Herziening Eurovignetrichtlijn

Met dank overgenomen van J.A. (Jeanine) Hennis-Plasschaert i, gepubliceerd op dinsdag 10 februari 2009, 13:02.

in Nieuws

Morgen stemt de parlementaire Transportcommissie over de herziening van de bestaande Eurovignetrichtlijn. Met de beoogde herziening krijgen lidstaten de mogelijkheid om gedifferentieerde heffingen in te voeren met als doel de efficiëntie en milieuprestaties van het vrachtvervoer over de weg verder te verbeteren. De huidige richtlijn beslaat alleen de kosten voor aanleg en onderhoud van de weg. De opbrengsten moeten door de lidstaten worden gebruikt om het vervoer duurzamer te maken.

Jeanine Hennis-plasschaert: "De enige reden om überhaupt serieus naar dit voorstel te kijken is het feit dat hiermee een kader wordt gecreëerd waarbinnen lidstaten kunnen opereren. Of lidstaten tot een heffing overgaan, bepalen zij zelf. Als lidstaten hier echter toe besluiten, dienen zij te opereren binnen de bandbreedte waarin dit voorstel moet voorzien. Dit is niet onbelangrijk. Steeds meer lidstaten bedenken van alles en nog wat onder de 'groene' noemer en schermen daarmee de eigen markt af. De sectorale rijverboden in Oostenrijk zijn hier een goed voorbeeld van."

Het voorstel heeft onmiskenbaar tot veel gemor geleid binnen de sector. En terecht. Wederom wordt het wegvervoer als eerste aangepakt als het gaat om het internaliseren van de externe kosten. Andere modaliteiten blijven voorlopig buiten schot. Ook de voorgestelde congestieheffing zorgt voor veel debat.

VVD-Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert: Indien een lidstaat besluit om tot een congestieheffing voor het vrachtvervoer over te gaan, zou het vrachtvervoer over de weg op een absurde wijze worden afgestraft. Het vrachtvervoer kan simpelweg niet verantwoordelijk worden gesteld voor de files. Als er al over een congestieheffing gesproken wordt, zou dit moeten gelden voor álle weggebruikers, dus incl. de personenauto's. Verder is het zgn. oormerken van de opbrengsten van cruciaal belang voor de Europese liberalen. Dit moet weer rechtstreeks terugvloeien en worden gebruikt om de externe kosten van het wegvervoer verder terug te dringen. Als dit niet wordt geaccepteerd door de lidstaten, is het voorstel -voor de Europese liberalen - van de baan.

De plenaire stemming vindt plaats in maart. Naar verwachting zal de behandeling van het dossier nog maanden, zo niet jaren, voortslepen.

 
alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Blog Jeanine Hennis-Plasschaert