Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 33480 VI - Wijziging begroting Veiligheid en Justitie 2012 (Najaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 04-12-2012 |
Publicatiedatum | 04-12-2012 |
Nummer | KST33480VI2 |
Kenmerk | 33480 VI, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2012–2013
33 480 VI
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2012 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten
B. BEGROTINGSTOELICHTING
-
1.Inleiding 2
-
2.Het beleid 2
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties 2
2.2 De beleidsartikelen 4
12 Rechtspleging en rechtsbijstand 4
13 Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding 4
14 Jeugd 6 21 Contraterrorisme- en nationaal veiligheidsbeleid 6 23 Veiligheidsregio’s en politie 7 25 Veiligheid en bestuur 7 29 Inspectie openbare orde en veiligheid 7
2.3 De niet-beleidsartikelen 8
91 Apparaatsuitgaven kerndepartement 8
92 Nominaal en onvoorzien 8
93 Geheim 9
-
1.INLEIDING
Dit is de 2de suppletoire begroting 2012 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2012.
In hoofdstuk 2 zijn allereerst de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel opgenomen groter dan € 10 mln. (paragraaf 2.1).
Vervolgens is per (niet-)beleidsartikel de tabel budgettaire gevolgen van beleid opgenomen (paragraaf 2.2 en 2.3). Hierin staan per beleidsartikel kolomsgewijs:
de stand vastgestelde begroting 2012;
de stand 1ste suppletoire begroting 2012;
mutaties 2de suppletoire begroting 2012;
de stand 2de suppletoire begroting 2012 met daarbij de budgetflexibili- teit.
Bij de beleidsartikelen en de niet-beleidsartikelen worden alle uitgaven- en ontvangstenmutaties groter dan € 5,0 mln. toegelicht alsmede alle overige politiek relevante mutaties.
-
2.HET BELEID
In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de beleidsartikelen (2.2) en de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.
2.1 OVERZICHT BELANGRIJKSTE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES
x € 1 000 |
||
Beleidsartikel |
Uitgaven |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties: 1 Griffierechten 2 Tegenvaller rechtsbijstand |
12 12 |
40 000 25 000 |
Beleidsartikel
Uitgaven
3 Inzet loon en prijsbijstelling
4 Prijsbijstelling tranche 2012
92 92
-99 900 59 146
Toelichting op de belangrijkste mutaties
1. Griffierechten
Als gevolg van een hogere instroom van rechtszaken, is een dekkingsprobleem van circa € 40 mln. structureel ontstaan. Deze problematiek zou met het wetsvoorstel voor verhoging van de griffierechten zijn ondervangen. Dit voorjaar is bij Begrotingsakkoord besloten deze verhoging niet door te voeren. Om te voorkomen dat de Raad voor de rechtspraak hierdoor in 2012 fors moet interen op zijn reserves, wordt de bijdrage aan de rechtspraak met € 40 mln. verhoogd.
2. Tegenvaller rechtsbijstand
De instroom aan toevoegingsaanvragen voor straf en civiel zijn hoger dan oorspronkelijk geraamd. Hierdoor valt de afrekening aan de Raad voor Rechtsbijstand voor € 25 mln. hoger uit.
3. Inzet loon- en prijsbijstelling ten behoeve van tegenvallers VenJ
De nog gereserveerde loon -en prijsbijstelling is ingezet ter dekking van tegenvallers binnen de begroting VenJ. Het grootste deel is bestemd voor de tegenvallers op het onderdeel boete en transacties, de Raad voor de rechtspraak, de rechtsbijstand en aantal kleinere mutaties.
4. Prijsbijstelling tranche 2012
Op operationele doelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien» doet zich een mutatie voor van € 59,1 mln. Dit betreft de prijsbijstelling die door het Ministerie van Financiën aan het VenJ begroting is toegevoegd. De prijsbijstelling wordt voor 2012 ingezet ter dekking van de tegenvallers bij verschillende onderdelen van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Zie ook punt 3.
Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2012 (Najaarsnota)
x € 1.000 |
||
Beleidsartikel |
Ontvangsten |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties: 1 Tegenvaller boeten en transacties 2 Kansspelen |
13 13 |
|
Toelichting op de belangrijkste mutaties Ontvangsten
1. Tegenvaller boeten en transacties
Op het onderdeel boeten en transacties doet zich een tegenvaller voor. De instroom van beschikkingen uit staandehoudingen blijft als gevolg van de in het voorjaar gevoerde acties door de politie voor een betere CAO in
2012 achter bij de ramingen. Ook de uitstroom van betaalde strafbeschik-kingen blijft achter bij de oorspronkelijke raming, omdat het traject van inning langer duurt dan geraamd.
2. Kansspelen
In het Regeerakkoord van het kabinet Rutte I is aangekondigd dat een licentiefee zal worden geïntroduceerd voor het verkrijgen van vergunningen voor de exploitatie van internetkansspelen en loterijen. Hiervoor was een structurele opbrengst ingeboekt van € 10 mln. Bij het Begrotingsakkoord 2013 is deze maatregel teruggedraaid.
2.2 DE BELEIDSARTIKELEN
12 Rechtspleging en rechtsbijstand
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e
suppletoire begroting
Stand 2e
suppletoire begroting
Verplichtingen
Programma-uitgaven
12.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel Waarvan juridisch verplicht
12.2.1 Raden voor rechtsbijstand
12.2.2 Overig
12.3 Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging Waarvan juridisch verplicht
12.3.1 Raad voor de rechtspraak – gerechten
12.3.2 Hoge Raad
12.3.3 Overige diensten
Ontvangsten
Waarvan Griffie-ontvangsten
1 569 535 |
1 508 737 |
64 516 |
1 573 253 |
1 569 535 |
1 508 737 |
64 516 |
1 573 253 |
524 712 |
504 289 |
24 849 |
529 138 529 138 |
494 816 |
474 351 |
24 858 |
499 209 |
29 896 |
29 938 |
|
29 929 |
1 044 823 |
1 004 448 |
39 667 |
1 044 115 1 044 155 |
993 131 |
948 481 |
39 703 |
988 184 |
36 009 |
39 805 |
|
39 793 |
15 683 |
16 162 |
|
16 138 |
302 882 |
256 882 |
0 |
256 882 |
295 026 |
249 026 |
0 |
249 026 |
Artikel 12: Het budget op dit artikel is volledig verplicht
Toelichting op beleidsartikel 12
Tegenvaller Rechtsbijstand
Zie voor deze mutatie de toelichting bij de tabel belangrijkste uitgavenmutaties.
Griffierechten
Zie voor deze mutatie de toelichting bij de tabel belangrijkste uitgavenmutaties.
13 Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e
suppletoire begroting
Stand 2e
suppletoire begroting
Verplichtingen
Programma-uitgaven
13.1 Preventieve maatregelen Waarvan juridisch verplicht
13.1.1 Dienst Justis
13.1.2 Overig
13.3 Handhaving en vervolging
3 087 921 |
3 131 275 |
|
3 127 731 |
3 086 921 |
3 130 275 |
|
3 126 731 |
33 186 |
31 788 |
7 592 |
39 380 39 380 |
10 230 |
16 242 |
|
16 215 |
22 956 |
15 546 |
7 619 |
23 165 |
854 772 |
826 139 |
|
815 440 |
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e
suppletoire begroting
Stand 2e
suppletoire begroting
Waarvan juridisch verplicht
13.3.1 Rechtshandhaving
13.3.2 Openbaar Ministerie
13.3.3 NFI
13.4 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties Waarvan juridisch verplicht
13.4.1 DJI-gevangeniswezen-regulier
13.4.2 DJI-Forensische zorg
13.4.3 Reclassering
13.4.5 CJIB
13.4.6 Overig
13.5 Slachtofferzorg Waarvan juridisch verplicht
13.5.1 Slachtofferhulpbeleid
13.5.2 Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) 13.7 Vreemdelingenbewaring en uitzetten Waarvan juridisch verplicht
13.7.1 Vreemdelingenbewaring
13.7.2 Uitzetcentra
Ontvangsten
Waarvan Boeten & Transacties Waarvan Pluk ze
124 276 |
123 574 |
656 458 |
630 085 |
74 038 |
72 480 |
2 001 147 |
2 073 547 |
991 802 |
1 069 270 |
717 742 |
708 278 |
278 830 |
277 430 |
5 553 |
11 480 |
7 220 |
7 089 |
46 758 |
47 081 |
22 619 |
23 155 |
24 139 |
23 926 |
151 058 |
151 720 |
114 523 |
116 562 |
36 535 |
35 158 |
1 042 047 |
960 326 |
971 324 |
869 324 |
35 820 |
35 820 |
-
-4 616
-
-3 774
-
-2 309
-
-1 031
51
-
-1 284
-
-23 771 23 272
701 817
3 039
-
-2 222
-
-223
-
-172 - 51
-
-21 300
-
-18 400
0
815 440
118 958
626 311
70 171
2 072 516
2 072 516
1 069 321
706 994
253 659
34 752 7 790
47 898 47 898 26 194 21 704 151 497 151 497 116 390
35 107
939 026
850 924 35 820
Artikel 13: Het budget op dit artikel is volledig verplicht
Toelichting op beleidsartikel 13
Uitgaven
Meevaller Preventie, € 5,1 mln.
Op operationele doelstelling 13.1 «Preventieve maatregel» doen zich diverse meevallers voor als gevolg van een lager beroep op regelingen dan verwacht. Deze meevaller wordt ingezet ter dekking van de ontvangstentegenvaller bij het onderdeel Kansspelen.
Meevaller Schadeloosstelling, € 5 mln.
Op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» wordt een meevaller van € 5 mln. verwacht op het budget schadeloosstellingen. Deze meevaller wordt ingezet ter dekking van een tegenvaller bij het CJIB veroorzaakt door vertraging van de verhoging van de administratiekosten voor boetes (van € 6 naar € 7 euro) alsmede vertraging van de invoering van administratiekosten voor OM-afdoeningen en boetevonnissen.
Meevaller Sanctie en Reclassering, € 5,3 mln.
Op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» doen zich meevallers voor op diverse programmabudgetten op het gebied van Sanctie en Reclassering. Deze meevallers worden ingezet ter dekking van de ontvangstentegenvaller bij het onderdeel kansspelen.
Tegenvaller Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB)
Op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» doet zich een tegenvaller voor van € 6,5 mln. Deze mutatie bij het CJIB wordt veroorzaakt door vertraging van de verhoging van de administratiekosten voor boetes (van € 6 naar € 7) alsmede vertraging van de invoering van administratiekosten voor OM-afdoeningen en boetevonnissen.
Mutaties Ontvangsten
Tegenvaller boeten en transacties
Zie voor deze mutatie de toelichting bij de tabel belangrijkste uitgavenmutaties.
Kansspelen
Zie voor deze mutatie de toelichting bij de tabel belangrijkste uitgavenmutaties.
14 Jeugd
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e
suppletoire begroting
Stand 2e
suppletoire begroting
Verplichtingen
Programma-uitgaven
14.1 Uitvoering jeugdbescherming Waarvan juridisch verplicht
14.1.1 RvdK – civiele maatregelen
14.1.2 Landelijk bureau Inning Onderhoudsbijdrage
14.1.3 Bureau Jeugdzorg- voogdij en OTS
14.1.4 Overig
14.2 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd Waarvan juridisch verplicht
14.2.1 DJI – jeugd
14.2.2 RvdK – strafzaken
14.2.3 HALT
14.2.4 Bureaus jeugdzorg – jeugdreclassering
14.2.5 DJJ – overig
14.3 Voogdij AMV’s Waarvan juridisch verplicht
14.3.1 NIDOS – opvang
Ontvangsten
889 779 |
851 455 |
8 234 |
859 689 |
889 779 |
851 455 |
8 234 |
859 689 |
394 059 |
394 178 |
13 327 |
407 505 407 505 |
88 354 |
87 728 |
1 934 |
89 662 |
3 538 |
4 621 |
|
4 605 |
294 529 |
291 138 |
7 826 |
298 964 |
7 638 |
10 691 |
3 583 |
14 274 |
471 153 |
429 372 |
|
422 684 422 684 |
272 052 |
237 873 |
2 057 |
239 930 |
82 616 |
87 390 |
4 198 |
91 588 |
12 776 |
12 194 |
|
10 722 |
68 204 |
69 414 |
|
66 574 |
35 505 |
22 501 |
|
13 870 |
24 567 |
27 905 |
1 595 |
29 500 29 500 |
24 567 |
27 905 |
1 595 |
29 500 |
2 800
5 243
687
5 930
Artikel 14: Het budget op dit artikel is volledig verplicht
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
21 Contraterrorisme- en nationaal veiligheidsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e
suppletoire begroting
Stand 2e
suppletoire begroting
Verplichtingen
Programma-uitgaven
21.1 Nationale veiligheid Waarvan juridisch verplicht
21.1.1 Nationale veiligheid
21.2 Nationaal crisiscentrum Waarvan juridisch verplicht
21.2.1 Nationale veiligheid
21.3 Onderzoeksraad voor veiligheid Waarvan juridisch verplicht
21.3.1 Nationale veiligheid
21.4 Terrorismebestrijding Waarvan juridisch verplicht
21.4.1 NCTb
55 406
70 574
6 854
77 428
55 406 |
70 574 |
6 854 |
77 428 |
9 763 |
15 897 |
841 |
16 738 16 738 |
9 763 |
15 897 |
841 |
16 738 |
8 349 |
8 165 |
5 797 |
13 962 13 962 |
8 349 |
8 165 |
5 797 |
13 962 |
11 175 |
11 186 |
107 |
11 293 11 293 |
11 175 |
11 186 |
107 |
11 293 |
26 119 |
35 326 |
109 |
35 435 35 435 |
26 119 |
35 326 |
109 |
35 435 |
Ontvangsten
0
0
0
0
Artikel 21: Het budget op dit artikel is volledig verplicht.
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
23 Veiligheidsregio’s en politie
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e
suppletoire begroting
Stand 2e
suppletoire begroting
Verplichtingen
Programma-uitgaven
23.1 Bekostiging politie (boven)regionaal Waarvan juridisch verplicht
23.1.1 Veiligheidsregio’s en politie
23.2 Bekostiging politie landelijk Waarvan juridisch verplicht
23.2.1 Veiligheidsregio’s en politie
23.3 Kwaliteit politie en veiligheidsregio’s Waarvan juridisch verplicht
23.3.1 Veiligheidsregio’s en politie
23.4 Bekostiging veiligheidsregio’s Waarvan juridisch verplicht
23.4.1 Veiligheidsregio’s en politie
Ontvangsten
5 764 420 |
5 756 893 |
6 162 |
5 763 055 |
5 466 020 |
5 458 493 |
6 162 |
5 464 655 |
4 323 876 |
4 339 091 |
|
4 337 586 4 337 586 |
4 323 876 |
4 339 091 |
|
4 337 586 |
672 268 |
652 514 |
|
651 803 651 803 |
672 268 |
652 514 |
|
651 803 |
295 196 |
293 589 |
8 430 |
302 019 302 019 |
295 196 |
293 589 |
8 430 |
302 019 |
174 680 |
173 299 |
|
173 247 173 247 |
174 680 |
173 299 |
|
173 247 |
750 |
750 |
4 300 |
5 050 |
Artikel 23: Het budget op dit artikel is volledig verplicht.
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
25 Veiligheid en bestuur
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e
suppletoire begroting
Stand 2e
suppletoire begroting
Verplichtingen
Programma-uitgaven
25.1 Veiligheid en bestuur Waarvan juridisch verplicht
25.1.1 Veiligheid en bestuur
25.2 Veiligheid, informatie en technologie Waarvan juridisch verplicht
25.2.1 Veiligheid en bestuur
Ontvangsten
34 599
32 610
-
-3 202
29 408
33 916 |
31 927 |
|
28 725 |
7 172 |
12 240 |
|
12 011 12 011 |
7 172 |
12 240 |
|
12 011 |
26 744 |
19 687 |
|
16 714 16 714 |
26 744 |
19 687 |
|
16 714 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Artikel 25: Het budget op dit artikel is volledig verplicht.
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
29 Inspectie openbare orde en veiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000 |
||||
Stand vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
Verplichtingen Programma-uitgaven |
4 583 4 583 |
4 799 4 799 |
3 3 |
4 802 4 802 |
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e
suppletoire begroting
Stand 2e
suppletoire begroting
29.1 Toezicht onderzoek en aanbevelingen Waarvan juridisch verplicht 29.1.1 IOOV
Ontvangsten
4 583 |
4 799 |
3 |
4 802 4 802 |
4 583 |
4 799 |
3 |
4 802 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Artikel 29: Het budget op dit artikel is volledig verplicht.
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
2.3 DE NIET-BELEIDSARTIKELEN
91 APPARAATSUITGAVEN KERNDEPARTEMENT
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e
suppletoire begroting
Stand 2e
suppletoire begroting
Verplichtingen
Apparaat-uitgaven
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement
91.1.1 Effectieve besturing van het VenJ apparaat
Ontvangsten
268 022 |
269 518 |
4 854 |
274 372 |
268 022 |
269 518 |
4 854 |
274 372 |
268 022 |
269 518 |
4 854 |
274 372 |
268 022 |
269 518 |
4 854 |
274 372 |
2 073
1 807
490
2 297
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Toelichting op niet-beleidsartikel 91
Mutaties uitgaven
Tegenvaller nieuwbouw
Op operationele doelstelling 91.1 doet zich een tegenvaller voor van € 6 mln. Deze tegenvaller wordt veroorzaakt omdat ten tijde van het opstellen van de budgettaire raming voor de nieuwbouw van VenJ niet alle kosten exact bekend waren (m.n. ICT). Hierdoor zijn de uitgaven aanvankelijk lager ingeschat dan het bedrag dat nu benodigd is.
92 NOMINAAL EN ONVOORZIEN
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e
suppletoire begroting
Stand 2e
suppletoire begroting
Verplichtingen
Uitgaven
92.1 Nominaal en onvoorzien
92.1.1 Nominaal en onvoorzien
Ontvangsten
30 482
42 847
42 847
0
30 482 |
42 847 |
|
0 |
30 482 |
42 847 |
|
0 |
30 482 |
42 847 |
|
0 |
Toelichting op niet-beleidsartikel 92
Mutaties uitgaven
Inzet loon en prijsbijstelling
Zie voor deze mutatie de toelichting bij de tabel belangrijkste uitgavenmutaties.
0
0
0
0
Prijsbijstelling tranche 2012
Zie voor deze mutatie de toelichting bij de tabel belangrijkste uitgavenmutaties.
93 GEHEIM
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e
suppletoire begroting
Mutaties 2e
suppletoire begroting
Stand 2e
suppletoire begroting
Verplichtingen
3 074
3 073
1
3 072
Programma-uitgaven
93.1 Geheim
93.1.1 Geheime uitgaven
3 074 |
3 073 |
|
3 072 |
3 074 |
3 073 |
|
3 072 |
3 074 |
3 073 |
|
3 072 |
Ontvangsten
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
0
0
0
0