Europese wetgeving voor anti-sliptechniek, de Europese Commissie komt vóór de zomer met een voorstel - Hoofdinhoud
in Nieuws
Dat heeft de Europese Commissie laten weten in antwoord op schriftelijke vragen van Europarlementariër Jeanine Hennis- Plasschaert. Elektronische Stabiliteitscontrole (ESC) maakt de kans op ongelukken kleiner omdat de automobilist zijn voertuig beter onder controle kan houden. Wanneer de bestuurder een bocht verkeerd inschat of plotseling uitwijkt om een obstakel te vermijden, kan het systeem een slip helpen voorkomen. Het onvermijdelijke ongeluk wordt op die manier teruggebracht tot een bijna- ongeluk. Uitgerust met extra sensoren geeft het ESC-systeem informatie door naar een automatische controle-eenheid. De signalen worden permanent bewaakt om vast te stellen of het voertuig controle verliest. Wordt een afwijking van het beoogde traject geconstateerd, dan remt de controle-eenheid een of meerdere wielen zodanig af waardoor het voertuig zich kan stabiliseren.
Jeanine Hennis-Plasschaert: "Auto´s in het duurdere segment zijn meestal standaard met ESC uitgerust, maar in kleinere auto´s, en dat zijn vooral auto´s die gebruikt worden door gezinnen, jonge chauffeurs en kwetsbare automobilisten, ontbreekt deze cruciale technologie vaak. Het is dan ook van belang dat alle nieuwe voertuigen met ESC worden uitgerust."
De Europese Commissie ondersteunt deze mening en zal daarom nog voor de zomer een nieuwe verordening voorstellen waarin de installatie van ESC verplicht wordt gesteld voor alle nieuwe auto´s.