Grensoverschrijdende handhaving verkeersveiligheid - Hoofdinhoud
in Nieuws
Momenteel behandelt het Europees Parlement het Commissievoorstel voor een richtlijn 'ter facilitering van de grensoverschrijdende handhaving van de verkeersveiligheid'. Verkeersovertredingen 'over de grens' blijven over het algemeen ongestraft. Doel van het voorstel is dan ook om de tenuitvoerlegging van sancties (bijv. tegen een bestuurder uit lidstaat A die een overtreding begaat in lidstaat B) te vergemakkelijken. De welbekende envelop op de deurmat is nooit leuk maar het principe van grensoverschrijdende handhaving, en zeker als het gaat om situaties die de verkeersveiligheid ondermijnen, is echter wel een logisch streven.
De Europese Commissie stelt voor om een elektronisch netwerk voor de uitwisseling van gegevens op te zetten waardoor de eigenaar van een voertuig kan worden geïdentificeerd. De autoriteiten van een lidstaat waar een verkeersovertreding is begaan, kunnen vervolgens een bekeuring zenden aan de houder van het voertuig waarmee de overtreding heeft plaatsgevonden. Met de intentie van het voorstel is niets mis. Toch stuit het op weerstand bij de Raad (de lidstaten dus). Dit heeft vooral te maken met het feit dat de Commissie een geheel nieuw netwerk wil optuigen.
Jeanine Hennis-Plasschaert: "In deze moet ik de Raad gelijk geven. Het ligt voor de hand gebruik te maken van het zgn. EUCARIS-systeem. 19 Lidstaten zijn reeds bij EUCARIS aangesloten. De overige lidstaten moeten dat voor 2011 geregeld hebben. Een lappendeken van allemaal verschillende systemen is onwenselijk. De onderhandelingen tussen Raad en Parlement zullen niet eenvoudig zijn, maar ik ga ervan uit dat de ratio wint."
*EUCARIS - the EUropean CAR and driving licence Information System: EUCARIS is a unique system that provides opportunities to countries to share their car and registration information, helping to fight car theft and registration fraud. EUCARIS is developed by and for governmental authorities.