Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 33480 VIII - Wijziging begroting Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2012 (Najaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 04-12-2012 |
Publicatiedatum | 04-12-2012 |
Nummer | KST33480VIII2 |
Kenmerk | 33480 VIII, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2012–2013
33 480 VIII
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2012 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
Wetsartikel 3
Artikel 5, vierde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 schrijft voor dat een meerjarige begrotingsreserve kan worden aangehouden ten laste van een beleidsartikel. De begrotingreserve is bestemd als budgettaire voorziening voor de garantstelling door het Ministerie van OCW voor ontstane restschuld bij onderwijsinstellingen die in gebreke blijven om gesloten leningen en kredieten, bedoeld in de artikelen 48, eerste lid, en 49, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2001 terug te betalen. De begrotingsreserve inzake garantiestelling restschuld speelt een rol voor zowel het universitair onderwijs, het hoger beroepsonderwijs, het middelbaar onderwijs, het voortgezet onderwijs als het primair onderwijs. Uit een oogpunt van administratieve doelmatigheid is het niet gewenst dat er vijf aparte begrotingsreserves worden aangehouden ten laste van de betrokken beleidsartikelen (1, 3, 4, 6 en 7). Om die reden wordt door middel van dit wetsartikel bepaald dat de begrotingsreserve gekoppeld kan worden aan het niet-beleidsartikel Apparaat Kerndepartement (artikelnummer 92). Inhoudelijk is de begrotingsreserve bestemd om het begrotingsbeheer met betrekking tot de betrokken beleidsartikelen op een doelmatige wijze vorm te geven.
De geest van artikel 5, vierde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 wordt daarmee geen geweld aangedaan. In het kader van de voorgenomen herziening van de Comptabiliteitswet zal een algemene wettelijke voorziening worden getroffen. Zolang die voorziening er nog niet is, zal jaarlijks in de begrotingswet van OCW deze afwijkingsbepaling worden opgenomen.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M. Bussemaker
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1. |
Leeswijzer |
2 |
|
2. |
Het beleid |
2 |
|
2.1. |
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten- |
||
mutaties |
2 |
||
2.2. |
Beleidsartikelen |
5 |
|
2.3. |
Niet-beleidsartikelen |
21 |
-
1.Leeswijzer
Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële wijzigingen die op beleidsartikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2012.
In paragraaf 2 «Het beleid» wordt de aansluiting gemaakt met de Najaarsnota 2012. In paragraaf 2.1 wordt allereerst een toelichting gegeven op de belangrijkste begrotingsmutaties uit dit wetsvoorstel. In paragraaf 2.2 en 2.3 wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties op artikelniveau voor de beleidsartikelen respectievelijk de niet-beleidsartikelen. Mutaties groter dan € 2,2 miljoen worden toegelicht.
-
2.Het beleid
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
In de 2e suppletoire begroting van OCW wordt een verdere uitwerking gegeven aan de besluiten van het demissionaire kabinet over de Najaarsnota voor het begrotingshoofdstuk van OCW (VIII). Als gevolg hiervan wordt in de OCW-begroting in 2012 een uitgavenpeil van circa € 34,2 miljard geraamd. Het geraamde ontvangstenniveau is circa € 1,2 miljard.
In tabel 1 wordt de aansluiting getoond van de uitgaven en ontvangsten tussen de suppletoire begroting Voorjaarsnota en de suppletoire begroting Najaarsnota. Een deel hiervan is al gepresenteerd in de Miljoenennota 2013 en de hiermee samenhangende OCW-begroting 2013.
Tabel 1 Overzicht belangrijkste suppletoire mutaties 2012 (x € 1 miljoen)
Artikel
Uitgaven
Ontvangsten
Stand begroting 2012
Stand suppletoire begroting Voorjaarsnota 2012
Belangrijkste mutaties:
1 Ramingsbijstelling studiefinanciering, WTOS en lesgeld
2 Rentemutatie (generaal)
3 Langstudeerders
4 Versnelde betaling frictiekosten
5 Mee- en tegenvallers
6 Overlopende verplichtingen
7 Beleidsmatig overig
8 Prijsbijstelling tranche 2012
9 Technisch overig
Stand suppletoire begroting Najaarsnota 2012
33 694,0 |
1 197,6 |
|
34 026,4 |
1 148,0 |
|
11, 12 |
-80,0 |
5,0 |
11 |
|
|
6, 7 |
62,0 |
|
14 |
45,6 |
|
diversen |
7,1 |
43,4 |
diversen |
|
|
diversen |
1,6 |
|
diversen |
159,7 |
|
diversen |
58,5 |
30,3 |
34 223,9 |
1 206,8 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
1) Ramingsbijstelling studiefinanciering en WTOS
De ramingsbijstelling studiefinanciering en WTOS heeft verschillende oorzaken:
-
-de kaderrelevante uitgaven voor mbo/bol niveau 1 en 2 vallen lager uit. Aan beurs (voor deze groep geen prestatiebeurs maar direct gift) wordt minder dan geraamd toegekend, omdat er minder bol’ers in het giftregime zijn dan geraamd;
-
-de uitgaven voor de prestatiebeurs vallen lager uit, omdat er in 2012 minder prestatiebeurs (basis- en aanvullende beurs) dan geraamd wordt omgezet in een gift;
-
-ook bij de reisvoorziening (onderdeel prestatiebeurs) worden minder uitgaven verwacht;
-
-bij de tegemoetkoming schoolkosten (WTOS) wordt vooral door minderjarige deelnemers bol minder dan verwacht gebruik gemaakt van de regeling.
2) Rentemutatie (generaal)
De ontvangsten aan rente op studieleningen vallen lager uit dan geraamd. Ten opzichte van de raming worden in 2012 minder termijnontvangsten en extra (niet verplichte) ontvangsten verwacht. De stijgende trend bij de ontvangsten van de afgelopen jaren heeft zich niet voortgezet.
3) Langstudeerders
In het Deelakkoord voor de begroting 2013 is de afschaffing van de langstudeerdersmaatregel opgenomen. Omdat het afschaffen van de maatregel al in 2012 financiële consequenties heeft voor de universiteiten en hogescholen wordt reeds in 2012 een bedrag beschikbaar gesteld. Het gaat in totaal om € 62 miljoen.
4) Versnelde betaling frictiekosten
De afbouw van de cultuursubsidies gaat gepaard met frictiekosten en een deel van deze frictiekosten (€ 45,6 miljoen) wordt versneld betaald. Dit is bedoeld voor instellingen waarvan de subsidie met ingang van januari 2013 geheel of gedeeltelijk wordt beëindigd en die daarom nu al bezig zijn met het ontmantelen van hun organisatie.
5) Mee- en tegenvallers
Dit betreft een saldering van diverse mee- en tegenvallers. De belangrijkste zijn:
Een meevaller bij de experimenten in het po/vo/mbo in het kader van het Actieplan LeerKracht (€ 6,0 miljoen) doordat niet alle projecten in 2012 van start zijn gegaan.
Het achterblijven van de uitgaven 2012 op het budget «Kwaliteitsagenda voor leraren» bij de geraamde uitgaven voor een bedrag van € 9,6 miljoen. De oorzaken hiervan zijn:
-
-projecten rondom de ontwikkeling, afname, onderhoud en borging van de kennisbases en -toetsen en de implementatie van het advies «Een goede basis» van de commissie Meijerink kunnen vanwege de complexe uitwerking ervan eerst in 2013 goed worden opgestart. De voorziene middelen voor 2012 (€ 6,5 miljoen) zullen daardoor niet meer dit jaar besteed worden maar wel volgend jaar, beschikkingen c.q. garanties hiertoe zijn reeds afgegeven;
-
-de afronding en financiële afwikkeling van diverse projecten kan niet meer in 2012 plaatsvinden en zal pas in 2013 plaatsvinden (€ 1,6 miljoen);
-
-door het achterblijven van aanvragen doet zich op de inmiddels beëindigde regeling «stagebegeleiding educatieve minoren in het vo 2009-2012» een meevaller voor van € 1,5 miljoen.
een meevaller bij de regeling «Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen» (€ 2,4 miljoen) doordat er minder studenten een beroep doen op de regeling dan geraamd.
een tegenvaller van € 26,1 miljoen doordat de Rechtbank Den Haag het beroep van de Technische Universiteit Delft gegrond heeft verklaard. Dit beroep ging over de terugvordering van een bedrag van € 25,0 miljoen (€ 26,1 miljoen inclusief wettelijke rente) door het ministerie van OCW in verband met de brand bij het gebouw van de faculteit bouwkunde in 2008. OCW moet dit terugbetalen aan de TU Delft.
een meevaller op de ontvangsten die hoofdzakelijk wordt veroorzaakt door afrekeningen op het onderwijsachterstandenbeleid.
6) Overlopende verplichtingen
Op diverse artikelen zijn er verplichtingen die niet in 2012 tot uitgaven leiden (overlopende verplichtingen). Het gaat onder meer om verplichtingen voor professionaleringsmiddelen lerarenopleidingen, de voorziening voor Amarantis en huisvestingsmiddelen voor Caribisch Nederland.
7) Beleidsmatig overig
Dit betreft een aantal kleine beleidsmatige mutaties in 2012 waaronder de invulling van het aandeel van OCW in de verhoging van het fonds voor Caribisch Nederland (€ 1,2 miljoen).
8) Prijsbijstelling tranche 2012
Dit betreft de toevoeging van de prijsbijstelling tranche 2012 aan de OCW-begroting. Zie het niet-beleidsartikel 91 (Nominaal en onvoorzien) voor de verdeling van de prijsbijstelling over de artikelen.
9) Technisch overig
Het betreft overboekingen met andere departementen en niet relevante uitgaven voor studiefinanciering. Daarnaast hebben er enkele desalde-ringen van uitgaven met ontvangsten plaatsgevonden.
2.2 Beleidsartikelen
Artikel 1. Primair onderwijs
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 (bedragen x € 1 000)
Stand |
Stand 1e |
Mutaties 2e |
Stand 2e |
oorspronkelijk |
suppletoire |
suppletoire |
suppletoire |
vastgestelde |
begroting |
begroting |
begroting 2012 |
begroting 2012 |
2012 (2) |
2012 (3) |
(4)=(2+3) |
(1) |
|||
9 634 780 |
9 683 169 |
93 592 |
9 776 761 |
6 097 |
6 097 |
Verplichtingen
Waarvan garantieverplichtingen
Stand |
Stand 1e |
Mutaties 2e |
Stand 2e |
|
oorspronkelijk |
suppletoire |
suppletoire |
suppletoire |
|
vastgestelde |
begroting |
begroting |
begroting 2012 |
|
begroting 2012 (1) |
2012 (2) |
2012 (3) |
(4)=(2+3) |
|
Uitgaven |
9 635 996 |
9 684 385 |
87 495 |
9 771 880 |
Personele bekostiging |
7 717 687 |
7 811 669 |
49 838 |
7 861 507 |
Materiële bekostiging |
1 148 598 |
1 145 354 |
22 120 |
1 167 474 |
Bekostiging Caribisch Nederland |
10 782 |
10 982 |
1 907 |
12 889 |
Conciërgeregeling |
21 700 |
21 815 |
0 |
21 815 |
Verbeteren binnenmilieu |
2 103 |
2 103 |
|
2 051 |
Onderwijspersoneelsbeleid |
5 083 |
5 083 |
0 |
5 083 |
Humanistisch vormend en godsdienstonderwijs |
10 000 |
10 000 |
0 |
10 000 |
Aanpak (zeer) zwakke scholen |
2 080 |
2 436 |
|
2 236 |
Verbeteren van taal- en rekenopbrengsten |
42 588 |
46 502 |
|
46 458 |
Invoering centrale eindtoets en verplichting leerlingonderwijsvolgsys- |
||||
teem |
25 375 |
25 375 |
0 |
25 375 |
Excellentie en talentontwikkeling |
11 711 |
11 711 |
|
11 211 |
Verbreding techniek in het basisonderwijs |
11 300 |
11 300 |
7 362 |
18 662 |
Cultuur en school |
9 500 |
17 000 |
0 |
17 000 |
Passend onderwijs en LGF |
93 460 |
96 083 |
|
91 598 |
Onderwijsachterstandenbeleid |
360 190 |
362 690 |
0 |
362 690 |
Onderwijsvoorzieningen voor jonggehandicapten |
23 862 |
23 862 |
0 |
23 862 |
Veiligheid op school |
23 417 |
23 552 |
|
23 522 |
Brede scholen |
12 331 |
1 431 |
|
1 281 |
Overig |
6 290 |
5 904 |
17 242 |
23 146 |
Uitvoeringsorganisatie DUO |
44 859 |
45 077 |
|
44 020 |
Loon- en prijsbijstelling |
53 079 |
4 456 |
|
0 |
Ontvangsten |
1 661 |
1 661 |
37 000 |
38 661 |
In de kolom «Mutaties 2e suppletoire begroting 2012» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand 1e suppletoire begroting 2012» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Toelichting per instrument
Het budget voor personele bekostiging wordt per saldo met € 49,8 miljoen verhoogd als gevolg van de volgende mutaties:
-
-€ 34,8 miljoen is toegevoegd als compensatie voor de stijging van de werkgeverslasten;
-
-door interne herschikkingen, onder andere uit de post loon- en prijsbijstelling is € 9,5 miljoen toegevoegd;
-
-er is een bijdrage ontvangen van VWS van € 3,3 miljoen voor de bekostiging van onderwijs in de gesloten jeugdzorg.
Het budget voor materiële bekostiging wordt per saldo met € 22,1
miljoen verhoogd. Dit komt grotendeels door het toevoegen van de prijsbijstelling.
Het budget voor verbreding techniek in het basisonderwijs wordt met
€ 7,4 miljoen verhoogd. Vanuit artikel 3 is een bijdrage ontvangen voor twee projecten: School aan Zet (€ 2,2 miljoen) en Meer Betere Bèta’s
(€ 3,0 miljoen). Ook artikel 9 draagt bij aan het project School aan Zet
(€ 2,2 miljoen).
Het budget voor passend onderwijs en LGF wordt met € 4,5 miljoen verlaagd. Dit wordt veroorzaakt doordat voor € 3,6 miljoen sprake is van overlopende verplichtingen van projecten Passend Onderwijs naar
2013. Daarnaast is € 0,9 miljoen overgeboekt naar artikel 3 voor de bijdrage aan examenkosten van leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs.
Het budget voor «overig» wordt met € 17,2 miljoen verhoogd. Dit komt onder andere door een toevoeging uit de eindejaarsmarge van
€ 16,9 miljoen ter dekking van de overlopende verplichtingen uit 2011
die in 2012 tot betaling zijn gekomen.
Het budget voor loon- en prijsbijstelling wordt met € 4,5 miljoen verlaagd. Deze middelen worden toegevoegd aan de personele bekostiging.
Ontvangsten
Het ontvangstenbudget wordt met € 37,0 miljoen verhoogd. Gemeenten hebben over de periode 2006-2010 € 37,0 miljoen van de specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid niet besteed.
Artikel 3. Voortgezet onderwijs
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 (bedragen x € 1 000)
Stand |
Stand 1e |
Mutaties 2e |
Stand 2e |
oorspronkelijk |
suppletoire |
suppletoire |
suppletoire |
vastgestelde |
begroting |
begroting |
begroting 2012 |
begroting 2012 |
2012 (2) |
2012 (3) |
(4)=(2+3) |
(1) |
Verplichtingen
Waarvan garantieverplichtingen
6 902 783
7 034 206
79 556
4 000
7 113 762
4 000
Uitgaven
Personele en materiële bekostiging
Actieplan beter presteren (voorheen Kwaliteitsbeleid voortgezet onderwijs)
Versterken centrale en uniforme toetsing
Excellente leerlingen en hoogbegaafden
Regionaal zorgbudget etc.
Leerplusarrangement
Doorontwikkeling praktijkonderwijs
Visueel gehandicapten
Experimenten vmbo-mbo2
Borgingscohort experimenten vmbo-mbo2
Onderwijs Caribisch Nederland
Scholen aan zet
Taal en rekenen
Actieprogramma «Onderwijs bewijs» (ex-FES)
Wet SLOA (po, vo, mbo)
Overig
Ondersteuning ICT (po, vo, mbo)
Uitvoeringsorganisatie DUO
6 933 900 |
7 065 323 |
75 556 |
7 140 879 |
6 515 731 |
6 629 401 |
75 575 |
6 704 976 |
47 644 |
110 000 |
0 |
110 000 |
31 638 |
9 638 |
|
7 848 |
8 349 |
349 |
0 |
349 |
73 970 |
73 970 |
0 |
73 970 |
84 074 |
84 074 |
|
79 674 |
2 300 |
2 300 |
0 |
2 300 |
1 206 |
1 206 |
0 |
1 206 |
11 772 |
5 936 |
0 |
5 936 |
16 913 |
21 245 |
0 |
21 245 |
10 367 |
10 367 |
0 |
10 367 |
7 400 |
2 400 |
0 |
2 400 |
8 074 |
2 074 |
0 |
2 074 |
4 744 |
4 715 |
0 |
4 715 |
45 892 |
43 727 |
4 257 |
47 984 |
15 747 |
15 544 |
|
12 185 |
20 900 |
20 900 |
1 330 |
22 230 |
27 179 |
27 477 |
3 943 |
31 420 |
Ontvangsten
1 361
1 361
2 300
3 661
In de kolom «Mutaties 2e suppletoire begroting 2012» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand 1e suppletoire begroting 2012» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Toelichting per instrument
Het budget voor Personele en materiële bekostiging wordt per saldo met € 75,6 miljoen verhoogd als gevolg van de volgende mutaties:
-
-uitdeling van de loonbijstelling (werkgeverslasten tranche 2012) en de compensatie voor de maatregelen met betrekking tot de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering: + € 28,3 miljoen;
-
-uitdeling van de prijsbijstelling tranche 2012: + € 24,6 miljoen;
-
-toevoeging vanuit de eindejaarsmarge die ten goede komt aan het VO-onderwijsveld: + € 33,1 miljoen;
-
-uitdeling van aanvullende middelen voor Caribisch Nederland: + € 3,7 miljoen;
-
-verhoging met € 8,0 miljoen van het gereserveerde bedrag in verband met de toezegging van de continuïteitsgarantie van € 18,0 miljoen aan Amarantis. Daarnaast een verlaging van € 11,0 miljoen omdat in 2012 € 7,0 miljoen van de € 18,0 miljoen is besteed. De resterende € 11,0 miljoen wordt doorgeschoven naar latere jaren;
-
-een verlaging met € 11,1 miljoen als gevolg van overboekingen naar onder andere artikel 1 voor diverse projecten zoals het actieplan Beter presteren en Meer Betere Bèta’s.
Het budget voor Leerplusarrangement wordt met € 4,4 miljoen verlaagd. De uitgaven voor de eerste opvang van vreemdelingen blijven, gelet op de realisatie van de eerste peildatum, naar verwachting € 4,4 miljoen achter bij de raming.
Het budget voor Wet SLOA (po, vo, mbo) wordt met € 4,3 miljoen verhoogd als gevolg van een interne overboeking van het ene naar het andere artikel in het kader van verantwoord begroten. Het budget Overig wordt met € 3,3 miljoen verlaagd, voornamelijk als gevolg van het verwerken van diverse overboekingen. Het budget voor Uitvoeringsorganisatie DUO wordt met € 3,9 miljoen verhoogd als gevolg van een tegenvaller ad. € 1,1 miljoen bij het project digitale examens en het verwerken van diverse overboekingen.
Ontvangsten
Het ontvangstenbudget wordt met € 2,3 miljoen verhoogd als gevolg van terugvordering van middelen naar aanleiding van de controle op aanvragen in het kader van de regeling praktijkgerichte leeromgeving vmbo/pro (1e, 2e en 3e audit van ICSadviseurs).
Artikel 4. Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 (bedragen x € 1 000)
Stand |
Stand 1e |
Mutaties 2e |
Stand 2e |
oorspronkelijk |
suppletoire |
suppletoire |
suppletoire |
vastgestelde |
begroting |
begroting |
begroting 2012 |
begroting 2012 |
2012 (2) |
2012 (3) |
(4)=(2+3) |
(1) |
Verplichtingen
Waarvan garantieverplichtingen
3 514 780
3 482 656
86 312
21 147
3 568 968
21 147
Uitgaven
Bekostiging roc’s/overige regelingen
Bekostiging kbb’s
Bekostiging Caribisch Nederland
Verbetermiddelen Caribisch Nederland
Leerlinggebonden financiering (LGF)
Versterken centrale en uniforme toetsing
Taal en rekenen
Regeling stagebox
Schoolmaatschappelijk werk
Prestatiebox
Convenanten met RMC-regio’s
Programmagelden regio’s
Plusvoorziening «overbelaste jongeren» en wijkscholen
RMC’s
Aanvalsplan Laaggeletterdheid
Aanvullende vergoeding experimenten vmbo-mbo2
Sectorplan mbo-hbo techniek 2011-2016
Netwerkscholen
Educatie
Pilots Laaggeletterdheid
Overig
3 468 898 |
3 455 867 |
29 453 |
3 485 320 |
2 878 690 |
2 861 050 |
58 876 |
2 919 926 |
98 814 |
98 976 |
1 213 |
100 189 |
2 089 |
3 559 |
|
3 103 |
18 072 |
18 827 |
|
5 693 |
40 001 |
43 762 |
|
41 876 |
11 911 |
11 911 |
|
1 584 |
56 109 |
53 609 |
|
53 364 |
35 000 |
35 000 |
|
34 900 |
14 017 |
14 017 |
0 |
14 017 |
0 |
4 100 |
0 |
4 100 |
68 160 |
61 038 |
|
60 527 |
19 300 |
0 |
0 |
0 |
30 000 |
30 400 |
0 |
30 400 |
31 599 |
31 599 |
286 |
31 885 |
4 000 |
4 000 |
0 |
4 000 |
4 530 |
3 544 |
|
3 000 |
400 |
400 |
0 |
400 |
3 000 |
3 000 |
0 |
3 000 |
110 766 |
110 766 |
838 |
111 604 |
5 000 |
5 000 |
|
2 500 |
19 935 |
42 991 |
|
40 561 |
Stand |
Stand 1e |
Mutaties 2e |
Stand 2e |
oorspronkelijk |
suppletoire |
suppletoire |
suppletoire |
vastgestelde |
begroting |
begroting |
begroting 2012 |
begroting 2012 |
2012 (2) |
2012 (3) |
(4)=(2+3) |
(1) |
Uitvoeringsorganisatie DUO
17 505
18 318
373
18 691
Ontvangsten
2 000
11 747
13 747
In de kolom «Mutaties 2e suppletoire begroting 2012» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand 1e suppletoire begroting 2012» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Toelichting per instrument
Het budget voor Bekostiging roc’s/overige regelingen wordt met € 58,9 miljoen verhoogd. Deze verhoging is met name het gevolg van de volgende mutaties:
-
-een bijstelling van € 14 miljoen voor de loonontwikkeling (werkgeverslasten tranche 2012) en de compensatie voor de maatregelen met betrekking tot de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering;
-
-een bijstelling van € 24 miljoen voor de prijsontwikkeling 2012;
-
-een toevoeging aan de lumpsum van € 12 miljoen voor de middelen van versterken centrale en uniforme toetsing;
-
-een bedrag van -€ 1,5 miljoen wordt doorgeschoven omdat de einddeclaraties in het kader van ESF voor versterking BBL en bestrijding VSV niet meer in 2012 zullen binnenkomen;
-
-toevoeging van een bedrag van € 12 miljoen door verschillende afrekeningen (zie de toelichting bij de ontvangsten).
Het budget voor Verbetermiddelen Caribisch Nederland wordt met
€ 13,1 miljoen verlaagd. Deze verlaging is met name het gevolg van de volgende mutaties:
-
-de uitdeling naar de betrokken beleidsartikelen van -€ 5,3 mln. ten behoeve van gestegen salariskosten;
-
-een bedrag van -€ 6,8 miljoen wordt doorgeschoven ten behoeve van de verbetermiddelen voor Caribisch Nederland;
-
-een overboeking naar het artikel 15 (Media) van -€ 0,5 miljoen voor drie bibliotheken op Caribisch Nederland.
Het budget voor Pilots laaggeletterdheid wordt met € 2,5 miljoen verlaagd. Vanwege aanloopproblemen bij deze pilot in 2012 is er voor gekozen om de termijn van de pilot te verlengen tot medio 2015. Deze middelen zullen daardoor niet meer dit jaar besteed worden maar wel volgend jaar.
Het budget Overig wordt met € 2,4 miljoen verlaagd. Deze verlaging wordt grotendeels verklaard door het doorschuiven van doorlopende verplichtingen op onderzoeken en projecten.
Ontvangsten
Het ontvangstenbudget wordt met € 11,7 miljoen verhoogd. Deze verhoging is het gevolg van de volgende mutaties:
-
-een afrekening van € 5,5 miljoen van het innovatiearrangement met de Stichting Platform Beroepsonderwijs;
-
-een afrekening van € 4,1 miljoen van het project Leren en Werken;
-
-een afrekening van € 2,1 miljoen van de Technocentra.
0
Artikel 6. Hoger beroepsonderwijs
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6 (bedragen x € 1 000)
Stand |
Stand 1e |
Mutaties 2e |
Stand 2e |
oorspronkelijk |
suppletoire |
suppletoire |
suppletoire |
vastgestelde |
begroting |
begroting |
begroting 2012 |
begroting 2012 |
2012 (2) |
2012 (3) |
(4)=(2+3) |
(1) |
Verplichtingen
Waarvan garantieverplichtingen
2 455 998
2 418 938
99 009
10 000
2 517 947
10 000
Uitgaven
Reguliere bekostiging1
Profilering
Studiekeuzeinformatie voor het hoger onderwijs
Praktijkgericht onderzoek (Raak)
Ondernemerschap
Hbo-masteropleidingen
Deltaplan/Investeringsagenda bèta en techniek
Sectorplan mbo-hbo techniek 2011-2016/ Centres of Expertise
Uitvoeringsorganisatie DUO
2 501 470 |
2 477 953 |
64 586 |
2 542 539 |
2 456 191 |
2 432 619 |
62 912 |
2 495 531 |
0 |
0 |
0 |
|
2 400 |
2 455 |
2 455 |
|
20 267 |
22 267 |
22 267 |
|
500 |
500 |
500 |
|
1 481 |
1 481 |
1 481 |
|
1 000 |
1 000 |
1 000 |
|
2 000 |
0 |
0 |
|
17 631 |
17 631 |
1 674 |
19 305 |
Ontvangsten
974
1 213
3 911
5 124
In de middelen voor <<Reguliere bekostiging>> zijn ook enkele posten voor overige uitgaven verwerkt.
In de kolom «Mutaties 2e suppletoire begroting 2012» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand 1e suppletoire begroting 2012» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Toelichting per instrument
Het budget voor het instrument Reguliere bekostiging wordt met
€ 62,9 miljoen verhoogd. Deze verhoging is met name het gevolg van de volgende mutaties:
-
-een verhoging van € 32,7 miljoen als gevolg van het afschaffen van de langstudeerdersmaatregel overeenkomstig het Deelakkoord begroting 2013. Omdat de afschaffing van de maatregel al in 2012 financiële consequenties heeft voor de universiteiten en hogescholen wordt reeds in 2012 een bedrag beschikbaar gesteld. Het gaat in totaal om € 62 miljoen, waarvan € 32,7 miljoen voor de hogescholen. Het deel dat betrekking heeft op het groen hbo (en is overgeboekt naar het ministerie van EL&I) bedraagt € 0,7 miljoen;
-
-een bijstelling van € 10,2 miljoen voor de loonontwikkeling (werkgeverslasten tranche 2012) en de compensatie voor de maatregelen met betrekking tot de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering;
-
-een bijstelling van € 14,2 miljoen voor de prijsontwikkeling 2012;
-
-een kasschuif van -€ 2 miljoen vanwege de aanpassing van de periode waarin de middelen beschikbaar worden gesteld voor het verbeteren van de landelijke praktijk van toetsing;
-
-toevoeging van een bedrag van € 4,7 miljoen voor de dekking van specifieke (incidentele) knelpunten; en
-
-toevoeging van een bedrag van € 3,9 miljoen. Deze verhoging betreft een desaldering die verband houdt met terugvorderingen in 2012. De teruggevorderde middelen worden toegevoegd aan het macrokader van het hbo.
Omdat een groot deel van bovengenoemde mutaties een effect heeft op de rijksbijdrage van de hogescholen, is onderstaand een geactualiseerd overzicht opgenomen (zie ook de 1e suppletoire begroting 2012; Kamerstuk 33 280 VIII, nr. 2, blz. 12).
Overzicht rijksbijdrage 2012 hogescholen (bedragen x € 1 000)
Onderwijsdeel 2 410 449
Deel ontwerp en ontwikkeling (Lectoren en kenniskringen) 68 605
Totaal
2 479 054
Ontvangsten
Het ontvangstenbudget wordt met € 3,9 miljoen verhoogd. Deze verhoging betreft een desaldering die verband houdt met terugvorderingen in 2012. De teruggevorderde middelen worden toegevoegd aan het macrokader van het hbo.
Artikel 7. Wetenschappelijk onderwijs
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7 (bedragen x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 (1) |
Stand 1e suppletoire begroting 2012 (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2012 (3) |
Stand 2e suppletoire begroting 2012 (4)=(2+3) |
||||
Verplichtingen Waarvan garantieverplichtingen |
3 909 380 |
3 811 249 |
161 559 |
3 972 808 |
|||
Uitgaven Reguliere bekostiging Profilering Toponderzoeksscholen voor topsectoren en «grand challenges’ Excellentie in onderwijs: binnen- en buitenlands talent (Sirius Programma) |
3 894 034 3 862 491 0 20 000 11 543 |
3 872 661 3 841 118 0 20 000 11 543 |
110 836 110 836 |
3 983 497 3 951 954 0 20 000 11 543 |
|||
Ontvangsten |
16 |
16 |
16 |
In de kolom «Mutaties 2e suppletoire begroting 2012» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand 1e suppletoire begroting 2012» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Toelichting per instrument
Het budget voor het instrument Reguliere bekostiging wordt met
€ 110,8 miljoen verhoogd. Deze verhoging is met name het gevolg van de volgende mutaties:
-
-een verhoging van € 29,3 miljoen als gevolg van het afschaffen van de langstudeerdersmaatregel overeenkomstig het Deelakkoord begroting 2013. Omdat de afschaffing van de maatregel al in 2012 financiële consequenties heeft voor de universiteiten en hogescholen wordt reeds in 2012 een bedrag beschikbaar gesteld. Het gaat in totaal om € 62 miljoen, waarvan € 29,3 miljoen voor de universiteiten. Het deel dat betrekking heeft op het groen wo (en is overgeboekt naar het ministerie van EL&I) bedraagt € 0,9 miljoen;
-
-een bijstelling van € 15,5 miljoen voor de loonontwikkeling (werkgeverslasten tranche 2012) en de compensatie voor de maatregelen met betrekking tot de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering;
– een overboeking van € 6,3 miljoen door het ministerie van VWS van de loonbijstellingen 2012 betreffende de sector academische ziekenhuizen;
– een bijstelling van € 28,2 miljoen voor de prijsontwikkeling 2012;
– een bijstelling van € 26,1 miljoen in verband met een beroepszaak van de Technische Universiteit Delft. De Rechtbank Den Haag heeft het beroep van deze universiteit over de terugvordering van een bedrag van € 25,0 miljoen (inclusief wettelijke rente € 26,1 miljoen) door het ministerie van OCW, welke verband houdt met de brand gebouw faculteit bouwkunde in 2008, gegrond verklaard; en
– toevoeging van een bedrag van € 5,9 miljoen voor de dekking van specifieke (incidentele) knelpunten.
Omdat een groot deel van bovengenoemde mutaties een effect heeft op de rijksbijdrage van de universiteiten, is onderstaand een geactualiseerd overzicht opgenomen (zie ook de 1e suppletoire begroting 2012; Kamerstuk 33 280 VIII, nr. 2, blz. 14).
Overzicht rijksbijdrage 2012 universiteiten (bedragen x € 1 000)
Onderwijsdeel Onderzoekdeel Academische ziekenhuizen
1 616 492
1 686 967
581 042
Totaal
3 884 501
Artikel 8. Internationaal beleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 (bedragen x € 1 000)
Stand |
Stand 1e |
Mutaties 2e |
Stand 2e |
oorspronkelijk |
suppletoire |
suppletoire |
suppletoire |
vastgestelde |
begroting |
begroting |
begroting 2012 |
begroting 2012 |
2012 (2) |
2012 (3) |
(4)=(2+3) |
(1) |
Verplichtingen
Waarvan garantieverplichtingen
7 960
7 143
211
7 354
Uitgaven
Mobiliteitsprogramma’s Europees Platform en Fulbright Center
EU-programma Leven Lang Leren
Bilaterale samenwerking met andere landen
Programma’s Agentschap NL
OCW-vertegenwoordiging in het buitenland
Participeren in multilaterale organisaties
Stimuleren van internationale uitwisseling van kennis en cultuur,
beleidsonderzoek en benchmarking
Het integreren van de BES-eilanden in Nederland
16 890 |
16 890 |
211 |
17 101 |
5 730 |
5 730 |
89 |
5 819 |
1 731 |
1 731 |
17 |
1 748 |
1 596 |
1 630 |
11 |
1 641 |
1 168 |
1 168 |
1 168 |
|
2 551 |
2 551 |
98 |
2 649 |
3 459 |
3 459 |
|
3 320 |
655 |
621 |
135 |
756 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten
99
99
99
In de kolom «Mutaties 2e suppletoire begroting 2012» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand 1e suppletoire begroting 2012» weergegeven.
Artikel 9. Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 9 (bedragen x € 1 000)
Stand |
Stand 1e |
Mutaties 2e |
Stand 2e |
oorspronkelijk |
suppletoire |
suppletoire |
suppletoire |
vastgestelde |
begroting |
begroting |
begroting 2012 |
begroting 2012 |
2012 (2) |
2012 (3) |
(4)=(2+3) |
(1) |
Verplichtingen
Waarvan garantieverplichtingen
426 396
314 875
-
-36 215
278 660
Uitgaven
De kwaliteit van de leraar en schoolleider wordt duurzaam geborgd Naar professionele scholen, met ruimte voor goed onderwijspersoneel Er komen voldoende en goed opgeleide leraren Overig Uitvoeringsorganisatie DUO
426 396 |
314 875 |
|
278 660 |
185 435 |
121 164 |
4 833 |
125 997 |
162 412 |
116 013 |
|
104 068 |
50 500 |
51 232 |
|
22 097 |
21 773 |
20 190 |
|
20 160 |
6 276 |
6 276 |
62 |
6 338 |
Ontvangsten
4 100
4 100
In de kolom «Mutaties 2e suppletoire begroting 2012» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand 1e suppletoire begroting 2012» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Toelichting per instrument
Het budget voor De kwaliteit van de leraar en schoolleider wordt duurzaam geborgd wordt per saldo met € 4,8 miljoen verhoogd in verband met:
-
-het ter beschikking stellen van extra middelen (€ 7 miljoen) in het mbo voor het realiseren van de verdere professionalisering van medewerkers;
-
-het overboeken naar artikel 1 (po) van het aandeel artikel 9 (€ 2,2 miljoen) in de subsidie School aan Zet ten behoeve van de begeleiding/ondersteuning van de instellingen voor po en vo bij de professionalisering van hun onderwijspersoneel en de borging ervan.
Het budget voor Naar professionele scholen, met ruimte voor goed onderwijspersoneel wordt per saldo met € 11,9 miljoen verlaagd als gevolg van:
-
-het niet tot uitkering komen van een deel van de middelen 2012 voor prestatiebeloning in het onderwijs (€ 8 miljoen);
-
-onderuitputting van € 6 miljoen op het budget experimenten «Actieplan LeerKracht», dit omdat diverse projecten later zijn gestart/aangevraagd danwel eerst in 2013 worden ingezet;
-
-de uitdeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2012 (€ 2,1 miljoen).
Het budget voor Er komen voldoende en goed opgeleide leraren wordt met € 29,1 miljoen verlaagd in verband met:
-
-onderuitputting van € 9,6 miljoen op het budget «Kwaliteitsagenda voor Leraren», dit omdat diverse projecten later zijn gestart/ aangevraagd danwel eerst in 2013 worden ingezet;
-
-het feit dat op de «regeling tegemoetkoming kosten opleidingsscholen» zich een meevaller voordoet van € 2,4 miljoen omdat het aantal studenten op de betreffende scholen nog niet het maximum heeft bereikt;
-
-een intertemporele compensatie van € 16 miljoen om het budget «aansluiting Pabo’s/lerarenopleidingen en schoolbesturen» voor de jaren 2012 tot en met 2016 in overeenstemming te brengen met de beoogde uitgaven;
0
0
-
-het overboeken naar de artikelen 1 (po) en 3 (vo) van het aandeel artikel 9 (€ 1,1 miljoen) in de middelen voor het onderwijs op Caribisch Nederland.
Ontvangsten
Het ontvangstenbudget is met € 4,1 miljoen verhoogd. Deze verhoging is het gevolg van de volgende mutaties:
-
-door leraren terugbetaalde lerarenbeurzen (€ 3,9 miljoen) als gevolg van het voortijdig stoppen met hun opleiding;
-
-door ontvangsten (€ 0,2 miljoen) op het afrekenen van in voorgaande jaren verstrekte projectsubsidies.
Artikel 11. Studiefinanciering
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 11 (bedragen x € 1 000)
Stand |
Stand 1e |
Mutaties 2e |
Stand 2e |
oorspronkelijk |
suppletoire |
suppletoire |
suppletoire |
vastgestelde |
begroting |
begroting |
begroting 2012 |
begroting 2012 |
2012 (2) |
2012 (3) |
(4)=(2+3) |
(1) |
Verplichtingen
Waarvan garantieverplichtingen
3 746 891
3 667 390
156 174
3 823 564
Uitgaven
Basisbeurs
Gift (R) Prestatiebeurs (NR)
Aanvullende beurs
Gift (R) Prestatiebeurs (NR)
Reisvoorziening
Bijdragen aan vervoersbedrijven (R) Gift (R) Prestatiebeurs (R)
Leenvoorzieningen
Rentedragende lening (NR) Collegegeldkrediet (NR)
Overige uitgaven
Overige uitgaven relevant Overige uitgaven niet-relevant
Programma-uitgaven overig
Uitvoeringsorganisatie DUO (R)
Totaal programma-uitgaven
Waarvan relevant Waarvan niet-relevant
Ontvangsten
Terugbetaling leningen
Terugontvangsten hoofdsom (NR) Ontvangsten rente en relevante hoofdsom (R) Kortlopende vorderingen (R)
3 746 891 |
3 667 390 |
156 174 |
3 823 564 |
1 266 547 1 021 900 244 647 |
1 166 354 952 708 213 646 |
41 000
|
1 207 354 925 708 281 646 |
671 230 514 517 156 714 |
611 422 516 196 95 226 |
4 000 |
597 422 498 196 99 226 |
196 608 374 318 520 583
|
147 679 367 474 504 426
|
150 490 180 490
|
298 169 547 964 494 426
|
1 463 482 1 277 663 185 819 |
1 487 573 1 306 703 180 870 |
|
1 426 772 1 297 551 129 221 |
60 596 88 753 - 28 157 |
154 944 103 595 51 349 |
28 000 0 28 000 |
182 944 103 595 79 349 |
88 428 88 428 |
99 418 99 418 |
11 485 11 485 |
110 903 110 903 |
3 746 891 1 910 206 1 836 685 |
3 667 390 1 819 596 1 847 794 |
156 174 116 975 39 199 |
3 823 564 1 936 571 1 886 993 |
755 386 |
717 405 |
|
697 405 |
414 046 277 345 63 995 |
385 373 260 157 71 875 |
5 000 |
380 373 240 157 76 875 |
Totaal ontvangsten
Waarvan relevant Waarvan niet-relevant
755 386
341 340 414 046
717 405
332 032 385 373
-
-20 000
-
-15 000 - 5 000
697 405
317 032 380 373
Toelichting: R = relevant, NR = niet-relevant
In de kolom «Mutaties 2e suppletoire begroting 2012» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand 1e suppletoire begroting 2012» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Toelichting per instrument
Het budget voor de basisbeurs wordt met € 41,0 miljoen verhoogd:
-
-de relevante basisbeursuitgaven worden met € 27,0 miljoen verlaagd. Er zijn minder bol’ers in het giftregime dan geraamd (-€ 22,0 miljoen). De referentieraming liet een stijgende trend zien. Deze stijging doet zich niet voor in de realisaties bij de bol niveau 1 en 2. Daar daalt het aantal studerenden met basisbeurs. Daarnaast is er minder prestatiebeurs omgezet in gift (- € 5,0 miljoen).
-
-de niet-relevante uitgaven basisbeurs vallen € 68,0 miljoen hoger uit. Omdat er minder prestatiebeurs is omgezet in gift dan geraamd, ontstaat het begrotingseffect van meer niet-relevante uitgaven. Verder is er meer basisbeurs toegekend dan geraamd.
Het budget voor de aanvullende beurs wordt met € 14,0 miljoen verlaagd:
-
-de relevante aanvullende beursuitgaven worden met € 18,0 miljoen verlaagd. Het aantal bol’ers in het giftregime is lager dan geraamd (- € 13,0 miljoen) en er zijn minder omzettingen van prestatiebeurs in gift (- € 5,0 miljoen);
-
-de niet-relevante uitgaven aanvullende beurs vallen € 4,0 miljoen hoger uit.
Het budget voor de reisvoorziening wordt per saldo met € 150,5 miljoen verhoogd:
-
-Dit betreft een mutatie van € 171,5 miljoen, omdat een deel van de verplichtingen 2013 aan de vervoersbedrijven in 2012 wordt voldaan;
-
-Een verhoging van het budget met € 9,0 miljoen vindt plaats als gevolg van prijsbijstelling 2012;
-
-Er wordt in 2012 naar verwachting € 10,0 miljoen minder aan reisvoorziening (onderdeel prestatiebeurs) omgezet in gift;
-
-Voor de reisvoorziening wordt in 2012 € 20,0 miljoen meer aan prestatiebeurs toegekend dan geraamd (voornamelijk in het hoger onderwijs), wat eveneens leidt tot minder kaderrelevante uitgaven. Daarnaast wordt deze meevaller veroorzaakt doordat de beperking van de reisvoorziening voor studenten in het hoger onderwijs niet per 1 september 2012 maar per 1 januari 2013 effectief wordt.
Het budget voor leenvoorzieningen wordt met totaal € 60,8 miljoen verlaagd. Met name vanwege de vrijval van het langstudeerderskrediet wordt minder dan geraamd gebruik gemaakt van het collegegeldkrediet.
Het budget voor overige uitgaven wordt met € 28,0 miljoen verhoogd. Dit betreft een technische mutatie als gevolg van de relevante meevallers in 2012 bij de basis- en aanvullende beurs. Het budget voor programma-uitgaven overig wordt met € 11,5 miljoen verhoogd. Deze mutatie betreft voor het grootste deel een verhoging met € 10,0 miljoen van het budget 2012 voor het Programma Vernieuwing Studiefinanciering (PVS) van DUO om de volgende programmafase te bekostigen.
Ontvangsten
Het budget terugbetaling leningen wordt met totaal € 20,0 miljoen verlaagd. Dit is het saldo van meerdere mutaties:
-
-er zijn € 20,0 miljoen lagere relevante rente-ontvangsten, hoofdzakelijk door minder spontane/extra ontvangsten dan geraamd;
-
-er is € 5,0 miljoen minder terugbetaald op de hoofdsom van uitstaande leningen;
-
-de kortlopende ontvangsten vallen € 5,0 miljoen hoger uit dan geraamd.
Artikel 12. Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 12 (bedragen x € 1 000)
Stand |
Stand 1e |
Mutaties 2e |
Stand 2e |
oorspronkelijk |
suppletoire |
suppletoire |
suppletoire |
vastgestelde |
begroting |
begroting |
begroting 2012 |
begroting 2012 |
2012 (2) |
2012 (3) |
(4)=(2+3) |
(1) |
Verplichtingen
Waarvan garantieverplichtingen
129 624
124 562
4 828
119 734
Uitgaven
TS 17-
TS 18+
VO 18+
Waarvan relevant
Waarvan niet-relevant
Uitvoeringsorganisatie DUO
Ontvangsten
TS 17-TS 18+ VO 18+
129 624 |
124 562 |
|
119 734 |
32 134 |
32 872 |
|
27 872 |
8 975 |
6 952 |
6 952 |
|
71 106 |
67 295 |
67 295 |
|
69 470 |
65 436 |
0 |
65 436 |
1 636 |
1 859 |
0 |
1 859 |
17 409 |
17 443 |
172 |
17 615 |
13 847 |
6 393 |
0 |
6 393 |
1 470 |
1 324 |
0 |
1 324 |
1 388 |
935 |
0 |
935 |
10 989 |
4 134 |
0 |
4 134 |
In de kolom «Mutaties 2e suppletoire begroting 2012» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand 1e suppletoire begroting 2012» weergegeven. Hieronder wordt de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Toelichting per instrument
Het budget van de WTOS TS 17- wordt met € 5,0 miljoen verlaagd. Er wordt minder gebruik gemaakt van de regeling tegemoetkoming schoolkosten (vooral gebruikt door minderjarige deelnemers bol) dan verwacht.
Artikel 13. Lesgelden
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 13 (bedragen x € 1 000)
Stand |
Stand 1e |
Mutaties 2e |
Stand 2e |
oorspronkelijk |
suppletoire |
suppletoire |
suppletoire |
vastgestelde |
begroting |
begroting |
begroting 2012 |
begroting 2012 |
2012 (2) |
2012 (3) |
(4)=(2+3) |
(1) |
Verplichtingen Waarvan garantieverplichtingen |
6 837 |
6 895 |
68 |
6 963 |
Uitgaven Uitvoeringsorganisatie DUO |
6 837 6 837 |
6 895 6 895 |
68 68 |
6 963 6 963 |
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012
(1)
Stand 1e Mutaties 2e Stand 2e
suppletoire suppletoire suppletoire begroting begroting begroting 2012
2012 (2) 2012 (3) (4)=(2+3)
Ontvangsten
225 549
214 637
214 637
In de kolom «Mutaties 2e suppletoire begroting 2012» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand 1e suppletoire begroting 2012» weergegeven.
Artikel 14. Cultuur
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 14 (bedragen x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012
(1)
Stand 1e
suppletoire begroting
2012 (2)
Mutaties 2e
suppletoire begroting
2012 (3)
Stand 2e
suppletoire begroting 2012
(4)=(2+3)
Verplichtingen
Waarvan garantieverplichtingen
2 782 771
634 000
2 781 008
634 000
37 787
0
2 818 795
634 000
Totale uitgaven
Programma-uitgaven
waarvan Cultuursubsidies 2009–2012
895 631 |
893 868 |
37 787 |
931 655 |
855 516 |
855 204 |
33 682 |
888 886 |
562 337 |
562 337 |
2 917 |
565 254 |
Kunsten
434 096
427 125
50 465
477 590
Cultuursubsidies 2009-2012 4-jarig producerend niet producerend Langjarig producerend niet producerend Fondsen
Subsidies
Verbreden inzet Cultuur
Internationaal Cultuurbeleid (incl. HGIS)
Overig Kunsten
Frictie- en transitiekosten
382 813 |
382 813 |
1 087 |
383 900 |
85 740 |
85 740 |
1 069 |
86 809 |
65 836 |
65 836 |
850 |
66 686 |
19 904 |
19 904 |
219 |
20 123 |
140 470 |
140 470 |
460 |
140 930 |
110 249 |
110 249 |
956 |
111 205 |
30 221 |
30 221 |
|
29 725 |
156 603 |
156 603 |
|
156 161 |
51 283 |
44 312 |
49 378 |
93 690 |
20 383 |
12 938 |
1 679 |
14 617 |
4 666 |
5 666 |
1 676 |
7 342 |
26 234 |
25 708 |
423 |
26 131 |
0 |
0 |
45 600 |
45 600 |
Letteren en Bibliotheken
77 523
79 103
-
-229
78 874
Cultuursubsidies 2009-2012 4-jarig producerend niet producerend Langjarig producerend niet producerend Fondsen
Subsidies
Verbreden inzet Cultuur
Beelden voor de toekomst
Bibliotheekvernieuwing
Leesvoorziening leesgehandicapten
Programma leesbevordering
Creatieve Industrie
Internationaal Cultuurbeleid (HGIS)
Overig Letteren en Bibliotheken
Cultureel Erfgoed
Cultuursubsidies 2009-2012
26 188 |
26 188 |
333 |
26 521 |
6 635 |
6 635 |
83 |
6 718 |
2 652 |
2 652 |
33 |
2 685 |
3 983 |
3 983 |
50 |
4 033 |
9 472 |
9 472 |
123 |
9 595 |
2 899 |
2 899 |
41 |
2 940 |
6 573 |
6 573 |
82 |
6 655 |
10 081 |
10 081 |
127 |
10 208 |
51 335 |
52 915 |
-562 |
52 353 |
1 078 |
1 078 |
1 078 |
|
8 135 |
8 135 |
8 135 |
|
18 093 |
18 093 |
35 |
18 128 |
11 100 |
11 100 |
140 |
11 240 |
2 934 |
2 934 |
2 934 |
|
2 445 |
2 445 |
2 445 |
|
506 |
506 |
506 |
|
7 044 |
8 624 |
|
7 887 |
323 132 |
325 384 |
|
306 064 |
153 336 |
153 336 |
1 497 |
154 833 |
0
4-jarig producerend niet producerend Langjarig producerend niet producerend
Subsidies
Verbreden inzet Cultuur
Musea: huisvesting
Musea: buiten Cultuursubsidies 2009-2012
Erfgoed en Ruimte
Monumenten
Archeologie
Projecten en internationale verplichtingen
Overdrachten Archieven
Bijdrage aan baten/lastendiensten
Nationaal Archief
Overig
Rijksdienst Cultureel Erfgoed
Stand |
Stand 1e |
Mutaties 2e |
Stand 2e |
oorspronkelijk |
suppletoire |
suppletoire |
suppletoire |
vastgestelde |
begroting |
begroting |
begroting 2012 |
begroting 2012 |
2012 (2) |
2012 (3) |
(4)=(2+3) |
(1) |
|||
2 817 |
2 817 |
48 |
2 865 |
655 |
655 |
12 |
667 |
2 162 |
2 162 |
36 |
2 198 |
150 519 |
150 519 |
1 449 |
151 968 |
150 519 |
150 519 |
1 449 |
151 968 |
0 |
0 |
0 |
|
144 832 |
147 084 |
-20 505 |
126 579 |
389 |
1 474 |
573 |
2 047 |
16 626 |
16 202 |
|
16 164 |
9 045 |
12 445 |
12 445 |
|
0 |
0 |
0 |
|
109 627 |
109 627 |
|
89 627 |
1 674 |
1 674 |
|
1 567 |
7 471 |
5 662 |
|
4 729 |
24 964 |
24 964 |
-312 |
24 652 |
24 964 |
24 964 |
|
24 652 |
20 765 |
23 592 |
2 766 |
26 358 |
20 765 |
23 592 |
2 766 |
26 358 |
40 115 |
38 664 |
4 105 |
42 769 |
40 115 |
38 664 |
4 105 |
42 769 |
Ontvangsten
494
5 086
1 645
6 731
In de kolom «Mutaties 2e suppletoire begroting 2012» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand 1e suppletoire begroting 2012» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Toelichting per instrument
De Cultuursubsidies 2009-2012 worden per saldo met € 2,9 miljoen verhoogd met loonindexatie 2012 en prijsbijstelling 2012 voor de huisvestingscomponent van musea waarvan de gebouwen eigendom zijn van de Rijksgebouwendienst (RGD).
Het budget voor Frictie- en transitiekosten wordt met € 45,6 miljoen verhoogd in verband met het versneld betalen van frictiekosten als gevolg van de afbouw Cultuursubsidies. Dit is bedoeld voor instellingen waarvan de subsidie met ingang van januari 2013 geheel of gedeeltelijk wordt beëindigd en die derhalve nu al bezig zijn met het ontmantelen van hun organisatie.
Het budget voor Monumentenzorg wordt met € 20 miljoen verlaagd. De verlaging betreft een overboeking naar het Provinciefonds voor de restauratie van monumenten.
Het budget voor het Nationaal Archief wordt met € 2,7 miljoen verhoogd als gevolg van een bijdrage van andere departementen ten behoeve van de uitvoering van het masterplan Concentratie Archiefde-pot.
Het budget voor de Rijksdienst Cultureel Erfgoed wordt met € 4,1 miljoen verhoogd ten behoeve van de volgende onderdelen:
-
-het Gemeenschappelijk Cultureel Erfgoed;
-
-de Nieuwe Hollandse Waterlinie;
-
-het actualiseren van het Archeologiebeleid; en
-
-het verbeteren van het Monumenten Uitvoeringssysteem.
Artikel 15. Media
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 15 (bedragen x € 1 000)
Stand |
Stand 1e |
Mutaties 2e |
Stand 2e |
oorspronkelijk |
suppletoire |
suppletoire |
suppletoire |
vastgestelde |
begroting |
begroting |
begroting 2012 |
begroting 2012 |
2012 (2) |
2012 (3) |
(4)=(2+3) |
(1) |
Verplichtingen
Waarvan garantieverplichtingen
916 532
916 542
32 497
949 039
Uitgaven
Publieke omroep
Pers en journalistieke producties
Bewust mediagebruik
Stimuleringsfonds Nederlandse culturele mediaproducties
Overige uitgaven (geen Mediawet)
Overige uitgaven (taakstelling Regeerakkoord)
915 954 |
915 964 |
32 497 |
948 461 |
891 511 |
891 511 |
32 342 |
923 853 |
2 300 |
2 300 |
2 300 |
|
2 000 |
2 000 |
2 000 |
|
17 922 |
17 922 |
17 922 |
|
2 325 |
2 335 |
51 |
2 386 |
|
|
104 |
0 |
Ontvangsten
197 500
197 510
18 000
215 510
In de kolom «Mutaties 2e suppletoire begroting 2012» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand 1e suppletoire begroting 2012» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Toelichting per instrument
De hogere uitgaven en verplichtingen worden grotendeels veroorzaakt door enerzijds de uitkering van de wettelijke prijsindex van € 14,5 miljoen en anderzijds hogere uitgaven van € 18,0 miljoen als gevolg van een hogere raming van de reclameontvangsten.
Ontvangsten
De hogere ontvangsten betreffen een hogere raming van de reclameontvangsten.
Artikel 16 Onderzoek en wetenschapsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 16 (bedragen x € 1 000)
Stand |
Stand 1e |
Mutaties 2e |
Stand 2e |
oorspronkelijk |
suppletoire |
suppletoire |
suppletoire |
vastgestelde |
begroting |
begroting |
begroting 2012 |
begroting 2012 |
2012 (2) |
2012 (3) |
(4)=(2+3) |
(1) |
Verplichtingen
Waarvan garantieverplichtingen
829 971
839 873
48 398
888 271
Uitgaven
NWO
KNAW
Koninklijke Bibliotheek (KB)
LF TUD bibliotheek
SURF
CPG
Montesquieu Instituut
Max Planck Instituut
NCB
894 029 |
900 656 |
34 552 |
935 208 |
312 706 |
312 719 |
14 106 |
326 825 |
93 439 |
93 451 |
865 |
94 316 |
46 336 |
46 411 |
7 180 |
53 591 |
7 654 |
7 654 |
80 |
7 734 |
7 545 |
7 545 |
77 |
7 622 |
518 |
518 |
2 |
520 |
1 071 |
1 071 |
11 |
1 082 |
1 606 |
1 606 |
16 |
1 622 |
5 289 |
5 289 |
54 |
5 343 |
BPRC/ Stichting AAP
Nationaal Herbarium
STT
EMBC
EMBL
ESA
CERN
ESO
NEMO
Nationaal Contactpunt Kaderprogramma (v/h EG-Liaison)
NTU/INL
EIB
Nationale coördinatie
Bilaterale samenwerking
Weerstandsverhoging onderzoekinstellingen (CBRN)
Grootschalige researchfaciliteiten
SURFnet
NCB
Hersenen en Cognitie
Genomics
Valorisatie
Kust- en zeeonderzoek
Grootschalige research infrastructuur
STW
Poolonderzoek
Gezondheidsonderzoek
VI-Talentenontwikkeling
Nader te verdelen
Uitvoeringsorganisatie DUO
Stand |
Stand 1e |
Mutaties 2e |
Stand 2e |
oorspronkelijk |
suppletoire |
suppletoire |
suppletoire |
vastgestelde |
begroting |
begroting |
begroting 2012 |
begroting 2012 |
2012 (2) |
2012 (3) |
(4)=(2+3) |
(1) |
|||
9 653 |
10 353 |
57 |
10 410 |
1 129 |
1 129 |
12 |
1 141 |
234 |
234 |
2 |
236 |
740 |
740 |
12 |
752 |
4 380 |
4 380 |
100 |
4 480 |
30 153 |
30 153 |
|
30 053 |
36 254 |
35 567 |
5 738 |
41 305 |
7 100 |
7 100 |
7 182 |
14 282 |
3 388 |
3 388 |
238 |
3 626 |
459 |
459 |
0 |
459 |
3 190 |
3 190 |
0 |
3 190 |
1 302 |
1 302 |
14 |
1 316 |
6 389 |
6 278 |
407 |
6 685 |
4 383 |
4 383 |
0 |
4 383 |
2 000 |
2 000 |
0 |
2 000 |
1 830 |
1 830 |
0 |
1 830 |
7 200 |
7 200 |
0 |
7 200 |
6 900 |
6 900 |
0 |
6 900 |
3 900 |
3 900 |
0 |
3 900 |
44 000 |
44 000 |
0 |
44 000 |
2 500 |
2 500 |
|
0 |
2 500 |
2 500 |
0 |
2 500 |
56 000 |
61 950 |
0 |
61 950 |
10 000 |
10 000 |
0 |
10 000 |
1 500 |
2 200 |
792 |
2 992 |
1 500 |
1 500 |
0 |
1 500 |
168 481 |
168 481 |
0 |
168 481 |
506 |
481 |
204 |
685 |
294 |
294 |
3 |
297 |
Ontvangsten
101
101
101
In de kolom «Mutaties 2e suppletoire begroting 2012» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand 1e suppletoire begroting 2012» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Toelichting per instrument
Het budget voor NWO wordt met € 14,1 miljoen verhoogd voor onder meer het nakomen van een internationale (contribute)verplichtingen aan de internationale onderzoeksfaciliteiten en in het kader van het «Masterplan Toekomst Wiskunde» een eenmalige bijdrage van € 4,0 miljoen voor het continueren van het national toponderzoek en het academisch onderwijs door de wiskundeclusters. Het budget voor de Koninklijke Bibliotheek (KB) wordt met € 7,2 verhoogd voor onder meer het verbeteren van de brandveiligheid bij de KB (€ 5,0 miljoen) en voor de frictiekosten in verband met de samenwerking van de KB en het Nationaal Archief (€ 1,5 miljoen). Het budget van CERN wordt met € 5,7 miljoen verhoogd in verband met de tegenvallende wisselkoers van de Zwitserse Franc. Het budget van ESO wordt met € 7,2 miljoen verhoogd in verband met een eenmalige bijdrage aan de Extremely Large Telescope. Het budget Valorisatie wordt met € 2,5 miljoen verlaagd in verband met een overboeking van dit budget naar het Ministerie van EL&I.
Artikel 25. Emancipatie
Budgettaire gevolgen van beleid
0
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 25 (bedragen x € 1 000)
Stand |
Stand 1e |
oorspronkelijk |
suppletoire |
vastgestelde |
begroting |
begroting 2012 |
2012 (2) |
(1) |
Mutaties 2e Stand 2e
suppletoire suppletoire begroting begroting 2012
2012 (3) (4)=(2+3)
Verplichtingen
Waarvan garantieverplichtingen
14 554
11 371
4 254
15 625
Uitgaven
Emancipatie Homo-emancipatie Uitvoeringsorganisatie DUO
16 630 |
15 364 |
|
14 938 |
10 967 |
9 280 |
|
8 837 |
5 513 |
5 934 |
16 |
5 950 |
150 |
150 |
1 |
151 |
Ontvangsten
In de kolom «Mutaties 2e suppletoire begroting 2012» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand 1e suppletoire begroting 2012» weergegeven.
2.3 Niet-beleidsartikelen
Artikel 91
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 91 (bedragen x € 1 000)
Stand |
Stand 1e |
oorspronkelijk |
suppletoire |
vastgestelde |
begroting |
begroting 2012 |
2012 (2) |
(1) |
Mutaties 2e Stand 2e
suppletoire suppletoire begroting begroting 2012
2012 (3) (4)=(2+3)
Verplichtingen
Waarvan garantieverplichtingen
391 601
-
-391 601
Uitgaven
Loonbijstelling Prijsbijstelling Nader te verdelen
0 |
391 601 |
|
0 |
0 |
110 914 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
280 687 |
|
0 |
Ontvangsten
In de kolom «Mutaties 2e suppletoire begroting 2012» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand 1e suppletoire begroting 2012» weergegeven. Hieronder wordt de verdeling van de loon- en prijsbijstelling weergegeven en wordt de verlaging van het budget Nader te verdelen toegelicht.
Tabel verdeling loon- en prijsbijstelling (bedragen x € 1 000)
Art.nr. |
Omschrijving |
Loonbijstelling |
Prijsbijstelling |
1 |
Primair onderwijs |
35 225 |
27 895 |
3 |
Voortgezet onderwijs |
28 431 |
24 819 |
4 |
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie |
13 490 |
24 546 |
6 |
Hoger beroepsonderwijs |
10 216 |
14 359 |
7 |
Wetenschappelijk onderwijs |
15 523 |
28 180 |
8 |
Internationaal beleid |
29 |
182 |
9 |
Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid |
1 702 |
415 |
11 |
Studiefinanciering |
167 |
9 718 |
12 |
Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en |
||
schoolkosten |
33 |
139 |
|
13 |
Lesgelden |
13 |
55 |
14 |
Cultuur |
3 039 |
7 363 |
15 |
Media |
9 |
14 488 |
16 |
Onderzoek en wetenschapsbeleid |
2 454 |
6 482 |
25 |
Emancipatie |
35 |
237 |
91 |
Nominaal & onvoorzien |
0 |
|
92/93/94 |
Apparaatskosten |
548 |
1 540 |
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Art.nr.
Omschrijving
Loonbijstelling
Prijsbijstelling
Totaal van de verdeling
Nog niet verdeeld
110 914
0
159 694
0
Toelichting
Het totaal van de loonbijstelling (€ 110,9 miljoen) is bij de Voorjaarsnota aan de OCW begroting toegewezen. Het betreft de vergoeding voor de ontwikkeling in de sociale werkgeverslasten van in totaal € 97,2 miljoen voor 2012. Daarnaast krijgen de onderwijssectoren vo, bve, hbo en wo een specifieke compensatie van in totaal € 13,7 miljoen vanwege het nadeel dat ze ondervinden door de wijzigingen per 1 januari 2012 in de inkomensafhankelijke bijdrage (Iab) voor de zorgverzekeringswet. De loonbijstelling wordt in deze suppletoire begroting aan de loongevoelige begrotingsartikelen toegedeeld volgens bovenstaand overzicht.
Het totaal van de prijsbijstelling (€ 159,7 miljoen) is aan de OCW begroting toegewezen. De prijsbijstelling wordt in deze suppletoire begroting aan de prijsgevoelige begrotingsartikelen toegedeeld volgens bovenstaand overzicht.
Het budget Nader te verdelen, bestaande uit de eindejaarmarge 2011/2012 en de meevallers als gevolg van de doorwerking van de lagere leerlingenaantallen en de raming studiefinanciering, wordt in totaal met € 280,7 miljoen verlaagd. Dit budget is ingezet ter dekking van een deel van de departementale taakstelling uit het Begrotingsakkoord 2013 (€ 171,5 miljoen) en aantal OCW specifieke knelpunten (€ 110,8 miljoen). Het gaat daarbij onder meer om de kosten die de Koninklijke Bibliotheek moet maken als gevolg van de aangescherpte regeling brandveiligheid en asbestverwijdering, een tegenvaller bij CERN in verband met de wisselkoers van de Zwitserse franc en een bijdrage aan het reddingsplan van de Amarantis onderwijsgroep.
Artikel 92. Apparaat Kerndepartement
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 92 (bedragen x € 1 000)
Stand |
Stand 1e |
Mutaties 2e |
Stand 2e |
oorspronkelijk |
suppletoire |
suppletoire |
suppletoire |
vastgestelde |
begroting |
begroting |
begroting 2012 |
begroting 2012 |
2012 (2) |
2012 (3) |
(4)=(2+3) |
(1) |
Verplichtingen Waarvan garantieverplichtingen |
143 920 |
151 482 |
442 |
151 924 |
Uitgaven |
143 920 |
151 482 |
442 |
151 924 |
Ontvangsten |
567 |
567 |
0 |
567 |
In de kolom «Mutaties 2e suppletoire begroting 2012» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand 1e suppletoire begroting 2012» weergegeven.
Artikel 93. Inspecties
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 93 (bedragen x € 1 000)
Stand |
Stand 1e |
Mutaties 2e |
Stand 2e |
oorspronkelijk |
suppletoire |
suppletoire |
suppletoire |
vastgestelde |
begroting |
begroting |
begroting 2012 |
begroting 2012 |
2012 (2) |
2012 (3) |
(4)=(2+3) |
(1) |
Verplichtingen |
60 948 |
63 927 |
765 |
64 692 |
Waarvan garantieverplichtingen |
||||
Uitgaven |
60 948 |
63 927 |
765 |
64 692 |
Inspectie van het Onderwijs |
58 231 |
61 149 |
324 |
61 473 |
Erfgoedinspectie |
2 717 |
2 778 |
441 |
3 219 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
In de kolom «Mutaties 2e suppletoire begroting 2012» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand 1e suppletoire begroting 2012» weergegeven.
Artikel 94. Adviesraden
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 94 (bedragen x € 1 000)
Stand |
Stand 1e |
Mutaties 2e |
Stand 2e |
oorspronkelijk |
suppletoire |
suppletoire |
suppletoire |
vastgestelde |
begroting |
begroting |
begroting 2012 |
begroting 2012 |
2012 (2) |
2012 (3) |
(4)=(2+3) |
(1) |
Verplichtingen
Waarvan garantieverplichtingen
5 967
6 757
92
6 849
Uitgaven
Onderwijsraad
Raad voor Cultuur
Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid
5 967 |
6 757 |
92 |
6 849 |
2 398 |
2 398 |
24 |
2 422 |
2 849 |
2 920 |
61 |
2 981 |
720 |
1 439 |
7 |
1 446 |
Ontvangsten
In de kolom «Mutaties 2e suppletoire begroting 2012» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand 1e suppletoire begroting 2012» weergegeven.
0
0
0
0