LZV (ofwel: Ecocombi) van belang voor duurzamere transportsector

Met dank overgenomen van J.A. (Jeanine) Hennis-Plasschaert i, gepubliceerd op vrijdag 2 april 2010, 12:55.

in Nieuws

Schriftelijke vragen van Jeanine Hennis-Plasschaert zoals ingediend op vrijdag 2 april 2010:

Met stomme verbazing heb ik kennis genomen van de volgende schriftelijke vragen (E-0200/2010) en de antwoorden daarop:HIER DE TEKST

Heel lang is er een discussie gaande over de manier waarop de LZV (ofwel: ecocombi) grensoverschrijdend kan worden ingezet. Ook ik heb dit onderwerp de afgelopen jaren diverse keren bij de Europese Commissie aan de orde gesteld middels schriftelijke vragen en tijdens debatten.

Kernvraag is of grensoverschrijdende inzet van de ecocombi o.b.v. de huidige EU-richtlijn is toegestaan. De suggestie dat hierover al is besloten, is niet alleen voorbarig maar ook zeer onwenselijk en gaat voorbij aan het feit dat de ecocombi juist leidt tot minder uitstoot en minder files.

Bestaande Europese regelgeving geeft aan dat vrachtauto's niet zwaarder mogen zijn dan 40 ton. Landen mogen wel afspreken om langere of zwaardere vrachtauto's toe te staan, maar die regels gelden alleen binnen landen en niet tussen landen. Het gevolg is dat vrachtauto's (volgens de regels) de grens niet mogen passeren, maar op de grens moeten worden omgeladen.

  • 1) 
    Is de EC het met mij eens dat grootschalige inzet (en uiteraard daar waar mogelijk) van de ecocombi leidt tot minder vrachtauto's op de weg en dus een afname van het aantal gereden kilometers? Zo nee, waarom niet?
  • 2) 
    Is de EC het met mij eens dat grootschalige inzet (en uiteraard daar waar mogelijk) van de ecocombi leidt tot minder uitstoot, minder files en derhalve een belangrijke bijdrage levert aan een duurzamere transportsector? Zo nee, waarom niet?
  • 3) 
    Is de EC het met mij eens dat het verre van efficiënt is om de inzet van ecocombi's te beperken tot landsgrenzen (met als gevolg dat vrachtauto's bij de grens moeten worden omgeladen)? Zo nee, waarom niet?

4.) Is de EC het met mij eens dat er z.s.m. duidelijkheid moet komen en dat regels ruimer moeten worden uitgelegd om het grensoverschrijdend vervoer te vergemakkelijken? Zo nee, waarom niet?

 
alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Blog Jeanine Hennis-Plasschaert