Groener en veiliger rijden met motorfietsen - Hoofdinhoud
Na intensieve onderhandelingen met de Raad en de Europese Commissie is vandaag met grote meerderheid het rapport 'Goedkeuring en markttoezicht van twee- en driewielige voertuigen en quads' in eerste lezing goedgekeurd door de plenaire vergadering in Straatsburg. Rapporteur Wim van de Camp: "Ik ben tevreden met het behaalde resultaat. Natuurlijk is veilig rijden de eerste verantwoordelijkheid van de rijder zelf, maar ik denk dat er zeker nog winst te behalen valt met de technische aspecten van het voertuig".
De nieuwe Verordening beoogt vereenvoudiging van het bestaande juridische kader en het vaststellen van nieuwe administratieve en technische eisen voor alle L-voertuigen (w.o. mopeds, scooters, twee- en driewielige voertuigen en quads) in de Europese Unie, ca. 30 miljoen stuks totaal.
Door het toepassingsgebied van de Verordening te beperken tot voertuigen alleen geschikt voor openbare wegen ("on-road") en het introduceren van meer subcategorieën, o.a. voor voertuigen geschikt voor "on- en off-road" wordt meer duidelijkheid geschapen. Besloten is voertuigen die alleen geschikt zijn voor off-road niet op te nemen in deze Verordening en onder te brengen in de Verordening voor agrarische voertuigen.
Ook wordt met deze Verordening de industrie verplicht zwaardere motoren (>125 cc) te voorzien van een anti-blokkeer remsysteem en de lichtere motoren (<125 cc) van een anti-blokkeer remsysteem en/of een gecombineerd remsysteem, inclusief scooters, met de kanttekening dat de Europese Commissie voor 1 januari 2020 een kosten-effect analyse zal uitvoeren naar de verplichting van een anti-blokkeer remsysteem en een gecombineerd remsysteem voor scooters. Van de Camp: "Deze maatregel moet leiden tot minder ongelukken en dus minder slachtoffers op de Europese wegen".
Door strengere eisen te stellen aan de emissieuitstoot zal ook een bijdrage aan het milieu geleverd.
Om de industrie meer tijd te geven aan de nieuwe eisen en verantwoordelijkheden te voldoen is de invoeringsdatum van de Verordening met twee jaar verleng van 1 januari 2014 naar 1 januari 2016. Door de optionele invoeringsdata te laten vervallen krijgt de industrie wel de mogelijkheid eerder aan de nieuwe eisen te voldoen.