Een 'boost' voor totstandkoming van gemeenschappelijk Europees Luchtruim

Met dank overgenomen van J.A. (Jeanine) Hennis-Plasschaert i, gepubliceerd op woensdag 25 maart 2009, 13:01.

in Nieuws

Na intensieve onderhandeling met de Raad heeft het Europees Parlement vandaag (in eerste lezing) het zgn. 'Single European Sky II pakket' goedgekeurd. Doel van dit wetgevingspakket is het verbeteren van de prestaties en duurzaamheid van de luchtvaartsector.

Het initiatief voor het gemeenschappelijk luchtruim werd genomen in 2000, na ernstige vertragingen in de loop van 1999. Er werd een groep op hoog niveau opgericht en op basis van de aanbevelingen in het verslag van die groep heeft de Commissie eind 2001 een pakket wetgeving (Single European Sky I) voorgesteld. Dit pakket werd in maart 2004 door het Europees Parlement en de Raad goedgekeurd en is een maand later in werking getreden. Het pakket wetgeving bestond uit vier onderdelen: (1) en verordening waarin het kader voor de oprichting van het gemeenschappelijk Europees luchtruim is vastgesteld, (2) een verordening waarin de gemeenschappelijke eisen voor het verlenen van luchtvaartnavigatiediensten zijn vastgesteld, (3) een verordening betreffende de organisatie en het gebruik van het gemeenschappelijk Europees luchtruim, en (4) een verordening betreffende de interoperabiliteit van het Europese netwerk voor luchtverkeersbeveiliging.

Eind 2007 moesten we echter vaststellen dat er, sinds de inwerkingtreding van bovengenoemde verordeningen, slechts zeer beperkt vooruitgang was geboekt. En dat terwijl de luchtvaart voor belangrijke uitdagingen staat als het gaat om capaciteit, veiligheid, duurzaamheid, betrouwbaarheid en oplopende kosten. Dit tweede pakket speelt in op de technologische veranderingen die zich in rap tempo voltrekken en moet vooral ook voor een nieuwe 'boost' zorgen.

VVD-Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert: "Het was hoog tijd. De totstandkoming van het gemeenschappelijke Europese luchtruim wordt al te lang vertraagd door allerhande 'politieke' gevoeligheden. Eigenbelang van betrokken organisaties en ook lidstaten bleek dominant waardoor het besluitvormingsproces flink werd ondermijnd. Vanaf 2012 is het dan eindelijk mogelijk om efficiënte (en dus vaak kortere) routes te vliegen. Hiermee kan een flinke hoeveelheid CO2-uitstoot worden voorkomen. Ook zal er sprake zijn van een aanzienlijke kostenbesparing."

 
alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Blog Jeanine Hennis-Plasschaert