Verordening 2012/386 - Toewijzing aan het Harmonisatiebureau voor de interne markt (merken, tekeningen en modellen) van taken die verband houden met de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten, met inbegrip van de vergadering van vertegenwoordigers van de publieke en private sector als Europees Waarnemingscentrum voor inbreuken op intellectuele-eigendomsrechten
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (EU) nr. 386/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 19 april 2012 tot toewijzing aan het Harmonisatiebureau voor de interne markt (merken, tekeningen en modellen) van taken die verband houden met de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten, met inbegrip van de vergadering van vertegenwoordigers van de publieke en private sector als Europees Waarnemingscentrum voor inbreuken op intellectuele-eigendomsrechten Voor de EER relevante tekstofficiële Engelstalige titel
Regulation (EU) No 386/2012 of the European Parliament and of the Council of 19 April 2012 on entrusting the Office for Harmonization in the Internal Market (Trade Marks and Designs) with tasks related to the enforcement of intellectual property rights, including the assembling of public and private-sector representatives as a European Observatory on Infringements of Intellectual Property Rights Text with EEA relevanceRechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2012/386 |
Origineel voorstel | COM(2011)288 ![]() ![]() |
Celex-nummer101 | 32012R0386 |
Document | 19-04-2012 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 16-05-2012; Special edition in Croatian: Chapter 17 Volume 002,OJ L 129, 16.5.2012 |
Inwerkingtreding | 05-06-2012; in werking datum publicatie +20 zie art 9 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
16.5.2012 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 129/1 |
VERORDENING (EU) Nr. 386/2012 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 19 april 2012
tot toewijzing aan het Harmonisatiebureau voor de interne markt (merken, tekeningen en modellen) van taken die verband houden met de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten, met inbegrip van de vergadering van vertegenwoordigers van de publieke en private sector als Europees Waarnemingscentrum voor inbreuken op intellectuele-eigendomsrechten
(Voor de EER relevante tekst)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 114 en 118, eerste alinea,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (2),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Het economisch welzijn van de Unie berust op duurzame creativiteit en innovatie. Om de toekomstige welvaart veilig te stellen zijn effectieve beschermingsmaatregelen noodzakelijk. |
(2) |
Intellectuele-eigendomsrechten zijn vitale bedrijfsmiddelen die ertoe bijdragen dat scheppers en vernieuwers een billijke vergoeding voor hun werk ontvangen en dat hun investering in onderzoek en nieuwe ideeën wordt beschermd. |
(3) |
Een gedegen, geharmoniseerde en progressieve benadering van intellectuele-eigendomsrechten is onmisbaar bij de inspanningen om de ambities van de Europa 2020-strategie, waaronder „Een digitale agenda voor Europa”, te realiseren. |
(4) |
De constante toename van het aantal schendingen van intellectuele-eigendomsrechten vormt een reële bedreiging, niet alleen voor de economie van de Unie, maar in veel gevallen ook voor de gezondheid en veiligheid van de consumenten in de Unie. Daarom is effectieve, onmiddellijke en gecoördineerde actie nodig op nationaal, Europees en mondiaal niveau om dit verschijnsel met succes te bestrijden. |
(5) |
In het kader van de algemene strategie inzake intellectuele-eigendomsrechten zoals voorzien in de resolutie van de Raad van 25 september 2008 betreffende een algemeen Europees plan ter bestrijding van namaak en piraterij (3) heeft de Raad de Commissie verzocht om een Europees Waarnemingscentrum voor namaak en piraterij op te richten. De Commissie heeft hiertoe een netwerk van deskundigen uit de publieke en private sector gevormd en de taken van dat netwerk omschreven in de mededeling, getiteld „Voor een versterkte handhaving van intellectuele-eigendomsrechten in de interne markt”. De naam van het Waarnemingscentrum voor namaak en piraterij moet worden veranderd in het Waarnemingscentrum voor intellectuele-eigendomsrechten („het Waarnemingcentrum”). |
(6) |
In die mededeling is bepaald dat het Waarnemingscentrum moet fungeren als centraal punt voor het verzamelen, monitoren en rapporteren van informatie en gegevens over alle inbreuken op intellectuele-eigendomsrechten. Het Waarnemingscentrum dient te worden gebruikt als platform voor samenwerking tussen vertegenwoordigers van nationale overheden en belanghebbende partijen om ideeën en expertise over beproefde methoden uit te wisselen, en aanbevelingen aan beleidsmakers voor gemeenschappelijke handhavingsstrategieën op te stellen. In de mededeling is vermeld dat het Waarnemingscentrum wordt ondergebracht bij en wordt beheerd door de diensten van de Commissie. |
(7) |
De Raad heeft in zijn resolutie van 1 maart 2010 over de versterkte handhaving van intellectuele-eigendomsrechten in de interne markt (4) de Commissie, de lidstaten en het bedrijfsleven uitgenodigd om het Waarnemingscentrum te voorzien van beschikbare betrouwbare en vergelijkbare gegevens over namaak en piraterij en om gezamenlijk binnen het kader van het... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.Mededeling van de Commissie: 'Europa 2020: een strategie voor slimme, duurzame en inclusieve groei' van 3 maart 2010 - COM(2010) 2020.
- 2.Zie met name de mededeling van de Commissie van 16 juli 2008: 'Een strategie inzake industriële-eigendomsrechten voor Europa' - COM(2008) 465.
- 3.OESO, Magnitude of counterfeiting and piracy of tangible products
- 5.
- 6."Report on EU Customs enforcement of intellectual property rights
- 7.Technopolis (2007), 'Effects of counterfeiting on EU SMEs',ec.europa.eu/enterprise/enterprise_policy%20Report_Final.pdf
- 8.Frontier Economics, (mei 2009), 'The impact of counterfeiting on Governments and Consumers': www.iccwbo.org/uploadedFiles/BASCAP/Pages/Impact%20of%20Counterfeiting%20on%20Governments%20and%20Consumers%20-%0Final%20doc.pdf.
- 9.
- 11.Mededeling van de Commissie van 11 september 2009: 'Voor een versterkte handhaving van intellectuele-eigendomsrechten in de interne markt', COM(2009) 467.
- 13.Resolutie van het Europees Parlement van 22 september 2010, 2009/2178(INI).
- 14.ADE, 'Evaluation of the Intellectual Property Rights Enforcement Strategy in Third Countries', november 2010, -->
- 15.COM(2010) 2020.
- 16.COM(2008) 465; zie ook de mededeling van de Commissie van 27 oktober 2010: "Naar een Single Market Act
- 17.Deze vergaderingen vonden plaats op 4 september 2009, 14 december 2009, 16 februari 2010 en 10 juni 2010.
- 18.Mededeling van de Commissie van 16 juli 2008: 'Een strategie inzake industriële-eigendomsrechten voor Europa' - COM(2008) 465 en COM(2009) 467.
- 19.Resoluties van de Raad van 25 september 2008 en 1 maart 2010.
- 20.Resolutie van 22 september 2010 over de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten in de interne markt (2009/2178(INI), A7-0175/2010.
- 21.Zie voor bijzonderheden de tekst van het onderzoek van het Max Planck Instituut voor intellectuele-eigendoms- en mededingingsrecht, die beschikbaar is viaec.europa.eu/internal_market/indprop/tm/index_en.
- 23.Beide organen zijn samengesteld uit vertegenwoordigers van lidstaten en de Commissie.
- 24.SEC(2007) 530.
- 25.Mededeling van de Commissie van 3 maart 2010: 'Europa 2020: een strategie voor slimme, duurzame en inclusieve groei' - COM(2010) 2020.
- 27.COM(2009) 467, 14.9.2009.
- 31.Resolutie van het Europees Parlement van 22 september 2010, 2009/2178 (INI).
- 33.ABM: Activity Based Management
- 34.In de zin van artikel 49, lid 6, onder a) of b), van het Financieel Reglement.
- 35.COM(2010) 2020.
- 36.COM(2008) 465.
- 37.OESO, Magnitude of counterfeiting and piracy of tangible products
- 39.
- 40.Europese Commissie, directoraat-generaal Belastingen en douane-unie, "Report on EU Customs enforcement of intellectual property rights
- 41.Technopolis (2007), 'Effects of counterfeiting on EU SMEs',ec.europa.eu/enterprise/enterprise_policy%20Report_Final.pdf.
- 42.COM(2009) 467.
- 43.COM(2010) 2020.
- 44.COM(2008) 465; zie ook de mededeling van de Commissie van 27 oktober 2010: "Naar een Single Market Act
- 45.Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.
- 46.In de zin van artikel 185 van het Financieel Reglement.
- 47.EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
- 48.Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten van de Westelijke Balkan.
- 49.AC= Agent Contractuel (arbeidscontractant); INT= Intérimaire (uitzendkracht); JED= Jeune Expert en Délégation (jonge deskundige in delegaties); AL= Agent Local (plaatselijk functionaris); END= Expert National Détaché (gedetacheerd nationaal deskundige).
- 50.Zie de punten 19 en 24 van het Interinstitutioneel Akkoord.
- 51.Mededeling van de Commissie: 'Europa 2020: een strategie voor slimme, duurzame en inclusieve groei' van 3 maart 2010 - COM(2010) 2020.
- 52.Zie met name de mededeling van de Commissie van 16 juli 2008: 'Een strategie inzake industriële-eigendomsrechten voor Europa' - COM(2008) 465.
- 53.OESO, Magnitude of counterfeiting and piracy of tangible products
- 55.
- 56."Report on EU Customs enforcement of intellectual property rights
- 57.Technopolis (2007), 'Effects of counterfeiting on EU SMEs',ec.europa.eu/enterprise/enterprise_policy%20Report_Final.pdf
- 58.Frontier Economics, (mei 2009), 'The impact of counterfeiting on Governments and Consumers': www.iccwbo.org/uploadedFiles/BASCAP/Pages/Impact%20of%20Counterfeiting%20on%20Governments%20and%20Consumers%20-%0Final%20doc.pdf.
- 59.
- 61.Mededeling van de Commissie van 11 september 2009: 'Voor een versterkte handhaving van intellectuele-eigendomsrechten in de interne markt', COM(2009) 467.
- 63.Resolutie van het Europees Parlement van 22 september 2010, 2009/2178(INI).
- 64.ADE, 'Evaluation of the Intellectual Property Rights Enforcement Strategy in Third Countries', november 2010, -->
- 65.COM(2010) 2020.
- 66.COM(2008) 465; zie ook de mededeling van de Commissie van 27 oktober 2010: "Naar een Single Market Act
- 67.Deze vergaderingen vonden plaats op 4 september 2009, 14 december 2009, 16 februari 2010 en 10 juni 2010.
- 68.Mededeling van de Commissie van 16 juli 2008: 'Een strategie inzake industriële-eigendomsrechten voor Europa' - COM(2008) 465 en COM(2009) 467.
- 69.Resoluties van de Raad van 25 september 2008 en 1 maart 2010.
- 70.Resolutie van 22 september 2010 over de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten in de interne markt (2009/2178(INI), A7-0175/2010.
- 71.Zie voor bijzonderheden de tekst van het onderzoek van het Max Planck Instituut voor intellectuele-eigendoms- en mededingingsrecht, die beschikbaar is viaec.europa.eu/internal_market/indprop/tm/index_en.
- 73.Beide organen zijn samengesteld uit vertegenwoordigers van lidstaten en de Commissie.
- 74.SEC(2007) 530.
- 75.Mededeling van de Commissie van 3 maart 2010: 'Europa 2020: een strategie voor slimme, duurzame en inclusieve groei' - COM(2010) 2020.
- 77.COM(2009) 467, 14.9.2009.
- 81.Resolutie van het Europees Parlement van 22 september 2010, 2009/2178 (INI).
- 83.ABM: Activity Based Management
- 84.In de zin van artikel 49, lid 6, onder a) of b), van het Financieel Reglement.
- 85.COM(2010) 2020.
- 86.COM(2008) 465.
- 87.OESO, Magnitude of counterfeiting and piracy of tangible products
- 89.
- 90.Europese Commissie, directoraat-generaal Belastingen en douane-unie, "Report on EU Customs enforcement of intellectual property rights
- 91.Technopolis (2007), 'Effects of counterfeiting on EU SMEs',ec.europa.eu/enterprise/enterprise_policy%20Report_Final.pdf.
- 92.COM(2009) 467.
- 93.COM(2010) 2020.
- 94.COM(2008) 465; zie ook de mededeling van de Commissie van 27 oktober 2010: "Naar een Single Market Act
- 95.Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.
- 96.In de zin van artikel 185 van het Financieel Reglement.
- 97.EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
- 98.Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten van de Westelijke Balkan.
- 99.AC= Agent Contractuel (arbeidscontractant); INT= Intérimaire (uitzendkracht); JED= Jeune Expert en Délégation (jonge deskundige in delegaties); AL= Agent Local (plaatselijk functionaris); END= Expert National Détaché (gedetacheerd nationaal deskundige).
- 100.Zie de punten 19 en 24 van het Interinstitutioneel Akkoord.
- 101.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 102.EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.