bij moeten bijbrengen dat hard werken nodig is voor succes. Hij vraagt de EU in dezelfde grondstof te investeren. Alleen door te investeren in mensen kan technologische innovatie gestimuleerd worden.
In de avond worden we ontvangen door de EU ambassadeur in Zuid Korea en Prof. Jung Ho Park, regeringsadviseur en decaan van de Universiteit van Seoul. Men stelt dat de rol van de overheid bepalend is geweest voor de snelle ontwikkeling van het land. Niet alleen voor economische groei maar ook voor de urbanisatie. Negentig procent van de bevolking leeft in de steden. De jongeren zijn goed opgeleid en velen hebben werk gevonden in de ICT. Een derde van de export bestaat uit ICT producten, men verwacht dat het aandeel van de ICT services in het BNP gaat stijgen naar zo'n vijftig procent. De Zuid-Koreaanse markt is in 2010 verder geopend voor bedrijven van buiten. Dit besluit is mede ingegeven door de wens van de Koreaanse bedrijven joint ventures aan te gaan waardoor men kan groeien en hun beurswaarde kan laten toenemen.