Nederlandse vliegbelasting: einde in zicht? - Hoofdinhoud
in Nieuws
"Het CDA vindt dat de luchtvaart onder een effectief internationaal emissiehandelssysteem moet komen dat niet samenvalt met de vliegbelasting", dit is te lezen in het CDA- programma voor de Europese verkiezingen op 4 juni 2009.
VVD- Europarlementariër Jeanine Hennis- Plasschaert vindt dit opmerkelijk: "Goed nieuws voor de Nederlandse luchtvaartsector, maar het staat haaks op het beleid van dit kabinet. Tekst en uitleg van Minister Eurlings en Staatssecretaris De Jager lijkt dan ook op z'n plaats. Waar staat het CDA nu eigenlijk voor?"
Toen de plannen van de Nederlandse regering met betrekking tot de invoering van de vliegbelasting bekend werd, is er met géén woord gerept over het Europese wetsvoorstel dat voorziet in de integratie van de luchtvaart in het Europees systeem van de verhandelbare emissierechten. Een voorstel met potentie. Mits correct opgezet, kan de opname van de luchtvaart in het emissiehandelssysteem milieueffectief en economisch efficiënt zijn. Ook leent het zich goed voor een bredere toepasbaarheid. Dit laatste is van belang omdat in feite alleen een mondiale benadering effect sorteert. Zoals het er nu naar uitziet, treedt het systeem in 2012 in werking.
VVD-Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert: "Het stapelen van nationale - en Europese regelgeving, met de Nederlandse vliegbelasting aan de éne kant en de integratie van de luchtvaart in het emissiehandelssysteem aan de andere kant, is op z´n zachtst gezegd onbegrijpelijk. Een wurggreep voor de Nederlandse luchtvaartsector en bijbehorende werkgelegenheid is dan al snel het resultaat. Eurlings en De Jager moeten kleur bekennen. Als het CDA woord houdt moet de Nederlandse vliegbelasting z.s.m. én ieder geval vóór 2012 worden afgeschaft."