Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 33480 IXB - Wijziging begroting Financiën 2012 (Najaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 04-12-2012 |
Publicatiedatum | 04-12-2012 |
Nummer | KST33480IXB2 |
Kenmerk | 33480 IXB, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2012–2013
33 480 IXB
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2012 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB).
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Wetsartikel 3
De afwijkingsbepaling van de Comptabiliteitswet 2001 hangt samen met de invoering van de nieuwe begrotingspresentatie «Verantwoord Begroten». Over Verantwoord Begroting (VB) is uitgebreid met de Tweede Kamer overleg gevoerd (Kamerstukken II, 2011/12, 31 865, nr. 26 e.a.). Deze afwijking betreft een tijdelijke voorziening, die noodzakelijk is, omdat de departementen met instemming van de Minister van Financiën de begroting 2012 voor een deel al conform Verantwoord Begroten hebben opgesteld. In aansluiting daarop dienen ook de jaarverslagen in overeenstemming met de VB-richtlijnen opgesteld te (kunnen) worden. Op afzienbare termijn wordt een zesde wijziging van de Comptabiliteitswet 2001 bij de Tweede Kamer ingediend, waarmee een structurele aanpassing van de Comptabiliteitswet 2001 aan VB wordt doorgevoerd.
De afwijkingsbepaling is dus relevant voor alle jaarverslagen en niet alleen voor de jaarverslagen waarvoor de Minister van Financiën verantwoordelijk is.
De minister van Financiën,
mede namens
De minister voor Wonen en Rijksdienst,
J.R.V.A. Dijsselbloem
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1. Leeswijzer
Deze 2e suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2012. De begroting bestaat uit 7 beleidsartikelen en 3 niet- beleidsartikelen. De beleidsartikelen weerspiegelen bijna het gehele werkterrein van het Ministerie van Financiën; het beheer van de staatsschuld en het kasbeleid zijn opgenomen in de begroting van Nationale Schuld (IX-A).
In paragraaf 2.1 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste mutaties (≥ € 10 mln.).
Paragraaf 2.2 bevat per beleidsartikel een tabel budgettaire gevolgen van beleid.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties Najaarsnota» gegeven. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch (bijvoorbeeld overboekingen en ramingsbijstellingen) van aard zijn. Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften behoeven de technische mutaties niet te worden toegelicht. Ter vergroting van de informatiewaarde is ervoor gekozen een korte toelichting bij alle programmamutaties op te nemen.
2. Het beleid
2.1. Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties
De belangrijkste mutaties (≥ € 10 mln.) zijn in onderstaande tabellen samengevat en worden daarna toegelicht. Voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij het betreffende artikel.
Tabel: overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties (x € 1000)
Uitgaven Artikel
Stand begroting t/m ISB ESM Stand begroting t/m ISB EIB
Belangrijkste suppletoire mutaties:
-
1)Heffings- en invorderingsrente
-
2)Uitgaven ING back-up faciliteit
-
3)Schade-uitkering EKV
-
4)BTW-Compensatiefonds
-
5)Apparaatuitgaven Kerndepartement
-
6)Loonbijstelling
-
7)Overige uitgaven (saldo)
Stand 2e suppletoire begroting 2012 11 262 949
Toelichting
-
1.De raming is neerwaarts bijgesteld met € 110 mln., als gevolg van de lage rentestanden.
-
2.Doordat elke dollar die binnenkomt wordt gebruikt om de verplichting onder de IABF versneld af te bouwen, is de raming van de funding fee opwaarts bijgesteld (zie ook toelichting ontvangsten IABF).
-
3.In 2012 zijn tot op heden minder schades uitgekeerd dan werd verwacht. Op basis van deze ontwikkeling worden de geraamde schade-uitkeringen neerwaarts bijgesteld.
12 602 513 |
|
11 552 095 |
|
|
1 |
318 000 |
3 |
|
5 |
|
6 |
|
8 |
|
10 |
5 395 |
129 887 160 |
|
124 619 271 |
|
|
1 |
|
1 |
17 000 |
1 |
290 865 |
2 |
42 007 |
3 |
|
3 |
12 000 |
3 |
|
3 |
|
3 |
|
3 |
318 000 |
3 |
|
6 |
|
7 |
|
-
4.Deze mutatie betreft voornamelijk een ramingsbijstelling op grond van voorlopige realisatiecijfers van de Belastingdienst. De verwachting is dat gemeenten en provincies minder zullen declareren.
-
5.De mutatie bij het apparaat van het kerndepartement wordt voornamelijk verklaard door een technische overheveling van een deel van het materiële budget naar beleidsartikel 1.
-
6.De mutatie wordt veroorzaakt door het verdelen van de loonbijstelling over de organisatieonderdelen van het ministerie van Financiën. De loonbijstelling was tijdelijk geparkeerd op artikel 10.
Tabel: overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties (x € 1000)
Ontvangsten Artikel
Stand begroting t/m ISB ESM Stand begroting t/m ISB EIB
Belangrijkste suppletoire mutaties:
-
1)Belastingontvangsten
-
2)Heffings- en invorderingsrente
-
3)Ontvangsten boetes en schikkingen
-
4)Ontvangsten IJsland
-
5)Dividend staatsdeelnemingen
-
6)Winstafdracht DNB
-
7)Opbrengst onttrekking vermogenstitels
-
8)Dividend financiële instellingen
-
9)Aflossing kapitaalversterking ING
-
10)Couponbetaling kapitaalversterking ING
-
11)Ontvangsten ING back-up faciliteit
-
12)BTW- Compensatiefonds
-
13)Vervreemding RVOB
-
14)Overige ontvangsten (saldo)
Stand 2e suppletoire begroting 2012 117 728 016
Toelichting
-
1.Voor een toelichting op de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Najaarsnota.
-
2.De raming is neerwaarts bijgesteld met € 120 mln., als gevolg van de lage rentestanden.
-
3.De raming van de ontvangsten boetes en schikkingen is verhoogd, op basis van de hogere realisaties.
-
4.Uit de boedel van de failliete Landsbanki heeft Nederland twee boedeluitkeringen van de vorderingen ontvangen ad € 197,3 mln. en € 93,6 mln.
-
5.Bij de te ontvangen dividenden van de Staatsdeelnemingen doen zich meevallers voor. Deze meevallers worden voornamelijk veroorzaakt door Tennet en Schiphol.
-
6.Mede met het oog op de risico’s die DNB loopt, is vanuit behoed-zaamheidsoverwegingen besloten om vooralsnog geen rekening te houden met de mogelijkheid dat DNB over 2012 een interimdividend uitkeert. Daarom is de raming in 2012 naar beneden bijgesteld (uitgebreide toelichting bij beleidsartikel 3).
-
7.Deze mutatie betreft een superdividend uitkering van twee staatsdeelnemingen in afbeheer (Rechterland N.V. en Thales).
-
8.ABN AMRO geeft aan in 2012 geen interim-dividend uit te zullen uitkeren. ABN AMRO geeft als achterliggende reden dat het gezien de marktomstandigheden, economisch klimaat, eurocrisis, onzekere vooruitzichten en invoering van Basel 3 in 2013 verstandig is om een sterke kapitaalpositie te hebben.
-
9.De Staat en ING hebben met de Europese Commissie een akkoord bereikt over de herstructureringsmaatregelen die ING moet uitvoeren en de terugbetaling van de nog uitstaande core tier 1-securities ter waarde van EUR 3 miljard. Deze mutatie betreft de bijstelling van de raming voor het jaar 2012 (uitgebreide toelichting bij beleidsartikel 3).
-
10.Zie toelichting nummer 9.
-
11.De opwaartse bijstelling van de portefeuilleontvangsten is het gevolg van enerzijds vervroegde aflossingen op de hypotheken en anderzijds verliezen die lager zijn daar waarmee rekening was gehouden in de raming.
-
12.De ontvangsten zijn gelijk aan de uitgaven omdat de terugbetaalde btw- bedragen tevens belastinginkomsten zijn. Zie ook toelichting bij de uitgaven.
-
13.De verkoopopbrengsten onroerende zaken blijven door de slechte economische situatie achter bij de raming. Een deel van de opbrengsten wordt in 2013 gerealiseerd.
2.2 De beleidsartikelen
Artikel 1 Belastingen
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 1 Belastingen Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Het genereren van inkomsten voor de financiering van overheidsbeleid. Solide, eenvoudige en fraudebestendige fiscale wet- en regelgeving is hiervoor de basis. Doeltreffende en doelmatige uitvoering van die wet- en regelgeving zorgen er voor dat burgers en bedrijven bereid zijn hun wettelijke verplichtingen ten aanzien van de Belastingdienst na te komen (compliance).
Stand begroting t/m ISB ESM
Stand suppletoire begroting VJN
incl. ISB EIB
Mutaties (+ of –) NJN 2012
Stand NJN 2012
Verplichtingen Uitgaven (1) + (2)
(1) Programma-uitgaven
Rente
Heffings- en invorderingsrente Rentevergoeding depotstelsel
Bekostiging
Proceskosten
Overige programma-uitgaven
(2) Apparaatsuitgaven
Personele uitgaven waarvan: Eigen personeel waarvan: Inhuur externen
Materiële uitgaven waarvan: ICT
waarvan: Bijdrage SSO’s
Ontvangsten (3) + (4)
(3) Programma-ontvangsten Belastingontvangsten
Rente
Heffings- en invorderingsrente
Boetes en schikkingen
Ontvangsten boetes en schikkingen
Bekostiging
Kosten vervolging
3 544 852 |
3 309 863 |
|
3 208 096 |
3 544 852 |
3 309 863 |
|
3 208 096 |
766 244 |
506 444 |
|
396 444 |
760 530 |
500 530 |
|
390 530 |
3 536 |
3 536 |
3 536 |
|
2 178 |
2 378 |
2 378 |
|
2 778 608 |
2 803 419 |
8 233 |
2 811 652 |
2 026 257 |
2 052 197 |
|
2 049 316 |
1 904 682 |
1 930 592 |
|
1 925 411 |
121 575 |
121 605 |
2 300 |
123 905 |
752 351 |
751 222 |
11 114 |
762 336 |
165 517 |
165 517 |
1 136 |
166 653 |
195 611 |
195 611 |
7 343 |
202 954 |
118 134 875 |
111 614 286 |
|
108 922 777 |
118 124 903 |
111 594 314 |
|
108 902 805 |
117 065 150 |
110 784 561 |
|
108 198 052 |
740 000 |
490 000 |
|
370 000 |
132 477
187 276
132 477
187 276
17 000
2 000
149 477
185 276
Algemene beleidsdoelstelling: Het genereren van inkomsten voor de financiering van overheidsbeleid. Solide, eenvoudige en fraudebestendige fiscale wet- en regelgeving is hiervoor de basis. Doeltreffende en doelmatige uitvoering van die wet- en regelgeving zorgen er voor dat burgers en bedrijven bereid zijn hun wettelijke verplichtingen ten aanzien van de Belastingdienst na te komen (compliance).
Stand begroting Stand suppletoire Mutaties (+ of –)
t/m ISB ESM begroting VJN NJN 2012
incl. ISB EIB
Stand NJN 2012
(4) Apparaatsontvangsten
9 972
19 972
19 972
Toelichting Verplichtingen en uitgaven
Heffings- en invorderingsrente (– € 110,0 mln.)
De raming is neerwaarts bijgesteld met € 110 mln., als gevolg van de lage rentestanden.
Apparaatuitgaven (+ € 8,0 mln.)
De mutatie in de apparaatuitgaven van de Belastingdienst betreft een saldo van ontvangen loon- en prijsbijstelling van circa € 30 mln. enkele technische mutaties en overboekingen voor in totaal circa € 13 mln. en een kasschuif ad € 35 mln.
De kasschuif bedraagt € 35 mln. en is o.a. voor noodzakelijke uitgaven – zoals investeringen in detectiesystemen t.b.v. douanecontroles – die in 2013 in plaats van in 2012 zullen worden gerealiseerd.
Ontvangsten
Belastingontvangsten ( – € 2 586,5 mln.)
In de Najaarsnota 2012 zijn de mutaties in de belastingontvangsten toegelicht. De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (beleidsartikel 1, tabel budgettaire gevolgen van beleid) is als volgt:
Aansluittabel art. 1
Stand |
Mutaties 1e |
Stand 1e |
Mutaties 2e |
Stand 2e |
ontwerpbe- |
suppletoire |
suppletoire |
suppletoire |
suppletoire |
groting (1] |
begroting (2) |
begroting (3)=(1+2) |
begroting (4) |
begroting (5)=(3+4) |
139 639 687 |
|
133 545 356 |
|
130 738 209 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
54 645 |
|
418 441 |
|
|
|
|
|
|
117 065 150 |
|
110 784 561 |
|
108 198 052 |
Totaal belastingontvangsten
– /- Afdracht Gemeentefonds
– /- Afdracht Provinciefonds
– /- Afdracht BTW-Compensatiefonds
– /- Afdracht BES-fonds
Belastingontvangsten IXB
Heffings- en invorderingsrente (– € 120,0 mln.)
De raming is neerwaarts bijgesteld met € 120 mln., als gevolg van de lage rentestanden.
Ontvangsten boetes en schikkingen (+ € 17,0 mln.)
De raming is verhoogd, op basis van de hogere realisaties.
Kosten vervolging (– € 2,0 mln.)
De raming is beperkt neerwaarts bijgesteld, op basis van de lagere realisaties.
Artikel 2 Financiële Markten
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 2 Financiële Markten Bedragen x € 1 000
Algemene doelstelling: Randvoorwaarden te creëren die een integer en stabiel systeem bevorderen en er toe bijdragen dat de activiteiten van financiële instellingen gericht zijn op het leveren van betrouwbare dienstverlening aan burgers en bedrijven met acceptabele en transparante risico’s, waarbij de kosten van overmatig risicovol gedrag niet worden afgewenteld op de belastingbetaler
Verplichtingen
waarvan garantieverplichtingen Garantieregeling bancaire leningen
Uitgaven
Subsidies
Geldmuseum CDFD
Bekostiging
Rechtspraak Financiële Markten
Carribean Financial Action Taskforce
Muntcirculatie
Afname munten in circulatie
IASB
Monitoring commissie code Verzekeraars
Monitoring commissie code Banken
Monitoring commissie code Corporate Governance
Opdrachten
Wijzer in geldzaken
Bijdrage aan ZBO’s en RWT’s
Bijdrage toezicht AFM Bijdrage toezicht DNB
Ontvangsten
Garanties
Feeopbrengsten gar. banc. leningen
Leningen
Terugontvangsten voorfinanciering DNB (DGS) Ontvangsten IJsland
Bekostiging
Ontvangsten muntwezen Toename munten in circulatie
Stand |
Stand |
Mutaties (+ |
Stand NJN |
begroting t/m |
suppletoire |
of -) NJN |
2012 |
ISB ESM |
begroting VJN incl. ISB EIB |
2012 |
|
64 244 |
76 962 |
|
|
|
|
||
64 244 |
76 962 |
|
72 108 |
1 594 |
1 499 |
20 |
1 519 |
780 |
685 |
685 |
|
814 |
814 |
20 |
834 |
15 950 |
16 070 |
|
11 146 |
1 000 |
1 100 |
|
688 |
32 |
32 |
32 |
|
13 985 |
13 985 |
|
9 428 |
380 |
380 |
380 |
|
125 |
125 |
125 |
|
140 |
160 |
35 |
195 |
288 |
288 |
10 |
298 |
2 300 |
1 561 |
50 |
1 611 |
2 300 |
1 561 |
50 |
1 611 |
44 400 |
57 832 |
0 |
57 832 |
26 384 |
29 716 |
5 |
29 721 |
18 016 |
28 116 |
|
28 111 |
242 739 |
263 425 |
291 608 |
555 033 |
231 324 |
228 888 |
743 |
229 631 |
231 324 |
228 888 |
743 |
229 631 |
3 738 |
2 160 |
290 865 |
293 025 |
3 738 |
2 160 |
2 160 |
|
0 |
290 865 |
290 865 |
|
5 184 |
5 184 |
5 184 |
|
5 184 |
5 184 |
5 184 |
Overig
2 493
27 193
27 193
Toelichting Verplichtingen en uitgaven
Garantieregeling bancaire leningen ( – € 14,9 mld.)
Als onderdeel van de exit-strategie wordt sinds 1 januari 2011 aan banken die onder de garantieregeling leningen hadden uitgegeven de mogelijkheid geboden gegarandeerde leningingen terug te kopen. NIBC heeft vervroegd een deel van zijn lening afgelost. Onder andere hierdoor en door aflopende garanties is de garantielening bancaire leningen afgenomen met € 14,9 miljard.
Muntcirculatie ( – € 4,6 mln.)
Er worden minder circulatiemunten aangemaakt dan begroot waardoor er ook minder muntmetaal aangekocht hoeft te worden. Ook de oplagen bijzondere munten liggen lager dan begroot, hetgeen eveneens betekent dat minder muntmetaal benodigd is.
Ontvangsten
Ontvangsten Ijsland ( + € 290,9 mln.)
Uit de boedel van de failliete Landsbanki heeft Nederland twee boedeluitkeringen van de vorderingen ontvangen van € 197,3 mln. en € 93,6 mln.
Stand |
Stand |
Mutaties (+ |
Stand NJN |
begroting t/m |
suppletoire |
of -) NJN |
2012 |
ISB ESM |
begroting VJN incl. ISB EIB |
2012 |
|
296 620 |
333 620 |
|
252 055 |
282 000 |
312 000 |
|
244 000 |
2 377 720 |
2 628 720 |
314 535 |
2 943 255 |
300 000
300 000
Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek- private sector
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 3 Financierings- activiteiten publiek private sector Bedragen x € 1 000
Optimaal financieel resultaat bij de realisatie van publieke doelen bij investeren in en verwerven, afstoten en beheren van de financiële en materiële activa van de Staat.
Verplichtingen
waarvan betalingsverplichting: Meerjarenverplichting aan ING
Uitgaven
Vermogensverschaffing
Kapitaaluitbreiding TenneT Uitkering superdividend NS Tweede herkapitalisatie ABN AMRO Kapitaalstorting couponbetaling MCN
Bekostiging/bijdrage
PPS
Bijdrage aan RWT
NLFI (voorheen STAK)
Lening
Management fee IABF Funding fee IABF
Garantie
Regeling BF
Dotatie begrotingsreserve TenneT
Opdrachten
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen
Ontvangsten
Vermogensonttrekking
Opbrengst onttrekking vermogenstitels Dividend staatsdeelnemingen Winstafdracht DNB Afdrachten Holland Casino Afdrachten Staatsloterij Opbrengst verkoop vermogenstitels Dividend financiële instellingen
Bijdrage aan RWT
NLFI (voorheen STAK)
5 000
5 250
300 000
5 250
32 000 |
36 000 |
|
33 000 |
2 030 000 |
2 270 000 |
321 000 |
2 591 000 |
1 100 |
1 100 |
|
600 |
4 800 |
4 800 |
4 800 |
|
4 820 |
11 570 |
|
8 605 |
7 891 115 |
9 094 004 |
|
5 051 321 |
12 000 |
12 000 |
||
216 460 |
242 669 |
42 007 |
284 676 |
549 000 |
1 420 000 |
|
749 494 |
10 000 |
0 |
||
100 000 |
100 000 |
100 000 |
|
419 000 |
490 000 |
|
121 302 |
4 300
3 980
3 980
Leningen
Optimaal financieel resultaat bij de realisatie van publieke doelen bij investeren in en verwerven, afstoten en beheren van de financiële en materiële activa van de Staat.
Stand |
Stand |
Mutaties (+ |
Stand NJN |
begroting t/m |
suppletoire |
of -) NJN |
2012 |
ISB ESM |
begroting VJN incl. ISB EIB |
2012 |
|
1 839 000 |
2 040 000 |
338 000 |
2 378 000 |
71 000 |
79 000 |
|
73 000 |
46 000 |
51 000 |
|
48 000 |
106 000 |
118 000 |
|
110 000 |
18 000 |
|
15 000 |
|
3 000 000 |
3 000 000 |
|
750 000 |
1 500 000 |
1 500 000 |
|
375 000 |
14 |
14 |
||
4 800 |
4 800 |
4 800 |
|
25 555 |
25 555 |
25 555 |
Verwachte portefeuille ontvangsten IABF
Garantie fee IABF
Additionele fee IABF
Additionele garantie fee IABF
Verhandelbaarheidsfee IABF
Rente en aflossing div. leningen
Aflossing kapitaalversterkingen ING, Aegon en SNS Reaal
Couponbetaling en/of boetebetaling kapitaalversterking ING, Aegon en
SNS Reaal
Garantie
Regeling BF
Premie-ontvangsten garantie Tennet
Premie-inkomsten counter indemnity
Opdrachten
Terug te vorderen uitvoeringskosten staatsdeelnemingen
1 000
500
500
Toelichting Verplichtingen en uitgaven
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen (– € 3,0 mln.)
De uitvoeringskosten ten behoeve van de staatsdeelnemingen vallen mee. Enerzijds wordt dat veroorzaakt door het (tijdelijk) stopzetten van de voorbereidingen ten aanzien van de (deel)privatiseringen van Tennet en de Gasunie. Anderzijds vallen ook de kosten voor de inhuur van extern advies in het kader van de kredietcrisis mee. Er zijn minder kosten gemaakt voor de procedures die naar aanleiding van de nationalisatie van Fortis/AA tegen de staat zijn aangespannen.
Uitgaven Illiquid Assets Back-up Facility (IABF) ( + € 318,0 mln.)
In 2009 hebben de Staat en ING overeenstemming bereikt over een Illiquid Assets Back-up Facility (IABF). Hiermee heeft de Staat (een deel van) het risico op de gesecuritiseerde Amerikaanse hypothekenporte-feuille van ING overgenomen. Er zijn zeven kasstromen gerelateerd aan deze faciliteit. ING betaalt aan de Staat portefeuilleontvangsten en fees. De Staat betaalt aan ING een funding fee en een management fee. Doordat elke dollar die binnenkomt wordt gebruikt om de verplichting onder de IABF versneld af te bouwen, is de raming van de funding fee opwaarts bijgesteld (zie ook toelichting ontvangsten IABF).
Regeling BF ( – € 0,5 mln.)
Onder de regeling Bijzondere Financiering staan nog een paar kredieten uit. Het is de verwachting dat de schades mee zullen vallen, of zich niet voor zullen doen.
Ontvangsten
Opbrengst onttrekking vermogenstitels (+ € 12,0 mln)
Deze ontvangstenmutatie is opgebouwd uit twee ontvangsten:
– Rechterland N.V., een staatsdeelneming in afbeheer, zal geliquideerd worden. In dat kader heeft er een uitkering uit het eigen vermogen plaatsgevonden.
– Thales heeft in 2011 een uitkering uit het eigen vermogen gedaan van € 100 miljoen. De Staat, als 1%-aandeelhouder, heeft hierdoor € 1 miljoen ontvangen.
Dividend Staatsdeelnemingen ( + € 42,0 mln.)
Er is meer dividend ontvangen dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door hoger dan geraamde dividenden van Tennet en Schiphol.
Winstafdracht DNB ( – € 670,5 mln.)
DNB volgt voor haar jaarrekening de grondslagen zoals vastgesteld door de Governing Council van de ECB. Deze grondslagen zijn vastgelegd in de ECB Accounting regelgeving. Op dit moment loopt in de ECB een procedure om de Accounting regelgeving uit te breiden met een bepaling voor het vormen van een algemene voorziening voor «Foreign exchange rate, interest rate, credit and gold price risks». Besluitvorming door de Governing Council van de ECB is voorzien eind november/begin december 2012. Een eventuele dotatie aan een voorziening, komt ten laste van winst. Mede met het oog op de risico’s die DNB loopt, is vanuit behoedzaamheidsoverwegingen besloten om geen rekening te houden met de mogelijkheid dat DNB over 2012 een interim-dividend uitkeert. Daarom is de raming in 2012 naar beneden bijgesteld.
Dividend financiële instellingen ( – € 368,7 mln.)
ABN AMRO heeft aangegeven in 2012 geen interim-dividend uit te keren. ABN AMRO geeft als achterliggende reden dat het gezien de marktomstandigheden, economisch klimaat, eurocrisis, onzekere vooruitzichten en invoering van Basel 3 in 2013 verstandig is om een sterke kapitaalpositie te hebben.
Ontvangsten Illiquid Assets Back-up Facility (IABF) ( + € 318,0 mln.)
In 2009 hebben de Staat en ING overeenstemming bereikt over een Illiquid Assets Back-up Facility (IABF). Hiermee heeft de Staat (een deel van) het risico op de gesecuritiseerde Amerikaanse hypothekenporte-feuille van ING overgenomen. Er zijn zeven kasstromen gerelateerd aan deze faciliteit. ING betaalt aan de Staat portefeuilleontvangsten en fees. De Staat betaalt aan ING een funding fee en een management fee. De raming van de portefeuilleontvangsten is opwaarts bijgesteld ten opzichte van de raming in de 1e suppletoire begroting voor 2012. De opwaartse bijstelling van de portefeuilleontvangsten is het gevolg van enerzijds vervroegde aflossingen op de hypotheken en anderzijds verliezen die lager zijn daar waarmee rekening was gehouden in de raming.
IABF verhandelbaarheidsfee
De verhandelbaarheidsfee betreft een vergoeding die de Staat van ING ontvangt voor het omzetten van de een deel van kasstromen naar een verhandelbare lening (KamerstukkenII, 2010–2011, 31 371, nr. 362). Naar verwachting wordt voor het eind van 2012 nog een deel van de kasstromen omgezet naar een verhandelbare lening. Die omzetting vloeit voort uit de technische overdracht van het resterende deel van de IABF van Amerikaanse ING entiteiten naar ING Bank N.V. De verhandelbaar-heidsfee neemt hierdoor toe. Voor 2012 is er nagenoeg geen effect omdat de omzetting eind 2012 plaatsvindt en de omvang van de kasstromen die worden omgezet klein is. Het effect voor 2013 en latere jaren is ook beperkt en zal in de 1e suppletoire begroting voor 2013 worden verwerkt.
Aflossing kapitaalversterking ING + couponbetaling en/of boetebetaling kapitaalversterking ING ( – € 3,4 mld.)
De Staat en ING hebben met de Europese Commissie een akkoord bereikt over de herstructureringsmaatregelen die ING moet uitvoeren en de terugbetaling van de nog uitstaande core tier 1-securities ter waarde van EUR 3 miljard. ING zal deze core tier 1 securities aflossen door een betaling van in totaal € 4,5 miljard verspreid over de periode 2012–2015, in tranches van € 1,125 miljard per jaar. De betaling van de eerste tranche zal op 26 november geschieden. Voor 2012 betekent dit een neerwaartse bijstelling van € 3,4 miljard ten opzichte van de raming in de eerste suppletoire begroting 2012.
Regeling BF (+ € 14 000)
Uit de afbeheerde BF-portefeuille zijn ontvangsten voortgevloeid.
Terug te vorderen uitvoeringskosten staatsdeelnemingen ( – € 0,5 mln.)
Omdat de gebudgetteerde uitgaven in het kader van de kredietcrisis meevallen, is er minder doorbelast. Daarom is de raming naar beneden bijgesteld.
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 4 Internationale Financiële Betrekkingen Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Een bijdrage leveren aan een gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling
Verplichtingen
waarvan garantieverplichtingen:
Garantie DNB inzake BIS
ESM
Deelneming multilaterale ontwikkelingsbanken en fondsen
Uitgaven
Deelname aan internationale instellingen
Multilaterale ontwikkelingsbanken en fondsen
EFSF
ESM
EIB
Lening
Lening aan Griekenland Uitkering rente aan Griekenland
Ontvangsten
Deelname aan internationale instellingen
Ontvangsten IFI’s
Lening
Aflossing lening Griekenland Renteontvangsten lening Griekenland Service fee ontvangsten lening Griekenland
Stand |
Stand |
Mutaties (+ |
Stand NJN |
begroting t/m |
suppletoire |
of -) NJN |
2012 |
ISB ESM |
begroting VJN incl. ISB EIB |
2012 |
|
40 363 086 |
40 837 835 |
40 837 835 |
|
35 740 364 |
35 740 364 |
35 740 364 |
|
113 445 |
113 445 |
113 445 |
|
35 445 400 |
35 445 400 |
35 445 400 |
|
181 519 |
181 519 |
181 519 |
|
3 078 912 |
2 005 400 |
2 005 400 |
|
158 472 |
158 373 |
158 373 |
|
1 829 440 |
1 829 440 |
1 829 440 |
|
1 091 000 |
4 546 |
4 546 |
|
13 041 |
13 041 |
183 036
9 036
169 000 5 000
52 036
9 036
43 000
0
-
-7 379
418
-
-7 797
44 657
9 454
35 203
Toelichting
Ontvangsten
Renteontvangsten lening Griekenland (– € 7,8 mln.)
De renteontvangsten voor 2012 zijn bij de eerste suppletoire begroting geraamd op ongeveer € 43 mln. In werkelijkheid heeft Griekenland in het eerste kwartaal van 2012 rente betaald tegen de euribor rente van het eerste kwartaal (1,426%) en een marge van 300 basispunten. Dit betekent dat de Staat in 2012 ongeveer € 35 miljoen aan rente heeft ontvangen.
Artikel 5 Exportkrediet- en investeringsverzekering
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 5 Exportkrediet- en investeringsverzekering Bedragen x € 1 000
Algemene doelstelling: Het bieden van mogelijkheden voor verzekering van betalingsrisico’s die zijn verbonden aan export en investeringen in het buitenland, in aanvulling op de markt, en het creëren en handhaven van een gelijkwaardig speelveld voor bedrijven op dit vlak.
Verplichtingen
waarvan garantieverplichtingen:
Reguliere EKV
Investeringsverzekeringen
MIGA
Omzetpolissen
Stand |
Stand |
Mutaties (+ |
Stand NJN |
begroting t/m |
suppletoire |
of -) NJN |
2012 |
ISB ESM |
begroting VJN incl. ISB EIB |
2012 |
|
10 616 386 |
10 616 386 |
170 |
10 616 556 |
10 603 780 |
10 603 780 |
10 603 780 |
|
10 000 000 |
10 000 000 |
10 000 000 |
|
453 780 |
453 780 |
453 780 |
|
150 000 |
150 000 |
150 000 |
Uitgaven
Exportkredietverzekering
Schade-uitkering EKV
Schade-uitkering investeringsverzekeringen Schade-uitkering MIGA Schade-uitkering Omzetpolissen Uitgaven Seno-Gom
Opdrachten
Kostenvergoeding Atradius DSB
Ontvangsten
Premies EKV
Premies investeringsverzekeringen
Premies omzetpolissen
Schaderestituties EKV
Vrijval Seno-Gom reserve
Ontvangsten Seno-Gom
Overige ontvangsten
133 106
120 000 500
12 606
133 106
120 000 500
12 606
104 550 |
312 205 |
40 000 |
40 000 |
1 250 |
1 250 |
62 800 |
62 800 |
207 655 |
-
-59 830
-
-60 000
170
56
15
41
500
500
73 276
60 000 500
170
12 606 0
312 261
40 000
1 250
15
62 800
207 655
41
500
Toelichting Verplichtingen en uitgaven
Schade-uitkering exportkredietverzekering (– € 60,0 mln.)
In 2012 zijn tot op heden minder schades uitgekeerd dan werd verwacht. Op basis van deze ontwikkeling worden de geraamde schade-uitkeringen neerwaarts bijgesteld.
Uitgaven Seno- Gom ( + € 0,2 mln.)
In het kader van het afbeheren van de Seno-Gom portefeuille is voor € 170 000 uitgekeerd aan schade.
Ontvangsten
Premies omzetpolissen ( + € 15 000)
De tijdelijke faciliteit voor de omzetpolissen (TASK) is beëindigd per 31-12-2010. Er zijn in 2012 nog wel budgettaire gevolgen. Deze mutatie betreft de nog ontvangen premies in 2012.
Ontvangsten Seno- Gom ( + € 41 000)
In het kader van het afbeheren van de Seno-Gom portefeuille is voor € 41 000 ontvangen aan premies.
Artikel 6 BTW- Compensatiefonds
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 6 BTW- Compensatiefonds
Algemene doelstelling: Gemeenten, provincies en Wgr-plusregio’s hebben de mogelijkheid een evenwichtige keuze te maken tussen in- en uitbesteding. De btw speelt hierin geen rol.
Verplichtingen Uitgaven
Instrument: Btw-compensatieregeling
w.v. bijdragen aan gemeenten en kaderwetgebieden w.v. bijdragen aan provincies
Ontvangsten
Stand |
Stand |
Mutaties (+ |
Stand NJN |
begroting t/m |
suppletoire |
of -) NJN |
2012 |
ISB ESM |
begroting VJN incl. ISB EIB |
2012 |
|
3 123 921 |
3 069 276 |
|
2 650 835 |
3 123 921 |
3 069 276 |
|
2 650 835 |
2 775 883 |
2 775 883 |
|
2 313 209 |
348 038 |
293 393 |
44 233 |
337 626 |
3 123 921 |
3 069 276 |
|
2 650 835 |
Toelichting Verplichtingen en uitgaven
Bijdrage aan gemeenten en kaderwetgebieden (– € 462,7 mln.)
De raming bijgesteld op grond van voorlopige realisatiecijfers van de Belastingdienst. De verwachting is dat gemeenten minder zullen declareren dan werd geraamd bij het opstellen van de ontwerpbegroting.
Daarnaast hebben het ministerie van Infrastructuur en Milieu en het ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie een aantal kleine overboekingen naar het BCF gedaan. Deze overboekingen houden verband met uitkeringen van de betreffende ministeries naar het gemeentefonds. Omdat gemeenten voor deze uitkeringen recht hebben op btw- compensatie, wordt een deel van de uitkering overgeheveld naar het BCF.
Bijdrage aan provincies (+ € 44,2 mln.)
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft met de provincies Friesland en Groningen een convenant afgesloten over de hoofdvaarweg Lemmer- Delfzijl. In dit convenant is het beheer van de zijtakken exclusief btw afgekocht door het Rijk. Omdat de provincies de compensabele btw nog wel uit het BCF kunnen declareren heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu ca. € 28 mln. in het BCF gestort.
Naast deze grote overboeking van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, hebben het ministerie van Infrastructuur en Milieu en het ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie ook een aantal kleinere overboekingen naar het BCF gedaan. Deze overboekingen houden verband met uitkeringen van de betreffende ministeries naar het provinciefonds. Omdat provincies voor deze uitkeringen recht hebben op btw- compensatie, wordt een deel van de uitkering overgeheveld naar BCF.
Verder is de raming bijgesteld op grond van voorlopige realisatiecijfers van de Belastingdienst. De verwachting is dat provincies iets meer zullen declareren dan werd geraamd bij het opstellen van de ontwerpbegroting.
Ontvangsten
De ontvangsten zijn gelijk aan de uitgaven omdat de terugbetaalde btw-bedragen tevens belastinginkomsten zijn.
Stand |
Stand |
Mutaties (+ |
Stand NJN |
begroting t/m |
suppletoire |
of -) NJN |
2012 |
ISB ESM |
begroting VJN incl. ISB EIB |
2012 |
|
88 111 |
94 454 |
4 247 |
98 701 |
88 111 |
94 454 |
4 247 |
98 701 |
53 513
55 013
26 602
26 602
903
55 916
Artikel 7 Beheer materiële activa
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 7 Beheer Materiële Activa
Algemene doelstelling: Een optimaal financieel resultaat bij het verwerven, beheren, ontwikkelen en afstoten van materiële activa van/voor het Rijk ten behoeve van de realisatie van rijksbeleidsdoelstellingen.
Verplichtingen Uitgaven
Bekostiging
Zakelijke lasten
Opdrachten
Onderhoud en beheerskosten RVOB Beheerskosten DRZ
Leningen
Anticiperende aankopen en gebiedsontwikkeling
Bijdrage aan RVOB
Ontvangsten
Bekostiging
Zakelijke lasten
Opdrachten
Onderhoud en beheerskosten
Leningen
Anticiperende aankopen en gebiedsontwikkeling
Programma-ontvangsten Baten-lastendiensten
Ingebruikgevingen RVOB Vervreemding RVOB Vervreemding DRZ
7 679 |
8 879 |
2 622 |
11 501 |
475 |
475 |
||
4 600 |
4 600 |
4 600 |
|
22 319 |
25 962 |
247 |
26 209 |
179 859 |
179 086 |
|
155 049 |
26 602
98 059 |
97 286 |
5 462 |
102 748 |
53 698 |
53 698 |
|
23 699 |
1 500 |
1 500 |
500 |
2 000 |
Toelichting Verplichtingen en uitgaven
Zakelijke lasten ( + € 0,9 mln.)
Ter compensatie van stijgende zakelijke lasten is prijsbijstelling toegekend.
Onderhouds- en beheerskosten RVOB ( + € 2,6 mln.)
Deze mutatie bestaat voornamelijk uit een betaling voor een schaderegeling. De Staat heeft een vaststellingsovereenkomst gesloten met een derde, waarin een schadeloosstelling is afgesproken voor de niet-nakoming van een door de Staat gedane toezegging.
Beheerskosten DRZ ( + € 0,5 mln.)
Deze mutatie betreft grotendeels een technische mutatie: de beheerskosten van Domeinen Roerende Zaken worden vanaf heden apart inzichtelijk gemaakt in de begroting. Als tegenhanger is ook de raming van de beheersontvangsten opwaarts bijgesteld. Zie ook toelichting bij ontvangsten.
Bijdrage aan RVOB ( + € 0,2 mln.)
Ter compensatie van stijgende lonen en prijzen is loon- en prijsbijstelling toegekend.
Ontvangsten
Ingebruikgevingen RVOB ( + € 5,5 mln.)
Door een verhoging van het tarief van de domeinvergoeding zijn de opbrengsten van de verkoop van bodemmaterialen opwaarts bijgesteld.
Vervreemding RVOB ( – € 30,0 mln.)
De verkoopopbrengsten blijven door de slechte economische situatie achter bij de raming. Een deel van de opbrengsten wordt in 2013 gerealiseerd.
Vervreemding DRZ ( – € 0,5 mln.)
Deze mutatie betreft grotendeels een technische mutatie: de beheerskosten van Domeinen Roerende Zaken worden vanaf heden apart inzichtelijk gemaakt in de begroting. Als tegenhanger is ook de raming van de beheersontvangsten opwaarts bijgesteld.
Artikel 8 Centraal apparaat Kerndepartement
Budgettaire gevolgen van beleid – niet beleidsartikel 8 Centraal Apparaat Kerndepartement
Op dit artikel staan alle personele en materiële uitgaven en ontvangsten van Financiën met uitzondering van de Belastingdienst (zie artikel 1) en de baten- lastendiensten DRZ en RVOB.
Verplichtingen Uitgaven
Personeel Kerndepartement
Eigen personeel Inhuur externen Overig personeel
Materieel Kerndepartement
waarvan ICT
waarvan bijdrage aan SSO’s
waarvan overig materieel
Ontvangsten
Stand |
Stand |
Mutaties (+ |
Stand NJN |
begroting t/m |
suppletoire |
of -) NJN |
2012 |
ISB ESM |
begroting VJN incl. ISB EIB |
2012 |
|
188 261 |
217 621 |
|
207 186 |
188 261 |
217 621 |
|
207 186 |
112 443 |
137 824 |
1 473 |
139 297 |
112 443 |
133 120 |
|
131 170 |
4 704 |
3 153 |
7 857 |
|
270 |
270 |
||
75 818 |
79 797 |
|
67 889 |
12 639 |
14 486 |
|
12 113 |
44 593 |
45 787 |
|
39 409 |
18 226 |
19 524 |
|
16 367 |
27 065
34 953
1 130
36 083
Toelichting Verplichtingen en uitgaven
Apparaatuitgaven ( – € 10,4 mln.)
De mutatie in de apparaatuitgaven van het Kerndepartement wordt voornamelijk verklaard door een saldo van hogere uitgaven inhuur externen voor de Auditdienst Rijk en een technische overheveling bij de materiële budgetten voor de SSO P-direkt (ca. € 7 mln.) naar beleidsartikel 1 «Belastingen».
Ontvangsten
Apparaatontvangsten ( + € 1,1 mln.)
Deze mutatie wordt voornamelijk verklaard door ontvangsten in verband met de doorbelasting van de kosten van de Auditdienst Rijk.
Artikel 9 Algemeen
Dit artikel heeft geen inhoud.
Artikel 10 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid – niet beleidsartikel 10 Nominaal en Onvoorzien
Vanuit dit artikel vinden overboekingen van loon- en prijsbijstelling naar de loon- en prijsgevoelige artikelen binnen IXB plaats. Dit artikel is ook bedoeld om eventuele onzekere ontwikkelingen op de begroting op te vangen.
Verplichtingen
Uitgaven
Onvoorzien
Loonbijstelling
Prijsbijstelling
Ontvangsten
Stand |
Stand |
Mutaties (+ |
Stand NJN |
begroting t/m |
suppletoire |
of -) NJN |
2012 |
ISB ESM |
begroting VJN incl. ISB EIB |
2012 |
|
3 386 |
16 693 |
|
4 092 |
3 386 |
16 693 |
|
4 092 |
3 386 |
3 028 |
1 064 |
4 092 |
0 |
13 665 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting Verplichtingen en uitgaven
Loonbijstelling en onvoorzien (– € 12,6 mln.)
De mutatie wordt veroorzaakt door het verdelen van de loonbijstelling over de organisatieonderdelen van het ministerie van Financiën. De loonbijstelling was tijdelijk geparkeerd op artikel 10. Aan de Belastingdienst (artikel 1) is € 12,6 mln. uitgekeerd. Het overige deel van de loonbijstelling ( € 1,1 mln.) is voor het Kerndepartement gereserveerd op dit artikel (onvoorzien).
0
o
o