Bezoek met CDA Brabant aan Prins autogassystemen - Hoofdinhoud
Vrijdag 5 oktober bracht een aantal Brabantse CDA'ers een werkbezoek aan Prins Autogassytemen. De CDA'ers Lambert van Nistelrooij (Europarlementariër), Roland van Vugt (statenlid) en Christo Weijs (fractievoorzitter CDA Eindhoven) gingen in gesprek met de directie van Prins, een succesvol Brabants bedrijf.
Prins Autogas (partner van SHV Energy) is al meer dan 25 jaar toonaangevend in de ontwikkeling van alternatieve brandstofsystemen. Prins levert brandstofsystemen aan merkleveranciers van ondermeer auto's die deze systemen toepassen in hun auto's. In samenwerking met Keihin Corp. uit Japan, is Prins één van ’s werelds belangrijkste fabrikanten van brandstofsystemen. Prins heeft een gas injectiesysteem (VSI systeem) ontwikkeld, welke geschikt is voor zowel LPG (Liquid Petrol Gas) als CNG (Compressed Natural Gas). Prins is leverancier van alternatieve brandstofsystemen en componenten voor auto's, bus, HDV, industriële en maritieme toepassingen en heeft distributiekanalen in meer dan 50 landen.
Het Direct LiquiMax systeem van Prins Autogassystemen viel medio september in de prijzen gevallen tijdens de Automechanika, die in Frankfurt plaatsvond. Het systeem werd bekroond zowel om haar innovatieve techniek als voor duurzaamheid en ontving daarvoor uit handen van Minister President van de deelstaat Hessen een Innovation Award en een Green Directory Award.
Prins heeft uitbreidingsplannen en groeit ook in werkgelegenheid nog. Kortom een veelbelovend Brabants bedrijf dat een bijdrage wil leveren aan duurzaam transport.
Een aantal zaken is tijdens de bijeenkomst aan de orde gekomen. De directie van Prins pleit voor consistent overheidsbeleid en wetgeving. Een aantal innovaties kan niet in de markt worden gezet omdat Europese wetgeving lang op zich laat wachten. Met name het beleid rondom duel fuel is inconsistent.
De directie van Prins gaf aan dat het niet zoveel zin heeft geld te steken in subsidieprogramma's rondom innovatie-ontwikkeling als vervolgens niet gezorgd wordt voor consistent overheidsbeleid. Bedrijven willen graag investeren in innovaties wanneer ze weten dat ze de producten kunnen afzetten. Nu is er soms te veel onzekerheid, waardoor kansen blijven liggen. En dat is een gemiste kans.
Duitsland doet het op dit gebied beter dan Nederland.
Ook vroeg de directie aandacht voor het feit dat Nederland geen emissielab meer heeft, terwijl er wel ambities liggen op automotivegebied. Prins moet nu noodgedwongen naar Duitsland uitwijken voor emissietesten.