Europese wetgeving voor anti-sliptechniek - Hoofdinhoud
in Nieuws
De Europese Commissie heeft een voorstel gepresenteerd waarin alle nieuwe auto's worden verplicht antisliptechnologie Elektronische Stabiliteitscontrole (ESC) te hebben. De techniek ESC helpt een slip te voorkomen als de bestuurder een bocht verkeerd inschat of plotseling uitwijkt. Het onvermijdelijke ongeluk wordt op die manier teruggebracht tot een bijna-ongeluk. Uitgerust met extra sensoren geeft het ESC-systeem informatie door naar een automatische controle-eenheid. De signalen worden permanent bewaakt om vast te stellen of het voertuig controle verliest. Wordt een afwijking van het beoogde traject geconstateeerd, dan remt de controle-eenheid een of meerdere wielen zodanig af waardoor het voertuig kan stabiliseren.
VVD-europarlementariër Jeanine Hennis- Plasschaert steunt het voorstel van de Commissie: "Auto´s in het duurdere segment zijn meestal standaard met ESC uitgerust, maar in kleinere auto´s, en dat zijn vooral auto´s die gebruikt worden door gezinnen, jonge chauffeurs en kwetsbare automobilisten, ontbreekt deze cruciale technologie vaak. Het is dan ook van belang dat alle nieuwe voertuigen met ESC worden uitgerust."
Uit studies blijkt dat Elektronische Stabiliteits Controle (ESC) leidt tot 20 procent minder ongelukken bij normaal weer. Bij regen, sneeuw en ijs is dat zelfs 30 procent. Uitgerust met extra sensoren geeft het ESC-systeem informatie door naar een automatische controle-eenheid. De signalen worden permanent bewaakt om vast te stellen of het voertuig controle verliest. Wordt een afwijking van het beoogde traject geconstateerd, dan remt de controle-eenheid een of meerdere wielen zodanig af waardoor het voertuig zich kan stabiliseren.