VVD: sectoraal rijverbod simpelweg schandalig - Hoofdinhoud
in Nieuws
Momenteel hebben we te maken met circa 50 Europese verschillende rijverboden op het gebied van tijd, gewicht, afstand, locatie, lading en weersgesteldheid. De lappendeken aan (weekend)rijverboden is de transportsector al jarenlang een doorn in het oog. En terecht. De oplossing ligt voor de hand. Desalniettemin levert de praktijk een ander plaatje op. Als het gaat om het harmoniseren van de rijverboden in Europa, laat staan het afschaffen daarvan, blijf je je verbazen.
VVD Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert: "Na jaren van soebatten, gaf de Europese Commissie eind september 2005 aan dat zij genoodzaakt was om haar voorstel inzake 'een transparant stelsel van geharmoniseerde voorschriften voor rijbeperkingen' in te trekken. Dit gebeurde onder grote druk van een aantal EU-lidstaten. Het dossier zat muurvast. Ter illustratie: het Duitse gevoelen rondom het harmoniseren van de rijverboden is vergelijkbaar met het debat in Nederland over het al dan niet afschaffen van de hypotheekrenteaftrek. Dit geldt ook voor andere EU-lidstaten."
Nu heb je geen kristallen bol nodig om je te realiseren dat de wildgroei aan rijverboden zich geenszins verhoudt met de uitgangspunten van de interne markt. Vanuit financieel-economisch oogpunt zit er geen enkele ratio in. Om van de overlast voor de chauffeur zelf nog maar te zwijgen. Verder is het een feit dat er uiteindelijk meer vrachtwagens noodzakelijk zijn en er aldus meer kilometers worden gereden. Ingewikkelde constructies om het principe 'de vervuiler betaalt' verder vorm te geven, worden in snel tempo doorgevoerd. Een simpele stap als deze wordt echter niet gezet. Het sectoraal rijverbod van Tirol (Oostenrijk) spant op dit moment de kroon. Op de Inntal Autobahn (A12) geldt een rijverbod voor vrachtauto's (> 7.5 t) voor het vervoer van stenen, aarde, uitgegraven aarde en al het vervoer van afval conform de zgn. Eural lijst. Het is de bedoeling dat dit m.i.v. 1 januari 2009 verder wordt uitgebreid voor veel meer goederen waaronder voertuigen, staal, marmer en keramische tegels. De economische impact van de uitbreiding van dit rijverbod op de buitenlandse vervoerders is groot. Alleen al de Nederlandse TLN leden hebben (na een eenvoudige bliksemenquête) aangegeven ca 147 ritten per week te doen.
VVD Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert: "Dit alles onder het mom van 'luchtkwaliteit'. Op z'n zachtst gezegd nogal vreemd. Goederen stoten immers niets uit. Verwacht mag worden dat de Oostenrijkse autoriteiten hun pijlen richten op het voertuig zelf. Bijvoorbeeld: Euro 5 met roetfilter en anders niet. Met het rijverbod wordt alleen het transitoverkeer gepakt. Het bestemmingsverkeer in Tirol blijft buiten schot. En laat het bestemmingsverkeer nu juist veelal uit vieze voertuigen bestaan. Het spoor biedt nauwelijks een alternatief voor het transitoverkeer. Omrijden, en dus meer kilometers, als zijnde dé oplossing. Maatregelen afkondigen onder de 'groene' noemer om vervolgens de eigen markt af te schermen, is niet alleen simplistisch maar ook schandalig. De Europese Commissie is inmiddels een inbreukprocedure tegen Oostenrijk gestart. Waar dit schip precies gaat stranden, is me echter nog niet duidelijk. Vooralsnog heeft de procedure geen effect. De tijd dringt. Middels schriftelijke vragen heb ik de Europese Commissie dan ook opgeroepen om werk te maken van een juridische procedure bij het Hof, gekoppeld aan een kort geding."