Richtlijn 2006/126 - Rijbewijs
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Richtlijn 2006/126/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 betreffende het rijbewijsofficiële Engelstalige titel
Directive 2006/126/EC of the European Parliament and of the Council of 20 December 2006 on driving licences (Recast)Rechtsinstrument | Richtlijn |
---|---|
Wetgevingsnummer | Richtlijn 2006/126 |
Origineel voorstel | COM(2003)621 ![]() ![]() |
Celex-nummer30 | 32006L0126 |
Document | 20-12-2006 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 30-12-2006; Special edition in Romanian: Chapter 07 Volume 017,Special edition in Bulgarian: Chapter 07 Volume 017,OJ L 403, 30.12.2006,Special edition in Croatian: Chapter 07 Volume 008 |
Inwerkingtreding | 19-01-2007; in werking datum publicatie + 20 zie art 18 19-01-2009; Gedeeltelijke toepassing zie art 18 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
Omzetting | 19-01-2011; ten laatste |
30.12.2006 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 403/18 |
RICHTLIJN 2006/126/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 20 december 2006
betreffende het rijbewijs
(Voor de EER relevante tekst)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, met name op artikel 71,
Gezien het voorstel van de Commissie,
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),
Na raadpleging van het Comité van de Regio's,
Volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag (2),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Richtlijn 91/439/EEG van de Raad van 29 juli 1991 betreffende het rijbewijs (3) is herhaaldelijk ingrijpend gewijzigd. Ter gelegenheid van nieuwe wijzigingen in die richtlijn, is het wenselijk dat de desbetreffende bepalingen voor de duidelijkheid worden herschikt. |
(2) |
De voorschriften betreffende het rijbewijs zijn onontbeerlijke elementen van het gemeenschappelijk vervoersbeleid, dragen bij tot de veiligheid van het wegverkeer en vergemakkelijken het vrije verkeer van personen die zich in een andere lidstaat vestigen dan de lidstaat die het rijbewijs heeft afgegeven. Gezien het belang van individuele vervoermiddelen, bevordert het bezit van een door de gastlidstaat naar behoren erkend rijbewijs aldus het vrije verkeer van personen. Ondanks de vorderingen op het gebied van harmonisatie van de voorschriften betreffende het rijbewijs blijven er tussen de lidstaten aanzienlijke verschillen bestaan wat betreft de periodiciteit voor de verlenging van het rijbewijs en de subcategorieën voertuigen, die teneinde bij te dragen tot het verwezenlijken van het communautaire beleid, een diepgaander harmonisatie vereisen. |
(3) |
De bevoegdheid tot het opleggen van nationale bepalingen inzake de geldigheidsduur waarin Richtlijn 91/439/EEG voorziet, heeft tot gevolg dat verschillende voorschriften van verschillende lidstaten naast elkaar bestaan en dat in de lidstaten meer dan 110 verschillende rechtsgeldige rijbewijsmodellen in omloop zijn. Dit doet doorzichtigheidsproblemen ontstaan voor de burger, de politie en de overheidsinstanties die verantwoordelijk zijn voor het beheer van de rijbewijzen en leidt tot vervalsingen van documenten die soms verscheidene decennia oud zijn. |
(4) |
Om te voorkomen dat het uniforme model van Europees rijbewijs een bijkomend model bij de 110 reeds in omloop zijnde modellen zou worden, dienen de lidstaten alle nodige maatregelen te nemen om het uniforme model aan alle houders van een rijbewijs af te geven. |
(5) |
Deze richtlijn laat bestaande rijbevoegdheden die vóór de datum van toepassing van de richtlijn zijn verleend of verkregen, onverlet. |
(6) |
Rijbewijzen worden onderling erkend. De lidstaten moeten de bij deze richtlijn voorgeschreven geldigheidsduur kunnen toepassen op een rijbewijs met een onbeperkte administratieve geldigheid dat door een andere lidstaat is afgegeven aan een houder die sedert meer dan twee jaar op hun grondgebied verblijft. |
(7) |
De invoering van een administratieve geldigheidsduur voor nieuwe rijbewijzen zal het mogelijk maken op het moment van de periodieke verlenging de nieuwste maatregelen om vervalsing tegen te gaan, toe te passen en medische onderzoeken of andere door de lidstaten vastgestelde maatregelen uit te voeren. |
(8) |
Om aan de eisen inzake de veiligheid van het wegverkeer te voldoen dienen dus minimumvoorwaarden te worden vastgesteld voor de afgifte van het rijbewijs. Er moet een verdere harmonisatie van de normen inzake de door de bestuurders af te leggen rijexamens en inzake de afgifte van rijbewijzen worden uitgevoerd. Daartoe moeten de eisen inzake kennis, rijvaardigheid en rijgedrag die samenhangen met het besturen van motorvoertuigen worden omschreven, moet het rijexamen op deze concepten worden... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 237 van 24-8-1991, pagina 1.
- 2.Verdrag inzake het wegverkeer, 8.11.1968, United Nations Treaty Series, Vol. 1042, p.17.
- 3.Zaak 16/78 Choquet
- 4.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 375 van 31-12-1980, pagina 1.
- 6.De subcategorieën waarin Richtlijn 91/439/EEG voorziet zijn A1, B1, C1,
- 7.Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 226 van 10-9-2003 Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 226 van 10-9-2003.
- 8.Artikel 7, lid 5, van Richtlijn 91/439/EEG bepaalt: 'Een ieder kan slechts houder zijn van één enkel door een lidstaat afgegeven rijbewijs.'
- 9.Akte van de Raad van 17.06.1998 tot vaststelling van de overeenkomst betreffende ontzegging van de rijbevoegdheid, Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 216 van 10-7-1998 Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 216 van 10-7-1998.
- 10.Verdrag inzake verkeersveiligheid, 19.11.1949, United Nations Treaty Series, Vol.125, p.3.
- 11.Zie voetnoot 2.
- 12.Interinstitutioneel akkoord van 28.11.2001 over een systematischer gebruik van de herschikking van besluiten, Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 77 van 28-3-2002 Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 77 van 28-3-2002.
- 13.Beschikking 2000/275/EG van de Commissie van 21.3.2000 inzake gelijkwaardigheid tussen bepaalde categorieën van rijbewijzen, PB L 091 van 12 april 2000, blz. 1.
- 14.Een voorbeeld van een gelijkwaardigheid: een rijbewijs van categorie 'B' dat in Duitsland is afgegeven tussen 1 juni 1982 en de 2 oktober 1990 is gelijkwaardig aan de categorieën B,
- 15.Oostenrijk, België, Frankrijk en Duitsland. Frankrijk heeft echter recentelijk besloten dit beleid te wijzigen en staat op het punt nieuwe wetgeving over dit onderwerp te implementeren.
- 16.De reikwijdte van het beginsel van onderlinge erkenning is door het EHJ afgebakend in punt 26 van C-193/94 Skanavi: 'artikel 1, lid 2, voorziet in de onderlinge erkenning, zonder enige formaliteit, van de door de lidstaten afgegeven rijbewijzen'. Een voorbeeld van een formaliteit zou zijn de verplichte registratie van rijbewijzen bij het zich metterwoon vestigen in een andere lidstaat.
- 17.Onder 'voertuigcategorieën' wordt verstaan voertuigen die met een gegeven categorie van rijbewijs kunnen worden bestuurd.
- 18.Richtlijn 2002/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 maart 2002 betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen en de intrekking van Richtlijn 92/61/EEG van de Raad, PB L 124 van 9 mei 2002, blz. 1.
- 19.Richtlijn 2003/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van 15 juli 2003 betreffende de vakbekwaamheid en de opleiding en nascholing van bestuurders van bepaalde voor goederen- en personenvervoer over de weg bestemde voertuigen, tot wijziging van Verordening (EEG) nr. 3820/85 van de Raad en Richtlijn 91/439/EEG van de Raad en tot intrekking van Richtlijn 76/914/EEG van de Raad, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 226 van 10-09-2003 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 226 van 10-09-2003.
- 20.Zie voetnoot 7
- 21.Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 48 van 27-2-1989, pagina 1.
- 22.Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 159 van 26-6-1989, pagina 21.
- 23.PB C
- 27.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 370 van 31-12-1985, pagina 1.
- 28.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 370 van 31-12-1985, pagina 8.
- 29.Richtlijn 91/439/EEG is eveneens gewijzigd bij het volgende niet ingetrokken besluit: Besluit betreffende de toetreding van de Republiek Oostenrijk, de Republiek Finland en het Koninkrijk Zweden (Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 241 van 29-8-1994, pagina 21).
- 30.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 31.EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.