Christendemocraten staan vrij wegvervoer in de weg! - Hoofdinhoud
in Nieuws
Over het fenomeen cabotage wordt al jaren lang flink gekibbeld. De bestaande regelgeving (waaronder vervoersondernemers worden toegelaten tot het binnenlandse goederenvervoer over de weg in een lidstaat waar zij niet gevestigd zijn) zou door het gebruikte begrip 'tijdelijk' te onduidelijk zijn. Om voor eens en altijd duidelijkheid te scheppen, lanceerde de Europese Commissie eind mei 2007 dan ook een nieuwe verordening. De Commissie stelde voor om cabotage te beperken tot een maximum van 3 ritten per week aansluitend op internationaal vervoer. Een opvallend voorstel omdat de bestaande regels, die in 1993 zijn vastgesteld, werden beschouwd als een tussenstap naar volledige vrijheid.
Jeanine Hennis- Plasschaert: "Het Commissievoorstel wekte veel verbazing. Hiermee zou de opmars naar een volledig vrij wegvervoer de nek worden omgedraaid. In eerste lezing bepaalde het Europees Parlement dan ook dat een volledige openstelling van de markt zou moeten worden voorzien m.i.v. 1 januari 2014."
De onderhandelingen tussen Raad en Parlement, onder leiding van Christendemocraat Grosch (BE), zijn echter zeer moeizaam verlopen. Een meerderheid van de lidstaten is overdwars gegaan. Tijdens de stemming in de transportcommissie eerder vandaag, werd duidelijk dat de Christendemocraten nu buigen voor de druk vanuit de Raad!
Jeanine Hennis- Plasschaert: "Als er ook in de plenaire een meerderheid blijkt te zijn, zal dat de Nederlandse transportsector duur komen te staan. Ik kan alleen maar hopen dat de Christendemocraten tot bezinning komen. Voor een zo efficiënt mogelijke planning is een vrije markt immers een noodzakelijke voorwaarde. Het compromis kan ik dan ook niet serieus nemen. Natuurlijk, we hebben een Europese benadering nodig zodat de sector niet langer geconfronteerd wordt met allerhande nationale oprispingen om de cabotagemogelijkheden tot een minimum te beperken. Dit compromis strookt echter voor géén meter met de beginselen en doelstellingen van de interne markt en/of de Lissabon-strategie. Het uitgangspunt 'beter iets dan niets' gaat in deze niet op! "