Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs (IIB) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 33480 IIB - Wijziging begroting van de overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs 2012 (Najaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs (IIB) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 04-12-2012
Publicatie­datum 04-12-2012
Nummer KST33480IIB2
Kenmerk 33480 IIB, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2012–2013

33 480 IIB

Wijziging van de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs (IIB) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

A.          ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOOR-

STEL

B.

BEGROTINGSTOELICHTING

  • 1. 
    Leeswijzer
  • 2. 
    Het beleid

2.1         De beleidsartikelen

2.2         De niet-beleidsartikelen

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2012 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat en de Kabinetten van de Gouverneurs.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

1

2

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

Deze 2e suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2012. In de begrotingstoelichting worden die mutaties die groter zijn dan € 0,5 mln. en/of opvallende beleidsmatige mutaties gepresenteerd en toegelicht. De suppletoire begroting 2012 hangt samen met de Najaarsnota 2012.

De stand van de 2e suppletoire begroting (Najaarsnota stand) wordt opgebouwd door de stand ontwerpbegroting 2012 inclusief de mutaties van de 1e suppletoire begroting.

2. Het beleid 2.1 De beleidsartikelen

Verplichtingen Uitgaven

1.3

  • a. 
    b.

Beleidsartikel 1. Raad van State Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

 

Tabel 1 Raad van State

       
 

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Raad van State

Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 Waarvan nieuwe mutaties: HBV asiel Project DigiO

Ontvangsten

 

56 000

58 253

1 531

59 784

56 000

58 253

1 531

59 784

56 000

58 253

1 531

629

1 462 - 560

59 784

1 852

2 152

2 152

Toelichting

a. Hoger Beroep Vreemdelingenzaken (HBV) asiel

Er zijn dit jaar 579 meer asielzaken dan eerder geraamd. Tevens doen zich dit jaar meer zwaardere zaken voor dan gedacht.

b. Project DigiO

Door problemen met versiebeheer bij de pilot van project DigiO treedt er vertraging op. De uitgaven schuiven door naar 2013.

0

Tabel 2 Algemene Rekenkamer

Beleidsartikel 2. Algemene Rekenkamer Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012

Stand 1e          Mutaties 2e                 Stand 2e

suppletoire          suppletoire             suppletoire begroting             begroting                begroting

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen Uitgaven

2.1

  • a. 
    b. c.

Algemene Rekenkamer

Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013

Waarvan nieuwe mutaties:

Project Servië

Irak en Servië

Onderhoud

29 077 29 077 29 077

29 944 29 944 29 944

70 70

70

340

500

  • 620
  • 150

30 014 30 014 30 014

Ontvangsten

Waarvan nieuwe mutaties: d. Project Servië

1 217

1 217

500

500

1 717

Toelichting

a. en d. Project Servië

De Algemene Rekenkamer heeft met de Europese Commissie een groot Twinning contract afgesloten voor een project in Servië. De Europese Commissie heeft in 2012 een voorschot betaald. De ramingen van uitgaven en ontvangsten worden hierop aangepast.

b. Irak en Servië

De uitgaven voor de projecten in Servië en Irak doen zich niet voor in 2012 maar in 2013.

c. Onderhoud

De uitgaven aan onderhoud voor de huisvesting van de Algemene Rekenkamer schuiven door naar 2013.

Tabel 3 De Nationale ombudsman

Beleidsartikel 3. De Nationale Ombudsman Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen Uitgaven

3.1

  • a. 
    b.

Reguliere klachten

Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013

Waarvan nieuwe mutaties:

Digitalisering

Klokkenluiders

15 657 15 657 13 884

16 781 16 781 15 008

269 269

171

89

400 140

17 050 17 050 14 837

 

Stand

Stand 1e

Mutaties 2e

Stand 2e

oorspronkelijk

suppletoire

suppletoire

suppletoire

vastgestelde

begroting

begroting

begroting

begroting 2012

     

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

3.2              Klachten van lagere overheden

Waarvan nieuwe mutaties:

c.                Decentrale overheden

Ontvangsten

Waarvan nieuwe mutaties:

  • d. 
    Klokkenluiders
  • e. 
    Decentrale overheden

1 773

1 789

1 773

1 789

440

440

580

140 440

2 213

2 369

Toelichting

a. Digitalisering

Het project Digitalisering heeft vertraging opgelopen door aanpassingen in de processen van de klachtbehandeling. De uitgaven schuiven door naar 2013.

b. en d. Klokkenluiders

De Nationale Ombudsman verzorgt met ingang van 1 oktober 2012 verschillende werkzaamheden (apparaat) voor het advies en verwijspunt Klokkenluiders (CAVK). De ramingen van uitgaven en ontvangsten worden hierop aangepast.

c. en e. Decentrale overheden

Tabel 4 Kanselarij der Nederlandse Orden

Nacalculatie laat zien dat de ontvangsten en uitgaven voor de klachtbehandeling van decentrale overheden hoger uitkomen dan geraamd.

Beleidsartikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden

Verplichtingen

Uitgaven

4.1

4.2

4.3

Apparaat

Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 Waarvan nieuwe mutaties: a. Apparaat

Decoraties

Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013

Riddertoelagen

Ontvangsten

 

Stand

Stand 1e

Mutaties 2e

Stand 2e

oorspronkelijk

suppletoire

suppletoire

suppletoire

vastgestelde

begroting

begroting

begroting

begroting 2012

     

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

3 485

4 368

440

4 808

3 485

4 368

440

4 808

1 802

2 054

348

20

328

2 402

1 678

2 309

92

39

2 401

5

5

0

5

29

29

0

29

Toelichting

a. Apparaat

De kosten voor het apparaat van de Kanselarij vallen hoger uit vanwege gemaakte kosten bij ontslag van een medewerker en invulling van de functie.

Beleidsartikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Tabel 6 Kabinet van de Gouverneur van Aruba

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen Uitgaven

6.1

Apparaat

Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013

Ontvangsten

1 832 1 832 1 832

60

2 045 2 045 2 045

60

20 20

20

20

2 065 2 065 2 065

60

Beleidsartikel 7. Kabinet van de Gouverneur van Curaçao

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Tabel 7 Kabinet van de Gouverneur van Curaçao

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

Uitgaven

7.1

Apparaat

Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013

2 830 2 830 2 830

2 793 2 793 2 793

35 35

35

35

2 828 2 828 2 828

Ontvangsten

200

200

200

0

0

Beleidsartikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Tabel 8 Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012

Stand 1e          Mutaties 2e                 Stand 2e

suppletoire          suppletoire             suppletoire begroting             begroting                begroting

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen Uitgaven

8.1

Apparaat

Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013

Ontvangsten

1 886 1 886 1 886

70

2 144 2 144 2 144

50

23 23

23

23

2 167 2 167 2 167

50

Tabel 10 : Nominaal en onvoorzien

2.2 De niet-beleidsartikelen

Niet-beleidsartikel 10. Nominaal en onvoorzien Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012

Stand 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

Uitgaven

10.1

10.2

Loonbijstelling

Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013

Prijsbijstelling

Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013

595 595 439

163

518 518 524

0

  • 518
  • 518
  • 524

- 524

6

296

10.3

Onvoorzien

0

6

7

6

0

6


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.