Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 33480 XII - Wijziging begroting Infrastructuur en Milieu 2012 (Najaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 04-12-2012 |
Publicatiedatum | 04-12-2012 |
Nummer | KST33480XII2 |
Kenmerk | 33480 XII, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2012–2013
33 480 XII
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2012 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Infrastructuur en Milieu, M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1.
Leeswijzer
2. |
Het beleid |
2 |
2.1 |
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties |
2 |
2.2 |
De beleidsartikelen |
6 |
2.3 |
De niet-beleidsartikelen |
19 |
-
1.LEESWIJZER
Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Infrastructuur en Milieu (XII) opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op artikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2012.
Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Najaarsnota) van het ministerie van Financiën en worden de belangrijkste begrotingsmutaties in dit wetsvoorstel toegelicht.
Tenslotte wordt onder 2.2 en 2.3 voor (niet-) beleidsartikelen inzicht gegeven in de mutaties op financieel instrumentniveau, die zijn opgenomen in de begrotingsstaat en worden de belangrijkste begrotingsmutaties in dit wetsvoorstel toegelicht.
Wat betreft de mutaties die zijn opgenomen in de Miljoenennota 2013 (Vermoedelijke Uitkomsten 2012), wordt opgemerkt dat deze op dezelfde wijze als de voorgestelde Najaarsnotamutaties in de onder 2.2 en 2.3 opgenomen opbouw van de productartikelen per financieel instrument inzichtelijk zijn gemaakt.
Deze mutaties zijn toegelicht in de ontwerpbegroting 2013 en daarmee reeds aan de Kamer voorgelegd.
-
2.HET BELEID 2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties
Suppletore mutaties 2012 (Najaarsnota) (x EUR 1 mln.)
Art.nr.
Uitgaven
Ontvangsten
Stand ontwerpbegroting 2012
Amendement van de leden Slob en Wiegman-van Meppelen Kamerstukken II, 2011–2012, 33 000 XII, nr. 106.
Stand vastgestelde begroting 2012 Stand Voorjaarsnota 2012
10 805,9
0,0
10 805,9 10 680,8
57,3
0,0
57,3 72,4
– mutaties Miljoenennota 2013 (uitkomst |
|||
2012) |
168,7 |
3,9 |
|
– mutaties Najaarsnota 2012: |
|||
|
01 |
|
|
|
02 |
|
|
|
|||
Provincie fonds |
|||
NSP projecten |
02 |
|
|
|
02 |
|
|
|
03 |
|
|
|
05 |
|
2
Art.nr. |
Uitgaven |
Ontvangsten |
||
7. |
Euro 6 en VI regeling en NSL |
06 |
|
|
8. |
HGIS |
06 |
|
|
9. |
Diverse hogere uitgaven art.08 |
08 |
4,4 |
|
10. |
Diverse lagere uitgaven art.08 |
08 |
|
|
11. |
Zonnepanelen |
08 |
20,0 |
|
Overboeking Provincie fonds |
08 |
|
||
12. |
RUD’s Overboekingen Gemeente- en |
08 |
25,0 |
|
Provincie fonds |
08 |
|
||
13. |
Diverse mutaties art.97 |
97 |
33,6 |
|
14. |
Prijsbijstelling BDU |
97 |
38,8 |
|
15. |
Rioolaansluiting |
99 |
|
|
16. |
Prijsbijstelling |
99 |
|
|
Diversen artikelen |
div. |
2,5 |
0,4 |
|
Stand 2e suppletore begroting 2012 |
10 567,4 |
76,7 |
Toelichting
-
1.Partners voor Water (01.01.02) In 2012 is een overschot ontstaan op de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) gefinancierde programma Partners voor Water. Dit kasoverschot is naar HGIS teruggeboekt. In 2013 zal het bedrag weer bij HGIS worden opgevraagd.
-
2.Basisregistratie (02.02.05) Het overschot wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat de bestuurlijke besluitvorming met betrekking tot de basisregistratie grootschalige topografie achter loopt op de planning. De introductiekosten schuiven door naar volgende jaren.
-
3.Overboekingen Gemeente-en Provincie fonds en NSP projecten (02.03.04)
De verlaging betreft hoofdzakelijk overboekingen naar het Gemeente-en Provincie fonds alsmede een kas overschot bij de projecten Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) en Nieuwe Sleutel Projecten (NSP).
Het overschot bij BIRK en NSP wordt veroorzaakt door een beperkte liquiditeitsbehoefte vanuit de provincies.
-
4.Diverse mutaties artikel 02 (02.04.04) Het betreft hoofdzakelijk overboekingen naar Gemeente- en Provinciefonds met betrekking tot toegezegde bijdragen voor urgente problematiek Moerdijk, bodemsanering Hembrugterrein in Zaandam en het programma actief bodembeheer in de Kempen.
Daarnaast wordt in het kader van het op peil krijgen van de basisvoorzieningen in Caraïbisch Nederland budget vrijgemaakt (binnen Hoofdstuk XII) om rioolaansluitingen op de nieuwe rioolwaterzuiveringsinstallatie te realiseren, en -vooruitlopend op een structurele oplossing per 2014- de verwachte exploitatie tekorten in 2012 en 2013 af te dekken.
-
5.Diverse lagere uitgaven artikel 03
De verlaging wordt hoofdzakelijk veroorzaakt:
– Door de lagere kosten die gemoeid zijn met de verkeersveiligheid-campagnes die door de Dienst Publiek en Communicatie (ministerie van Algemene Zaken) worden uitgevoerd. Daarnaast zijn er minder campagnes uitgevoerd dan verwacht. In totaal gaat het om een bedrag van € 3,8 mln.
– Doordat de kosten voor de verkeersborden voor het programma 130 km/uur geen € 5 mln. bedragen, zoals eerder aan de Kamer gemeld, maar uitkomen op € 7 mln. Dit heeft te maken met tegenvallende aanbesteding en extra kosten vanwege de aanpas- sing van rotatiepanelen bij spits- en plusstroken. Deze uitgaven wordt begroot en verantwoord op het Infrastructuurfonds.
– Doordat de verlenging van de MKB-voucheregeling van het budget Beter Benutten ad € 1 mln. wordt overgeboekt naar het artikel Openbaar vervoer en spoor. Het betreft hier een mutatie in het kader van een juiste artikelbelasting.
– Door een overschot op budget van Beter Benutten in 2012 van 0,9 mln. euro.
Dit bedrag wordt weer teruggeboekt naar de voedingsbron, het
Infrastructuurfonds, waar de middelen oorspronkelijk van zijn afgeboekt.
-
6.GIS en vliegveld Twente (05.01) Het overschot wordt veroorzaakt hoofdzakelijk veroorzaakt bij: – GIS
Teneinde het project Geluidsisolatie Schiphol (GIS-3) in lijn te brengen met de meest actuele raming van het kasritme wordt ruim € 17 mln. niet in 2012 maar in latere jaren uitgegeven. Een fors deel (€ 13 mln.) heeft betrekking op de onderuitputting van GIS-3. Daarnaast is de raming bijgesteld als gevolg van de motie Hofstra (kamerstuk 2001–2002, 27 603, nr. 74). Door deze motie kunnen eigenaren niet worden verplicht om hun woningen te verlaten/ verkopen. – Vliegveld Twente
De middelen voor de exploitatie van het vliegveld Twente worden niet in 2012 besteed. Dit hangt samen met de vertraging in de aanbestedingsprocedure voor de exploitatie.
-
7.Euro 6 en VI regeling en NSL (06.02) De subsidieregeling voor stimulering van vrachtauto’s en bussen waarvan de uitlaatgassen voldoen aan de Euro VI-norm werd tot medio 2012 uitgesteld, vanwege twijfel die begin van het jaar nog bestond over het te verwachten rendement voor verbetering van de luchtkwaliteit. Door de verlate publicatie van deze regeling en de door de crisis tegenvallende verkopen, komt het voor 2012 oorspronkelijk geraamde budget niet volledig tot betaling. De subsidieregeling voor stimulering van taxi’s en bestelbussen, die voldoen aan de schone Euro 6 norm is uiteindelijk per 1 oktober van start gegaan. Door het voorgaande zal het oorspronkelijk voor 2012 geraamde budget niet volledig tot betaling komen.
Bij de overboeking vanuit het voormalige FES-fonds van de budgetten voor het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) is destijds uitgegaan van een verdeling over de jaren die niet blijkt aan te sluiten op de feitelijke behoefte. Hierdoor blijft in 2012 een deel van het budget onbenut.
-
8.HGIS en overige (06.03) Het overschot op dit artikel bestaat voor € 50,0 mln. uit de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) en diverse overschotten ad € 1,3 mln.
Op basis van de meest recente verwachtingen van het Planbureau voor de Leefomgeving (Balans van de Leefomgeving 2012, september 2012) zal Nederland zijn verplichtingen uit het Kyoto Protocol met de reeds aangekochte buitenlandse emissierechten kunnen nakomen. Een budget van € 50 mln. wordt niet meer noodzakelijk geacht en kan daarom terugvloeien naar de HGIS middelen van Buitenlandse Zaken.
-
9.Diverse hogere uitgaven artikel 08 (08.01) Binnen dit artikel zijn diverse budgettair neutrale uitgavenmutaties doorgevoerd, die binnen het artikel zelf op nul sluiten. Met deze mutaties wordt beter aansluiting gevonden bij de nieuwe organisatie-en artikelstructuur (financiële instrumenten).
-
10.Diverse lagere uitgaven artikel 08(08.03)
De grootste budgettair neutrale herschikkingen zijn te vinden bij 08.01 (circa + € 4,4 mln) en 08.03 (circa – € 4,0 mln). Daarnaast is er sprake van een vrijval van oorspronkelijke asbestmiddelen (€ 13,6 mln). Voor de aanwending van de vrijval zie punt 11.
-
11.Zonnepanelen (08.03.04) De vrijval asbest middelen van € 13,6 mln. (zie 10) wordt ingezet ter gedeeltelijke dekking van het Kabinet besluit om de Greendeal «zonnepanelen voor asbestdaken» met de Land- en Tuinbouworganisatie (LTO) te ondersteunen door middel van het via het Provinciefonds in 2012 beschikbaar stellen van € 20 mln voor regionale regelingen in dit kader. De Tweede Kamer is hierover per brief geïnformeerd (vergaderjaar 2011–2012, Kamerstuk 25 834 nr. 76).
-
12.RUD’s (08.03) In het Bestuurlijk Overleg Programma Uitvoering met Ambitie (PUmA) van 31 oktober 2012 is met het IPO en de VNG afgesproken dat I&M ten behoeve van de oprichting van Regionale UitvoeringsDiensten (RUD’s) een extra bijdrage levert van € 25 mln. Uiteindelijk zullen deze middelen naar het IPO (via het Provinciefonds van € 5,8 mln.) en de VNG (via het Gemeentefonds van € 19,2 mln.) worden overgeboekt.
-
13.Diverse mutaties (97.02) De bijstelling van de inkomstenraming betreft met name: – Een bedrag van € 27,9 mln. wordt terugbetaald aan het BTW-compensatiefonds in verband met de overdracht van de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl.
– Overboeking naar het Provinciefonds van dat deel van de REP-middelen (€ 14,473 mln.) en de Concrete bereikbaarheidsprojecten (€ 24,109 mln.) waarvoor de regio verantwoordelijk is. Het betreft de provincies Fryslân, Groningen, Drenthe en Flevoland.
– Een overboeking van € 16,482 mln. naar het Gemeentefonds van dat deel van de Concrete bereikbaarheidsprojecten waarvoor de gemeente Assen verantwoordelijk is.
– Vanuit het project beter benutten wordt naar het Provinciefonds met betrekking tot de regio’s Groningen-Assen en Kampen-Zwolle een bedrag van € 1,270 mln. overgeboekt.
– Een bedrag ad € 2,753 mln. betreft de 5% BTW -afdracht richting het BCF voor de overboekingen naar het Provincie- en Gemeentefonds van RSP-middelen.
– € 0,534 mln. wordt overgeboekt als afdracht aan het BTW-Compensatiefonds in het kader van de overboeking naar het Gemeentefonds voor de 3e tranche Quick Wins binnenhavens.
– Een overboeking van € 10 mln. van de 3e tranche uit het budget voor Quick Wins Binnenhavens naar het Gemeentefonds van het ministerie van Binnenlandse Zaken, inzake aanvragen voor een Decentralisatie Uitkering Binnenhavens (DUB) van de gemeenten Venray, Oss, Tiel en Bergen op Zoom. Het ministerie van BZK zal zorg dragen voor vermelding van de toekenning in de septembercirculaire Gemeentefonds 2012, waarna de middelen nog dit jaar via het Gemeentefonds aan de betreffende gemeenten zullen worden overgemaakt.
– Vanuit Hoofdstuk XII wordt € 126,524 mln. overgeboekt met betrekking tot het aandeel Infrastructuurfonds in de prijscompensatie 2012.
– Door het ministerie van EL&I wordt een bedrag van € 0,983 mln. overgeboekt naar de begroting IenM. Het betreft een bijdrage aan Deltaris voor onderzoek «Buitendijkse maatregelen in de WS» en «Deltaprogramma Wadden en ZW-delta».
– Vanuit Hoofdstuk XII wordt een bedrag van € 2 mln. teruggeboekt naar het project dynamax met betrekking tot snelheidsverhoging A2 verkeersborden.
– Vanuit Hoofdstuk XII wordt een bedrag van 0,9 mln teruggeboekt naar het project beter benutten.
-
14.Prijsbijstelling (97.04) Aan de Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer (BDU) is bij beschikking een bedrag van € 38,8 mln. aan prijsbijstelling over 2012 toegezegd. Het bedrag wordt gecompenseerd uit de bij Miljoenennota 2013 aan Hoofdstuk XII toegevoegde prijsbijstelling (deze is toen op artikel 99 -Nominaal en onvoorzien- geparkeerd) alsmede met lagere uitgaven binnen Hoofdstuk XII.
-
15.Rioolaansluitingen (artikel 99) In het kader van het op peil krijgen van de basisvoorziening in Caraïbisch Nederland wordt budget vrijgemaakt om rioolaansluitingen op de nieuwe rioolwaterzuiveringsinstallatie te realiseren. Deze middelen worden overgeboekt naar artikelonderdeel 02.04.04.
-
16.Prijsbijstelling (artikel 99) De op dit artikel geparkeerde prijsbijstelling wordt overgeboekt naar het
Infrastructuurfonds en de Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer (BDU).
2.2 De beleidsartikelen
01 Water
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
01 Water
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
39 159 |
8 022 |
|
46 326 |
Uitgaven: |
0 |
52 384 |
|
|
46 595 |
01.01 Algemeen waterbeleid
01.01.01 Opdrachten
01.01.02 Subsidies – Partners voor Water (HGIS) – Overige subsidies
01.01.03 Bijdragen aan baten-lastendiensten – Bijdrage aan RWS
01.02 Waterveiligheid
01.02.01 Opdrachten
01.03 Waterkwaliteit en kwantiteit
01.03.01 Opdrachten
01.03.02 Subsidies
01.03.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden
01.04 Grote opppervlaktewateren
01.04.01 Opdrachten
0 |
40 057 |
|
|
35 143 |
0 |
5 160 |
- 517 |
- 1 000 |
3 643 |
0 |
15 754 |
247 |
- 3 664 |
12 337 |
0 |
14 684 |
0 |
- 3 684 |
11 000 |
0 |
1 070 |
247 |
20 |
1 337 |
0 |
19 143 |
20 |
0 |
19 163 |
0 |
19 143 |
20 |
0 |
19 163 |
0 |
3 442 |
|
|
3 247 |
0 |
3 442 |
- 95 |
- 100 |
3 247 |
0 |
5 738 |
217 |
|
5 821 |
0 |
2 714 |
257 |
- 134 |
2 837 |
0 |
122 |
0 |
0 |
122 |
0 |
2 902 |
- 40 |
0 |
2 862 |
0 |
3 147 |
|
10 |
2 384 |
0 |
3 147 |
|
10 |
2 384 |
01.09 Ontvangsten
570
100
470
Het verschil tussen de verplichtingen en uitgaven wordt veroorzaakt door het feit dat de lagere uitgaven Partners voor Water geen doorwerking heeft in de verplichtingen (verplichtingen worden dit jaar aangegaan).
0
0
02 Ruimtelijke Ontwikkeling
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
02 Ruimtelijke ontwikkeling
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
148 962 |
|
|
122 006 |
Uitgaven: |
0 |
178 633 |
2 176 |
|
114 702 |
02.01 Ruimtelijk Instrumentarium
02.01.01 Opdrachten
02.01.02 Subsidies
02.01.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden
02.02 Geo informatie
02.02.01 Opdrachten
02.02.05 Bijdrage aan ZBO en RTW – Basisregistratie grootschalige Topo (BGT) – Basisregistratie Topo (BRT) – Overige Bijdragen aan ZBO/RTW
02.03 Gebiedsontwikkeling
02.03.01 Opdrachten
02.03.02 Subsidies
02.03.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden – Bufferzones ILG – Projecten BIRK – Projectern Nota Ruimte – Projecten Bestaand Rotterdams Gebeid
02.04 Ruimtegebruik bodem
02.04.01 Opdrachten
02.04.02 Subsidies – Bedrijvenregeling – Overige subsidies
02.04.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden – Meerjaren programma Bodem – Programma Gebiedsgerichte instrumentarium 02.04.07 Bekostiging – Uitvoering klimaat adaptie
0 |
19 299 |
2 093 |
|
19 648 |
0 |
9 259 |
3 901 |
|
12 416 |
0 |
8 295 |
|
|
7 232 |
0 |
1 745 |
|
0 |
0 |
0 |
36 264 |
1 444 |
|
31 579 |
0 |
4 029 |
0 |
700 |
4 729 |
0 |
32 235 |
1 444 |
- 6 829 |
26 850 |
0 |
9 858 |
1 444 |
- 6 829 |
4 473 |
0 |
14 207 |
0 |
0 |
14 207 |
0 |
8 170 |
0 |
0 |
8 170 |
0 |
65 898 |
6 408 |
|
16 045 |
0 |
2 211 |
1 350 |
- 895 |
2 666 |
0 |
0 |
250 |
250 |
|
0 |
63 687 |
5 058 |
- 55 616 |
13 129 |
0 |
2 963 |
- 2 963 |
0 |
0 |
0 |
28 634 |
3 521 |
- 23 562 |
8 593 |
0 |
32 090 |
4 500 |
- 32 054 |
4 536 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
57 172 |
|
|
47 430 |
0 |
435 |
3 263 |
- 250 |
3 448 |
0 |
19 177 |
1 204 |
1 600 |
21 981 |
0 |
11 646 |
- 6 352 |
1 600 |
6 894 |
0 |
7 531 |
7 556 |
0 |
15 087 |
0 |
27 560 |
|
- 3 024 |
10 000 |
0 |
13 649 |
- 7 583 |
- 6 066 |
0 |
0 |
13 911 |
- 6 953 |
3 042 |
10 000 |
0 |
10 000 |
2 300 |
- 299 |
12 001 |
0 |
10 000 |
2 300 |
- 299 |
12 001 |
02.09 Ontvangsten
934
1 611
2 545
Het verschil tussen de uitgaven en verplichtingen wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het feit dat overboekingen naar het Gemeente- en Provincie fonds alleen de kas betreffen. Deze projecten zijn al eerder vastgelegd.
03 Wegen en verkeersveiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
03 Wegen en verkeersveiligheid
Stand Stand 1e
ontwerpbe- suppletoire groting begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
47 576 |
|
|
28 239 |
Uitgaven: |
0 |
64 717 |
|
|
41 802 |
03.01 Netwerk
03.01.01 Opdrachten
03.01.02 Subsidies – CO2 reductieplan – Auto van de toekomst – Overige subsidies
03.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten
03.02 Veiligheid
0 |
38 505 |
|
|
20 617 |
0 |
20 219 |
- 1 879 |
- 6 039 |
12 301 |
0 |
14 426 |
- 8 410 |
- 846 |
5 170 |
0 |
7 819 |
- 860 |
0 |
6 959 |
0 |
545 |
600 |
0 |
1 145 |
0 |
6 062 |
- 8 150 |
- 846 |
- 2 934 |
0 |
3 860 |
- 714 |
0 |
3 146 |
0 |
26 212 |
562 |
|
21 185 |
0
0
03 Wegen en verkeersveiligheid
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
04 Openbaar vervoer en spoor
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
03.02.01 Opdrachten 03.02.02 Subsidies 03.02.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten |
0 0 0 |
8 996 16 168 1 048 |
888 0 - 326 |
- 3 967 - 1 622 0 |
5 917 14 546 722 |
03.09 Ontvangsten |
0 |
6 782 |
0 |
0 |
6 782 |
04 Openbaar vervoer en spoor
Stand ontwerp begroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
04.01 Spoor
04.01.01 Opdrachten
04.01.02 Subsidies – Subsidies Contractsector – Subsidie bodemsanering NS percelen – Overige subsidies
04.01.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden
04.02 Openbaar vervoer
04.02.01 Opdrachten
04.02.02 Subsidies
04.02.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
27 090 |
848 |
7 888 |
35 826 |
Uitgaven: |
0 |
55 760 |
1 206 |
4 231 |
61 197 |
0 |
43 043 |
2 001 |
3 586 |
48 630 |
0 |
2 738 |
2 001 |
- 358 |
4 381 |
0 |
40 228 |
0 |
3 944 |
44 172 |
0 |
25 000 |
0 |
0 |
25 000 |
0 |
9 076 |
0 |
0 |
9 076 |
0 |
6 152 |
0 |
3 944 |
10 096 |
0 |
77 |
0 |
0 |
77 |
0 |
12 717 |
|
645 |
12 567 |
0 |
10 603 |
- 840 |
- 2 965 |
6 798 |
0 |
1 073 |
100 |
3 610 |
4 783 |
0 |
1 041 |
- 55 |
0 |
986 |
04.09 Ontvangsten
05 Mainports en logistiek
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
05 Mainports en logistiek
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
05.01 Luchtvaart
05.01.01 Opdrachten – Opdrachten GIS – Overige opdrachten
05.01.02 Subsidies
05.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten
05.01.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden
05.02 Maritiem
05.02.01 Opdrachten
05.02.02 Subsidies
05.02.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten
05.02.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
30 780 |
2 624 |
|
30 108 |
Uitgaven: |
0 |
52 901 |
4 595 |
|
34 687 |
0 |
42 904 |
5 308 |
|
27 159 |
0 |
40 050 |
5 105 |
- 22 653 |
22 502 |
0 |
27 734 |
2 907 |
- 17 489 |
13 152 |
0 |
12 316 |
2 198 |
- 5 164 |
9 350 |
0 |
1 674 |
155 |
1 600 |
3 429 |
0 |
0 |
48 |
0 |
48 |
0 |
1 180 |
0 |
0 |
1 180 |
0 |
9 997 |
|
|
7 528 |
0 |
2 459 |
270 |
- 883 |
1 846 |
0 |
3 757 |
0 |
- 873 |
2 884 |
0 |
2 823 |
- 983 |
0 |
1 840 |
958
958
0
0
0
0
0
0
0
0
05 Mainports en logistiek
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
(1)
(2)
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
(3)
(4)
Stand 2e
suppletoire begroting
(5)=(2) t/m (4)
05.09 Ontvangsten
43 524
-
-2 441
12
41 095
Ad 05.01.02
Het ministerie van IenM heeft in april 2012 het Convenant Reduceren risico vogelaanvaringen Schiphol afgesloten. Met dit convenant is een vergoedingsregeling in het leven geroepen voor het versneld onder-ploegen van de graanresten na de oogst in een deel van de Haarlemmermeerpolder. De betreffende boeren ontvangen hiervoor een vergoeding per hectare versneld ondergewerkte graanakker. De vergoeding is gebaseerd op de inkomstenderving in verband met het onderploegen van het stro, extra kosten die de boeren moeten maken en een medewerkingvergoeding. De deelnemende boeren verplichten zich al hun geteelde graan binnen het werkingsgebied versneld onder te werken. Omdat graan gebruikt wordt als wisselteeltgewas varieert het aantal hectares geteelde graan per jaar en zal daarmee het totale vergoedingsbedrag eveneens variëren. Geschat wordt dat, als alle akkerbouwers aan de regeling meedoen in het betreffende gebied, het om maximaal 2000 ha graan per jaar gaat en het totale vergoedingsbedrag ca. € 2 mln. zal bedragen (dit is een geschat maximum op basis van gegevens omtrent de hoeveelheid graan binnen het gebied en de vergoeding die wordt verstrekt).
Het verschil tussen de uitgaven en verplichtingen wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het feit dat de verlaging van de GIS-uitgaven alleen kas zijn (verplichtingen zijn reeds in voorgaande jaren aangegaan).
06 Klimaat, lucht en geluid
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
06 Klimaat, lucht en geluid
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
06.01 Klimaat
06.01.01 Opdrachten
06.01.02 Subsidies
06.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten – Bijdrage aan Nea
06.02 Luchtkwaliteit en tegengaan geluidshinder
06.02.01 Opdrachten
06.02.02 Subsidies
06.02.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden – NSL
– Wegverkeerlawaai
– Overige bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden 06.02.07 Bekostiging
06.03 Internationaal beleid, coordinatie en samenwerking
06.03.01 Opdrachten – Uitvoering CDM – RIVM
19 199
7 176 4 963 7 060 7 060
78 481
7 769 13 019
56 193 37 080 19 113
0 1 500
145 878
140 876 99 664 27 202
-
-2 576
- 4 548
2 545
- 573
- 573
-
-8 079
- 106
- 2 164
- 5 873
- 2 650
- 3 523
300 64
31 131
31 505 240
3 079
-
-430
- 596
- 1 000 1 166
1 166
-
-12 800
- 1 150
- 8 650
- 3 000
- 5 800
2 800
0 0
-
-51 385
- 50 635
- 50 000
0
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
111 247 |
|
|
88 461 |
Uitgaven: |
0 |
243 558 |
20 476 |
|
199 419 |
16 193
2 032
6 508
7 653 7 653
57 602
6 513 2 205
47 320 28 630 18 390
300 1 564
125 624
121 746 49 904 30 281
0
06 Klimaat, lucht en geluid
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
Stand 2e
suppletoire begroting
(5)=(2) t/m (4)
– AgNL
– Overige opdrachten
06.03.04 Bijdrage aan internationale organisaties en medeoverheden
10 045 3 965
5 002
28 495 - 309
374
165 800
750
38 705 2 856
3 878
06.09 Ontvangsten
16 000
16 000
Incidentele subsidie
Aan het Instituut Clingendael in Den Haag is voor de periode 2013 – 2016 een subsidie verstrekt van in totaal € 100 000,- als bijdrage in de publieke taken van het CIEP (het Clingendael International Energy Programme).
Het verschil tussen de uitgaven en verplichtingen wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat de lagere uitgaven van het Clean Development Mechanisme (CDM) geen doorwerking heeft in de verplichtingen.
07 Duurzaamheid
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
07 Duurzaamheid
Stand ontwerp begroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
07.01 Afval en duurzaamheidagenda
07.01.01 Opdrachten – Uitvoering AgNL
– Overige opdrachten
07.01.02 Subsidies – Afvalfonds
– Overige subsidies
07.02 Preventie en milieugebruiksruimte
07.02.01 Opdrachten
07.03 Ecosystemen en landbouw
07.03.01 Opdrachten
07.03.02 Subsidies
07.03.04 Bijdrage aan internationale organisaties en
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
21 946 |
|
|
19 465 |
Uitgaven: |
0 |
109 593 |
|
1 996 |
101 970 |
0 |
101 115 |
|
70 |
93 870 |
0 |
10 912 |
- 6 815 |
- 923 |
3 174 |
0 |
8 827 |
- 6 975 |
- 1 018 |
834 |
0 |
2 085 |
160 |
95 |
2 340 |
0 |
90 203 |
- 500 |
993 |
90 696 |
0 |
89 408 |
- 500 |
993 |
89 901 |
0 |
795 |
0 |
0 |
795 |
0 |
2 375 |
58 |
1 147 |
3 580 |
0 |
2 375 |
58 |
1 147 |
3 580 |
0 |
6 103 |
|
779 |
4 520 |
0 |
2 822 |
- 2 522 |
2 012 |
2 312 |
0 |
1 078 |
0 |
1 080 |
2 158 |
medeoverheden |
0 |
2 203 |
160 |
- 2 313 |
50 |
07.09 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
08 Externe veiligheid en risico’s
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
08 Externe veiligheid en risico’s
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
(1)
(2)
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
(3)
(4)
Stand 2e
suppletoire begroting
(5)=(2) t/m (4)
Verplichtingen
47 489
1 579
14 356
31 554
0
0
0
0
0
08 Externe veiligheid en risico’s
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
Stand 2e
suppletoire begroting
(5)=(2) t/m (4)
Uitgaven:
52 351
-
-3 484
13 924
34 943
08.01 Veiligheid chemische stoffen
08.01.01 Opdrachten
08.01.02 Subsidies
08.01.04 Bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden
08.02 Veiligheid GGO’s
08.02.01 Opdrachten
08.02.04 Bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden
08.03 Externe veiligheid inrichtingen en transport
08.03.01 Opdrachten
08.03.02 Subsidies
08.03.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten
08.03.04 Bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden – Bijdragen asbestsanering – Bijdragen programma Externe Veiligheid – Overige bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden
0 |
6 195 |
|
4 487 |
8 932 |
0 |
5 695 |
- 1 730 |
4 447 |
8 412 |
0 |
0 |
0 |
40 |
40 |
0 |
500 |
- 20 |
0 |
480 |
0 |
2 421 |
1 200 |
|
3 271 |
0 |
2 321 |
1 200 |
- 350 |
3 171 |
0 |
100 |
0 |
0 |
100 |
0 |
43 735 |
|
|
22 740 |
0 |
12 816 |
675 |
3 239 |
16 730 |
0 |
2 000 |
700 |
700 |
3 400 |
0 |
578 |
- 94 |
0 |
484 |
0 |
28 341 |
|
- 22 000 |
2 126 |
0 |
18 611 |
- 3 300 |
- 13 600 |
1 711 |
0 |
3 730 |
- 430 |
- 3 000 |
300 |
6 000
485
5 400
115
08.09 Ontvangsten
09 Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
09 Koninklijke Nederlands Meteorologisch Instituut
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
09.01 Weer, klimaat en seismologie
09.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten – Weer – Klimaat – Seismologie
09.01.04 Bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden
09.02 Aardobservatie
09.02.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten – Bijdrage aan KNMI
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
41 032 |
536 |
321 |
41 889 |
Uitgaven: |
0 |
41 950 |
536 |
321 |
42 807 |
0 |
29 607 |
1 150 |
321 |
31 078 |
0 |
28 689 |
1 150 |
0 |
29 839 |
0 |
15 170 |
619 |
0 |
15 789 |
0 |
12 053 |
592 |
0 |
12 645 |
0 |
1 466 |
- 61 |
0 |
1 405 |
0 |
918 |
0 |
321 |
1 239 |
0 |
12 343 |
|
0 |
11 729 |
0 |
12 343 |
- 614 |
0 |
11 729 |
0 |
12 343 |
- 614 |
0 |
11 729 |
09.09 Ontvangsten
10 Inspectie Leefomgeving en Transport
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
10 Inspectie Leefomgeving en Transport
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
(1)
(2)
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
(3)
(4)
Stand 2e
suppletoire begroting
(5)=(2) t/m (4)
Verplichtingen
144 243
7 648
1 075
152 966
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
10 Inspectie Leefomgeving en Transport
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
Stand 2e
suppletoire begroting
(5)=(2) t/m (4)
Uitgaven:
144 243
7 648
1 075
152 966
10.01 ILT
10.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten
– Risicovolle bedrijven
– Rail en wegvervoer
– Scheepvaart
– Luchtvaart
– Risicovolle stoffen en producten
– Water en bodembeheer
– Ruimte, wonen, bouwen
0 |
144 243 |
7 648 |
1 075 |
152 966 |
0 |
144 243 |
7 648 |
1 075 |
152 966 |
0 |
14 176 |
8 608 |
161 |
22 945 |
0 |
31 075 |
822 |
226 |
32 123 |
0 |
25 149 |
- 5 403 |
140 |
19 886 |
0 |
25 949 |
- 7 722 |
129 |
18 356 |
0 |
26 269 |
11 703 |
268 |
38 240 |
0 |
9 931 |
11 334 |
151 |
21 416 |
0 |
11 694 |
- 11 694 |
0 |
0 |
10.09 Ontvangsten
31 Integraal waterbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
31 Integraal Waterbeleid
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
39 139 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
50 916 |
0 |
0 |
0 |
0 |
31.01 Bestuurlijke Organisatie en instrumentatie
Opdrachten
Subsidies
HGIS Partners voor Water
31.02 Waterveiligheid
Opdrachten
31.03 Waterkwantiteit/Waterkwaliteit
Opdrachten
Subsidies
Bijdragen aan internationale organisaties
31.04 Water in Gebieden
Opdrachten
31.05 Bijdragen aan baten/lastendiensten
19 446 |
0 |
0 |
0 |
5 160 |
0 |
0 |
0 |
1 070 |
0 |
0 |
0 |
13 216 |
0 |
0 |
0 |
3 442 |
0 |
0 |
0 |
3 442 |
0 |
0 |
0 |
5 738 |
0 |
0 |
0 |
2 714 |
0 |
0 |
0 |
122 |
0 |
0 |
0 |
2 902 |
0 |
0 |
0 |
3 147 |
0 |
0 |
0 |
3 147 |
0 |
0 |
0 |
19 143 |
0 |
0 |
0 |
31.09 Ontvangsten
570
32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
26 177 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
26 849 |
0 |
0 |
0 |
0 |
32.01 Aantal verk.slachtoffers op de weg verm.
32.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling
32.01.02 Vereisten aan voertuig en technologie
32.01.03 Gedragsbeinvloeding
32.01.04 Aanpassingen aan weginfrastructuur
26 468 |
0 |
0 |
0 |
1 206 |
0 |
0 |
0 |
4 353 |
0 |
0 |
0 |
20 653 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
Stand 2e
suppletoire begroting
(5)=(2) t/m (4)
32.01.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat
32.02 Aantal verk.slachtoffers op het spoor verm.
32.02.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling
32.02.02 Kadernota Railveiligheid «Veiligheid op de rails″
32.02.03 Inspectie Verkeer en Waterstaat
32.03 Sociale veilgheid OV verbeteren
32.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling
32.03.02 Uitv.beleidskader Sociale Veiligheid OV
256
294
294 0 0
87
87
0
32.09 Ontvangsten
4 642
33 Veiligheid gericht op de beheersing van veiligheidsrisico’s
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
33 Veiligheid gericht op de beheersing van veilgheidsri-sico’s
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
8 593 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
10 655 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.01 Externe veiligheid
33.01.01 Verb.veiligh.verv.gev.stoffen
33.01.02 Externe veiligheid luchthavens
33.01.03 Aankoop LIB veiligheidssloopzones Schiphol
33.01.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat
33.02 Veiligh. Goederenverv.scheepvaart
33.02.01 Verbeteren veiligheid zeevaart
33.02.02 Verbeteren veiligheid zeehavens
33.02.03 Verbeteren veiligheid binnenwateren
33.02.04 IMO (HGIS)
33.02.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat
33.02.06 CCR (HGIS)
33.03 Veiligheid luchtvaart
33.03.01 Verbetering veiligheid luchtvaart
33.03.02 ICAO en EASA (HGIS)
33.03.03 Internationaal
33.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat
33.03.05 Luchtvaartveiligheid BES-eilanden
33.03.06 Galileo Supervisory Authority (HGIS)
33.04 Bescherming tegen moedwillige verstoring
33.04.01 Beveiliging scheepvaart en zeehavens
33.04.02 Beveiliging luchtvaart
33.04.02 Beveiliging luchtvaart
33.04.03 Beveiliging infrastructuur hoofdwegen
33.04.04 Beveiliging infrastructuur spoorwegen
33.04.05 Beveiliging openbaar vervoer
6 020 |
0 |
0 |
0 |
3 769 |
0 |
0 |
0 |
803 |
0 |
0 |
0 |
1 448 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 314 |
0 |
0 |
0 |
527 |
0 |
0 |
0 |
710 |
0 |
0 |
0 |
152 |
0 |
0 |
0 |
416 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
509 |
0 |
0 |
0 |
2 168 |
0 |
0 |
0 |
369 |
0 |
0 |
0 |
1 115 |
0 |
0 |
0 |
384 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
300 |
0 |
0 |
0 |
153 |
0 |
0 |
0 |
153 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.09 Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
36 759 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
58 697 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.01 Netwerk weg
34.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling
34.01.02 Beheer en onderhoud
34.01.03 Anders betalen voor mobiliteit
34.01.04 Benutting en aanleg van weginfrastructuur
34.01.06 Weginfrastructuur voor het goederenvervoer
34.01.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat
34.02 Netwerk vaarwegen
34.02.01 Vaarweginfrastructuur
34.03 Netwerk spoor
34.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling
34.03.02 Aanleg B&I
34.03.03 Beheer overig
34.03.04 Vervoer
34.03.05 Vervoer overig
34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer
34.04.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling
34.04.02 Samenwerking Rijk en decentrale overheden
34.04.03 Stim.dec.overh., bedrijfsleven en maatsch.org.
34.04.04 Stimuleren marktwerking OV
34.04.05 Stimulering toegankelijkheid OV
34.04.06 Stimulering martwerking Taxi
34.04.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat
34.04.08 Regionale bereikbaarheid
34.04.09 Regionale OV-systemen
34.05 Beter Benutten
34.05.01 Beter Benutten
6 201 |
0 |
0 |
0 |
6 201 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 013 |
0 |
0 |
0 |
2 013 |
0 |
0 |
0 |
30 749 |
0 |
0 |
0 |
122 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
30 627 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
12 315 |
0 |
0 |
0 |
2 858 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
101 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7 576 |
0 |
0 |
0 |
1 780 |
0 |
0 |
0 |
7 419 |
0 |
0 |
0 |
7 419 |
0 |
0 |
0 |
34.09 Ontvangsten
98
35 Mainports en logistiek
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
35 Mainports en logistiek
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
18 797 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
21 644 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.01 Mainport Schiphol en reg.Luchthavens
35.01.01 Kostenconvenant Schiphol
35.01.02 Ontwikkeling luchthavens
35.01.03 Evaluatie Schipholbeleid
35.01.04 Implementatie Schipholwet en Luchthavenbesl.
35.01.05 Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens
35.01.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat
35.02 Mainport Rotterdam en overige zeehavens
35.02.01 Verbetering marktwerking
35.02.02 Formuleren maatschappelijke randvoorwaarden
35.02.03 Instandhouden en verbeteren infracapaciteit
35.03 Logistieke efficiëntie luchtvaart
35.03.01 Kennis luchtvaart en luchthavens
35.03.02 Luchtruim
5 608 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 796 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 812 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
426 |
0 |
0 |
0 |
374 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
52 |
0 |
0 |
0 |
3 367 |
0 |
0 |
0 |
1 260 |
0 |
0 |
0 |
660 |
0 |
0 |
0 |
0
0
0
0
35 Mainports en logistiek
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
Stand 2e
suppletoire begroting
(5)=(2) t/m (4)
35.03.03 Marktordening en markttoegang
35.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat
35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer
35.04.01 Vergroting strategische en internat.oriëntatie
35.04.02 Logistieke efficiëntie zee- en kustvaart
35.04.03 Logistieke efficiëntie binnenvaart
35.04.04 Logistieke efficiëntie wegvervoer
35.04.05 Logistieke efficiëntie spoorvervoer
35.04.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat
1 447 0
12 243
1 530
2 338
2 381
3 070 2 924
0
35.09 Ontvangsten
2 042
35.09.01 Ontv.St.Buisleidingenstraat
35.09.02 Overige ontvangsten
2 042
0
36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving, gegeven de toename van mobiliteit
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
20 565 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
61 098 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.01 Leefomgeving hoofdwegen
36.01.01 Algemene strategie- en beleidsvorming
36.01.02 Investeringsimpuls voor innovatie
36.01.03 Maatregelen energie en klimaat
36.01.04 Maatregelen lokale luchtkwaliteit
36.01.05 Maatregelen geluid
36.01.06 Duurzaam weggoederenvervoer
36.02 Leefomgeving spoorwegen
36.02.01 Algemene strategie- en beleidsvorming
36.02.02 Bev.geluidsreducerende oplossingen voor personen- en goederenvervoer per spoor
36.02.03 Duurzaam personen-en goed.verv.per spoor
36.03 Luchtvaart
36.03.01 Doorstorting heffingen GIS-1 aan Stichting GIS
36.03.02 Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS-2)
36.03.03 Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3)
36.03.04 Klachtenafhandeling Geluidsisolatie Schiphol
36.03.05 Woonschepen geluidszones Schiphol
36.03.06 Behandeling en uitbetaling schadeclaims Schiphol
36.03.07 Aankoop LIB geluidsloopzones Schiphol
36.03.08 Geluidsisolatie regionale luchthavens
36.03.09 Behandeling en uitbetaling schadeclaims regionale luchthavens
36.03.10 Duurzame luchtvaart
36.03.11 Groenvoorziening Schiphol
36.03.12 Inspectie Verkeer en Waterstaat
36.04 Scheepvaart
36.04.01 Duurzame zeevaart
36.04.02 Duurzame zeehavens
36.04.03 Duurzame binnenvaart
36.04.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat
21 890 |
0 |
0 |
0 |
555 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
15 478 |
0 |
0 |
0 |
930 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4 927 |
0 |
0 |
0 |
9 076 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
9 076 |
0 |
0 |
0 |
29 760 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
203 |
0 |
0 |
0 |
14 470 |
0 |
0 |
0 |
708 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
13 264 |
0 |
0 |
0 |
600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
515 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
372 |
0 |
0 |
0 |
227 |
0 |
0 |
0 |
71 |
0 |
0 |
0 |
74 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.09 Ontvangsten |
43 524 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.09.01 Ontvangsten heffingen GIS-1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0
0
0
0
36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
Stand 2e
suppletoire begroting
(5)=(2) t/m (4)
36.09.02 Ontvangsten SGIS klachtenafhandeling GIS-1 30 849
36.09.03 Ontvangsten heffingen GIS-2 & 3 12 400
36.09.04 Ontvangsten wensvoorzieningen GIS-2 & 3 0
36.09.05 Ontvangsten heffingen overige Schiphol projecten 250
36.09.06 Ontvangsten heffingen regionale luchthavens 0
36.09.07 Overige ontvangsten 25
37 Weer, klimaat, seismologie en aardobservatie
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
37 Weer, klimaat, seismologie en aardobservatie
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
37.01 Weer, klimaat en seismologie
37.01.01 Weer
37.01.02 Klimaat
37.01.03 Seismologie
37.01.04 Contributie WMO (HGIS)
37.02 Aardobservatie
37.02.01 EUMETSAT
29 607 |
0 |
0 |
0 |
15 170 |
0 |
0 |
0 |
12 053 |
0 |
0 |
0 |
1 466 |
0 |
0 |
0 |
918 |
0 |
0 |
0 |
12 343 |
0 |
0 |
0 |
12 343 |
0 |
0 |
0 |
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
41 032 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
41 950 |
0 |
0 |
0 |
0 |
37.09 Ontvangsten
38 Inspectie Leefomgeving en Milieu
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
38 Inspectie Leefomgeving en Transport
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
38.01.01 Bijdragen aan bedrijven
38.01.02 Bijdragen aan wegvervoer
38.01.03 Bijdragen aan
38.01.04 Bijdragen aan
38.01.05 Bijdragen aan stoffen en producten
38.01.06 Bijdragen aan bodembeheer
38.01.07 Bijdragen aan wonen, bouwen de baten-lastendienst: Risicovolle de baten-lastendienst: Rail en de baten-lastendienst: Scheepvaart de baten-lastendienst: Luchtvaart de baten-lastendienst: Risicovolle de baten-lastendienst: Water en de baten-lastendienst: Ruimte,
15 070
31 102 25 171 25 972 |
0 0 0 |
0 0 0 |
0 0 0 |
26 292 |
0 |
0 |
0 |
9 940 |
0 |
0 |
0 |
11 704 |
0 |
0 |
0 |
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
145 251 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
145 251 |
0 |
0 |
0 |
0 |
38.09 Ontvangsten
882
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
51 Optimalisering van de ruimtelijke afweging
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
51 Optimalisering van de ruimtelijke afweging
Stand Stand 1e
ontwerpbe- suppletoire groting begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
52 Realisatie Nationaal Ruimtelijk Beleid
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
52 Realisatie Nationaal Ruimtelijke Beleid
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
52.04 Behouden en ontwikkelen van de ruimtelijke kwaliteit
52.04.03 Mooi Nederland
52.04.09 Bufferzones
52.04.10 Overige instrumenten behouden en ontw.ruimt-.kwaliteit
52.06 Integrale ruimtelijke projecten van nationale betekenis
52.06.01 Projecten gebiedsontwikkeling
52.06.10 Overige instrumenten gebiedsontwikkeling
52.06.16 Het Waddenfonds
52.08 Stim. architectonische kwaliteit m.b.t. het interdep. architectuurbeleid
4 864 |
0 |
0 |
0 |
1 495 |
0 |
0 |
0 |
2 963 |
0 |
0 |
0 |
406
62 614 |
0 |
0 |
0 |
60 724 |
0 |
0 |
0 |
1 890 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
794
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
44 857 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
46 931 |
0 |
0 |
0 |
0 |
51.02 Ruimtelijk instrumentarium ontwikkelen en beheren 51.04 Coördinatie van de interbestuurlijke geo-informatie |
7 535 39 396 |
0 0 |
0 0 |
0 0 |
0 0 |
51 Ontvangsten |
934 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
6 623 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
68 272 |
0 |
0 |
0 |
0 |
52 Ontvangsten
0
0
53 Klimaat en luchtkwaliteit
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
53 Klimaat en luchtkwaliteit
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
53.08 Tegengaan klimaatverandering 53.14 Verbeteren luchtkwaliteit 53.16 Stimuleren van duurzame mobiliteit 53.18 Bevorderen duurzame industrie
11 547 |
0 |
0 |
0 |
39 924 |
0 |
0 |
0 |
14 576 |
0 |
0 |
0 |
8 407 |
0 |
0 |
0 |
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
76 595 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
74 454 |
0 |
0 |
0 |
0 |
53 Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
54 Duurzaam produceren
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
54 Duurzaam produceren
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
54.14 Reductie v milieubel door (ketengericht) afval- en productenbeh.
54.16 Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem
54.26 Duurzaam gebr ecosystemen en natuurlijke hulpbronnen
6 263
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
22 351 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
110 158 |
0 |
0 |
0 |
0 |
100 320 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 575 |
0 |
0 |
0 |
0 |
54 Ontvangsten
0
56 Risicobeleid
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
56 Risicobeleid
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
56.34 Veilig gebruik van chemische stoffen
56.38 Bescherming tegen straling
56.40 Verantwoorde toepassing van ggo’s
56.42 Beheersing van risico’s die samenhangen met ext veiligheid
31 725
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
35 599 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
40 341 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4 218 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 977 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 421 |
0 |
0 |
0 |
0 |
56 Ontvangsten
57 Versterken van het internationale beleid
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
57 Versterken van het internationale milieubeleid
57.44 Internationaal milieubeleid
57.44.04 Internationaal milieubeleid (HGIS-deel) 57.44.06 Internationaal milieubeleid (niet HGIS-deel)
57.48 Clean Development Mechanism
57.50 Beperken klimaatverandering door post-kyoto afspraken
57.52 Interreg
57.54 Coordinerend opdrachtgeverschap en strategische aangelegenheden
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
13 468 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
145 519 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6 872 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4 323 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 549 |
0 |
0 |
0 |
0 |
99 664 |
0 |
0 |
0 |
0 |
808 |
0 |
0 |
0 |
0 |
928 |
0 |
0 |
0 |
0 |
37 247
57 Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
59 Handhaving en toezicht
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
59 Handhaving en toezicht
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
Programma
59.56 Bevorderen naleving wetg. voor Wonen, Wijken en
Integratie
59.58 Bevorderen naleving wetgeving voor Milieu en
Ruimte
59.60 Bevorderen samenwerking methodiek en strategie
59.62 Crisismanagement organiseren
59.64 Opsporen en bestrijden van fraude
Apparaat
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
59 Ontvangsten
60 Leefomgevingskwaliteit
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
60 Leefomgevingskwaliteit
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
60.01 Realiseren duurzaam gebruik bodem,ondergrond en grondwater
60.02 Tegengaan van geluidhinder
60.02.04 Tegengaan van geluidhinder 60.02.06 Geluidskaarten
60.03 Realiseren ruimte voor windnergie en klimaatadaptie
60.03.08 Kennis, onderzoek en projecten klimaat 60.03.10 Overige instrumenten realiseren ruimte voor windenergie en klimaatadaptatie
60.04 Bevorderen adequaat gebiedsgericht instrumentarium en duurzame ontwikkeling
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
122 132 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
90 481 |
0 |
0 |
0 |
0 |
29 688 |
0 |
0 |
0 |
0 |
23 981 |
0 |
0 |
0 |
0 |
23 981 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
16 445 |
0 |
0 |
0 |
0 |
14 600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 845 |
0 |
0 |
0 |
0 |
20 367 |
0 |
0 |
0 |
0 |
60 Ontvangsten
2.3 De niet-beleidsartikelen
39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
(1)
(2)
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
(3)
(4)
Stand 2e
suppletoire begroting
(5)=(2) t/m (4)
Verplichtingen
9 234 536
0
0
0
0
39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Uitgaven: |
9 383 403 |
0 |
0 |
0 |
0 |
39.01 Bijdrage aan IF 39.02 Bijdrage aan de BDU |
7 376 313 2 007 090 |
0 0 |
0 0 |
0 0 |
0 0 |
40 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
40 Nominaal en onvoorzien
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
41 Ondersteunen functioneren IenM
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
41 Ondersteunen functioneren IenM
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
41.01 Centrale diensten
41.01.01 Interne en externe communicatie IenM
41.01.02 Bedrijfsvoering IenM
41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding
41.01.04 Internationaal beleid IenM
41.01.05 Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering
41.01.06 Financial en operational auditing
41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak
41.01.08 HGIS-middelen
41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden
41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit
41.02 Shared Services Organisatie
41.02.01 ICT dienstverlening
41.02.02 Facilitaire dienstverlening
41.02.03 Personele dienstverlening
41.02.04 Financiële dienstverlening
41.02.05 Communicatie en strategie
41.03 Algemene uitgaven dep. onderd.
41.03.01 Regeringsvliegtuig
41.03.02 Personeel en materieel DGMo
41.03.03 Personeel en materieel DGLM
41.03.04 Personeel en materieel DGW
41.03.05 Verzameluitkering
27 140 |
0 |
0 |
0 |
3 782 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 280 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
14 762 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 231 |
0 |
0 |
0 |
2 085 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7 012 |
0 |
0 |
0 |
6 461 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
551 |
0 |
0 |
0 |
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
31 918 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
34 152 |
0 |
0 |
0 |
0 |
41.09 Ontvangsten
2 771
0
0
0
0
61 Algemeen
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
61 Algemeen
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
61.81 Programma
61.81.02 Communicatie-instrumenten 61.81.04 Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StaB) 61.81.06 Overige vastgoedinformatievoorziening 61.81.14 Programmauitgaven Juridische Zaken 61.81.90 Verzameluitkering
61.82 Apparaat beleidsartikelen VROM begroting XI
61.85 Planbureau en Raden
61.85.62 VROM-Raad
61.85.64 Raad voor Ruimtelijk Milieu- en Natuuronderzoek
61.85.66 Raad voor de Wadden
61.85.68 Adviesraad Gevaarlijke Stoffen (AGS)
61.85.70 Technische Commissie Bodembescherming (TCB)
61.85.80 Apparaat Planbureau Leefomgeving (PBL)
61.86 Postactieven
61.87 Gemeenschappelijke voorzieningen
61.87.86 Gemeenschappelijke voorzieningen 61.87.88 Huurbijdrage aan Rgd
61.89 Bekostiging van externe uitvoeringsorganisaties
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61 Ontvangsten
0
62 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
62 Nominaal en onvoorzien
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
97 Algemeen departement
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
97.01 IenM-brede programmamiddelen
97.01.01 Opdrachten – STAB
– Regeringsvliegtuig – Overige opdrachten
97.01.02 Subsidies
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
Verplichtingen 0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: 0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
97 Algemeen departement Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000) |
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
0 |
9 110 421 |
|
282 313 |
9 268 902 |
Uitgaven: |
0 |
9 261 522 |
18 481 |
70 758 |
9 350 761 |
0 |
24 687 |
|
|
22 490 |
0 |
23 527 |
- 7 828 |
- 1 643 |
14 056 |
0 |
5 424 |
- 5 424 |
0 |
0 |
0 |
6 461 |
0 |
82 |
6 543 |
0 |
11 642 |
- 2 404 |
- 1 725 |
7 513 |
0 |
0 |
7 268 |
0 |
7 268 |
0
0
0
0
97 Algemeen departement
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
Stand 2e
suppletoire begroting
(5)=(2) t/m (4)
– Stichting Advisering Bestuursrechtspraak Milieu en Ruimtelijke Ordening
97.01.03 Bijdrage aan baten en lastendiensten
97.01.04 Bijdragen aan internationale organisaties en medeoverheden
97.02 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds
97.02.06 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds
97.04 Bijdrage aan BDU
97.04.04 Bijdrage aan BDU
0 |
0 |
0 |
609 |
0 |
551 |
0 |
7 229 745 |
0 |
7 229 745 |
0 |
2 007 090 |
0 |
2 007 090 |
7 268 6
0
55 036
55 036
74 071
74 071
0 0
0
33 543
33 543
38 858
38 858
7 268 615
551
7 208 252
7 208 252
2 120 019
2 120 019
97.09 Ontvangsten
2 771
0
0
2 771
Het verschil tussen de uitgaven en verplichtingen wordt hoofdzakelijk veroorzaakt bij artikel 97.04. Er worden reeds in 2012 verplichtingen aangegaan, die in 2013 tot betaling komen. Het betreffen uitgaven ten behoeve van het project de Groene Uitweg aan de provincie NoordHolland (€ 36,1 mln.). In 2013 zal aan de BDU een bedrag van € 75,0 mln. worden betaald om de taakstellingen uit het eerdere regeerakkoord te verzachten. In 2012 wordt een deel van het programma Beter Benutten (€ 100,00 mln.) overgeheveld naar de betreffende provincies en gemeenten. De verplichtingen wordt in 2012 aangegaan. Opgemerkt wordt dat de verplichtingen op 97.04 worden vastgelegd in het jaar vooraf gaande aan het jaar van betaling.
98 Apparaatuitgaven van het Kerndepartement
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
98 Apparaatsuitgaven van het Kerndepartement
Stand Stand 1e
ontwerpbe- suppletoire groting begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
Apparaatsuitgaven
– waarvan gefinancierd met HGIS-gelden – waarvan bijdrage aan Rijksbrede Shared
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
391 393 |
370 249 |
2 296 |
4 885 |
377 430 |
Uitgaven: |
398 586 |
378 859 |
5 672 |
1 050 |
385 581 |
398 586 |
378 859 |
5 672 |
1 050 |
385 581 |
2 369 |
2 369 |
0 |
0 |
2 369 |
Services Organisaties |
85 892 |
85 892 |
5 672 |
0 |
91 564 |
98 Ontvangsten |
1 834 |
1 834 |
4 864 |
347 |
7 045 |
Het verschil tussen de uitgaven en verplichtingen wordt veroorzaakt doordat er in 2012 verplichtingen worden aangegaan waarvan de betalingen in 2013 zullen plaatsvinden.
0
99 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2012 (Bedragen in EUR 1 000)
99 Nominaal en onvoorzien
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Milj.nota Najaarsnota
Stand 2e
suppletoire begroting
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(2) t/m (4) |
|
Verplichtingen |
|
44 366 |
132 392 |
|
0 |
Uitgaven: |
|
44 366 |
132 392 |
|
0 |